din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2346 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » CCR arata ca dreptul presedintelui de a cere anchetarea ministrilor a fost restrans

CCR arata ca dreptul presedintelui de a cere anchetarea ministrilor a fost restrans

  Publicat: 05 Dec 2007       2295 citiri       Sursa: Newsin.ro  


Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Totalitatea normelor juridice care reglementeaza raporturi sociale ce iau nastere in procesul exercitarii puterii de stat.
CCR, care a admis sesizarea privind ordonanta ce a desfiintat Comisia de la Cotroceni si a unei parti din Legea raspunderii ministeriale, a decis ca multe din prevederile legale restrangeau "pana la anihilare" dreptul constitutional al sefului statului de a cere anchetarea ministrilor.

Legea privind responsabilitatea ministerială
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Legea suprema a unui stat care reglementeaza relatiile sociale fundamentale privind instaurarea, mentinerea si exercitarea puterii
Sau comiterea unei infractiuni, expresie folosita de legea penala, in t. VIII, art. 144, C. pen., partea generala, prin care se intelege savarsirea oricareia dintre faptele pe care legea le pedepseste
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Legea suprema a unui stat care reglementeaza relatiile sociale fundamentale privind instaurarea, mentinerea si exercitarea puterii
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Reglementata in cap. IV, t. I, C. proc. pen., partea speciala, consta in inaintarea instantei de judecata competente a doasrului de cercetare penala,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Totalitatea normelor juridice care reglementeaza raporturi sociale ce iau nastere in procesul exercitarii puterii de stat.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Totalitatea normelor juridice care reglementeaza raporturi sociale ce iau nastere in procesul exercitarii puterii de stat.
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Examinand dispozitiile art. 16 din Legea 115/1999 privind responsabilitatea ministeriala - referitor la urmarirea penala a membrilor Guvernului, la cererea presedintelui, prin Comisia de la Cotroceni - in raport cu prevederile Constitutiei, CCR constata ca textul de lege analizat restrange, prin conditiile pe care le impune, dreptul presedintelui Romaniei de a cere urmarirea penala a membrilor Guvernului pentru faptele savarsite in exercitiul functiei lor, se arata in motivarea prin care, in data 27 noiembrie, Curtea Constitutionala Romaniei (CCR) a declarat neconstitutionala Comisia de la Cotroceni.
Astfel, din analiza alin.(1) al textului de lege rezulta ca Presedintele Romaniei nu-si poate exercita dreptul prevazut de art. 109 alin. (2) din Constitutie decat �la propunerea comisiei speciale instituite pentru analiza sesizarilor cu privire la savarsirea unei infractiuni in exercitiul functiei de catre un membru al Guvernului� si dupa ce �adreseaza ministrului justitiei o cerere in acest scop, pentru a proceda potrivit legii.�. Potrivit 109 alin.2 din Constitutie "Numai Camera Deputatilor, Senatul si Presedintele Romaniei au dreptul sa ceara urmarirea penala a membrilor Guvernului pentru faptele savarsite in exercitiul functiei lor. Daca s-a cerut urmarirea penala, Presedintele Romaniei poate dispune suspendarea acestora din functie. Trimiterea in judecata a unui membru al Guvernului atrage suspendarea lui din functie. Competenta de judecata apartine Inaltei Curti de Casatie si Justitie".
Alineatul (2) al aceluiasi articol din lege impune si exigenta ca, pentru a-si exercita dreptul constitutional mentionat, Presedintele Romaniei sa fie sesizat de catre primul-ministru, de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de
Casatie si Justitie sau de procurorul sef al Directiei Nationale Anticoruptie.
In sfarsit, potrivit alineatului (3) al textului de lege, cetatenii care au cunostinta �despre savarsirea unei fapte penale de catre membrii Guvernului in exercitiul functiei lor� nu se pot adresa direct Presedintelui Romaniei pentru ca acesta sa ceara urmarirea
penala a ministrilor in cauza, ci �primului-ministru, procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie sau procurorului sef al Directiei Nationale Anticoruptie� pentru a solicita sesizarea Presedintelui Romaniei.
Toate aceste conditii sunt de natura sa restranga pana la anihilare dreptul constitutional mentionat al Presedintelui Romaniei, exercitarea acestuia fiind dependenta de actiunea si de decizia celorlalte autoritati prevazute in textul legii, se arata in motivarea CCR.

Pentru aceleasi considerente Curtea Constitutionala a constatat si neconstitutionalitatea art. I al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 95 din 4octombrie 2007, care modifica a modificat art.16 din Legea raspunderii ministeriale.
Astfel, Curtea constata ca textul modificat prin ordonanta inlatura posibilitatea ca Presedintele Romaniei sa fie sesizat si de procurorul sef al Directiei Nationale Anticoruptie si, deosebit de conditiile cuprinse in textul anterior, instituie si conditia ca �daca sesizarea este facuta de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, acesta il va informa concomitent si pe primul-ministru.�
Referitor la alcatuirea Comisiei de la Cotroceni din judecatori, Curtea constata ca acestea sunt contrare principiilor impartialitatii justitiei si independentei magistratilor.


Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...