Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Articole juridice » Dreptul muncii. Contractul de Munca » Cu ocazia pensionarii sale, un functionar are dreptul la o indemnizatie daca nu a putut sa isi exercite, din motive de boala, in tot sau in parte dreptul la concediu anual platit minim de patru saptamani

Cu ocazia pensionarii sale, un functionar are dreptul la o indemnizatie daca nu a putut sa isi exercite, din motive de boala, in tot sau in parte dreptul la concediu anual platit minim de patru saptamani

  Publicat: 04 May 2012       3485 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: Dreptul muncii. Contractul de Munca  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Cu toate acestea, in ceea ce priveste eventuale drepturi suplimentare la concediu platit, reglementarea nationala poate exclude plata unei indemnizatii

Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Este persoana numita intr-o functie publica.
Stare a unei persoane de a fi lipsita de capacitate juridica. Nepricepere, nepregatire, lipsa de aptitudini pentru indeplinirea unei activitati,functii, meserii, profesii sau ocupatii.
Suma care se plateste periodic de catre titulsrul unei obligatii legale de
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Denumire data monedei unice europene.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Suma de bani ce se acorda unei persoane pentru suportarea unor cheltuieli suplimentare (de deplasare, detasari etc) sau pentru efectuarea de activitati in afara programului obisnuit de lucru
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Reglementate in sectiunea I, cap. II, t. II, C. proc. pen., partea speciala;
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Suma de bani ce se acorda unei persoane pentru suportarea unor cheltuieli suplimentare (de deplasare, detasari etc) sau pentru efectuarea de activitati in afara programului obisnuit de lucru
Suma de bani ce se acorda unei persoane pentru suportarea unor cheltuieli suplimentare (de deplasare, detasari etc) sau pentru efectuarea de activitati in afara programului obisnuit de lucru
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Afectiune care se produce ca urmare a executarii unei meserii
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Afectiune care se produce ca urmare a executarii unei meserii
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Anasamblu de norme adoptate prin Ordin al Avocatului Poporului in vederea asigurarii securitatii/confidentialitatii si integritatii DCP, ce acopera urmatoarele aspecte:
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Suma de bani ce se acorda unei persoane pentru suportarea unor cheltuieli suplimentare (de deplasare, detasari etc) sau pentru efectuarea de activitati in afara programului obisnuit de lucru
Afectiune care se produce ca urmare a executarii unei meserii
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Legea 10 din 2001. Intervalul de timp in care s-a facut preluarea abuziva, cuprins intre 6 martie 1945 si 22 decembrie 1989, in cazul Legii nr. 10 din 2001 si al O.U.G. nr.94/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002, respectiv cuprins intre 6 septembrie 1940 si 22 decembrie 1989, in cazul O.U.G. nr. 83/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 66/2004;
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Europa "cu geometrie variabila" este termenul utilizat pentru a descrie o metoda de integrare diferentiata, care tine seama de diferentele ireconciliabile care exista in interiorul structurii de integrare, si care face posibila, prin urmare, o separare permanenta intre un grup de state membre si un numar de unitati de integrare mai putin dezvoltate.

Cu toate acestea, in ceea ce priveste eventuale drepturi suplimentare la concediu platit, reglementarea nationala poate exclude plata unei indemnizatii

Directiva 2003/88/CE privind anumite aspecte ale organizarii timpului de lucru1 instituie o obligatie pentru statele membre de a lua masurile necesare pentru ca orice lucrator sa beneficieze de un concediu anual platit de cel putin patru saptamani. Aceasta perioada minima de concediu anual platit nu poate fi inlocuita cu o indemnizatie, cu exceptia cazului in care relatia de munca inceteaza.

Domnul Neidel a lucrat din 1970 in Frankfurt am Main (Germania). Acesta a ocupat functia de pompier si ulterior pe cea de pompier principal, beneficiind de statutul de functionar . Incepand cu 12 iunie 2007, domnul Neidel s-a aflat in incapacitate de munca din motive medicale, iar la sfarsitul lunii august 2009 a iesit la pensie .

Dat fiind ca timpul de lucru saptamanal normal al pompierilor nu corespunde saptamanii de lucru de cinci zile, domnul Neidel avea dreptul la 26 de zile de concediu pentru fiecare dintre anii 2007-2009. In plus, pompierii au dreptul la un concediu compensatoriu pentru sarbatorile legale.

Pe de alta parte, potrivit legislatiei germane aplicabile, domnul Neidel trebuia, in principiu, sa efectueze concediul in cursul anului pentru care era acordat. Cu toate acestea, legislatia stabilea o perioada de report de noua luni astfel incat functionarii isi pierdeau dreptul la concediu daca acesta nu era efectuat in acest termen de noua luni de la incheierea anului mentionat.

Domnul Neidel considera ca a acumulat intre 2007 si 2009 un drept la concediu neefectuat de 86 de zile, ceea ce corespunde unui cuantum de 16 821,60 euro brut. In consecinta, a solicitat orasului Frankfurt am Main plata acestei indemnizatii pentru concediul neefectuat. Intrucat cererea sa a fost respinsa pentru motivul ca dreptul german al functiei publice nu prevede plata zilelor de concediu neefectuat, domnul Neidel a formulat o actiune in justitie.

In acest context, Verwaltungsgericht Frankfurt am Main (Tribunalul Administrativ Frankfurt am Main, Germania), sesizat cu litigiul, a adresat Curtii de Justitie mai multe intrebari. In particular, acesta solicita sa se stabileasca daca Directiva 2003/88 se aplica functionarilor si daca dreptul la indemnizatie pe care il recunoaste vizeaza numai dreptul la concediu anual minim de patru saptamani sau cuprinde si zilele de concediu suplimentar prevazute de dreptul national.

In Hotararea pronuntata astazi, Curtea aminteste ca Directiva 2003/88 se aplica, in principiu, tuturor sectoarelor de activitate, private sau publice, pentru a reglementa anumite aspecte ale organizarii timpului de lucru. In plus, Curtea precizeaza ca, desi este adevarat ca directiva prevede exceptii de la aplicarea sa, acestea au fost adoptate numai in scopul de a garanta buna functionare a serviciilor indispensabile protectiei securitatii, a sanatatii, precum si a ordinii publice in imprejurari de o gravitate si de o amploare deosebite. Prin urmare, Curtea raspunde ca Directiva 2003/88 se aplica unui functionar care exercita activitati de pompier in conditii normale.

In continuare, Curtea aminteste ca rezulta din directiva mentionata ca orice lucrator beneficiaza de un concediu anual platit de cel putin patru saptamani. Cu toate acestea, in cazul in care un raport de munca inceteaza, efectuarea efectiva a concediului anual platit nu mai este posibila. Or, tocmai din cauza acestei imposibilitati, intr-o astfel de ipoteza, pentru a evita situatia in care lucratorul nu poate beneficia de acest drept, nici macar sub forma pecuniara, directiva prevede ca lucratorul are dreptul la o indemnizatie. In speta, Curtea considera ca pensionarea unui functionar pune capat raportului sau de lucru. Prin urmare, Curtea concluzioneaza ca un functionar are dreptul, cu ocazia pensionarii sale, la o indemnizatie pentru concediu anual platit neefectuat pentru ca nu si-a exercitat functia din motive de boala .

Cu toate acestea, Curtea precizeaza ca directiva nu se opune aplicarii unor dispozitii de drept national care acorda functionarului drepturi suplimentare la concediu platit, care se adauga la dreptul la un concediu anual platit minim de patru saptamani. Intr-o astfel de situatie, legislatia nationala poate sa nu prevada plata unei indemnizatii in cazul in care functionarul care iese la pensie nu a putut beneficia de aceste drepturi suplimentare pentru ca nu si-a exercitat functia din motive de boala .

In acest sens, Curtea aminteste ca directiva se limiteaza la stabilirea unor cerinte minime de securitate si de sanatate pentru organizarea timpului de lucru, fara a aduce atingere posibilitatii statelor membre de a aplica dispozitii de drept national mai favorabile protectiei lucratorilor. Prin urmare, dreptul national poate prevedea un drept la concediu anual platit cu o durata mai mare de patru saptamani, acordat in conditiile de obtinere si de acordare stabilite de dreptul national in cauza. In acest cadru, Curtea apreciaza ca revine statelor membre sarcina de a decide daca acorda functionarilor drepturi suplimentare la concediu platit, care se adauga la dreptul la un concediu anual platit minim de patru saptamani, prevazand sau neprevazand pentru functionarul care iese la pensie un drept la o indemnizatie in cazul in care acesta din urma nu a putut beneficia de aceste drepturi suplimentare pentru ca nu si-a exercitat functia din motive de boala . De asemenea, revine statelor membre sarcina de a stabili conditiile acestei atribuiri.

In sfarsit, Curtea aminteste ca, potrivit jurisprudentei sale recente2, directiva se opune unei dispozitii de drept national care limiteaza, printr-o perioada de report de noua luni, la expirarea careia dreptul la concediu anual platit se stinge, dreptul unui functionar care se pensioneaza de a cumula indemnizatiile pentru concediu anual platit neefectuat din cauza unei incapacitati de munca . Astfel, Curtea apreciaza ca orice perioada de report trebuie sa garanteze lucratorului posibilitatea de a dispune, daca este necesar, de perioade de repaus care pot fi esalonate, planificate si disponibile pe termen mai lung si sa depaseasca in mod substantial perioada de referinta pentru care este acordata. Or, in cauza in discutie, perioada de report stabilita este de noua luni, si anume o durata inferioara perioadei de referinta (in speta, un an).


Hotararea in cauza C-337/10 Georg Neidel/Stadt Frankfurt am Main

1 Directiva 2003/88/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 4 noiembrie 2003 privind anumite aspecte ale organizarii timpului de lucru (JO L 299, p. 9, Editie speciala, 05/vol. 7, p. 3).
2 Hotararea Curtii din 22 noiembrie 2011, KHS AG/Winfried Schulte (C-214/10); a se vedea de asemenea CP nr. 123/11. www.curia.europa .eu





Citeşte mai multe despre:    Curtea de Justitie a Uniunii Europene    Pensionare    Concediu



Comentează: Cu ocazia pensionarii sale, un functionar are dreptul la o indemnizatie daca nu a putut sa isi exercite, din motive de boala, in tot sau in parte dreptul la concediu anual platit minim de patru saptamani
Alte Titluri

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Respectarea principiului contributivitatii in sistemul public de pensii si aplicarea in timp a legii
Sursa: Irina Maria Diculescu

Limitele principiului retroactivitatii efectelor nulitatii deciziei de concediere. Neretroactivitatea deciziei de reintegrare a salariatului
Sursa: Irina Maria Diculescu

Formalitatile necesare transferului salariatilor de la un angajator (cedent) la altul (cesionar)
Sursa: Av. Iulian Gales

Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Acoperirea prejudiciilor morale si materiale ca urmare a nerespectarii regulilor de sanatate si securitate in munca. Criterii si conditii de acordare a daunelor-interese
Sursa: Irina Maria Diculescu

Publicitatea in avocatura. Marketing juridic. Limitari si posibilitati practice
Sursa: Irina Maria Diculescu



Jurisprudenţă

Decizia nr. 362/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (7) fraza finala din Legea cetateniei romane nr. 21/1991
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia ICCJ nr. 9/2019 - RIL: activitatea desfasurata in cadrul unitatilor de prospectiuni geologice sau de exploatari in subteran nu poate fi considerata activitate desfasurata in "unitate miniera"
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia C.C.R. nr. 141/2019
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Pentru functiile ce nu mai exista in organigrama personalului aeronautic, echivalarea veniturile calculate la pensie se face prin raportare la cele obtinute in ultimele 12 luni de pilotii comandanti
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti Sectia a VII-a pentru cauze privind C.M.A.S., Decizia civila nr. 661, in sedinta publica din 07.03.2017