Regulamentul nr. 1008/20081 urmareste in special sa asigure o mai mare transparenta a tarifelor pentru zborurile cu punctul de plecare in Uniunea Europeana. Vanzatorii de bilete de avion trebuie sa indice in orice moment ``pretul final``, si anume tariful pentru zbor, precum si toate tarifele, impunerile si tarifele suplimentare indispensabile pentru necesitatile acestui zbor . In ceea ce priveste ``suplimentele de pret optionale`` aferente unor servicii complementare neobligatorii, acestea trebuie sa fie comunicate in mod clar la inceputul oricarui proces de rezervare, iar acceptarea lor de catre client trebuie sa se faca pe baza alegerii clientului.Societatea ebookers.com Deutschland administreaza un site internet prin intermediul caruia comercializeaza calatorii cu avionul. Atunci cand, in cursul procesului de rezervare clientul alege un anumit zbor, in partea din dreapta sus a paginii internet, sub titlul ``Costurile dumneavoastra actuale de calatorie``, apare o prezentare a costurilor. Aceasta prezentare include, pe langa costurile pentru zborul propriu-zis, un cuantum pentru ``taxe si redevente``, precum si costurile aferente unei ``asigurari pentru anularea calatoriei``, calculate din oficiu . Totalul acestor costuri este reprezentat de ``pretul global al calatoriei``. In partea de jos a paginii internet, clientul este informat despre modul in care trebuie sa procedeze pentru a refuza asigurarea pentru anularea calatoriei inclusa din oficiu . Aceasta procedura consta intr-o optiune explicita de refuz (``opt-out``). In cazul in care clientul plateste dupa ce si-a finalizat reservarea, ebookers.com plateste companiei aeriene pretul zborului, taxele si redeventele autoritatilor competente, iar prima de asigurare societatii de asigurare, care este independenta din punct de vedere juridic si economic de compania aeriana.O asociatie germana de protectie a consumatorilor a chemat in justitie ebookers.com in fata instantelor germane pentru a obtine incetarea acestei practici care consta in includerea din oficiu a unei asigurari pentru anularea calatoriei in tariful pentru zbor . In acest context, Oberlandesgericht KA�ln (Curtea de Apel din KA�ln) a solicitat Curtii de Justitie sa clarifice daca preturile unor asemenea servicii prestate de terti, facturate clientului de catre societatea care propune zborul sub forma unui pret global, impreuna cu tariful pentru zbor, reprezinta ``suplimente de pret optionale``, astfel incat sa fie necesar ca acceptarea serviciilor in cauza de catre client sa se faca pe baza alegerii clientului.Curtea aminteste, mai intai, ca dreptul Uniunii urmareste sa garanteze informarea si transparenta preturilor serviciilor aeriene si, prin urmare, contribuie la asigurarea protectiei clientului. Aceasta arata ca ``suplimentele de pret optionale`` sunt aferente unor servicii care vin in completarea serviciului aerian propriu-zis. Acestea nu sunt nici obligatorii, nici indispensabile pentru necesitatile zborului, iar clientul poate alege sa le accepte sau sa le refuze. Tocmai pentru ca clientul este in masura sa isi exercite alegerea, dreptul Uniunii impune ca asemenea suplimente de pret sa fie comunicate in mod clar, transparent si lipsit de ambiguitate la inceputul oricarui proces de rezervare, iar acceptarea lor de catre client trebuie sa se faca pe baza alegerii acestuia. Aceasta cerinta urmareste sa impiedice ca un client sa fie incitat sa cumpere servicii complementare care nu sunt indispensabile zborului propriu-zis, cu exceptia situatiei in care alege in mod expres sa le cumpere si sa plateasca suplimentul de pret.In continuare, Curtea considera ca ar fi contrar obiectivului de protectie a clientului ca aceasta protectie sa depinda de imprejurarea ca serviciul optional este prestat de o companie aeriana sau de o alta societate distincta din punct de vedere juridic. In schimb, este important ca serviciul complementar optional si pretul sau sa fie propuse in raport cu zborul propriu-zis in cadrul procesului de rezervare aferent acestuia.Curtea raspunde ca notiunea ``suplimente de pret optionale`` include preturile unor servicii - precum asigurarea pentru anularea calatoriei - aferente calatoriei cu avionul, prestate de o persoana diferita de transportatorul aerian si facturate clientului de catre vanzatorul acestei calatorii sub forma unui pret global, impreuna cu tariful pentru zbor .
Hotararea in cauza C-112/11 ebookers.com Deutschland GmbH1 Regulamentul (CE) nr. 1008/2008 al Parlamentului European si al Consiliului din 24 septembrie 2008 privind normele comune pentru operarea serviciilor aeriene in Comunitate (JO L 293, p. 3)
GDPR: Montarea unor camere video in perimetrul apartamentului proprietate personala Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP
CJUE nu este competenta sa se pronunte asupra unui diferend frontalier cu caracter international care nu tine de dreptul Uniunii Sursa: EuroAvocatura.ro
Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior � pedeapsa justa sau grava inechitate Sursa: Irina Maria Diculescu
Formalitatile necesare transferului salariatilor de la un angajator (cedent) la altul (cesionar) Sursa: Av. Iulian Gales
Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal � o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat? Sursa: Irina Maria Diculescu
Publicitatea in avocatura. Marketing juridic. Limitari si posibilitati practice Sursa: Irina Maria Diculescu
Initiativa cetateneasca europeana. Situatia regiunilor cu minoritate nationala Sursa: EuroAvocatura.ro
Timpul de lucru; munca suplimentara; sarcina probei privind timpul de munca al salariatului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 355/15.09.2020
Dreptul la concediu de odihna in cazul cumulului de contracte de munca ale aceluiasi salariat. Principiul nediscriminarii in cazul salariatilor angajati cu fractiune de norma Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 640/11.10.2018
Drept de autor asupra programului informatic. Obligatia de confidentialitate a fabricantului bazei de date Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 179 din 28 ianuarie 2020
Actiune in contrafacere. Conflict intre o marca si un nume comercial. Invocarea notorietatii marcii. Conditii Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 284 din 4 februarie 2020
Prelungirea raportului de serviciu dupa implinirea varstei de pensionare, pana la varsta de 65 de ani. Conditii. Aplicarea prioritara a dreptul european Pronuntaţă de: Curtea de Apel BUCURESTI - 533/28.05.2020