Legea nr. 500/2002 privind finantele publice
Versiune consolidata cu:
- Legea nr. 314/2003
- Legea nr. 96/2006
26. exercitiu bugetar - perioada egala cu anul bugetar pentru care se elaboreaza, se aproba, se executa si se raporteaza bugetul;
27. fonduri publice - sume alocate din bugetele prevazute la art. 1 alin. (2);
28. fonduri speciale - venituri publice constituite prin legi speciale prin care se stabilesc si destinatiile acestora;
29. impozit - prelevare obligatorie, fara contraprestatie si nerambursabila, efectuata de catre administratia publica pentru satisfacerea necesitatilor de interes general;
30. institutii publice - denumire generica ce include Parlamentul, Administratia Preziala, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice, alte autoritati publice, institutiile publice autonome, precum si institutiile din subordinea acestora, indiferent de acestea. modul de finantare a acestora;
31. lege bugetara anuala - lege care prevede si autorizeaza pentru fiecare an bugetar venituri si cheltuieli bugetare, precum si reglementari specifice exercitiului bugetar;
32. lege de rectificare - lege care modifica in cursul exercitiului bugetar legea bugetara anuala;
33. lichidarea cheltuielilor - faza in procesul executiei bugetare in care se verifica existenta angajamentelor, se determina sau se verifica realitatea sumei datorate, se verifica conditiile de exigibilitate ale angajamentului, pe baza documentelor justificative care sa ateste. operatiunile respective;
34. ordonanta cheltuielilor - faza in procesul executiei bugetare in care se confirma ca livrarile de bunuri si de servicii au fost efectuate sau alte create au fost verificate si ca plata poate fi realizata;
35. plata cheltuielilor - faza in procesul executiei bugetare reprezentand actul final prin care institutia publica achita obligatiile sale fata de terti;
36. proces bugetar - etape consecutive de elaborare, aprobare, executare, control si raportare ale bugetului, care se incheie cu aprobarea contului general de executie a acestuia;
37. program - o actiune sau un ansamblu coerent de actiuni ce se refera la acelasi ordonator principal de credit, proiectate pentru a realiza un obiectiv sau un set de obiectiv definite si pentru care sunt stabiliti indicatori de program care sa evalueze rezultatele vor fi obtinute, in limitele de finantare aprobate;
38. sistem bugetar - sistem unitar de buget care cuprinde bugetele prevazute la art. 1 alin. (2) si bugetele locale;
39. seful compartimentului financiar-contabil - persoana care ocupa functia de conducere a compartimentului financiar-contabil si care raspunde de activitate de incasare a veniturilor si de plata a cheltuielilor sau, dupa caz, una dintre persoane care indeplineste aceste atributii . in cadrul unei institutii publice care nu are in structura sa un compartiment financiar-contabil sau persoana care care indeplineste aceste atributii pe baza de contract, in conditiile legii;
40. taxa - suma platita de persoana fizica sau juridica, de regula, pentru serviciile prestate de catre un agent economic, o institutie publica sau un serviciu public;
41. varsamant - modalitate de stinger a obligatiei legale, prin virarea unei sume de bani, efectuata unui agent economic sau al institutiei publice ori financiare;
42. venituri bugetare - resursele banesti care se cuvin bugetelor prevazute la art. 1 alin. (2), in baza unor prevederi legale, formate din impozite, taxe, contributii si alte varsaminte;
43. virare de credit bugetare - operatiune prin care se diminueaza creditul bugetar de la o subdiviziune a clasificatiei bugetare care prezinta disponibilitate si se majoreaza corespunzator sau alta subdiviziune la care fondurile sunt insuficiente, cu respectarea dispozitiilor legale. de efectuare a operatiunilor respective.
Art. 3 Veniturile si cheltuielile bugetare
(1) Veniturile si cheltuielile bugetare, cumulate la nivel national, alcatuiesc venituri bugetare totale, respectiv cheltuieli bugetare totale care, dupa consolidare, prin eliminarea transferurilor dintre bugete, vor evidentia dimensiunile efortului financiar public pe anul respectiv, starea de echilibru sau dezechilibru, dupa caz.
(2) Creditele bugetare aprobate se utilizeaza pentru finantarea functiilor administratiei publice, programelor, actiunilor, obiectivelor si sarcinilor prioritare, potrivit scopurilor prevazute in legi si alte reglementari, si vor fi angajate si folosite in stricta corelare. cu gradul previzionat de incasare a veniturilor bugetare.
Art. 4 Autorizarea bugetara/Angajamentele multianuale
(1) Legea bugetara anuala prevede si autorizeaza, pentru anul bugetar, veniturile si cheltuielile bugetare, precum si reglementari specifice exercitiului bugetar.
(2) Sumele aprobate, la partea de cheltuieli, prin bugetele prevazute la art. 1 alin. (2), in cadrul carora se angajeaza, se ordoneaza si se efectueaza plati, reprezinta fi limite maxime care nu pot depasite.
(3) Angajarea cheltuielilor din aceste bugete se face numai in limita creditelor bugetare aprobate.
(4) Angajarea si utilizarea creditelor bugetare in alte scopuri decat cele aprobate atrag raspunderea celor vinovati, in conditiile legii.
(5) Pentru actiunile multianuale se inscriu in buget, distinct, creditele de angajament si creditele bugetare.
(6) In vederea realizarii actiunilor multianuale ordonatorii de credit incheie angajamente legale, in limita creditelor de angajament aprobate prin buget pentru anul bugetar respectiv.
Art. 5 Legile bugetare anuale
In cadrul legilor bugetare anuale se includ urmatoarele:
a) legea bugetului de stat, legea de rectificare a bugetului de stat;
b) legea bugetului asigurarilor sociale de stat, legea de rectificare a bugetului asigurarilor sociale de stat .
Art. 6 Legile de rectificare
Legile bugetare anuale pot fi modificate in cursul exercitiului bugetar prin legi de rectificare, elaborate cel mai tarziu pana la data de 30 noiembrie. Legilor de rectificare li se vor aplica aceleasi proceduri ca si legilor bugetare anuale initiale, cu exceptia termenelor din calendarul bugetar.
Art. 7 Legile privind contul general anual de executie
Rezultatele fiecarui exercitiu bugetar se aproba prin:
a) legea privind contul general anual de executie a bugetului de stat;
b) legea privind contul general anual de executie a bugetului asigurarilor sociale de stat .
CAPITOLUL II - Principii, reguli si responsabilitati
SECTIUNEA 1 - Principii si reguli bugetare

Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:


















Gestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti















