din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2567 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » CJCE transeaza in favoarea Parlamentului European disputa cu Consiliul privind codecizia in chestiunea procedurii de acordare a statutului de refugiat

CJCE transeaza in favoarea Parlamentului European disputa cu Consiliul privind codecizia in chestiunea procedurii de acordare a statutului de refugiat

  Publicat: 07 May 2008       2130 citiri       Sursa: Juridice.ro  


In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Curtea anuleaza anumite dispozitii din directiva privind procedura de acordare si de retragere a statutului de refugiat

In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Contracte incheiate la bursa bazate pe activele suport (subiacente), precum cele referitoare la valori mobiliare, valute selective, marfuri negociabile la bursa etc.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Procedura de codecizie (Articolul 251 al Tratatului CE, fostul Articol 189b) a fost introdusa prin Tratatul de la Maastricht. Ea permite Parlamentului European sa adopte instrumente legislative impreuna cu Consiliul de Ministri.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Contracte incheiate la bursa bazate pe activele suport (subiacente), precum cele referitoare la valori mobiliare, valute selective, marfuri negociabile la bursa etc.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
(CJCE) Curtea de Justitie este alcatuita din tot atatia judecatori cate state membre. In prezent sunt 25 de judecatori asistati de opt avocati generali care sunt numiti pe durata a sase ani cu acordul statelor membre. Curtea se poate reuni camere, in Marea Camera (treispezece judecatori) sau in plen.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Procedura de codecizie (Articolul 251 al Tratatului CE, fostul Articol 189b) a fost introdusa prin Tratatul de la Maastricht. Ea permite Parlamentului European sa adopte instrumente legislative impreuna cu Consiliul de Ministri.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Realizarea veniturilor bugetare si folosirea lor pentru acoperirea cheltuielilor aprobate de buget.
Prevazand pentru adoptarea in viitor a listelor comune ale tarilor sigure simpla consultare a Parlamentului European si nu procedura de codecizie, Consiliul depaseste cadrul competentelor care ii sunt conferite prin tratat in domeniul azilului.

La 1 decembrie 2005, Consiliul a adoptat o directiva privind standardele minime cu privire la procedurile din statele membre de acordare si retragere a statutului de refugiat. Potrivit prevederilor acestei directive, Consiliul, hotarand cu majoritate calificata la propunerea Comisiei si dupa consultarea Parlamentului European, adopta o lista comuna minimala a tarilor terte pe care statele membre le considera tari de origine sigure, precum si o lista comuna a tarilor terte europene sigure. Modificarea acestor doua liste se realizeaza de asemenea de catre Consiliu cu majoritate calificata dupa consultarea Parlamentului European.

Parlamentul European a introdus o actiune in anulare impotriva dispozitiilor din directiva care prevad o simpla consultare a acestei institutii. Intr-adevar, Parlamentul European considera ca aceste dispozitii ar fi trebuit sa prevada ca adoptarea listelor mentionate se realizeaza prin codecizie, procedura potrivit careia Parlamentul European intervine in calitate de colegiuitor. Potrivit Parlamentului European, Consiliul ar fi stabilit in mod nelegal, in cadrul unui act de drept derivat astfel cum este directiva, temeiuri juridice care permit acestei institutii sa adopte listele mentionate, creand astfel o "rezerva privind legiferarea".

Dimpotriva, Consiliul sustine ca recurgerea la temeiuri juridice derivate reprezinta o tehnica legislativa consacrata si ca nicio dispozitie din Tratatul CE nu interzice aceasta. Acesta invoca in plus caracterul sensibil al domeniului care necesita o reactie rapida si eficace la schimbari de situatie in tarile terte respective. In sfarsit, Consiliul considera ca nu sunt indeplinite conditiile prevazute pentru trecerea la procedura de codecizie .

In esenta, Curtea este sesizata cu problema posibilitatii Consiliului de a prevedea in mod legal, in dispozitiile atacate, adoptarea si modificarea listelor tarilor sigure cu majoritate calificata la propunerea Comisiei si dupa consultarea Parlamentului European.

Curtea aminteste ca fiecare institutie actioneaza in limitele competentelor care ii sunt conferite prin tratat. Din aceasta perspectiva, procedura de adoptare a listelor instituite prin directiva este diferita de cea prevazuta prin tratat. Or, normele referitoare la formarea vointei institutiilor comunitare sunt stabilite de tratat si nu sunt nici la discretia statelor membre, nici a institutiilor insesi. A recunoaste unei institutii posibilitatea de a stabili temeiuri juridice derivate ar insemna sa i se atribuie o competenta legislativa care depaseste ceea ce este prevazut prin tratat, a aratat in continuare Curtea .

Prin urmare, inserand in directiva temeiuri juridice derivate, Consiliul a depasit cadrul competentelor care ii sunt conferite prin tratat. In aceste condisii, Curtea anuleaza dispozitiile atacate.

Curtea adauga ca, in ceea ce priveste adoptarea in viitor a listelor tarilor sigure, precum si a modificarilor acestora, Consiliul trebuie sa respecte procedurile instituite prin tratat. In aceasta privinsa, Curtea constata ca procedura de codecizie este aplicabila atat pentru adoptarea si modificarea listelor tarilor sigure pe cale legislativa, cat si pentru eventuala decizie de a proceda la aplicarea articolului 202 a treia liniuta CE, privind competentele de executare .


Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Contestarea caracterului formal al deciziei de sanctionare disciplinara
Sursa: MCP avocati

Legalitatea procedurilor de organizare a concursului in institutiile publice
Sursa: MCP avocati

Calculul termenului de preaviz prin lumina Deciziei ICCJ nr. 8/20.05.2024
Sursa: MCP avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Legislaţie

OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p
Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...

Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...