din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1905 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Codurile Esentiale » Codul Aerian din 2020, actualizat - Legea nr. 21/2020

Codul Aerian din 2020, actualizat - Legea nr. 21/2020

  Publicat: 10 Dec 2023       1435 citiri        Secţiunea: Codurile Esentiale  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Codul Aerian din 2020, actualizat - Legea nr. 21/2020

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 222 din data de 19 martie 2020

Intamplare neplacuta care produce ranirea, mutilarea sau moartea cuiva.
Intamplare neplacuta care produce ranirea, mutilarea sau moartea cuiva.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Intamplare neplacuta care produce ranirea, mutilarea sau moartea cuiva.
Intamplare neplacuta care produce ranirea, mutilarea sau moartea cuiva.
Intamplare neplacuta care produce ranirea, mutilarea sau moartea cuiva.
Intamplare neplacuta care produce ranirea, mutilarea sau moartea cuiva.
Mijloc procesual care da posibilitatea de a se invoca unele stari de fapt si situatii (lipsa unui martor, a unor acte) pe care instanta trebuie sa le solutioneze imediat.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Reglementate in sectiunea I, cap. II, t. II, C. proc. pen., partea speciala;
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
(lat. culpa "vina")Forma a vinovatiei, prevazuta in cap. I, t. II, art. 19, C. pen., partea generala.
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal, alaturi de institutia infractiunii si a pedepsei, reglementata in diferite dispozitii din Codul penal (ex. infractiunea este singurul temei al raspunderii penale, cap. I, t. II, C. pen., partea generala etc).
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Institutii, piete si infrastructuri ce interactioneaza in mod complex
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Paguba materiala sau prejudiciul material suferit de o persoana sau adus unei persoane ca urmare a savarsirii unei fapte ilicite.
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,
(termen CNA) Drepturile obtinute de catre un radiodifuzor, �n temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment si/sau de la proprietarul ori, dupa caz, administratorul locului unde se desfasoara evenimentul, de la autori si de la alti detinatori de drepturi vizati,
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,
(termen CNA) Drepturile obtinute de catre un radiodifuzor, �n temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment si/sau de la proprietarul ori, dupa caz, administratorul locului unde se desfasoara evenimentul, de la autori si de la alti detinatori de drepturi vizati,
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,
(termen CNA) Drepturile obtinute de catre un radiodifuzor, �n temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment si/sau de la proprietarul ori, dupa caz, administratorul locului unde se desfasoara evenimentul, de la autori si de la alti detinatori de drepturi vizati,
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,
(termen CNA) Drepturile obtinute de catre un radiodifuzor, �n temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment si/sau de la proprietarul ori, dupa caz, administratorul locului unde se desfasoara evenimentul, de la autori si de la alti detinatori de drepturi vizati,

(3) Cautarea si salvarea victimelor si supravietuitorilor unui accident de aviatie in care este implicata o aeronava de stat se realizeaza in conformitate cu reglementarile specifice emise de Ministerul Apararii Nationale.

Art. 100

Misiunile de cautare si salvare au ca scop cautarea si salvarea tuturor victimelor si supravietuitorilor unui accident de aviatie, indiferent de nationalitatea acestora sau inmatricularea aeronavei.

Art. 101

Toate autoritatile publice, precum si persoanele fizice si juridice solicitate au obligatia de a acorda asistenta in cazul operatiunilor de cautare si de salvare, urmarindu-se prioritar salvarea vietilor omenesti, precum si prevenirea amplificarii daunelor si conservarea dovezilor esentiale pentru anchetarea adecvata a accidentelor.

Art. 102

(1) Orice transportator aerian roman are obligatia elaborarii si aplicarii unui plan de actiune care sa contina masuri de acordare a asistentei necesare desfasurarii operatiunilor de cautare si de salvare, precum si masuri de asistenta imediata acordata victimelor unui accident de aviatie si rudelor acestora, indiferent de locul producerii accidentului.

(2) In ceea ce priveste asistenta acordata victimelor unui accident de aviatie si rudelor acestora, planul va contine cel putin masuri si resurse pentru punerea la dispozitia rudelor victimelor unui accident de aviatie, imediat dupa producerea acestuia, a unei linii telefonice speciale, asigurarea, la cerere, a transportului rudelor victimelor la locul producerii accidentului si asigurarea asistentei psihologice pentru victimele accidentului si rudele acestora.

CAPITOLUL XIII: Investigatia privind siguranta in aviatie

Art. 103

(1) Orice accident sau incident grav de aviatie civila produs in spatiul aerian national sau pe teritoriul Romaniei face obiectul unei investigatii privind siguranta in aviatia civila.

(2) Autoritatea de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile, institutie publica cu personalitate juridica, este autoritatea unica in domeniul investigatiilor si analizelor privind siguranta aviatiei civile la nivel national cu atributii in organizarea, conducerea, coordonarea, controlul si efectuarea investigatiilor privind siguranta aviatiei civile, in conditiile legii si ale Regulamentului (UE) nr. 996/2010.

(3) In conditiile in care nu contravine reglementarilor europene aplicabile, prin actul normativ privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile se pot stabili exceptii de la dispozitiile alin. (1) .

Art. 104

(1) Scopul investigatiei privind siguranta in aviatia civila il reprezinta prevenirea producerii unor accidente si incidente, prin culegerea si analizarea informatiilor, expunerea concluziilor, inclusiv determinarea cauzei si/sau a factorilor contributivi si, atunci cand este cazul, formularea de recomandari privind siguranta in aviatie.

(2) Obiectivul investigatiei privind siguranta in aviatia civila este cresterea si mentinerea sigurantei in aviatia civila la un nivel ridicat prin emiterea recomandarilor privind siguranta in vederea prevenirii producerii unor evenimente similare.

(3) Investigatiile privind siguranta in aviatia civila sunt independente de ancheta penala, administrativa si disciplinara si nu urmaresc in niciun caz sa stabileasca a cui este culpa sau raspunderea . Acestea sunt distincte de orice proceduri judiciare sau administrative destinate stabilirii culpei sau raspunderii si nu aduc atingere acestor proceduri.

(4) Stabilirea responsabilitatilor, a persoanelor vinovate, a gradului de vinovatie, precum si aplicarea sanctiunilor sunt de competenta organelor abilitate prin lege.

(5) Inspectorii aeronautici din cadrul Autoritatii de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile sunt investiti cu exercitiul autoritatii publice in exercitarea atributiilor ce le revin, beneficiind de protectie potrivit legii. Acestia nu pot fi chemati ca martori in procese pentru a relata fapte, imprejurari sau informatii referitoare la investigatiile privind siguranta la care au participat in calitate de presedinte sau membru al comisiei de investigatie si nu pot fi asimilati ca experti judiciari.

Art. 105

(1) Activitatea de investigatie privind siguranta in aviatia civila desfasurata de Autoritatea de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile se realizeaza in conformitate cu prevederile reglementarilor europene in vigoare, precum si ale standardelor si practicilor recomandate de Organizatia Aviatiei Civile Internationale.

(2) Orice persoana fizica sau juridica are obligatia sa nu impiedice activitatea de investigatie privind siguranta desfasurata de investigatorii Autoritatii de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile si sa puna la dispozitia acestora toate inregistrarile, informatiile si documentele relevante ce privesc respectiva investigatie.

Art. 106

(1) Autoritatea de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile are obligatia instituirii la nivel national a unui sistem de raportare obligatorie a evenimentelor care pot reprezenta un risc semnificativ pentru siguranta aviatiei civile, in conformitate cu reglementarile europene specifice. Autoritatea de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile asigura accesul Autoritatii Aeronautice Civile Romane la acest sistem .

(2) Autoritatea de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile este responsabila cu instituirea la nivel national a unui sistem de raportare voluntara a evenimentelor de aviatie pentru a facilita colectarea informatiilor detaliate privind evenimentele care pot sa nu fie captate prin sistemul de raportare obligatorie.

(3) Agentii aeronautici civili au obligatia sa raporteze Autoritatii de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile, in conformitate cu reglementarile specifice aplicabile, evenimentele prevazute la alin. (1) de care au cunostinta.

(4) Confidentialitatea surselor de informare in timpul investigatiei privind siguranta in aviatia civila, precum si a raportarilor voluntare ale personalului aeronautic civil care stau la baza inceperii sau desfasurarii unei investigatii privind siguranta in aviatie de catre Autoritatea de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile este garantata in conditiile legii.

Art. 107

(1) Orice persoana implicata intr-un eveniment de aviatie este obligata sa furnizeze, la cererea comisiei de investigatie privind siguranta, pe durata desfasurarii investigatiei privind siguranta in aviatia civila, toate informatiile si relatiile care ii sunt cunoscute cu privire la evenimentul respectiv.

(2) Pana la sosirea investigatorilor in domeniul sigurantei, se interzice oricarei persoane modificarea situatiei de la locul accidentului, prelevarea de probe din acesta, miscarea, mutarea sau indepartarea aeronavei, a continutului sau resturilor acesteia ori prelevarea de probe din aeronava, continutul sau resturile acesteia, cu exceptia cazurilor in care o astfel de actiune ar fi necesara din motive de siguranta sau pentru a acorda ajutor persoanelor ranite sau in care a fost obtinuta permisiunea explicita a autoritatilor care au controlul asupra locului accidentului in urma consultarii, atunci cand este posibil, a Autoritatii de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile.

Art. 108

Ministerul Apararii Nationale este autoritatea aeronautica de stat pentru reglementarea, organizarea si desfasurarea activitatilor privind investigatia evenimentelor de aviatie produse cu aeronave de stat .

Art. 109

(1) Structurile detinatoare de aeronave de stat au obligatia sa informeze Ministerul Apararii Nationale asupra producerii incidentelor si accidentelor in care sunt implicate aeronave de stat .

(2) Orice persoana implicata intr-un eveniment de aviatie este obligata sa furnizeze, la cererea comisiei de investigatie, pe durata investigatiei tehnice a unui eveniment de aviatie in care este implicata o aeronava de stat, toate informatiile si relatiile care ii sunt cunoscute cu privire la evenimentul in cauza.

(3) Confidentialitatea surselor de informare in timpul investigatiei privind siguranta, precum si a raportarilor voluntare ale personalului aeronautic militar care stau la baza inceperii sau desfasurarii unei investigatii tehnice a evenimentelor de aviatie, produse cu aeronave de stat, este garantata, cu exceptia situatiilor expres prevazute de lege.

Art. 110

(1) Ministerul Apararii Nationale, prin Autoritatea Aeronautica Militara Nationala si Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, prin Autoritatea de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile, stabilesc o procedura comuna, aprobata de conducatorii celor doua institutii, aplicabila in cazul investigarii evenimentelor de aviatie in care sunt implicate aeronave si/sau unitati de control al traficului aerian civile si militare.

(2) Prin expresia persoana implicata in sensul prezentului capitol se intelege proprietarul, un membru al echipajului de zbor sau operatorul aeronavei implicate intr-un eveniment de aviatie; orice persoana implicata in intretinerea, proiectarea, fabricarea respectivei aeronave sau in instruirea echipajului; orice persoana implicata in furnizarea serviciilor de control al traficului aerian, de informare a zborului sau a serviciilor aeroportuare pentru aeronava; personalul autoritatilor nationale aeronautice civile sau, dupa caz, militare.

CAPITOLUL XIV: Sanctiuni

Art. 111

Incalcarea prevederilor prezentului cod aerian atrage, dupa caz, raspunderea disciplinara, civila, contraventionala sau penala a persoanelor vinovate.

Art. 112

Incalcarea de catre personalul aeronautic civil a indatoririlor de serviciu prevazute de actele normative cu putere de lege sau neindeplinirea acestora, daca fapta a pus in pericol siguranta unei aeronave in zbor si prin aceasta s-a cauzat o paguba ori o vatamare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice, se pedepseste cu inchisoare de la 2 ani la 7 ani si interzicerea unor drepturi .

Art. 113

(1) Incredintarea comenzilor aeronavei civile de catre pilotul comandant unei persoane neautorizate se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi .

(2) Parasirea fara aprobare a postului de catre orice membru al echipajului de conducere sau de catre personalul ce asigura direct informarea, dirijarea si controlul traficului aerian, daca fapta este de natura sa puna in pericol siguranta aeronavei in zbor, se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani si interzicerea unor drepturi .

Art. 114

(1) Efectuarea serviciului de catre personalul aeronautic aflat sub influenta bauturilor alcoolice constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda.

(2) Efectuarea serviciului de catre personalul aeronautic care are o imbibatie alcoolica de peste 0,80 g/l alcool pur in sange ori se afla sub influenta unor substante psihoactive se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani si interzicerea unor drepturi .





Afişează Codul Aerian din 2020, actualizat - Legea nr. 21/2020 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Codul Aerian    Codul Aerian al Romaniei    Codul Aerian actualizat

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Legea 223/2007. Sporul pentru conditii speciale acordat personalului aeronavigant
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti