CAPITOLUL I Dispozitii generale
Art. 1. - In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
1. serviciu media audiovizual - serviciu aflat sub responsabilitatea editoriala a unui furnizor de servicii media, al carui obiectiv principal este furnizarea de programe in scop informativ, de divertisment sau educativ pentru publicul larg. Un astfel de serviciu media audiovizual este fie un serviciu de programe de televiziune/radiodifuziune, astfel cum este definit la pct. 2, fie un serviciu media audiovizual la cerere, astfel cum este definit la pct. 3, si/sau un serviciu media care constituie o comunicare comerciala audiovizuala, astfel cum este definita la pct. 15;
2. serviciu de programe de televiziune/radiodifuziune - serviciu media audiovizual liniar prestat de un radiodifuzor, in care programele sunt difuzate in succesiune continua, indiferent de modalitatea tehnica utilizata, avand un continut si un orar prestabilite, pentru vizionarea/audierea simultana de programe, pe baza unei grile de programe, sub o anumita denumire si identificat printr-o sigla, in cazul televiziunii, sau printr-un semnal sonor, in cazul radiodifuziunii;
3. serviciu media audiovizual la cerere - un serviciu media audiovizual neliniar, in care vizionarea de programe se face la cererea individuala a utilizatorului si la momentul ales de acesta, prestat de un furnizor de servicii media pe baza unui catalog de programe selectionate si puse la dispozitie de catre furnizorul de servicii media;
4. program - ansamblu de imagini in miscare, cu sau fara sunet, care constituie un intreg identificabil prin titlu, continut, forma sau autor, in cadrul unei grile ori al unui catalog realizat de un furnizor de servicii media audiovizuale, avand forma si continutul serviciilor de televiziune sau fiind comparabil ca forma si continut cu acestea;
5. serviciu generalist de televiziune sau de radiodifuziune - serviciu care difuzeaza cumulat si in proportii echilibrate programe audiovizuale cu continut informativ, educativ si de divertisment, in principalele domenii de interes si care se adreseaza majoritatii publicului;
6. serviciu comunitar de televiziune sau de radiodifuziune - serviciu care difuzeaza programe audiovizuale dedicate unui public apartinand unei comunitati specifice;
7. serviciu tematic de televiziune sau de radiodifuziune - serviciu care difuzeaza programe audiovizuale dedicate preponderent unui anumit domeniu si care se adreseaza unui segment al publicului;
8. serviciu de teletext - totalitatea informatiilor puse la dispozitia publicului sub forma de text, codificate in interiorul semnalului de imagine, care pot fi accesate cu ajutorul unui decodor standard al receptorului TV in momentul, pe durata si pentru continutul ales;
9. serviciu de videotext - totalitatea mesajelor puse la dispozitia publicului sub forma de text sau semne grafice, in cadrul unei grile ori al unui catalog, realizate de un furnizor de servicii media audiovizuale, avand forma si continutul transmisiunilor de televiziune sau fiind comparabil ca forma si continut cu acestea;
10. retransmisie - captarea si transmiterea simultana a serviciilor media audiovizuale liniare, furnizate de radiodifuzori si destinate receptionarii de catre public, prin orice mijloace tehnice, in integralitatea lor si fara nicio modificare a continutului;
11. responsabilitate editoriala - exercitarea unui control efectiv asupra selectionarii programelor si asupra organizarii acestora, fie intr-o grila cronologica, in cazul transmisiilor de televiziune, fie intr-un catalog, in cazul serviciilor media audiovizuale la cerere . In sensul dispozitiilor prezentei legi, responsabilitatea editoriala nu implica, prin sine si in mod necesar, un alt tip de raspundere juridica pentru continutul serviciilor furnizate;
12. furnizor de servicii media - persoana fizica sau juridica avand responsabilitate editoriala pentru alegerea continutului audiovizual al serviciului media audiovizual si care stabileste modul de organizare a acestuia;
13. radiodifuzor - furnizor de servicii media audiovizuale in domeniul serviciilor de programe de televiziune si/sau de radiodifuziune;
14. distribuitor de servicii - orice persoana care constituie si pune la dispozitia publicului o oferta de servicii de programe prin retransmisie, pe baza de relatii contractuale cu radiodifuzorii ori cu alti distribuitori;
15. comunicare comerciala audiovizuala - mesaje sonore sau in imagini, cu sau fara sunet, care sunt destinate sa promoveze, direct ori indirect, bunurile, serviciile sau imaginea unei persoane fizice ori juridice care desfasoara o activitate economica. Mesajele respective insotesc sau sunt incluse intr-un program in schimbul unei plati ori contraprestatii sau in scopul autopromovarii. Formele de comunicatii comerciale audiovizuale includ publicitatea radiodifuzata si televizata, sponsorizarea, teleshoppingul, plasarea de produse si alte forme de publicitate;
16. comunicare audiovizuala cu continut comercial mascat - reprezentarea prin cuvinte sau imagini a bunurilor, serviciilor, numelui, marcii ori activitatilor unui producator de bunuri sau furnizor de servicii in cadrul programelor, in cazul in care o astfel de reprezentare este destinata de catre furnizorul de servicii media audiovizuale unor scopuri publicitare nedeclarate si poate induce in eroare publicul cu privire la natura sa. Astfel de reprezentari sunt considerate intentionate mai ales atunci cand se fac in schimbul unei plati sau al unei contraprestatii;
17. publicitate televizata - orice forma de mesaj difuzat fie in schimbul unei plati, fie al unei contraprestatii sau difuzat in scopuri de autopromovare, de catre o persoana fizica ori juridica, publica sau privata, in legatura cu o activitate comerciala, ramura de activitate, meserie ori profesie, pentru a promova furnizarea de bunuri si servicii, inclusiv bunuri imobiliare, drepturi si obligatii;
18. publicitate subliminala - orice publicitate care utilizeaza stimuli prea slabi pentru a putea fi perceputi in mod constient, dar care poate influenta comportamentul economic al publicului;
19. sponsorizare - orice contributie a unei persoane juridice publice sau private ori a unei persoane fizice neangajate in activitati de furnizare de servicii media audiovizuale sau in realizarea de opere audiovizuale, la finantarea de programe media audiovizuale in vederea promovarii numelui, marcii, imaginii, activitatii ori produselor proprii;
20. teleshopping - oferta directa transmisa publicului in vederea furnizarii de bunuri sau servicii, inclusiv bunuri imobiliare, drepturi si obligatii, in schimbul unei plati;
21. plasare de produse - orice forma de comunicare comerciala audiovizuala constand in includerea unui produs, serviciu sau a marcilor acestora ori in referirea la acestea, prin inserarea in cadrul unui program, in schimbul unei plati sau contraprestatii;
22. telepromovare - forma de publicitate realizata prin inserarea in programe a unor secvente dedicate promovarii, de catre prezentatorii programelor, a unuia sau a mai multor produse ori servicii, secventele fiind separate de celelalte parti ale programului prin mijloace optice si/sau acustice;
23. publicitate interactiva - tehnica de difuzare a publicitatii televizate care permite telespectatorului sa opteze pentru accesul la publicitate prin intermediul unui serviciu media audiovizual nelinear, la momentul, pe durata si la continutul publicitar ales de acesta;
24. publicitate prin ecran partajat - tehnica de difuzare a publicitatii televizate, inclusiv a autopromovarii, sau a elementelor de identificare a sponsorului, care consta in difuzarea televizata simultana a continutului editorial si a continutului publicitar sau a mesajului relativ la sponsor, acestea din urma fiind demarcate prin mijloace optice si/sau acustice, astfel incat natura lor sa fie evidenta pentru public;
25. publicitate virtuala - tehnica de difuzare a publicitatii televizate care consta in prelucrarea imaginii, in cazul difuzarii de transmisii ale unor evenimente, prin inlocuirea imaginii panourilor publicitare expuse in incinta in care se desfasoara respectivele evenimente cu mesaje publicitare introduse de radiodifuzor sau prin suprapunerea de noi imagini cu astfel de mesaje in orice zona a imaginii transmise;
26. sponsorizare virtuala - tehnica de difuzare a elementelor de identificare a sponsorului, care consta in prelucrarea imaginii, in cazul difuzarii de transmisii ale unor evenimente, prin inlocuirea imaginii panourilor publicitare expuse in incinta in care se desfasoara respectivele evenimente cu mesaje relative la sponsori, introduse de radiodifuzor sau prin suprapunerea de noi imagini cu astfel de mesaje in orice zona a imaginii transmise;
27. durata programata - interval de timp care insumeaza durata efectiva a programului sau a transei de program si durata publicitatii televizate, difuzata, dupa caz, in interiorul acestora;
28. drepturi de exclusivitate - drepturile obtinute de catre un radiodifuzor, in temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment si/sau de la proprietarul ori, dupa caz, administratorul locului unde se desfasoara evenimentul, de la autori si de la alti detinatori de drepturi in cauza, in vederea difuzarii televizate exclusive de catre acest radiodifuzor, pe o zona geografica determinata;
29. eveniment de importanta majora - orice eveniment care poate prezenta interes pentru o parte importanta a publicului si care este cuprins in lista aprobata prin hotarare a Guvernului, la propunerea Consiliului National al Audiovizualului;
30. licenta audiovizuala - actul juridic emis in baza deciziei Consiliului National al Audiovizualului, prin care se acorda unui radiodifuzor aflat in jurisdictia Romaniei dreptul de a difuza, intr-o zona determinata, un anume serviciu de programe; in functie de modalitatea tehnica de transmisie, licenta audiovizuala poate fi analogica sau digitala;
31. licenta de emisie - actul juridic prin care Autoritatea Nationala pentru Comunicatii acorda titularului de licenta audiovizuala sau, dupa caz, operatorului de multiplex de radiodifuziune/televiziune, in conditiile stabilite de aceasta, dreptul de a utiliza, pentru o perioada determinata, una sau mai multe frecvente radioelectrice, dupa caz, in conformitate cu licenta audiovizuala; in functie de modalitatea tehnica utilizata, licenta de emisie poate fi analogica sau digitala;
32. autorizatie de retransmisie - actul juridic emis in baza deciziei Consiliului National al Audiovizualului, prin care se acorda dreptul de retransmisie pe teritoriul Romaniei a unui serviciu de programe care nu se incadreaza in prevederile art. 75 alin. (1) si (2);
33. retea de comunicatii electronice - sistem de transmisie care permite transportul semnalelor electrice prin cablu, unde radio, mijloace optice sau electromagnetice, constituit in retele de comunicatii prin satelit, retele terestre fixe si mobile, inclusiv cele utilizate pentru difuzarea serviciilor de programe audiovizuale, indiferent de tipul de informatie transmisa;
34. multiplex digital terestru - grup de programe si servicii audiovizuale transmise prin emisie radioelectrica terestra, utilizand modulatie digitala in limitele unui canal de televiziune standard, avand acoperire nationala ori regionala prin folosirea unuia sau mai multor canale/frecvente radioelectrice;
35. operator de multiplex de radiodifuziune/televiziune - persoana fizica sau juridica, romana ori straina, care detine licenta de emisie digitala si are dreptul de a opera o retea/statie de radiodifuziune sonora sau de televiziune, in conditiile legii, in scopul difuzarii programelor audiovizuale si a serviciilor auxiliare acestora;
36. codare - procedeu de prezentare a informatiei in format electronic printr-o serie de impulsuri discrete avand forma unor serii numerice;
37. criptare - modalitate de modificare a unui flux de informatii in format electronic dupa un algoritm prestabilit, in vederea protejarii acesteia la transmisia prin medii nesigure, reconstituirea informatiei initiale fiind posibila doar prin folosirea algoritmului initial;
38. sistem cu acces conditionat - orice modalitate tehnica sau dispozitiv prin intermediul caruia accesul sub o forma inteligibila la un serviciu protejat de difuzare a programelor de radio ori de televiziune se poate face in mod restrictionat, pe baza de abonament sau pe baza altei forme de autorizare individuala prealabila.
Art. 11. - (1) In sensul prezentei legi, prin opere europene se intelege:
a) opere provenind din statele membre ale Uniunii Europene;
b) opere provenind din state europene terte - parti la Conventia Europeana a Consiliului Europei privind televiziunea transfrontiera, care indeplinesc conditiile prevazute la alin. (3);
c) opere coproduse in cadrul unor acorduri privind sectorul audiovizual incheiate intre Comunitatea Europeana si state terte si care indeplinesc conditiile prevazute in fiecare dintre acordurile respective.
(2) Definitiile prevazute la alin. (1) lit. b) si c) sunt aplicabile numai in cazul operelor provenind din statele membre care nu fac obiectul unor masuri discriminatorii in tarile terte in cauza.
Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului Sursa: MCP avocati
Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca Sursa: MCP avocati
Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti