Normele metodologice reglementeaza anumite elemente cu caracter general cuprinse in Legea 9/2012, fiind detaliate si unele notiuni privitoare la modalitatile de aplicare a acesteia.Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule a aparut marti, 10 ianuarie 2012, in Monitorul Oficial al Romaniei si va intra in vigoare, in data de 13 ianuarie 2012, conform Normelor de tehnica legislativa prevazite de Legea 24/2000. Tot de la aceasta data, Legea va putea fi si aplicata intrucat au fost aprobate si Normele care reglementeaza aplicarea acesteia.Noua taxa se aplica numai masinilor care se inmatriculeaza incepand din 13 ianuarie 2012, data la care intra in vigoare noua Lege. Actul normativ prevede o reducere a taxei de poluare cu pana la 25%, dand posibilitatea ca, in cazul in care taxa de poluare platita de la 1 iulie 2008 este mai mare decat cea rezultata din aplicarea acestei legi, contribuabilii sa poata solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita. Potrivit legii care are la baza principiul ``poluatorul plateste``, taxa de poluare va fi platita, o singura data, atat pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt inmatriculate pentru prima data in Romania. Pentru autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitata de catre cumparator la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, dupa ce intra in vigoare aceasta lege. Modalitatea de calcul a taxei este unitara pentru toate situatiile in care aceasta se achita. Aceasta se calculeaza pe baza unor criterii obiective (tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare), luand in considerare si deprecierea autoturismului. Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule elimina discriminarea indirecta mentionata in hotararile Curtii Europene de Justitie, in cele doua cauze care au avut ca obiect interpretarea Art. 110 din Tratatul de Functionare al Uniunii Europene. Ca urmare a hotararilor Curtii Europene de Justitie, statul roman a fost obligat sa ia masuri pentru a elimina discriminarea indirecta in privinta platii taxei auto. Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza Ca��402/09 Tatu spune ca taxa auto produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei, in comparatie cu autovehiculele de ocazie avand aceeasi vechime si aceeasi uzura care se vand pe piata nationala avea in vedere prevederile OUG 50 din 2008, in forma sa initiala, tinand cont ca, in acea perioada, au platit taxa de prima inmatriculare numai cei care au adus din strainatate masini second-hand . Avand in vedere reducerea taxei de poluare cu pana la 25%, cei care au platit taxa de poluare de la 1 iulie 2008 pot solicita restituirea diferentei, in cazul in care suma este mai mare decat cea rezultata din aplicarea acestei legi. Persoanele interesate sa vada daca au de recuperat bani ca diferenta, incepand de vineri 13 ianuarie 2013, vor avea la dispozitie, pe site-ul AFM formula de calcul prevazuta de lege si care va fi utilizata si de organele fiscale. Astfel, persoanele care constata ca au de recuperat bani din taxa auto trebuie sa depuna la organelle fiscale competente o cerere de restituire, insotita de urmatoarele documente, in original sau in copie:
Taxa de poluare constituie venit la bugetul Fondului pentru Mediu din care sunt finantate mai multe programe de mediu: Programul Rabla; Programul Casa Verde; Programul de impadurire a terenurilor degradate, reconstructia ecologica si gospodarirea durabila a padurilor; Programul national de imbunatatire a calitatii mediului prin realizarea de spatii verzi in localitati; Programul de reducere a impactului asupra atmosferei, apei si solului, inclusiv monitorizarea calitatii aerului; Programul pentru cresterea productiei de energie din surse regenerabile; Programul vizand protectia resurselor de apa, sisteme integrate de alimentare cu apa, statii de tratare, canalizare si statii de epurare; Programul de realizare a pistelor pentru biciclisti.
Taxa auto va fi compensata cu datoriie fiscale datorate de contribuabili 10 Jun 2014 | 1973
ANAF: Precizari ref. restituirea taxei pentru emisiile poluante auto 29 Oct 2012 | 8303
Taxele de drum trebuie sa fie echitabile pentru toti soferii 14 May 2012 | 2906
Ordonanta privind suspendarea platii taxei auto a fost publicata in M. Of. Cine primeste banii inapoi? 01 Feb 2012 | 4411
Achitarea taxei auto a fost suspendata pana la 1 ianuarie 2013 30 Jan 2012 | 3084
Ministrul Mediului a propus ca aplicarea noii taxe auto sa fie amanata cu un an 23 Jan 2012 | 2233
Restituirea in 2018 a taxei pe poluare, a taxei speciale, pentru emisiile poluante, precum si a timbrului de mediu pentru autovehicule Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
Timbru de mediu 2013. Lege ilicita sau nu Sursa: EuroAvocatura.ro
Ghid util contestare taxa auto Sursa: Cabinet de avocatura Leonte Oana Madalina
Cauza TATU revine in dezbaterea profesionistilor in drept Sursa: EuroAvocatura.ro - Avocat dr. Razvan Viorescu
Restituire taxa speciala de inmatriculare autoturism Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti- Decizie nr.702 din data 20.02.2012
Contestatie impotriva deciziei de impunere. Impozit pe mijloacele de transport. Taxa auto pentru vehicule cu masa mai mare de 12 tone Pronuntaţă de: Tribunalul Olt - Hotarare nr. 199 din data 05.05.2010
Chitanta de plata a taxei de prima inmatriculare. Anulare. Nelegalitate Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL BUCURESTI - SECTIA A VIII A CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL, DECIZIA CIVILA NR. 221/26. 01. 2009
Dobanda datorata in cazul restituiri sumei platite cu titlu de taxa speciala pentru autoturisme Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi - decizia nr. 58/CA din 9 februarie 2009