din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2475 de useri online



Prima pagină » Articole juridice » CEDO. Justitie Europeana » In cadrul unui imprumut transfrontalier cu titlu gratuit pe durata scurta al unui vehicul, o taxa nationala de inmatriculare trebuie calculata in functie de durata utilizarii

In cadrul unui imprumut transfrontalier cu titlu gratuit pe durata scurta al unui vehicul, o taxa nationala de inmatriculare trebuie calculata in functie de durata utilizarii

  Publicat: 26 Apr 2012       3486 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: CEDO. Justitie Europeana  


1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Dreptul Uniunii se opune unei astfel de taxe in cazul in care aceasta se aplica integral si neconditionat cu ocazia primei utilizari a acestui vehicul pe teritoriul national in conditiile in care vehiculul in cauza nu este destinat a fi utilizat cu titlu permanent in principal in acel stat sau nu este utilizat, in fapt, in acest mod

1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Denumire data monedei unice europene.
Denumire data monedei unice europene.
Denumire data monedei unice europene.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Persoana fizica sau juridica care se imprumuta de la o alta persoana fizica sau juridica numita imprumutator.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Facultatea proprietarului de a intrebuinta bunul sau, culegand sau percepand in proprietate toate fructele pe care acesta le produce.
In pofida crearii unei piete unice si a Uniunii economice si monetare, nu exista inca o politica comunitara adevarata cu privire la impozitare. Prevederi specifice sunt incluse in Articolele 90-93 ale Tratatului de constituire a Comunitatii Europene (fostele Articole 95-99), dar procedura de adoptare a deciziilor in ce priveste impozitarea impune votul in unanimitate in Consiliu. Pina acum, acest mecanism a functionat ca o frana in ce priveste adoptarea de reguli comune privind impozitarea directa si indirecta.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Operatiune prin care o persoana numita imprumutator acorda spre folosinta unei alte persoane, numita imprumutat
Facultatea proprietarului de a intrebuinta bunul sau, culegand sau percepand in proprietate toate fructele pe care acesta le produce.
Facultatea proprietarului de a intrebuinta bunul sau, culegand sau percepand in proprietate toate fructele pe care acesta le produce.
Contractul prin care o persoana, numita comodant, remite spre folosinta altei persoane, numita comodatar, un lucru nefungibil si neconsumptibil, cu obligatia pentru acesta de a-l restitui la termen in natura, in individualitatea sa (art.1560 Cod Civil).
Operatiune prin care o persoana numita imprumutator acorda spre folosinta unei alte persoane, numita imprumutat
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Persoana fizica sau juridica care se imprumuta de la o alta persoana fizica sau juridica numita imprumutator.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.

In Tarile de Jos se aplica o taxa de inmatriculare (``taxa VM``) pe autoturisme si pe motociclete la inscrierea in registrul inmatricularilor. Atunci cand aceste autoturisme sau motociclete sunt inmatriculate intr-un alt stat membru si puse cu titlu gratuit la dispozitia unei persoane cu resedinta in Tarile de Jos, aceasta taxa este datorata de la prima utilizare a respectivului vehicul pe reteaua rutiera olandeza.

Doamna Van Putten si domnul Mook sunt resortisanti olandezi cu domiciliul in Tarile de Jos. Doamna Van Putten utiliza temporar masina tatalui sau, inmatriculata in Belgia, in scopuri private, iar domnul Mook utiliza o masina imprumutata de la un membru al familiei sale cu resedinta in Germania. Doamna Frank este cetatean german cu domiciliul in Tarile de Jos. Ea utiliza masina unui prieten care locuieste in Germania.

Cu ocazia unui control, agentii administratiei fiscale olandeze au constatat ca doamna Van Putten, domnul Mook si doamna Frank imprumutau masini inmatriculate in alte state membre si le utilizau in Tarile de Jos, fara sa se fi achitat de plata taxei VM. Cu ocazia unui nou control, interpelati in aceleasi circumstante, administratia olandeza le-a aplicat taxe in cuantum de 5 995 euro pentru doamna Van Putten, de 1 859 euro pentru domnul Mook si de 6 709 euro pentru doamna Frank. Intrucat reclamatiile formulate impotriva acestor decizii au fost respinse de administratia fiscala, acestia au sesizat justitia olandeza. Hoge Raad der Nederlanden (Curtea Suprema a Tarilor de Jos), sesizata in ultima instanta, solicita Curtii de Justitie sa stabileasca daca taxa VM - care nu tine cont de durata de utilizare a unui vehicul imprumutat pe reteaua rutiera olandeza si care se aplica fara ca persoanele sa poata invoca un drept de scutire sau de rambursare - este compatibila cu dreptul Uniunii.

In primul rand, Curtea constata ca imprumuturile transfrontaliere de folosinta cu titlu gratuit avand ca obiect un autoturism constituie circulatie a capitalurilor in sensul articolului 56 CE. In continuare, Curtea aminteste ca impozitarea autoturismelor nu a fost armonizata la nivelul Uniunii si ca statele membre sunt, prin urmare, libere sa isi exercite competenta fiscala in acest domeniu, insa cu conditia de a o exercita cu respectarea dreptului Uniunii.

Din legislatia olandeza reiese ca, in cadrul unui imprumut transfrontalier de folosinta cu titlu gratuit al unui vehicul neinmatriculat in Tarile de Jos, datoreaza taxa VM persoana care are folosinta efectiva a vehiculului, ceea ce implica taxarea acestui tip de imprumut . In schimb, acelasi tip de imprumut nu este supus acestei taxe atunci cand este vorba despre un vehicul inmatriculat in Tarile de Jos. Curtea apreciaza ca aceasta diferenta de tratament aparenta, in functie de statul in care a fost inmatriculat vehiculul imprumutat, face mai putin interesante imprumuturile transfrontaliere cu titlu gratuit ale autoturismelor si, prin urmare, constituie o restrictie privind libera circulatie a capitalurilor.

In sfarsit, Curtea examineaza daca situatia unui rezident in Tarile de Jos care utilizeaza pe reteaua olandeza un vehicul inmatriculat in aceasta tara, pus la dispozitie cu titlu gratuit, este comparabila in mod obiectiv cu cea a unui rezident din Tarile de Jos care utilizeaza, in aceleasi conditii, un vehicul inmatriculat intr-un alt stat membru. In aceasta privinta, Curtea constata ca, desi este adevarat ca proprietarii vehiculelor inmatriculate in Tarile de Jos au platit deja taxa VM la momentul inscrierii vehiculului in registrul olandez al inmatricularilor, aceste vehicule sunt destinate a fi utilizate cu titlu permanent in principal pe teritoriul Tarilor de Jos sau sunt utilizate, in fapt, in acest mod.

Potrivit unei jurisprudente constante, statele membre pot supune unei taxe de inmatriculare un vehicul inmatriculat in alt stat membru in cazul in care acesta este destinat a fi utilizat cu titlu permanent in principal pe teritoriul sau. Or, in speta, persoanele in cauza au trebuit sa plateasca integralitatea cuantumului taxei VM fara sa se fi luat in considerare durata de utilizare si fara ca utilizatorii respectivelor vehicule sa fi putut invoca un drept de scutire sau de rambursare, in conditiile in care din dosarele prezentate Curtii nu reiese ca aceste vehicule sunt destinate a fi utilizate cu titlu permanent in principal pe teritoriul Tarilor de Jos sau ca sunt utilizate, in fapt, in acest mod.

Revine Hoge Raad sarcina de a aprecia durata imprumuturilor si natura utilizarii efective a vehiculelor imprumutate. Daca vehiculele neinmatriculate in Tarile de Jos sunt destinate a fi utilizate in principal pe teritoriul olandez sau sunt utilizate, in fapt, in acest mod, diferenta de tratament intre persoana cu resedinta in Tarile de Jos care utilizeaza cu titlu gratuit un astfel de vehicul si persoana care utilizeaza, in aceleasi conditii, un vehicul inmatriculat in acest stat membru nu exista in realitate, de vreme ce acest din urma vehicul, care este de asemenea destinat a fi utilizat cu titlu permanent in principal pe teritoriul olandez, a fost deja supus taxei VM la inmatricularea sa in Tarile de Jos. In aceste conditii, obligatia de a plati taxa VM cu ocazia primei utilizari pe reteaua rutiera olandeza a vehiculelor neinmatriculate in Tarile de Jos ar avea aceeasi justificare precum taxa care trebuie platita la inmatricularea vehiculului in Tarile de Jos, cu conditia ca acea taxa sa tina seama de deprecierea vehiculului la momentul acestei prime utilizari. In schimb, daca vehiculele nu sunt destinate a fi utilizate cu titlu permanent in principal pe teritoriul olandez sau nu sunt utilizate, in fapt, in acest mod, ar exista o reala diferenta de tratament iar obligatia de plata a taxei nu ar fi justificata.

Prin urmare, Curtea raspunde ca dreptul Uniunii se opune unei reglementari a unui stat membru care impune rezidentilor care utilizeaza un vehicul inmatriculat intr-un alt stat membru si imprumutat de la un rezident al acestui din urma stat plata - cu ocazia primei utilizari a respectivului vehicul pe reteaua rutiera nationala - in integralitate a taxei datorate in mod normal la inmatriculare, fara a se tine seama de durata utilizarii si fara ca persoana sa poata invoca un drept de scutire sau de rambursare in cazul in care acest vehicul nici nu este destinat a fi utilizat cu titlu permanent in principal in primul stat membru, nici nu este utilizat, in fapt, in acest mod.


Hotararea in cauzele conexate C-578/10 - C-580/10
Staatssecretaris van Financien/L.A.C. van Putten, P. Mook , G. Frank





Citeşte mai multe despre:    Curtea de Justitie a Uniunii Europene    Taxa de inmatriculare

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

GDPR: Montarea unor camere video in perimetrul apartamentului proprietate personala
Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP

CJUE nu este competenta sa se pronunte asupra unui diferend frontalier cu caracter international care nu tine de dreptul Uniunii
Sursa: EuroAvocatura.ro

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior � pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Formalitatile necesare transferului salariatilor de la un angajator (cedent) la altul (cesionar)
Sursa: Av. Iulian Gales

Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal � o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Publicitatea in avocatura. Marketing juridic. Limitari si posibilitati practice
Sursa: Irina Maria Diculescu

Initiativa cetateneasca europeana. Situatia regiunilor cu minoritate nationala
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

Timpul de lucru; munca suplimentara; sarcina probei privind timpul de munca al salariatului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 355/15.09.2020

Dreptul la concediu de odihna in cazul cumulului de contracte de munca ale aceluiasi salariat. Principiul nediscriminarii in cazul salariatilor angajati cu fractiune de norma
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 640/11.10.2018

Drept de autor asupra programului informatic. Obligatia de confidentialitate a fabricantului bazei de date
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 179 din 28 ianuarie 2020

Actiune in contrafacere. Conflict intre o marca si un nume comercial. Invocarea notorietatii marcii. Conditii
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 284 din 4 februarie 2020

Prelungirea raportului de serviciu dupa implinirea varstei de pensionare, pana la varsta de 65 de ani. Conditii. Aplicarea prioritara a dreptul european
Pronuntaţă de: Curtea de Apel BUCURESTI - 533/28.05.2020