Fapta este o nedreapta luare, o remuneratie injusta , incriminata ca atare, separat de luarea de mita. In acest fel se prezuma ca orice persoana cu atributii de supraveghere sau control, favorizeaza in mod ilegal agentul economic in schimbul unui folos apreciat, declarat de legiuitor ca nepermis, ilegal.
In codul penal anterior anului 1968 era incriminata fapta functionarului public care, in virtutea functiei, avand supravegherea sau controlul direct al unei intreprinderi sau institutii private, primeste sub orice forma vreo insarcinare de la o asemenea intreprindere sau institutie, mai inainte de a se fi indeplinit trei ani de la data pensionarii lui, sau de cand a parasit functia prin demisie, destituire sau revocare, si se pedepsea cu inchisoare corectionala de la unu la 5 ani, ca delict de folos necuvenit. La adoptarea noului cod, legiuitorul a dispus inlaturarea textului special, intrucat incriminarea se regasea in alte texte (de exemplu, ca luare de mita).
In cele ce urmeaza intelegem sa ne pronuntam asupra posibilitatii ca un judecator-sindic sa fie subiect activ al unei infractiuni prevazute in art. 11.
Potrivit art. 9 din Legea 64 din 22 iunie 1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, judecatorul-sindic este nominalizat, in fiecare caz, de presedintele tribunalului, dintre judecatorii desemnati ca judecatori-sindici, in temeiul art. 12 alin. (3) din Legea 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile ulterioare.
Principalele atributii ale judecatorului-sindic, in cadrul acelei legi, sunt:
Pe de alta parte, principalele atributii ale administratorului , in cadrul acestei legi, sunt:
Principalele atributii ale lichidatorului , in cadrul aceleiasi legi, sunt:
In consecinta, o principala atributie a judecatorului-sindic, in cadrul legii, fiind controlul asupra activitatii administratorului sau a lichidatorului, inseamna ca el are sarcina de a supraveghea, de a controla o activitate a agentului economic, in sensul Legii nr. 78/2000.
Atat activitatea administratorului, cat si aceea a lichidatorului reprezinta conducerea integrala, respectiv in parte, a activitatii debitorului, agent economic privat, potrivit art. 24 lit. e), respectiv art. 29 din Legea falimentului. Cei doi conduc efectiv activitatea unui agent economic privat, in sensul Legii nr. 78/2000.
Daca un judecator-sindic indeplineste pentru un agent economic privat (in numele si pe seama acestuia) vreo insarcinare, intermediaza sau inlesneste efectuarea unor operatiuni comerciale sau financiare de catre agentul economic privat ori participa cu capital la un asemenea agent economic (substituindu-se, prin aceasta, administratorului sau lichidatorului ), el este subiect activ al infractiunii prevazute in art. 11 al Legii nr. 78/2000. Deci conditia incriminarii este ca fapta, savarsita chiar fara depasirea atributiilor sale de judecator – sindic, sa fie de natura a-i aduce direct sau indirect foloase necuvenite.
In noul cod penal art. 311 incrimineaza remuneratia injusta ca fiind fapta functionarului public care, in virtutea functiei, avea sub supraveghere sau control o persoana juridica de drept privat, de a primi insarcinari retribuite de la o asemenea persoana, inainte de a se fi implinit 3 ani de la data pensionarii, a demisiei, destituirii sau revocarii si se pedepseste cu inchisoare stricta de la un an la 3 ani sau cu zile-amenda. Conducatorii unor asemenea persoane juridice de drept privat se considera complici la comiterea faptei de mai sus.
Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
Contestatie pentru depasirea termenului de redactare a unei decizii penale Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 549/2021
Cerere de recurs semnata electronic. Nulitatea recursului Pronuntaţă de: Decizia nr. 520 din 7 martie 2019, pronuntata de Sectia I civila a Inaltei Curti de Casatie si Justitie
O.U.G. nr. 42 din 24 mai 2023 pentru modificarea si completarea Legii nr. 367/2022 privind dialogul social si a Legii nr. 53/2003 ...
DIRECTIVA (UE) 2019/1152 din 20 iunie 2019 privind transparenta si previzibilitatea conditiilor de munca in Uniunea Europeana DIRECTIVA (UE) 2019/1152 din 20 iunie 2019 privind transparenta si previzibilitatea conditiilor de m ...
LEGEA nr. 367/2022 a dialogului social LEGEA nr. 367/2022 privind dialogul social (Inlocuieste Legea nr. 62/2011) Publicata in MONITORUL ...