E o infruntare de galerii, in care argumentele tehnice si bibliografia juridica sunt ignorate.Desi e greu sa-ti pastrezi calmul si atitudinea neutra in multimea de tifosi fanatici scapata in media pentru a-si scanda sustinerile care nu mai au loc pe stadion, atat Consiliul Superior al Magistraturii, cat si Curtea Constitutionala au incercat sa induca o abordare rece care in mod normal trebuia sa potoleasca galeriile prea infierbantate. Ambele institutii amintite au afirmat explicit ca nu exista nici o interdictie in Constitutie - si nici nu a existat vreodata - cu privire la reglementarea in Romania a asa-zisei confiscari extinse, adica a averii sau partii de avere nejustificata dobandita prin savarsirea unor infractiuni grave. Constitutia Romaniei nu protejeaza averile ilicite. In Romania poate fi derulata orice politica penala apta sa alinieze sistemul nostru juridic la standardul european in ce priveste confiscarea averilor dobandite illicit, iar pentru asta nu e nevoie de anularea nici unei garantii constitutionale a dreptului de proprietate . Nu trebuie distrusa nici o valoare constitutionala pentru a remodela institutia juridica a confiscarii astfel incat sa corespunda intereselor de autoprotejare a societatii romanesti impotriva acumularilor nelegale de capital .De altfel, chiar astazi Guvernul Romaniei a adoptat textul unui proiect de lege scris de Ministerul Justitiei care-si propune reglementarea acestei confiscari extinse si implementarea in legislatia noastra a mult prea invocatei Decizii-cadru din 2005 privind confiscarea produselor, a instrumentelor si a bunurilor avand legatura cu infractiunea. Solutia pare curajoasa iar promtitudinea Ministerului Justitiei de salutat.Cred ca ramane insa o intrebare la care trebuie sa raspunda autoritatea investita cu initiativa legislativa si cu derularea politicilor publice in Romania: de ce abia acum? De ce a fost nevoie de un intreg scandal public, de atacuri la credibilitatea unor institutii constitutionale cum este CSM pentru a se propune o solutie care tot timpul trebuia sa ramana una tehnica?Si o intrebare suplimentara: cine a impiedicat promovarea aceleiasi solutii privind reglementarea confiscarii extinse odata cu adoptarea in 2009, prin asumarea raspunderii guvernamentale in fata Parlamentului, a noului cod penal al Romaniei, cel a carui modificare tardiva se propune astazi?In loc de raspunsuri voi oferi doar cateva fapte, in derularea lor cronologica.1. In 25 februarie 2005 Consiliul Europei adopta Decizia-cadru 2005/212/JAI privind confiscarea produselor, a instrumentelor si a bunurilor avand legatura cu infractiunea. Toate statele membre ale Uniunii Europene trebuiau sa ia masuri pentru implementarea noilor prevederi in legislatia proprie pana la 15 martie 2007. Decizia-cadru prevedea ca in cazul condamnat pentru anumite infractiuni grave si foarte grave, nu se confisca doar bunurile ce au facut obiectul infractiunii, ci si bunurile dobandite din activitati similare pentru care nu se pronunta condamnarea, daca sunt fapte specifice prin care instanta este convinsa de iliceitatea obtinerii acestora. Pentru cine detine o minima curiozitate asupra surselor, forma oficiala a deciziei-cadru poate fi consultata aici.2. La 1 ianuarie 2007 Romania adera la Uniunea Europeana.3. La 8 octombrie 2008 se publica in Monitorul Oficial al Romaniei Hotararea de Guvern nr. 1183/2008 pentru aprobarea tezelor prealabile ale codului penal. Elaborarea noului cod penal al Romaniei intra in linie dreapta. Tezele prealabile aprobate de Guvernul Romaniei prevedeau in mod explicit obligatiacomisiei de elaborare a proiectului de a asigura implementarea in cadrul acestuia a Deciziei-cadru 2005/212/JAI a Consiliului din 24 februarie 2005 (vezi sectiunea a VI-a din anexa la HG 1183/2008).4. Dupa un proces laborios, in sedinta din 25 februarie 2009, Guvernul Romaniei adopta, fara modificari, proiectul codului penal asa cum a fost elaborat de Ministerul Justitiei. Forma finala a proiectului asa cum a fost transmis de la ministerul justitiei inca se regaseste pe site-ul acestuia din urma, aceasta in caz ca memoria institutionala va trebui suplinita de cea, cu siguranta mai onesta, a internetului. Proiectul finalizat de Ministerul Justitiei si adoptat formal de Guvernul Romaniei continea reglementarea explicita a institutiei confiscarii extinse, cu siguranta ca urmare a implementarii Deciziei-cadru 2005/212/JAI. Redau integral art. 113:``Art. 113. Confiscarea extinsa(1) In cazul in care persoana este condamnata pentru comiterea unei infractiuni pentru care legea prevede o pedeapsa cu inchisoarea mai mare de 5 ani si care este susceptibila sa ii procure un folos material, instanta poate dispune si confiscarea altor bunuri decat cele mentionate la art.112 daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:a) valoarea bunurilor dobandite de persoana condamnata, intr-o perioada de cinci ani inainte si, daca este cazul, dupamomentul savarsirii infractiunii pana la data punerii in miscare a actiunii penale, depaseste in mod vadit veniturile obtinute de aceasta in mod licit;b) instanta are convingerea ca bunurile respective provin din activitati de natura celor care au atras condamnarea.(2) Pentru aplicarea dispozitiilor alin. (1) se va tine seama si de valoarea bunurilor transferate de catre persoana condamnata sau de un tert unei persoane juridice asupra careia persoana condamnata detine controlul .(3) Confiscarea nu poate depasi valoarea bunurilor dobandite in perioada mentionata aratata la alin. (1) care excede nivelului veniturilor licite ale persoanei condamnate.``5. La data de 12 iunie 2009 este inregistrat la Biroul permanent al Camerei Deputatilor proiectul de lege privind noul cod penal al Guvernului Romaniei. La 22 iunie 2009 Guvernul isi asuma raspunderea in fata Parlamentului pe acest proiect de lege. Forma proiectului de cod penal inaintata de Guvern Parlamentului nu mai contine insa reglementarea Confiscarii extinse. Continutul prevazut la fostul articol 113 este eliminat integral. Proiectul codului penal este adoptat la data de 26 iunie 2009, prin nedepunerea motiunii de cenzura, devenind Legea nr. 286/2009 privind codul penal.6. In data de 15 iunie 2011 Consiliul Superior al Magistraturii trimite Curtii Constitutionale sesizata cu verificarea constitutionalitatii propunerii de revizuire a Constitutiei un punct de vedere tehnic, in care, printre altele, se sustinea ca institutia confiscarii extinse poate fi reglementata prin intermediul modificarii legii, Constitutia neoprind acest lucru. Curtea Constitutionala confirma acest argument juridic.7. La data de 5 iulie 2011, Ministerul Justitiei publica un proiect de Lege pentru modificarea si completarea Codului penal si a legii nr. 286/2009 privind codul penal. Proiectul este adoptat astazi, 6 iulie 2011, de Guvernul Romaniei. Proiectul reia integral forma initiala a articolului 113 intitulat Confiscarea extinsa scos, nu se stie cum, pe drumul dintre Guvern si Parlament in procedura de adoptare a noului cod penal din 2009. Promtitudinea profesionala a MJ este asfel usor de explicat fiind vorba de utilizarea nu unei operatiuni de elaborare legislativa ci a unei operatiuni banale de dexteritate tip copy/paste.Acestea sunt faptele. Ramane ca cititorii care nu prefera confortul abordarii micobistice a problemei sa gaseasca raspunsul la intrebarea de ce a fost nevoie de atata timp si de atata energie distructiva eliberata in societatea romaneasca pentru a se promova o solutie tehnica care trebuia sa existente inca din 2009?Suplimentar cred ca se poate naste si intrebarea cine s-a opus si se opune de fapt reglementarii confiscarii extinse in codul penal?Final de repriza.
Jud. Adrian Neacsu
Legi promulgate in data de 1 iulie 2021 01 Jul 2021 | 1323
Legi promulgate in data de 05 noiembrie 2020 06 Nov 2020 | 1989
ICCJ: Titular unei intreprinderi individuale poate avea calitatea de functionar public 13 May 2020 | 2527
Proiectele de acte normative adoptate de Guvern in sedinta din 18 martie 2020 19 Mar 2020 | 1311
Pozitia Consiliului Barourilor si Societatilor de Drept din Europa privind eradicarea fenomenului avocaturii clandestine 29 Feb 2020 | 860
ICCJ: Concurs real al infractiunii de folosire sau prezentare cu rea-credinta de inscrisuri sub semnatura privata falsificate 23 Jan 2020 | 1353
Protectia corespondentei electronice a salariatului in era digitala Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati
Beneficiarii Legii nr. 19/2020. Conditiile de acordare a indemnizatiei Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu
Aplicarea unui spor obligatoriu la pedeapsa principala a inchisorii � pedeapsa echitabila sau asuprire neconstitutionala Sursa: Irina Maria Diculescu
Legea anticoruptie: efectuarea de operatiuni financiare incompatibile cu functia ca acte de comert � aspecte de constitutionalitate si previzibilitate Sursa: Irina Maria Diculescu
Masuri educative. Supraveghere. Neaplicare obligatii Pronuntaţă de: Decizia penala nr. 791/07.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Purtare abuziva. Agent de paza Pronuntaţă de: Decizia penala nr. 841/18.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Amanare aplicare pedeapsa. Inlaturarea interdictiei de a nu conduce orice categorie de vehicule. Alcoolemie redusa Pronuntaţă de: Decizia penala nr. 5/A/08.01.2018 a Curtii de Apel Galati
Contestatie decizie de suspendare a contractului individual de munca din initiativa angajatorului. Trimiterea in judecata a angajatului pentru fapte incompatibile cu functia detinuta Pronuntaţă de: Curtea de apel Iasi, Sectia litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 361/22.09.2020