din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2439 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Declaratia ministrului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti, Catalin Predoiu, privind raportul Comisiei Europene pe Justitie

Declaratia ministrului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti, Catalin Predoiu, privind raportul Comisiei Europene pe Justitie

  Publicat: 22 Jul 2009       806 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Mecanismul de Cooperare si Verificare (MCV) a fost instituit prin Decizia Comisiei Europene din 13 decembrie 2006 (Decizia Comisiei) in vederea atingerii anumitor obiective specifice de referinta in reformarea sistemului judiciar si a luptei impotriva coruptiei.

Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Persoana care exercita provizoriu o functie in locul titularului.
Formular tip cu caracter administrativ sau juridic folosit de societatile comerciale sau de institutii (spre exemplu, formular de buletin de mesagerii).
Formular tip cu caracter administrativ sau juridic folosit de societatile comerciale sau de institutii (spre exemplu, formular de buletin de mesagerii).
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Institutii, piete si infrastructuri ce interactioneaza in mod complex
Timpul de munca reprezinta timpul pe care salariatul il foloseste pentru indeplinirea sarcinilor de munca.
Infractiune constand din raportul sexual cu o persoana de sex feminine care nu a implinit carsta de 14 ani.
Timpul de munca reprezinta timpul pe care salariatul il foloseste pentru indeplinirea sarcinilor de munca.
Raportul nu a fost destinat sa acopere intreaga problematica a Justitiei din Romania, ci numai patru obiective specifice in domeniul sistemului judiciar si a luptei impotriva coruptiei.

Prin urmare, critica raportului pe motiv ca nu acopera toate problemele din Justitie ignora continutul si sfera de aplicare a Deciziei Comisiei si este deci, neintemeiata.

Mai mult, raportul acopera evolutiile pe domeniul celor patru obiective pana in luna iunie 2009.

Raportul este rezultatul unei monitorizari permanente a situatiei din Romania, prin raportarile tehnice periodice si ad-hoc facute de Ministerul Justitiei si Libertatilor Cetatenesti, de Misiunea Comisiei Europene la Bucuresti, intalnirile bilaterale la nivelul Comisiei si misiunile periodice de evaluare, desfasurate in Romania.

Declar fara echivoc ca nu avem nicio rezerva in privinta profesionalismului si echidistantei demonstrate de evaluatori, atat in anul 2008, cat si in anul 2009.

Subliniez ca mecanismul are doua laturi, cea de cooperare fiind la fel de importanta.

In fine, precizez ca agenda europeana a MJLC nu se reduce la MCV, ci cuprinde si cooperarea judiciara in plan european. Mentionez aici doar o serie din reusitele noastre: raportul de evaluare pozitiv in materia mandatului european de arestare, coinitierea, alaturi de alte state membre a unor instrumente comunitare precum rezolutia privind formarea profesionala a magistratilor, rezolutia privind cooperarea intre ministerele de justitie din statele membre UE, decizia cadru privind transferul de proceduri in materie penala.

b) Comentarii generale pe marginea Raportului

Ca si in anii precedenti, raportul are o substanta preponderent tehnica, dar in acelasi timp surprinde si contextul socio-politic general al reformelor.

Cred ca principalele patru concluzii ale raportului sunt urmatoarele:

1. Guvernul Romaniei, implicit Ministerul Justitiei, Ministerul Public, implicit DNA si DIICOT, au reusit sa obtina progrese pe cele patru obiective aflate sub monitorizare, eliminand perspectiva activarii clauzei de salvgardare.

o In raport se precizeaza ca: �Guvernul Roman, sprijinit de parchete si sistemul judiciar, a raspuns in mod eficient ingrijorarilor exprimate in raportul interimar din februarie� . Au fost luate o serie de masuri practice si legislative si a fost imprimat un nou impuls pentru continuarea procesului de reforma.�


Din punctul de vedere al ministerului pe care il conduc, adoptarea codurilor civil si penal reprezinta cel mai notabil obiectiv atins. Acum este important sa continuam munca pentru codurile de procedura, pentru legea de aplicare a codurilor si pentru evaluarea impactului acestora.

Potrivit Raportului, progresele constatate au imprimat un nou impuls pentru continuarea procesului de reforma.

Raportul concluzioneaza ca nu sunt intrunite conditiile pentru sanctionarea Romaniei aplicarea clauzei de salvgardare.


2. Este nevoie de o vointa politica mai clar exprimata pentru sprijinirea sistemului judiciar.

Aceasta ar insemna, in opinia noastra, inclusiv acoperirea corespunzatoare a cheltuielilor de bunuri si servicii .


3. Este important ca sectorul judiciar si intreaga actiune de reformare sa nu fie politizate.

Aceasta inseamna, in opinia noastra, inclusiv pastrarea discutiilor pe marginea problemelor Justitiei in cadrul strict tehnic, si desfasurarea analizelor si dezbaterilor cu onestitate si pe baza realitatilor concrete.

Politizarea in Justitie poate imbraca multe fatete, pentru ca se poate desfasura in dublu sens, dinspre sistemul politic spre sistemul judiciar, dar si invers, atunci cand elemente din sistemul judiciar urmaresc obiective care tin de politicile de sistem .

4. Este nevoie de un consens intre toti actorii, pentru a permite sistemului judiciar sa functioneze independent, astfel incat anchetele non-partizante privind actele de coruptie sa conduca la decizii rapide si efective.

Desi progresele inregistrate dovedesc un nou angajament al Guvernului si al clasei politice din Romania, CE a concluzionat ca efectele unor masuri care au fost luate se dovedesc in timp .

Ca atare, CE va continua monitorizarea prin urmarirea unor aspecte exclusiv tehnice, iar in vara anului 2010 va fi redactat un nou raport .

Continuarea monitorizarii nu este o surpriza pentru noi si nici nu ne asteptam la acest lucru deocamdata, in conditiile in care suntem constienti ca rezultatele reformelor apar in timp .

Romania ramane la fel de angajata in continuarea reformelor, cu sau fara Mecanismul de Cooperare si Verificare, deoarece reforma justitiei si consolidarea activitatilor anticoruptie sunt in primul rand in interesul cetatenilor nostri


Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...