din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2048 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Pozitia MJLC fata de raportul pe justitie prezentat Parlamentului European de catre Comisia Europeana

Pozitia MJLC fata de raportul pe justitie prezentat Parlamentului European de catre Comisia Europeana

  Publicat: 12 Feb 2009       1100 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Pe baza continutului raportului, MJLC a formulat urmatoarele mesaje si pozitii institutionale.

Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
Moment (etapa) al judecatii in prima instanta,
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Forma a demersului diplomatic in care este prezentata situatia relatiilor dintre state, solutii juridice relative la rezolvarea diferendelor existente intre acestea.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Legea 10 din 2001. Suprafata de teren afectata utilizarii constructiei retrocedabile, in limita imprejmuirilor existente;
Persoana care a implinit varsta de 18 ani.
Institutii, piete si infrastructuri ce interactioneaza in mod complex
Institutii, piete si infrastructuri ce interactioneaza in mod complex
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Din punctul de vedere al dreptului civil, actul juridic prin care o persoana (delegant) insarcineaza o alta persoana (delegat) sa execute o anumita prestatie in favoarea unei terte persoane (delegatar), cu consimtamantul acesteia.
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Sistemul de facilitati, echipamente si servicii necesare operarii unei organizatii.
Balanta veniturilor si cheltuielilor dintr-o anumita perioada
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Bilet la ordin andosat in alb, emis de catre unitatile economice mari.
Persoana care exercita provizoriu o functie in locul titularului.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Expresia Bruxelles I se utilizeaza adesea pentru a se face referire la Regulamentul (CE) nr. 44/2001 al Consiliului din 22 decembrie 2000 privind competenta judiciara, recunoasterea si executarea hotararilor in materie civila si comerciala.
1. Obiectivul prioritar al MJLC in anul 2009 ramane promovarea proiectelor de coduri si adoptarea acestora de catre Parlament.

Raportul noteaza pozitiv finalizarea acestor proiecte, dar subliniaza necesitatea ca acestea sa devina legi.

De asemenea, se mentinoneaza necesitatea unei dezbateri publice asupra acestor proiecte, desi proiectele de coduri au fost in dezbatere publica mai multe luni de zile in 2008.

Din pacate, s-a pierdut o luna si jumatate din anul 2009 fara ca sa progresam in adoptarea acestor coduri, datorita lipsei unui acord asupra procedurii de adoptare a acestora.

Saptamana urmatoare voi inainta Guvernului un Memorandum care sa contina o propunere privind modalitatea de adoptare a acestor coduri. Aceasta modalitate va incerca sa concilieze punctele de vedere ale celor doua partide care compun Coalitia, PD-L, respectiv PSD.

Este important nu numai ca aceste coduri sa fie adoptate intr-un termen rezonabil, dar si pastrarea unui continut coerent si reformator.

MJLC va initia un studiu de impact al acestora, imediat ce ele vor fi adoptate.


2. Strategia de resurse umane elaborate de CSM trebuie revizuita in acord cu realitatile de pe teren .

Codurile vor avea un impact major asupra acestei strategii, pentru ca prin ele se stabilesc competentele instantelor si parchetelor, dar si o noua arhitectura a cailor de atac.

Este important sa rezolvam urgent problema locurilor vacante din sistem, 433 de posturi de judecatori si 344 de posturi de procurori in decembrie 2008, potrivit statisticilor CSM.

MJLC va propune CSM adaptarea Strategiei de resurse umane studiilor de impact ale codurilor si inserarea unor propuneri concrete in materia reorganizarii instantelor si parchetelor. Aceste masuri trebuie asigure o distribuire adecvata, potrivit noilor competente, a posturilor din sistem .

Este important sa rezolvam si problema pensionarilor in masa in sistem . Acest fenomen incontrolabil, provocat de afirmatii si zvonuri iresponsabile lansate in anul 2008 de unii responsabili din magistratura, ameninta stabilitatea sistemului.

In repetate randuri, incepand cu primavara lui 2008, MJLC a precizat public ca nu are in vedere formularea unei ordonante de urgenta privind micsorarea cuantumului pensiei si aceasta este pozitia ministerului si in prezent.

Pe de alta parte, MJLC a initiat la finalul anului 2008 un proiect de ordonanta de urgenta prin care se limitau cazurile de cumul al perioadei de 25 de ani pentru pensia de serviciu, dar acest proiect nu a primit avizul CSM.

Este important ca CSM sa finalizeze cat mai rapid statistica privind locurile vacante in sistem, pe instante si parchete.

3. Este de asemenea important ca CSM sa continue politica de responsabilizarea a magistratilor, inclusiv printr-o noua politica de abordare si sanctionare a cazurilor de indisciplina si incalcare a deontologiei profesionale. CE priveste cu interes activitatea inspectiei judiciare, eficienta acestor inspectii, dar si asigurarea reprezantativitatii teritoriale a inspectorilor.

4. MJLC va continua dialogul cu MP, DNA, DIICOT, pentru stabilirea procurorilor care urmeaza sa fie propusi pentru locurile ocupate in prezent prin delegatie.

In acest fel, se stabilizeaza cadrul institutional anti-coruptie.

5. Rolul ICCJ in unificarea jurisprudentei este crucial.

In acest sens, MJLC va sustine in continuare eforturile de unificare a jurisprudentei, prin sistematizarea dezbaterilor intre judecatori, prin seminarii desfasurate cu experti straini, prin publicarea jurisprudentei pe siteuri. Suntem in faza de finalizare a unei aplicatii soft in acest sens.

6. Raportul noteaza evolutii pozitive combaterea coruptiei in sectoarele vulbnerabile

Vom continua colaborarea cu colegii de la Ministerul de Interne pentru punerea in aplicare, in ritm accelerat, a Strategiei anticoruptie in sectoarele vulnerabile adoptata in iunie 2008.

7. Rolul Parlamentului in cadrul obiectivelor 1 si 3 devine extrem de important.

Astfel, adoptarea de urgenta a codurilor de catre Parlament va permite stabilirea structurii sistemului judiciar, a necesarului de magistrati si a bugetelor multianuale pentru justitie.

Pozitia adoptata de Parlament in chestiunea avizelor pentru inceperea urmaririi penale in dosarele unor fosti ministri este un punct extrem de sensibil in cadrul monitorizarii.

8. Resursele financiare vor fi mai mult decat necesare

Desi raportul nu analizeaza starea finantarii sistemului judiciar, mentioneaza faptul ca �punerea in aplicare cu success a codurilor va depinde de alocarea de resurse financiare suficiente�.

Subliniem ca fara cresterea fondurilor alocate Justitiei pe parcursul anului 2009, obiectivele reformei nu pot fi atinse.

Bugetul primit in aceasta faza nu permite satisfacerea drepturilor salariale recunoscute prin hotarari judecatoresti magistratilor si altor categorii profesionale din sistemul judiciar.

Bugetul va permite insa eliminarea unor diferente conjuncturale de salarizare in cadrul sistemului judiciar.

Fac un apel public la aceste categorii profesionale sa accepte din nou esalonarea acestor drepturi pe parcursul anului 2009 � 2010.

Fac de asemenea un apel public la incetarea acelor tipuri de actiuni judiciare abuzive, bazate pe argumente si interpretari fortate ale legii, indreptate impotriva ministerului.

Am invitat si asteptat ca CSM sa faca el insusi public acest apel, asa cum ne-am inteles in mai multe randuri. Din pacate, pe tot parcursul anului 2008 CSM a avut o politica de pasivitate fata de acest fenomen, ceea ce a constituit o incurajare tacita indirecta.

Solicitam inca odata oprirea actiunilor abuzive impotriva ministerului.

Fac de asemenea un dublu apel public catre Guvern si Coalitie. In primul rand, sa aiba in vedere la rectificarile bugetare suplimentarea bugetului pentru Justitie! In al doilea rand, sa accepte ca sa trecem de urgenta la elaborarea unei legi a salarizarii in sistemul judiciar care sa puna capat incoerentei legislative in domeniul salarizarii in sistemul judiciar.

Precizez ca un proiect de lege este elaborat de minister inca din luna septembrie a anului 2008 si asteapta sa fie luat in discutie cu MFP.

In fine, punerea in aplicare a codurilor presupune includerea in bugetele anuale a unor sume importante pentru reorganizarea instantelor si parchetelor, pentru infrastructura acestora. Aceasta presupune ca pe un buget multianual de cel putin 5 ani, sistemul judiciar sa fie considerat un domeniu prioritar de interes strategic si finantat corespunzator.

Fara aceasta garantie, reforma va ramane pe hartie .


Concluzie

Rezulta din raportul interimar necesitatea accelerarii masurilor de reforma.

Reforma a ajuns intr-un punct in care institutiile sunt dependente unele de altele in implementarea reformelor. De exemplu, fara adoptarea codurilor de catre Parlament, CSM nu poate definitiva strategia de resurse umane pe termen lung, iar MJLC nu poate efectua studiul de impact al codurilor in sistem si determina necesarul de resurse financiare, procesele vor continua sa fie lungi, etc.

De altfel, toate aceste masuri sunt in primul rand in interesul cetatenilor nostri, si abia in subsidiar in interesul unor rapoarte mai bune de la Bruxelles .

Pe langa adoptarea Codurilor, se asteapta rezultate, mai ales in ce priveste aplicarea legilor in instante. Aceasta este in fapt finalitatea reformelor.


Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...