Precizarile Inspectiei Judiciare ref. mesajul lui Catalin Predoiu
- Prin Hotararea nr. 659/17 iunie 2010 a Sectiei pentru Judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii a aprobat nota Inspectiei judiciare vizand efectuarea unui control cu privire la eficienta manageriala, in perioada 20 septembrie 2010-5 noiembrie 2010, perioada supusa verificarilor fiind stabilita incepand cu luna ianuarie 2009 la zi (septembrie 2010).
- La nivelul Curtii de Apel Bucuresti, perioada controlata a cuprins doi ani de activitate, respectiv 2009 si 2010, controlul finalizandu-se la sfarsitul anului 2010, astfel ca aprecierea potrivit careia raportul a fost depus cu intarziere in anul 2011 este vadit eronata.
- Mentionam ca amploarea raportului de control este justificata prin aceea ca instanta Curtii de Apel Bucuresti se situeaza pe primul loc la nivel national sub aspectul volumului de activitate inregistrat si al resurselor umane de care dispune, statul de functii cuprinzand 2362 de posturi de judecatori si personal auxiliar de specialitate.
La toate acestea, se poate adauga imprejurarea ca instantele au spre solutionare anumite tipuri de cauze date prin lege in competenta lor exclusiva.
Prin urmare, au fost controlate, in afara Curtii, 5 tribunale si 21 de judecatorii, in total 27 de instante judecatoresti, raportul cuprinzand rezultatele privind si alte instante care sunt tratate, in medie, pe 40-60 de pagini, cu exceptia situatiilor instantelor mari, cum sunt tribunalele, indeosebi Tribunalul Bucuresti, si Curtea de Apel.
Controlul s-a efectuat pe baza Metodologiei de realizare a controalelor judiciare, de catre Inspectia Judiciara, care a fost aprobata prin Hotararea nr.292/2010 a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, din a carui componenta a facut parte si domnul ministru, in calitate de membru de drept .
In ceea ce priveste solutiile de clasare ``care ar ridica probleme vizand calitatea corpului de inspectori``, trebuie precizat ca numarul mare de clasari se datoreaza faptului ca majoritatea sesizarilor adresate Comisiilor de disciplina o reprezinta cererile formulate de catre Ministerul Finantelor Publice referitoare la efectuarea de verificari privind angajarea raspunderii disciplinare a magistratilor, insa aproape fara exceptie acestea au vizat fapte prescrise din punct de vedere disciplinar.
Totodata, solutiile Comisiilor de disciplina pot fi contestate, in conformitate cu prevederile O.G.59/2009 si in virtutea dreptului general de acces liber la justitie, de catre persoanele interesate.
Referitor la sustinerea ca Inspectia Judiciara nu si-a indeplinit intocmai rolul preventiv, fapt ce explica amplificarea fenomenului de lipsa de integritate in sistemul judiciar, soldat, in prea multe cazuri, cu retineri, arestari preventive si chiar condamnari penale ale magistratilor, pentru acuratetea informatiilor transmise opiniei publice, se cuvin a fi efectuate urmatoarele precizari:
- Atributiile Inspectiei Judiciare sunt stabilite de art. 451 din Legea nr.317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, de art. 43 lit. (a) si (b) si art. 44 lit. (a) si (b) din Hotararea nr. 326/2005 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului Superior al Magistraturii, precum si de normele cuprinse in Metodologia de realizare a controalelor judiciare de catre Inspectia Judiciara.
- In acest context, Inspectia Judiciara nu are atributii de organ de urmarire penala si deci nici de preventie generala a savarsirii infractiunilor, fiind creata o confuzie intre regimul disciplinar si alte forme de raspundere juridica, cu alte cuvinte se imputa Inspectiei Judiciare o activitate pe care nu o are ca atributie legala, fiind data in competenta altor organe ori institutii.
- De altfel, in Metodologia de realizare a controalelor judiciare de catre Inspectia Judiciara, activitatea de prevenire reprezinta o componenta importanta a activitatii Inspectiei Judiciare, insa aceasta in scopul eliminarii riscurilor si disfunctionalitatilor din sistem, ``in raport de atributiile specifice``, iar nu cu cele ale altor autoritati.
- La rigoare, se poate aprecia ca singurele atributii legale ale Inspectiei Judiciare cu conexiuni domeniului penal sunt cele referitoare la efectuarea de verificari in vederea incuviintarii de catre Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii a perchezitiei, retinerii sau arestarii preventive a judecatorilor, procurorilor si magistratilor-asistenti, activitate care a fost desfasurata.``
Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

ICCJ: Hotararea pronuntata in prima instanta in procesele si cererile care decurg din executarea contractelor administrative se ataca cu recurs
25 May 2020 | 1592
Judecatori eliberati din functie la data de 02 martie 2020
03 Mar 2020 | 1220
ICCJ: Instrainarea dreptului la despagubire unor terte persoane. Dreptul la masuri reparatorii in echivalent revine al instrainatorului
03 Mar 2020 | 1418
Hotarare prealabila pronuntata de ICCJ in materia insolventei - vezi caror cereri nu se aplica cerinta referitoare la cuantumul creantelor bugetare!
17 Oct 2019 | 1534
Decizie ICCJ cu privire la Legea 165/2013 - cum se aplica termenul de 6 luni in situatia refuzului de solutionare a notificarilor
17 Oct 2019 | 2251

Modificarea salariului si a altor clauze esentiale din contractul de munca. Interpretari jurisprudentiale
Sursa: MCP avocati
Inlaturarea inechitatilor salariale dintre functionarii publici. Anularea hotararilor Consiliilor Locale
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati
Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Motivarea decizie de concediere versus Oportunitatea acesteia. Solutii jurisprudentiale
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

CEDO: Panioglu impotriva Romaniei. Libertatea de exprimare
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Nulitate recurs. Neidentificare motive de ordine publica ce ar putea fi invocate din oficiu de catre instanta
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia I civila Decizia nr. 804/2020, Sedinta publica din data de 26 martie 2020
ICCJ: Situatia masurilor asiguratorii infiintate in cadrul unui proces penal asupra bunurilor unei persoane juridice, anterior deschiderii procedurii insolventei, in vederea confiscarii speciale
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ
Decizia ICCJ 41/2019: In calculul drepturilor salariale pentru plata cu ora nu se include si gradatia de merit
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 41/2019














