din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3703 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Codurile Esentiale » Codul Aerian din 2020, actualizat - Legea nr. 21/2020

Codul Aerian din 2020, actualizat - Legea nr. 21/2020

  Publicat: 10 Dec 2023       1363 citiri        Secţiunea: Codurile Esentiale  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Codul Aerian din 2020, actualizat - Legea nr. 21/2020

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 222 din data de 19 martie 2020

Sunt subiectele derivate ale dreptului international, titulare de drepturi si obligatii in conformitate cu normele internationale, instituite de state prin acorduri incheiate intre ele.
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
Act adoptat de organele de stat,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Sunt participanti in procesul penal, alaturi de parti si organele judiciare. Persoanele sunt martorii, experti, interpretii, traducatorii, substituitii procesuali etc.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este puterea materiala pe care o exercita o persoana asupra bunului dandu-i posibilitatea de a se comporta ca si cum ar fi adevaratul proprietar al bunului.
Este persoana fizica sau juridica titulara in exclusivitate sau in indiviziune a dreptului real asupra corpului de proprietate supus inscrierii.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Este persoana fizica sau juridica titulara in exclusivitate sau in indiviziune a dreptului real asupra corpului de proprietate supus inscrierii.
Infractiune care consta in zborul cu o aeronava apartinand fortelor armate ale statului roman, fara prealabila autorizare, precum si nerespectarea regulilor de zbor,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Sistemul de facilitati, echipamente si servicii necesare operarii unei organizatii.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Pagube, stricaciuni produse in contul cuiva ca urmare a unor evenimente neprevazute (incendiu, inundatie etc.).
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Partea finala a hotararii pronuntata de catre un organ de jurisdictie,care cuprinde solutia data cauzei.
Partea finala a hotararii pronuntata de catre un organ de jurisdictie,care cuprinde solutia data cauzei.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.

Art. 7

Ministerul Apararii Nationale asigura, prin Autoritatea Aeronautica Militara Nationala desemnata in conditiile legii, exercitarea atributiilor specifice prevazute in prezentul cod aerian.

CAPITOLUL III: Spatiul aerian national

SECTIUNEA 1: Generalitati

Art. 8

(1) Spatiul aerian national reprezinta coloana de aer situata deasupra teritoriului in care Romania isi exercita suveranitatea, pana la limita inferioara a spatiului extraatmosferic.

(2) In spatiul aerian national se desfasoara atat trafic aerian general, cat si trafic aerian operational.

Art. 9

In spatiul aerian national se pot stabili, in conformitate cu reglementarile specifice aplicabile:

a) spatii aeriene rezervate, destinate unor activitati aeronautice militare, de scoala, de sport aeronautic, de incercare si omologare a aeronavelor, precum si altor activitati stabilite prin reglementari specifice;

b) spatii aeriene restrictionate, constituite din zone periculoase, zone restrictionate sau zone interzise;

c) spatii aeriene segregate.

Art. 10

Spatiul aerian national poate fi integrat din punctul de vedere al furnizarii serviciilor de navigatie aeriana in unul sau mai multe blocuri functionale de spatiu aerian stabilite prin tratate incheiate de Romania cu alte state, in baza reglementarilor europene specifice aplicabile.

Art. 11

Clasificarea spatiului aerian national din punctul de vedere al asigurarii serviciilor de trafic aerian se stabileste in conformitate cu standardele elaborate de organizatiile internationale de aviatie civila si cu tratatele internationale la care Romania este parte .

Art. 12

(1) In timp de pace, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor si Ministerul Apararii Nationale organizeaza spatiul aerian national si stabilesc, dupa caz, principiile, regulile si limitarile de folosire a acestuia.

(2) Modalitatea de clasificare si de organizare a spatiului aerian national, precum si cea de stabilire a spatiilor aeriene segregate, restrictionate, rezervate sau a altor structuri de spatiu se stabilesc prin ordin comun al ministrului transporturilor, infrastructurii si comunicatiilor si al ministrului apararii nationale.

SECTIUNEA 2: Utilizarea spatiului aerian national

Art. 13

(1) Orice zbor cu o aeronava in spatiul aerian national trebuie sa fie autorizat. Procedura de autorizare a zborurilor se reglementeaza si se aproba prin hotarare a Guvernului.

(2) Operatorul unei aeronave are obligatia sa asigure operarea acesteia astfel incat sa nu puna in pericol viata sau proprietatea altor persoane .

(3) La efectuarea unui zbor in spatiul aerian national, operatorul aeronavei este obligat:

a) sa respecte inaltimea de zbor minima sau, dupa caz, maxima de siguranta stabilita prin reglementari specifice nationale sau, dupa caz, europene aplicabile zborului, respectiv, categoriei de aeronava utilizata;

b) sa cunoasca si sa respecte conditiile, cerintele si limitarile tehnico-operationale aplicabile zborului si aeronavei respective, stabilite prin reglementari specifice nationale emise de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor pentru aeronavele civile, respectiv de Ministerul Apararii Nationale pentru aeronavele de stat sau, dupa caz, prin reglementari europene.

(4) Operatorul unei aeronave fara pilot la bord, atunci cand opereaza aeronava in camp vizual direct, are obligatia incetarii activitatii de zbor si aducerii aeronavei la sol atunci cand observa apropierea de zona acesteia de operare a unei aeronave cu pilot la bord.

(5) Operatorul unei aeronave din care se efectueaza salturi cu parasuta este obligat sa verifice si sa se asigure ca persoanele care urmeaza sa efectueze salturi sunt in posesia documentelor de certificare necesare, in situatia in care astfel de documente sunt prevazute de reglementarile specifice in vigoare, iar parasutele utilizate detin documente de admisibilitate la salt sau documente echivalente.

Art. 14

(1) Decolarea si aterizarea aeronavelor se efectueaza de pe/pe aerodromuri certificate in acest scop, potrivit reglementarilor specifice.

(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , in masura in care nu contravine reglementarilor europene, urmatoarele categorii de aeronave, cand executa zboruri exclusiv pe timp de zi: avioanele cu masa maxima la decolare mai mica de 5. 700 kg, elicopterele, aeronavele ultrausoare si aeronavele nemotorizate, precum si aeronavele fara pilot la bord cu masa maxima la decolare mai mica de 150 kg, pot ateriza pe si, respectiv, pot decola de pe un teren/o suprafata de apa, altul/alta decat un aerodrom certificat, in urmatoarele conditii cumulative:

a) terenul sau suprafata de apa este amplasat/a in afara zonelor dens populate si la o distanta de siguranta, nu mai mica de 150 de metri, de orice cladire cu destinatie de locuinta, unitate medicala sau unitate de invatamant;

b) proprietarul sau, in cazul domeniului public, administratorul terenului ori al suprafetei de apa a aprobat utilizarea acestora de catre aeronava in cauza;

c) dimensiunile si configuratia terenului sau ale suprafetei de apa permit desfasurarea activitatii de zbor cu categoria respectiva de aeronava, in conditii de siguranta;

d) restrictiile privind activitatea de zbor pe respectivul teren/respectiva suprafata de apa, care pot fi stabilite de primar in functie de interesele locuitorilor rezidenti in respectiva localitate, de proprietarul sau, dupa caz, administratorul terenului/suprafetei de apa, precum si instructiunile specifice emise conform alin. (4) sunt cunoscute si respectate de catre operatorul aeronavei;

e) in cazul in care terenul este situat in perimetrul unei zone de control de aerodrom, daca operatorul aeronavei a convenit cu unitatea de trafic aerian corespunzatoare, inainte de inceperea activitatii de zbor pe respectivul teren, o procedura pentru coordonarea activitatilor de zbor .

(3) Cerintele prevazute la alin. (2) lit. a) nu se aplica in cazul zborurilor cu elicoptere multimotor.

(4) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Autoritatea Aeronautica Civila Romana, respectiv Autoritatea Aeronautica Militara Nationala emit instructiuni specifice privind modalitatea de alegere si conditiile de utilizare de catre operatorii aeronavelor civile, respectiv de stat a terenurilor/suprafetelor de apa prevazute la alin. (2) , pe care le publica pe web site-ul propriu.

(5) Pot ateriza pe si, respectiv, pot decola de pe alte terenuri sau suprafete de apa decat aerodromurile certificate, fara respectarea prevederilor alin. (2) , dar cu respectarea reglementarilor si procedurilor operationale aplicabile in astfel de situatii:

a) aeronavele aflate in situatii de forta majora;

b) aeronavele nepropulsate de un organ motor;

c) aeronavele care executa zboruri de cautare-salvare, de interventie in situatii de urgente sau zboruri umanitare;

d) aeronavele civile fara pilot la bord operate in campul vizual direct al persoanei care controleaza aeronava de la distanta, in conditiile si cu respectarea limitarilor si restrictiilor tehnico-operationale, inclusiv de masa, stabilite pentru astfel de situatii prin reglementari specifice, emise de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor la propunerea Autoritatii Aeronautice Civile Romane, sau prin reglementari europene;

e) aeronavele de stat in cadrul misiunilor ordonate de institutiile statului din sistemul national de aparare, ordine publica si securitate nationala;

f) elicopterele multimotor care efectueaza zboruri de interventie de urgenta in caz de avariere a echipamentelor, instalatiilor sau elementelor de infrastructura de utilitate publica.

(6) Raspunderea pentru desfasurarea activitatii de zbor pe terenurile sau suprafetele de apa prevazute la alin. (2) si (5) , cu respectarea reglementarilor specifice, procedurilor si instructiunilor in vigoare privind siguranta si securitatea aviatiei, precum si raspunderea in cazul incalcarii dreptului de proprietate si al producerii de daune ca urmare a activitatii de zbor desfasurate pe astfel de terenuri sau suprafete de apa revin in totalitate operatorului aeronavei. Proprietarul sau, dupa caz, administratorul terenului ori al suprafetei de apa raspunde daca a fost de acord ca operatorii aeronavelor care nu intra sub incidenta alin. (5) sa execute activitati de zbor fara indeplinirea cerintei prevazute la alin. (2) lit. a) .

(7) Incepand cu data de 1 ianuarie 2021, in conditiile in care reglementarile europene nu prevad alte termene, toate aeronavele care opereaza in spatiul aerian national sunt obligate sa detina la bord un dispozitiv functional de localizare care sa se activeze in caz de urgenta.

(8) Prin exceptie de la prevederile alin. (7) , Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, respectiv Ministerul Apararii Nationale pot stabili, prin reglementari specifice, categorii si/sau tipuri de aeronave civile, respectiv aeronave de stat, care pot opera in spatiul aerian national fara a detine un dispozitiv de localizare in caz de urgenta.

(9) Categoriile de dispozitive prevazute la alin. (7) se stabilesc prin reglementari specifice de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor sau, dupa caz, prin reglementari europene pentru aeronavele civile si de Ministerul Apararii Nationale pentru aeronavele de stat .

(10) Controlul utilizarii spatiului aerian national se efectueaza de catre Ministerul Apararii Nationale in conformitate cu prevederile Legii nr. 257/2001 privind modul de actiune impotriva aeronavelor care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei, republicata. Ministerul Apararii Nationale poate sa restrictioneze sau sa interzica temporar desfasurarea traficului aerian intr-o portiune sau in intreg spatiul aerian national, din motive privind apararea, ordinea publica si securitatea nationala, conform atributiilor specifice.





Afişează Codul Aerian din 2020, actualizat - Legea nr. 21/2020 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Codul Aerian    Codul Aerian al Romaniei    Codul Aerian actualizat

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Legea 223/2007. Sporul pentru conditii speciale acordat personalului aeronavigant
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti