Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » Proceduri si Acte necesare pentru ... » Stabilirea rezidentei fiscale in Romania de catre persoanele fizice

Stabilirea rezidentei fiscale in Romania de catre persoanele fizice

  Publicat: 28 Mar 2014       6827 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: Proceduri si Acte necesare pentru ...  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Baza legala: Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 74/2012 pentru reglementarea unor aspecte privind rezidenta fiscala in Romania a persoanelor fizice, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 73/30.01.2012.

Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Traducerea autorizata reprezinta materialul tradus de catre un traducator autorizat. La sfarsitul traducerii lucrarii propriu-zise, este obligatoriu a se insera un text prin care traducatorul autorizat certifica faptul ca traducerea este conforma cu documentul original.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Imprimat care se completeaza in vederea intocmirii unui act sau a unui tabel.
A fost promulgat la 11.09.1865
A fost promulgat la 11.09.1865
Inscris constatator al contractului de mandat care da posibilitatea ca mandatarul sa lucreze in numele si pe socoteala mandatului.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.

Principalele elemente care vor fi luate in considerare pentru stabilirea rezidentei fiscale in Romania sunt:

- domiciliul in Romania;
- locuinta permanenta din Romania a persoanei fizice, locuinta care poate fi in proprietate sau inchiriata, dar care ramane oricand la dispozitia acestuia si a familiei sale;
- centrul intereselor vitale amplasat in Romania;
- persoana fizica este prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat.

Persoana fizica nerezidenta trebuie sa inregistreze la autoritatea fiscala competenta formularul ``Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania``, in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania.

La formularul mentionat mai sus, persoana fizica nerezidenta va anexa:

- copia pasaportului, valabil, iar cetatenii Uniunii Europene vor anexa copia pasaportului sau a documentului national de identitate, valabil;
- certificatul de rezidenta fiscala eliberat de autoritatea competenta a statului strain cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri sau un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei fiscale conform legislatiei interne a acelui stat, in original sau in copie legalizata, insotite de o traducere autorizata in limba roman, certificat/document care este valabil pentru anul/anii pentru care este emis;
- documente care atesta existenta unei locuinte in Romania a persoanei fizice, locuinta care poate fi in proprietate sau inchiriata, dar care ramane disponibila oricand pentru aceasta persoana si/sau familia sa.

Autoritatea fiscala competenta va analiza indeplinirea conditiilor de rezidenta in functie de situatia concreta a persoanei fizice, luand in considerare prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri sau prevederile Codului Fiscal, dupa caz, precum si documentatia prezentata si va stabili daca persoana fizica nerezidenta pastreaza rezidenta fiscala a celuilalt stat potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri sau va fi persoana fizica rezidenta fiscal in Romania.

In termen de 30 de zile de la depunerea formularului, autoritatea fiscala va notifica persoana fizica daca aceasta are obligatie fiscala integrala in Romania sau va fi impusa numai pentru veniturile obtinute din Romania. In cazul obligatiei fiscale integrale, persoana fizica rezidenta este supusa impozitului pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei.

In situatia in care, pe baza documentatiei prezentate de persoana fizica pentru stabilirea rezidentei fiscale in Romania, intervin modificari fata de datele inscrise in notificarea emisa de autoritate, aceasta va efectua o noua notificare si o va anula pe cea precedenta, pentru corectarea obligatiei fiscale ce ii revine in Romania persoanei fizice respective, pe baza noilor informatii.

Stabilirea rezidentei fiscale la momentul plecarii persoanelor fizice din Romania

In vederea scoaterii/mentinerii din/in evidenta de catre autoritatea fiscala, persoana fizica rezidenta in Romania si persoana nerezidenta au obligatia sa inregistreze, cu 30 de zile inaintea plecarii din Romania, formularul ``Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania`` la autoritatea fiscala competenta unde a inregistrat formularul ``Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania``, daca persoana in cauza nu a informat cu privire la schimbarea domiciliului/locuintei permanente.

Autoritatea fiscala analizeaza indeplinirea conditiilor de rezidenta in functie de situatia concreta a persoanei fizice, luand in considerare prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri sau prevederile Codului Fiscal, dupa caz, precum si documentatia prezentata, orice alte documente ce pot sta la baza determinarii rezidentei persoanei fizice, precum si certificatul de rezidenta fiscala emis de autoritatea fiscala straina sau un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei fiscale si stabileste daca persoana fizica rezidenta fiscal in Romania pastreaza rezidenta in tara noastra potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri, respectiv Codului Fiscal, sau este persoana fizica nerezidenta in Romania.

In termen de 15 zile de la depunerea formularului, autoritatea fiscala va notifica persoanei fizice daca aceasta are in continuare obligatie fiscala integrala in Romania sau va fi scoasa/mentinuta din/in evidentele fiscale. In cazul obligatiei fiscale integrale, persoana fizica rezidenta este supusa in continuare impozitului pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei.

Daca ulterior inregistrarii formularului persoana fizica rezidenta romana, cu domiciliul in Romania, dovedeste schimbarea rezidentei intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, aceasta va anexa la formularul mai sus mentionat certificatul de rezidenta fiscala emis de autoritatea competenta a statului care il considera rezident fiscal sau un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei fiscale, in vederea aplicarii prevederilor conventiei. Persoana fizica rezidenta romana, cu domiciliul in Romania, va continua sa fie considerata rezidenta in Romania, avand obligatie fiscala integrala pana la sfarsitul anului calendaristic in care a facut dovada schimbarii rezidentei fiscale in alt stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri.

Persoana fizica rezidenta romana, cu domiciliul in Romania, care pleaca intr-un stat cu care Romania nu are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, completeaza formularul ``Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania`` si este obligata in continuare la plata impozitului pe veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, pentru anul calendaristic in care persoana fizica paraseste tara noastra, precum si in urmatorii 3 ani calendaristici.

Persoana fizica nerezidenta care a avut obligatia completarii formularului ``Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania`` si a obtinut pe perioada sederii in Romania rezidenta fiscala in Romania va completa la parasirea teritoriului Romaniei numai formularul ``Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania`` si nu va mai face dovada schimbarii rezidentei fiscale intr-un alt stat . Aceasta va fi considerata rezidenta fiscal in Romania pana la sfarsitul anului calendaristic in care a intervenit schimbarea in urma careia persoana fizica paraseste Romania avand si pentru acest an obligatie fiscala integrala in Romania.

Persoana fizica nerezidenta care pe perioada sederii in Romania si-a dovedit rezidenta intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri si care a avut obligatia completarii formularului ``Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania`` va completa, la parasirea teritoriului Romaniei, ``Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania``.

Formularistica:

1. ``Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania``. Se completeaza de persoanele fizice care sosesc in Romania si au o sedere in statul roman o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat. Nu au obligatia completarii formularului cetatenii straini cu statut diplomatic sau consular in Romania, cetatenii straini care sunt functionari ori angajati ai unui organism international si interguvernamental inregistrat in Romania, cetatenii straini care sunt functionari sau angajati ai unui stat strain in Romania, membrii familiilor acestora, cu respectarea regulilor generale ale dreptului international sau a prevederilor acordurilor speciale la care Romania este parte .
2. ``Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania``. Se completeaza de persoanele fizice rezidente in Romania, precum si persoanele fizice nerezidente care au avut obligatia completarii formularului prevazut mai sus, care pleaca din tara noastra si care vor avea o sedere in strainatate mai mare de 183 de zile intr-un an calendaristic. Nu au obligatia completarii acestui formular cetatenii romani care lucreaza in strainatate ca functionari sau angajati ai Romaniei intr-un stat strain.
3. ``Notificare privind indeplinirea conditiilor de rezidenta fiscala potrivit prevederilor art. 7 si 40 alin. (2)-(6) din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sau ale Conventiei de evitare a dublei impuneri, incheiata intre Romania si ..., de catre persoanele fizice care sosesc in Romania si care au o sedere mai mare de 183 de zile``.
4. ``Notificare privind indeplinirea conditiilor de rezidenta fiscala potrivit prevederilor art. 7 si 40 alin. (2)-(7) din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sau ale Conventiei de evitare a dublei impuneri, incheiata intre Romania si ..., de catre persoanele fizice care pleaca din Romania si care au o sedere in strainatate mai mare de 183 de zile``.

Formularele se vor procura gratuit, direct, de la unitatile fiscale teritoriale sau se vor descarca de pe websit-ul ANAF, de la adresa www.anaf.ro,sectiuneaAsistenta contribuabili/ Toate formularele cu explicatii;

Depunerea formularelor

Formularele se depun in format hartie direct la registratura organului fiscal sau la oficiul postal, prin scrisoare recomandata, cu confirmare de primire.




Citeşte mai multe despre:    Rezidenta fiscala



Comentează: Stabilirea rezidentei fiscale in Romania de catre persoanele fizice
Alte Titluri

Ajutorul public judiciar – beneficiari, forme, conditii de acordare
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Conditiile acordarii indemnizatiei de merit pentru recompensarea activitatilor din domeniul culturii, stiintei si sportului
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Reglementarea internship-ului in Romania in 2018. Conditii, reguli, avantaje
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Legea nr. 190/2018 privind masurile de aplicare a GDPR intra in vigoare
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Poate fi obligat Statul Roman la plata cheltuielilor de judecata efectuate de inculpatul achitat pentru ca fapta penala nu exista?
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Cum se poate contesta o sanctiune a ANSPDCP (Autoritatii de supraveghere)?
Sursa: EuroAvocatura.ro

Legea 129/2018: Cum poate fi inspectat sediul societatii de inspectorii Autoritatii de supraveghere si ce documente pot solicita?
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim



Jurisprudenţă

Decizia CCR nr. 387/2018 privind neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 53 alin. (1) teza intai din Codul muncii (varsta de pensionare a femeilor)
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala

Decizia CCR referitoare la subiectul activ al infractiunii de spalare de bani
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

RIL. Litigiile avand ca obiect drepturile banesti solicitate de jandarmi, pompieri si personalul militar cu statut de functionari publici sunt de competenta instantelor de contencios administrativ
Pronuntaţă de: ICCJ

Dezlegarea unei chestiuni de drept. Cazurile si efectele reducerii limitei de pedeapsa martorului denuntator in temeiul art. 19 din Legea nr. 682/2002
Pronuntaţă de: ICCJ

RIL. Recursul – calea de atac in materia contenciosului administrativ
Pronuntaţă de: ICCJ