din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1991 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale

Legea 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale

  Publicat: 09 Dec 2023       10152 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, actualizata 2024, pentru modificarea Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 349 din data de 20 mai 2015

1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Se considera inregistrare sonora sau fonograma, in sensul legii 8/1996, orice fixare, exclusiv sonora, a sunetelor provenite dintr-o interpretare ori executie a unei opere sau a altor sunete ori a reprezentarilor numerice ale acestor sunete, oricare ar fi metoda si suportul utilizate pentru aceasta fixare.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Operatiune prin care o persoana fizica sau juridica depune numerar la ghiseul unei banci
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act adoptat de organele de stat,
1. Act, livret oficial care atesta identitatea unei persoane. Adeverinta oficiala prin care se consemneaza ceva.
Grup de cuvinte prin care se individualizeaza si se identifica o persoana fizica in societate si familie.
Cuvant care, impreuna cu numele de familie, alcatuieste numele persoanei fizice.
Lista electorala - lista ce cuprinde toti alegatorii care isi exercita dreptul de vot in cadrul unei sectii de votare;
Act adoptat de organele de stat,
Unitate teritoriala cu una sau mai multe sectii de votare la care cetatenii arondati (cei care domiciliaza in raza circumscriptiei electorale respective) voteaza in cadrul alegerilor
Unitate teritoriala cu una sau mai multe sectii de votare la care cetatenii arondati (cei care domiciliaza in raza circumscriptiei electorale respective) voteaza in cadrul alegerilor
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Unitate teritoriala cu una sau mai multe sectii de votare la care cetatenii arondati (cei care domiciliaza in raza circumscriptiei electorale respective) voteaza in cadrul alegerilor

Art. 53

Candidatii pot renunta la candidatura pana la data ramanerii definitive a candidaturilor. In acest scop, acestia depun la biroul electoral de circumscriptie o declaratie de renuntare, semnata si datata de cel in cauza.

Art. 54

(1) Acceptarea de catre biroul electoral de circumscriptie a unei candidaturi poate fi contestata de catre cetateni, partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale, in termen de cel mult 48 de ore de la data afisarii candidaturii.

(2) Respingerea de catre biroul electoral de circumscriptie a unei candidaturi poate fi contestata de catre candidat, partidele politice, aliantele politice sau aliantele electorale care au propus candidatura respectiva, in termen de cel mult 48 de ore de la data afisarii respingerii candidaturii.

(3) Contestatiile trebuie sa cuprinda numele si prenumele, adresa si calitatea contestatarului, numele si prenumele persoanei a carei candidatura a fost admisa sau respinsa, prezentarea temeiurilor contestatiei, data si semnatura contestatarului si indicarea, daca este cazul, a persoanei desemnate sa il reprezinte.

(4) Contestatia si, daca este cazul, cererea de apel, se depun la instanta competenta sa le solutioneze, sub sanctiunea nulitatii.

(5) Contestatiile privind admiterea sau respingerea candidaturilor se solutioneaza in termen de 48 de ore de la inregistrare, de catre judecatoria, respectiv tribunalul in a carui raza teritoriala se afla circumscriptia electorala. Hotararea nu se comunica.

(6) Impotriva hotararii date in contestatie se poate face apel in termen de 24 de ore de la pronuntare, la instanta ierarhic superioara. Apelul se solutioneaza in termen de 24 de ore de la inregistrare .

(7) Hotararea pronuntata in apel este definitiva.

(8) Instantele judecatoresti competente sa solutioneze contestatiile formulate impotriva hotararilor de admitere sau de respingere a unei candidaturi de catre biroul electoral de circumscriptie vor lua masuri de aducere la cunostinta, de indata, a hotararii definitive, dupa expirarea termenelor imperative prevazute la alin. (5) si (6) , biroului electoral de circumscriptie care a pronuntat hotararea atacata, in vederea definitivarii candidaturilor.

Art. 55

Dupa expirarea termenului de depunere a candidaturilor, la care se adauga, daca este cazul, termenele prevazute la art. 54 alin. (1) , (2) , (5) si (6) , birourile electorale de circumscriptie incheie un proces-verbal prin care constata ramanerea definitiva a candidaturilor. Candidaturile definitive se afiseaza la sediul biroului electoral de circumscriptie, precum si la sediul sectiilor de votare, dupa constituirea birourilor electorale ale acestora, cu precizarea numelui si prenumelui, apartenentei politice, profesiunii si ocupatiei candidatului. Candidaturile definitive pot fi facute publice, de asemenea, prin orice mijloace de informare in masa, cheltuielile fiind suportate de cei interesati.

Art. 56

(1) Cetatenii Uniunii Europene pot candida in unitatea administrativ-teritoriala in care au domiciliul. Propunerile de candidaturi se depun in aceleasi conditii ca si pentru cetatenii romani.

(2) In cazul in care listele de candidati cuprind cetateni ai Uniunii Europene, in dreptul acestora se inscriu urmatoarele mentiuni: numele, prenumele, statul membru de origine, locul si data nasterii, adresa la care locuiesc in Romania, ocupatia, profesia si apartenenta politica, iar in cazul aliantelor, si alianta politica sau electorala care i-a propus.

(3) In cazul candidaturii unui cetatean al Uniunii Europene, declaratia de acceptare a candidaturii cuprinde numele, prenumele, statul membru de origine, adresa din Romania, ocupatia, profesia si apartenenta politica, consimtamantul expres al acestuia de a candida pentru functia respectiva, precum si precizarea ca intruneste conditiile prevazute de lege pentru a candida. Declaratia de acceptare a candidaturii este insotita de un document care atesta adresa din Romania, potrivit art. 23 alin. (3) , sau de un document emis de Inspectoratul General pentru Imigrari.

(4) Odata cu depunerea candidaturii, pe langa documentele necesare cetatenilor romani, cetatenii Uniunii Europene prezinta un document care le atesta identitatea si o declaratie pe propria raspundere, care cuprinde urmatoarele mentiuni:

a) ca nu sunt lipsiti de dreptul de a candida in statul membru de origine, in urma unei hotarari judecatoresti penale sau civile definitive;

b) ca nu detin functii in alt stat membru al Uniunii Europene, echivalente functiilor incompatibile in Romania cu statutul de ales local.

(5) In termen de 24 de ore de la depunerea candidaturii, biroul electoral de circumscriptie respinge prin hotarare toate propunerile de candidaturi care nu contin in declaratia pe propria raspundere mentiunea prevazuta la alin. (4) lit. a) .

SECTIUNEA 6:Buletinele de vot

Art. 57

Modelele buletinelor de vot pentru consiliile locale, consiliile judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, primari, presedintii consiliilor judetene, respectiv pentru primarul general al municipiului Bucuresti sunt diferite.

Art. 58

(1) Buletinul de vot este format din mai multe file. Pe paginile interioare ale buletinului de vot se imprima patrulatere in numar suficient pentru a cuprinde toate listele de candidaturi, respectiv toti candidatii independenti, in asa fel incat ultima pagina sa ramana alba pentru aplicarea stampilei de control a sectiei de votare; paginile buletinului de vot se numeroteaza. Buletinele de vot se capseaza.

(2) Patrulaterele se imprima paralel intre ele, cate doua coloane pe aceeasi pagina. Patrulaterele se numeroteaza, incepand cu primul patrulater al coloanei din stanga a primei pagini interioare, care primeste numarul de ordine 1, si continuand cu primul patrulater al coloanei din dreapta, care primeste numarul de ordine 2, numerotarea continuand pana la ultimul patrulater.

(3) In unghiul din partea stanga sus a fiecarui patrulater se imprima denumirea partidului politic, aliantei politice, aliantei electorale sau a organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri ori, dupa caz, mentiunea "Candidat independent", iar in unghiul din partea dreapta sus se imprima semnul electoral.

(4) In patrulaterele fiecarui buletin de vot se imprima listele de candidati; candidatii se identifica pe lista prin nume si prenume si se inscriu in ordinea stabilita de partidul politic, alianta politica sau alianta electorala care a depus lista .

(5) In patrulaterele buletinelor de vot pentru alegerea primarilor si a presedintilor consiliilor judetene, pe langa elementele prevazute la alin. (3) , se imprima si numele si prenumele candidatilor.

(6) Dimensiunile buletinului de vot se stabilesc de catre biroul electoral de circumscriptie, tinand seama de numarul patrulaterelor, precum si de spatiul necesar pentru imprimarea numelui candidatilor si a celorlalte date prevazute la alin. (3) -(5) .

(7) Buletinele de vot se tiparesc pe hartie asigurata din rezervele de stat, in conditiile stabilite prin hotarare a Guvernului.

(8) Pentru stabilirea numarului de ordine de pe toate buletinele de vot utilizate intr-o circumscriptie electorala pentru alegerea primarului si a consiliului local, pentru alegerea consiliului judetean si a presedintelui consiliului judetean sau pentru alegerea Consiliului General al Municipiului Bucuresti si a primarului general, dupa caz, se procedeaza astfel:

a) in prima etapa, candidaturile depuse de partidele politice care au ca membri cel putin 7 senatori sau 10 deputati sau care au obtinut reprezentare parlamentara la scrutinul anterior si organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, precum si aliantele politice si aliantele electorale dintre acestea se inscriu in patrulaterele buletinelor de vot in ordinea rezultata din tragerea la sorti efectuata de presedintele biroului electoral de circumscriptie, in prezenta majoritatii membrilor acestuia;

b) in etapa a doua, candidaturile depuse de partidele politice si organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, aliantele politice si aliantele electorale, altele decat cele prevazute la lit. a) , se imprima in urmatoarele patrulatere ale buletinelor de vot, in ordinea rezultata din tragerea la sorti efectuata de presedintele biroului electoral de circumscriptie .

(9) Ordinea stabilita potrivit alin. (8) este valabila in cazul tuturor buletinelor de vot utilizate pentru autoritatile administratiei publice locale ce urmeaza a fi alese la nivelul circumscriptiei electorale respective.

(10) Pentru fiecare candidat independent, inclusiv pentru candidatii independenti la functia de primar si cea de presedinte al consiliului judetean, se imprima un patrulater distinct in partea finala a buletinului de vot, in care acestia sunt inscrisi in ordinea inregistrarii candidaturilor.

(11) Ordinea stabilita potrivit alin. (8) -(10) se comunica prefectului de catre presedintele biroului electoral de circumscriptie judeteana, respectiv de catre presedintii birourilor electorale de circumscriptie comunala, oraseneasca, municipala si de sector al municipiului Bucuresti, in termen de 24 de ore de la efectuarea tragerii la sorti.

(12) Tragerea la sorti prevazuta la alin. (8) se face in prezenta reprezentantilor partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale sau organizatii ale cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri care depun liste de candidati.

Art. 59

(1) Partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale si organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale isi pot stabili semne electorale, pe care le comunica Biroului Electoral Central in termen de 10 zile de la constituirea acestuia.

(2) Partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale sau organizatii ale cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri, care au participat la alegerile locale anterioare, isi pot pastra semnele electorale, avand obligatia sa le comunice Biroului Electoral Central potrivit alin. (1) . Semnele electorale folosite la alegerile anterioare nu pot fi utilizate de alte partide politice, aliante politice sau aliante electorale ori organizatii ale cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri decat cu consimtamantul scris al celor carora le-au apartinut, respectiv al partidelor care au alcatuit alianta initiala.

(3) Semnele electorale nu pot fi contrare ordinii de drept si bunelor moravuri si nu pot reproduce sau combina simbolurile nationale ale statului roman, ale altor state, ale organismelor internationale ori ale cultelor religioase. Fac exceptie partidele politice care sunt membre ale unor organizatii politice internationale, acestea putand utiliza semnul organizatiei respective ca atare sau intr-o combinatie specifica.

(4) Semnele electorale comunicate Biroului Electoral Central trebuie sa se deosebeasca clar de cele anterior inregistrate, fiind interzisa utilizarea acelorasi simboluri grafice, oricare ar fi figura geometrica in care sunt incadrate. Se poate folosi ca semn electoral semnul permanent declarat la inscrierea partidului politic sau a aliantei politice.

(5) In toate circumscriptiile electorale, partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale sau organizatii ale cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri formate la nivel national, respectiv judetean, trebuie sa foloseasca acelasi semn electoral.

(6) In cazul semnelor electorale noi, daca acelasi semn este solicitat de mai multe partide politice, aliante politice ori aliante electorale sau organizatii ale cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri, atribuirea se face in beneficiul partidului politic, aliantei politice ori aliantei electorale sau organizatiei cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri care a inregistrat prima respectivul semn. Daca nu se poate stabili prioritatea, se procedeaza la tragerea la sorti efectuata de presedintele Biroului Electoral Central.

(7) Biroul Electoral Central aduce la cunostinta publica semnele electorale a doua zi dupa expirarea termenului prevazut la alin. (1) si le comunica prefectilor, pana la data ramanerii definitive a candidaturilor, in vederea imprimarii lor pe buletinele de vot.

Art. 60

(1) Imprimarea buletinelor de vot se asigura, prin grija prefectilor, de catre birourile electorale de circumscriptie .

(2) Pentru intreaga circumscriptie electorala, buletinele de vot sunt imprimate cu litere de aceeasi marime, aceleasi caractere si aceeasi cerneala, intr-un numar egal cu al alegatorilor inscrisi in listele electorale, cu un plus de 10%.





Afişează Legea 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 115/2015    Legea 115/2015 actualizata 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.