Art. 40. - Este interzisa difuzarea de programe care contin orice forma de incitare la ura pe considerente de rasa, religie, nationalitate, sex sau orientare sexuala.
Art. 41. - (1) Orice persoana fizica sau juridica, indiferent de nationalitate, ale carei drepturi sau interese legitime, in special reputatia si imaginea publica, au fost lezate prin prezentarea de fapte inexacte in cadrul unui program, beneficiaza de dreptul la replica sau la rectificare.
(2) Consiliul va adopta procedura necesara exercitarii efective a dreptului la replica sau la rectificare, precum si orice alte masuri necesare, inclusiv sanctiuni, in vederea garantarii dreptului la replica sau la rectificare intr-o limita rezonabila de timp de la primirea cererii solicitantului.
(3) Difuzarea rectificarii sau acordarea dreptului la replica nu exclude dreptul persoanei lezate sa se adreseze instantelor judecatoresti.
Art. 42. - Abrogat.
CAPITOLUL IV Regimul juridic al proprietatii in domeniul audiovizualului
Art. 43. - (1) Radiodifuzorii sunt persoane juridice de drept public sau privat, fundatii ori asociatii fara scop patrimonial recunoscute ca fiind de utilitate publica, precum si persoane fizice autorizate conform legii.
(2) Organizarea si functionarea serviciilor publice de radio si televiziune se reglementeaza prin lege organica.
(3) Radiodifuzorii de drept privat, care sunt persoane juridice, se constituie si functioneaza sub forma societatilor comerciale.
(4) Dreptul de proprietate asupra actiunilor sau a partilor sociale se poate transfera in conformitate cu prevederile prezentei legi si cu conditia sa nu aduca atingere drepturilor si obligatiilor prevazute in licenta sau licentele detinute de societatea comerciala respectiva.
(5) Orice persoana fizica sau juridica ce detine sau dobandeste o cota egala sau mai mare de 10% din capitalul ori drepturile de vot ale unei societati comerciale titulare de licenta audiovizuala ori de licenta de emisie sau ale unei societati care controleaza o societate titulara a unei astfel de licente are obligatia de a notifica aceasta situatie Consiliului, in termen de o luna de la data la care a ajuns la aceasta cota .
(6) Actiunile reprezentand capitalul social al societatilor comerciale pe actiuni nu pot fi decat nominative.
(7) Este interzisa utilizarea numelui unei alte persoane, in orice mod, de catre o societate comerciala care solicita acordarea unei licente audiovizuale ori de emisie sau a oricarei alte autorizatii privind un serviciu de comunicare audiovizuala ori care controleaza o societate titulara a unei astfel de licente ori autorizatii, in scopul eludarii prevederilor prezentei legi.
Art. 44. - (1) Pentru a proteja pluralismul si diversitatea culturala, concentrarea proprietatii si extinderea cotei de audienta in domeniul audiovizualului sunt limitate la dimensiuni care sa asigure eficienta economica, dar care sa nu genereze aparitia de pozitii preponderente in formarea opiniei publice.
(2) In intelesul prezentei legi si pentru determinarea cotei de audienta a serviciilor de programe, se considera ca:
a) piata serviciilor de programe de televiziune cu acoperire nationala cuprinde toate serviciile de programe difuzate la nivel national de radiodifuzorii aflati in jurisdictia Romaniei, inclusiv serviciile publice de programe de televiziune;
b) piata serviciilor de programe de radiodifuziune cu acoperire nationala cuprinde toate serviciile de programe difuzate la nivel national de radiodifuzorii aflati in jurisdictia Romaniei, inclusiv serviciile publice de programe de radiodifuziune;
c) piata serviciilor de programe de televiziune si/sau de radiodifuziune la nivel regional si local cuprinde toate serviciile de programe difuzate in zona respectiva;
d) servicii de programe cu pondere semnificativa in formarea opinei publice sunt serviciile de programe generaliste, de stiri, de analize si dezbatere pe teme politice si/sau economice de actualitate;
e) piata semnificativa cuprinde totalitatea serviciilor de radiodifuziune, respectiv de televiziune, prevazute la lit. d), difuzate intr-o anumita arie geografica;
f) cota de audienta sau market share reprezinta cota de piata atribuita unui anumit serviciu de programe, determinata in conditiile prevazute la art. 45.
(3) In procedura de evaluare a pozitiei preponderente in formarea opiniei publice, unei persoane fizice sau juridice i se vor lua in considerare acele servicii de programe din categoria celor definite la alin. (2) lit. d) pe care aceasta fie le furnizeaza in calitate de titulara de licenta audiovizuala, fie la care aceasta detine, direct sau indirect, o cota mai mare de 20% din capitalul ori drepturile de vot ale unei societati titulare de licenta audiovizuala.
(4) In procedura de evaluare a pozitiei preponderente in formarea opiniei publice se vor cuantifica si influentele determinate de legaturile de familie personale care se vor lua in considerare potrivit legislatiei existente in domeniul comercial si economico-financiar.
(5) In sensul prezentei legi, prin familie se intelege sot, rude sau afini pana la gradul al doilea inclusiv.
(6) Se considera ca o persoana fizica sau juridica detine o pozitie preponderenta in formarea opiniei publice in cazul in care cota de audienta ponderata a serviciilor de programe ce ii sunt atribuite depaseste 30% din piata semnificativa.
(7) Determinarea cotei de audienta a fiecarui serviciu de programe national, regional si local se face anual, prin media cotei de audienta inregistrate in cursul anului respectiv, pe toata durata de difuzare.
(8) Cota de audienta ponderata a serviciilor de programe atribuite unei persoane fizice sau juridice reprezinta suma cotelor de audienta ale fiecaruia dintre serviciile de programe prevazute la alin. (3), ponderate cu cota de capital ori a dreptului de vot detinuta de respectiva persoana .
(9) Consiliul initiaza procedura de evaluare a pozitiei preponderente in formarea opiniei publice a unei persoane fizice sau juridice in cazul existentei unor indicii temeinice privind atingerea limitei prevazute la alin. (6).
(10) In conditiile in care Consiliul Concurentei identifica prin decizie o practica anticoncurentiala (intelegere sau abuz de pozitie dominanta), respectiv autorizeaza o concentrare economica in domeniul serviciilor media audiovizuale, Consiliul procedeaza potrivit prevederilor alin. (9).
(11) La solicitarea Consiliului, institutul desemnat potrivit dispozitiilor art. 45 are obligatia sa efectueze masuratori ad-hoc impuse prin procedura de evaluare a pozitiei preponderente in formarea opiniei publice. Serviciile de programe care nu sunt incluse in sistemele de masurare a audientei, dar care trebuie incluse in evaluare, se supun unor masuratori ad-hoc pentru o perioada de 3 luni; in situatia confirmarii depasirii cotei de audienta admise se aplica prevederile art. 46.
(12) In sensul prezentei legi:
a) licenta audiovizuala nationala da dreptul la o difuzare a aceluiasi program intr-o zona geografica ce cuprinde o audienta potentiala de peste 60% in cazul radiodifuziunii, respectiv 70% in cazul televiziunii, din populatia recenzata a tarii;
b) licenta audiovizuala regionala da dreptul la o difuzare a aceluiasi program pe teritoriul unuia sau al mai multor judete, fara a realiza insa acoperirile prevazute la lit. a);
c) licenta audiovizuala locala este licenta a carei zona de acoperire este mai mica decat cea prevazuta pentru o licenta audiovizuala regionala, servind o singura comunitate locala;
d) licentele audiovizuale acordate pentru municipiul Bucuresti si care nu fac parte din retele nationale sau regionale de radiodifuziune si de televiziune sunt considerate licente locale.
(13) Cazurile prevazute la alin. (12) lit. a) si b) care nu sunt efectul unei atribuiri initiale de licente nationale/regionale, ci rezulta prin cumul de licente locale, se constata ca atare de catre Consiliu din proprie initiativa sau la solicitarea expresa a radiodifuzorului titular al licentelor, cu modificarea corespunzatoare a datelor licentei.
Art. 45. - (1) Masurarea audientelor si a cotelor de piata va fi realizata in conformitate cu standardele si uzantele internationale de institutii specializate desemnate prin licitatie .
(2) Licitatia va fi organizata de catre o comisie formata din 5 reprezentanti ai radiodifuzorilor, 5 reprezentanti ai agentilor de publicitate si 5 reprezentanti ai Consiliului.
(3) Prima licitatie se va organiza in cel mult un an de la intrarea in vigoare a prezentei legi, iar urmatoarele se vor organiza din 4 in 4 ani.
(4) Consiliul va beneficia in mod gratuit de rezultatele masuratorilor.
Art. 46. - (1) In situatia in care se constata ca o persoana fizica sau juridica detine o pozitie preponderenta in formarea opiniei publice depasind cota de audienta admisa la art. 44 alin. (6), Consiliul adreseaza radiodifuzorilor cu pondere majora in formarea acesteia o somatie vizand incadrarea in cota de audienta admisa si termenul in care aceasta trebuie realizata.
(2) La expirarea termenului din somatie se va realiza o noua evaluare, iar in situatia in care depasirea cotei de audienta persista, Consiliul dispune masuri concrete privind diminuarea unora dintre cotele de participatie ori a numarului de licente detinute, la alegerea persoanei fizice sau juridice in cauza, intr-un termen de 3 luni.
(3) Daca si dupa expirarea acestui termen pozitia preponderenta se mentine, pentru licenta in care persoana fizica sau juridica in cauza detine cota de participatie cea mai mare, se considera ca sunt indeplinite conditiile pentru aplicarea prevederilor art. 57 alin. (1) lit. c).
Actualizarea obiectului de activitate conform CAEN Rev. 3. Ghid practic si aspecte juridice Sursa: MCP avocati
Concediul de odihna. Raspunsuri la intrebarile frecvente ale salariatilor Sursa: MCP avocati
Protectia impotriva denigrarii companiei de catre salariati. Drepturi, limite si solutii juridice Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti