din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2176 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale

Legea 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale

  Publicat: 09 Dec 2023       10096 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, actualizata 2024, pentru modificarea Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 349 din data de 20 mai 2015

Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Suma de bani ce se acorda unei persoane pentru suportarea unor cheltuieli suplimentare (de deplasare, detasari etc) sau pentru efectuarea de activitati in afara programului obisnuit de lucru
Act adoptat de organele de stat,
Act adoptat de organele de stat,
Sistemul de facilitati, echipamente si servicii necesare operarii unei organizatii.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Expresie baneasca a valorii marfii ori suma care se plateste pentru un bun transmis, o lucrare sau o prestare de servicii.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Imprimat emis de un organ official, folosit pentru plata unor taxe sau impozite.
Persoana fizica sau juridica, parte in contractul de asigurare, care, in temeiul acestui contract,
Persoana fizica sau juridica, parte in contractul de asigurare, care, in temeiul acestui contract,
Persoana fizica sau juridica, parte in contractul de asigurare, care, in temeiul acestui contract,
Act adoptat de organele de stat,
Persoana fizica sau juridica, parte in contractul de asigurare, care, in temeiul acestui contract,
Act adoptat de organele de stat,
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Numirea in functia de reprezentant diplomatic permanent intr-un stat strain
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Numirea in functia de reprezentant diplomatic permanent intr-un stat strain
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Mijloc juridic procesual pus la dispozitia partii interesate, procurorului etc.,

Bunurile destinate sau folosite la savarsirea contraventiilor prevazute la art. 108 lit. k) , t) si w) ori rezultate din comiterea acestora se confisca.

CAPITOLUL VI:Dispozitii tranzitorii si finale

Art. 112

(1) Cheltuielile pentru organizarea si desfasurarea alegerilor se suporta din bugetele locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, ale judetelor sau al municipiului Bucuresti, dupa caz.

(2) Sediul, dotarea si cheltuielile Biroului Electoral Central se asigura de catre Guvern. Sediile si dotarea birourilor electorale de circumscriptie judeteana si, dupa caz, ale birourilor electorale judetene se asigura de catre primarii municipiilor resedinta de judet, impreuna cu presedintii consiliilor judetene si cu prefectii, iar cele ale birourilor electorale de circumscriptie comunala, oraseneasca, municipala si de sector al municipiului Bucuresti, precum si cele ale sectiilor de votare, de catre primar, impreuna cu prefectii.

(3) Membrilor birourilor electorale, statisticienilor, personalului tehnic auxiliar al acestora, precum si operatorilor de calculator ai birourilor electorale ale sectiilor de votare li se acorda o indemnizatie stabilita prin hotarare a Guvernului.

Art. 113

Sumele necesare pentru acoperirea cheltuielilor generate de activitatile Ministerului Afacerilor Interne din domeniul ordinii si sigurantei publice pentru buna organizare si desfasurare a alegerilor, respectiv sumele necesare pentru acoperirea cheltuielilor cu tiparirea proceselor-verbale pentru centralizarea rezultatului votarii la nivel national se asigura din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne, respectiv prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, pentru Institutul National de Statistica.

Art. 114

(1) Autoritatea Electorala Permanenta, cu sprijinul Serviciului de Telecomunicatii Speciale si al Institutului National de Statistica, asigura implementarea si gestionarea Sistemului informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal, pe baza datelor si informatiilor din Registrul electoral, Registrul sectiilor de votare si listele electorale complementare.

(2) Normele metodologice privind functionarea Sistemului informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal, selectia si desemnarea operatorilor de calculator ai birourilor electorale ale sectiilor de votare se aproba prin hotarare a Autoritatii Electorale Permanente.

(3) Pentru implementarea si functionarea pe durata alegerilor a Sistemului informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal se va utiliza, de regula, infrastructura informatica detinuta de autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum si de unitatile de invatamant, sub coordonarea Serviciului de Telecomunicatii Speciale.

(4) Autoritatea Electorala Permanenta achizitioneaza aplicatiile si/sau serviciile informatice utilizate de Biroul Electoral Central pentru centralizarea rezultatelor votarii. Sumele necesare pentru acoperirea acestor cheltuieli se asigura din bugetul de stat .

Art. 115

Serviciul de Telecomunicatii Speciale asigura serviciile de telefonie speciala si de comunicatii de voce si date, necesare birourilor electorale, precum si functionarea Sistemului informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal. Sumele necesare pentru acoperirea acestor cheltuieli se asigura din bugetul de stat .

Art. 116

(1) Sumele necesare acoperirii cheltuielilor efectuate de catre institutiile prefectului pentru confectionarea stampilelor birourilor electorale de circumscriptie si a stampilelor de control ale sectiilor de votare, imprimarea buletinelor de vot, transportul, ambalarea si distribuirea materialelor, documentelor si a tipizatelor prevazute de lege pentru desfasurarea procesului electoral, precum si plata indemnizatiilor membrilor birourilor electorale ale sectiilor de votare, ale birourilor electorale, plata personalului tehnic auxiliar al acestor birouri si a operatorilor de calculator din sectiile de votare se asigura din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne, pentru institutiile prefectului.

(2) Sumele necesare acoperirii cheltuielilor efectuate de catre Ministerului Afacerilor Interne pentru plata hartiei efectiv consumate la imprimarea buletinelor de vot si confectionarea stampilelor cu mentiunea "VOTAT" si a timbrelor autocolante se asigura din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne.

Art. 117

(1) Ministerul Afacerilor Interne, prin Administratia Nationala a Rezervelor de Stat si Probleme Speciale, asigura hartia necesara pentru imprimarea buletinelor de vot.

(2) Ministerul Afacerilor Interne repartizeaza, pe baza de proces-verbal, institutiilor prefectului cantitatile de hartie necesare imprimarii buletinelor de vot.

(3) Cantitatea de hartie aflata in ambalaje originale intacte, ramasa neutilizata, se restituie de catre institutiile prefectului unitatilor teritoriale ale Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat si Probleme Speciale de unde a fost ridicata, in termen de 10 zile de la publicarea rezultatelor alegerilor in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pe baza de proces-verbal de predare-preluare.

(4) Plata hartiei efectiv consumate, dupa restituirea prevazuta la alin. (3) , facturata la pret de inregistrare in contabilitate, se face de catre Ministerul Afacerilor Interne, in termen de 30 de zile de la publicarea rezultatelor alegerilor in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

(5) Institutiile prefectului asigura imprimarea buletinelor de vot, in vederea garantarii securitatii acestor documente.

Art. 118

(1) Cetatenilor cu drept de vot care isi exercita acest drept in baza cartii de identitate li se aplica pe aceasta un timbru autocolant cu mentiunea "VOTAT" si data scrutinului.

(2) Membrii biroului electoral al sectiei de votare aplica timbrul autocolant pe versoul cartii de identitate.

(3) Timbrul autocolant trebuie sa asigure aderarea perfecta pe cartea de identitate, astfel incat sa nu se poata detasa fara a se produce deteriorarea acestui document.

(4) Timbrele autocolante au acelasi format pentru toate circumscriptiile electorale, sunt imprimate cu litere de aceeasi marime, cu aceleasi caractere si cu aceeasi cerneala, intr-un numar egal cu cel al alegatorilor care detin carti de identitate, cu un plus de 10%.

(5) Achizitionarea timbrelor autocolante se asigura de catre Ministerul Afacerilor Interne, care le preda prefectilor, pe baza de proces-verbal.

(6) Prefectii distribuie, pe baza de proces-verbal de predare-preluare, timbrele autocolante primarilor, care le predau presedintilor birourilor electorale ale sectiilor de votare, pe baza de proces-verbal de predare-preluare, pana cel tarziu in preziua alegerilor.

(7) In vederea distribuirii timbrelor autocolante, Autoritatea Electorala Permanenta comunica prefectilor si primarilor, cel tarziu cu 15 zile inainte de ziua votarii, numarul alegatorilor care detin carti de identitate, inscrisi in listele electorale permanente, pe fiecare sectie de votare.

(8) Dupa incheierea votarii, presedintii birourilor electorale ale sectiilor de votare predau primarilor, pe baza de proces-verbal, timbrele autocolante neutilizate.

Art. 119

Prefectii si subprefectii nu pot candida si nu pot participa la actiunile din campania electorala, sub sanctiunea demiterii din functie, decat in situatia in care demisioneaza cu cel putin 50 de zile inaintea datei alegerilor.

Art. 120

Actele intocmite in exercitarea drepturilor electorale prevazute in prezenta lege sunt scutite de taxa de timbru.

Art. 121

(1) Autoritatea Electorala Permanenta, Ministerul Afacerilor Interne, Institutul National de Statistica, prefectii, presedintii consiliilor judetene si primarii asigura personalul tehnic auxiliar necesar pentru sprijinirea activitatii birourilor si oficiilor electorale.

(2) Personalul tehnic auxiliar al Biroului Electoral Central este asigurat de catre Autoritatea Electorala Permanenta, Ministerul Afacerilor Interne si Institutul National de Statistica.

(21) Personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale de circumscriptie judeteana este asigurat de catre Autoritatea Electorala Permanenta, prefecti si Institutul National de Statistica, acesta putand fi suplimentat acolo unde este necesar cu personal asigurat de catre presedintii consiliilor judetene si primari, in conditiile stabilite prin hotarare a Guvernului.

(22) Personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale de circumscriptie comunala, municipala si oraseneasca, precum si al oficiilor electorale de sector este asigurat de catre primari, in conditiile stabilite prin hotarare a Guvernului.

(23) Pe perioada cat functioneaza birourile si oficiile electorale, membrii acestora, statisticienii, personalul tehnic auxiliar si operatorii de calculator desemnati de Autoritatea Electorala Permanenta se considera detasati.

(24) Pe toata perioada exercitarii atributiilor privind organizarea si desfasurarea alegerilor pentru autoritatile administratiei publice locale, autoritatile si institutiile publice la care sunt angajate persoanele prevazute la alin. (23) le asigura acestora plata drepturilor salariale, a indemnizatiilor de detasare, a altor diurne decat cele prevazute la alin. (23) , precum si a oricaror alte drepturi banesti cuvenite, potrivit legii, din surse de la bugetul de stat .

(3) Persoanele acreditate si delegatii acreditati pot asista la operatiunile electorale numai daca prezinta actul de acreditare. Ei nu pot interveni in niciun mod in organizarea si desfasurarea alegerilor, avand numai dreptul de a sesiza presedintele biroului electoral in cazul constatarii unor neregularitati. Orice act de propaganda pentru sau impotriva unui partid politic, unei aliante politice, aliante electorale ori candidat independent sau incercarea de a influenta optiunea alegatorului, precum si incalcarea in orice mod a actului de acreditare atrag aplicarea sanctiunilor legale, anularea acreditarii de catre biroul electoral care a constatat abaterea, iar in ziua votarii, indepartarea imediata a persoanei respective din sectia de votare. Indepartarea din localul sectiei de votare se realizeaza de catre personalul care asigura paza sectiei de votare numai la solicitarea presedintelui biroului electoral al sectiei de votare.

Art. 122

(1) Judecarea de catre instanta a intampinarilor, contestatiilor si a oricaror altor cereri prevazute de prezenta lege se face potrivit regulilor stabilite de lege pentru ordonanta presedintiala, cu participarea obligatorie a procurorului.

(2) Impotriva hotararilor definitive, pronuntate de instantele judecatoresti potrivit prezentei legi, nu exista cale de atac.

Art. 123

(1) Termenele pe zile, prevazute de prezenta lege, se calculeaza din ziua cand incep sa curga pana, inclusiv, in ziua in care se implinesc, chiar daca acestea nu sunt zile lucratoare.





Afişează Legea 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 115/2015    Legea 115/2015 actualizata 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.