Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Articole juridice » Dreptul Proprietatii Intelectuale » Originalitatea operei audiovizuale

Originalitatea operei audiovizuale

  Publicat: 01 Jan 2008       6777 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: Dreptul Proprietatii Intelectuale  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Originalitatea operei audivizuale a fost obiectul unei lungi dispute, si īnca probleme practice ridicate de aceasta caracteristica continua sa fie de actualitate.

Legea privind dreptul de autor şi drepturile conexe
Totalitatea bunurilor mobile si imobile, precum si a altor valori cu care un asociat participa la constituirea sau majorarea capitalului social al unei societati comerciale.
Participant la savarsirea unei infractiuni,
Legatura de cauzalitate sau raportul cauzal, nereglementat expres in legea penala, unul din elementele laturii obiective ale infractiunii, care consta in legatura dintre fapta (actiune-inactiune)si rezultatul sau urmarea imediata (ex. la infractiunea de dare de mita, activitatea de promitere, oferire sau dare a creat rezultatul constand in starea de pericol).
Legea privind dreptul de autor şi drepturile conexe
Participant la savarsirea unei infractiuni,
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei,
Participant la savarsirea unei infractiuni,
Participant la savarsirea unei infractiuni,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Participant la savarsirea unei infractiuni,
Legea privind dreptul de autor şi drepturile conexe
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Rezultatul activitatii de creatie a oamenilor in domeniul literar, artistic, stiintific, valorificat si proteguit, in conditiile legii, prin intermediul dreptului de autor asupra operelor create.
Participant la savarsirea unei infractiuni,
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Totalitate a actiunilor: primire, pastrare, evidenta, manuire, eliberare, care compun activitatea de administrare,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Participant la savarsirea unei infractiuni,
Participant la savarsirea unei infractiuni,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Opera audiovizuala este protejata ca opera originala conform Legii 8/1996. Opera audiovizuala este definita īn art. 96 din Legea 8/1996 ca fiind opera cinematografica sau exprimata printr-un procedeu asemanator cinematografiei care utilizeaza imaginea sau combinarea sunetului cu imaginea.

In ciuda limitelor acestei definitii nu sunt multe problme practice īn a distinge o opera cinematografica. O precizare este totuti necesara: simpla fixare pe un suport a unor imagini din viata cotidiana nu reprezinta o opera cinematografica, lipsind orice aport creator care sa justifice a se vorbi de o „opera”. O alta discutie este prilejuita de fixarea sau trasnmiterea unor spectacole artictice, care sunt produse pentru public, ceea ce nu exclude si fixarea sau trasnmiterea lor. Īn acest caz se poate recunoaste o anumita originalitate legata de unghiurile si planurile din care sunt luate imaginile, jocuri de umbre si lumini, dar īn esenta spactacolul ramane o opera distincta si se pune problema protejarii separate a drepturilor de autor (text muzica) sau a drepturilor conexe (artisti).

Originalitatea operei audiovizule trebuie raportata si la celelalte categorii de opere cu care se afla īn legatura .

Opera audiovizuala este o opera de tip special care īnglobeaza īn ea un set de alte aporturi artistice, caracteristice altor gnuri de creatii, printre care cel mai usor de identificat sunt scenariul sau muzica.
Legea romana, Legea 8/1996 prin art.66, recunoaste dreptul de autor al operei audiovizuale pentru:
- regizorul sau relizatorul, persoana fizica care īsi asuma conducerea crearii operei si resalizarii oprei audiovizule. El este autorul principal avānd dreptul, ca, alaturi de producator, sa stabileasca versiunea definitiva a operei audiovizuale. De asemenea, acesta este partenerul producatorului īn contractul privind realizarea operei.
- autorul adaptarii.
- autorul scenariului.
- autorul dialogului.
- autorul muzicii speciale cretate pentru opera audiovizuala.
- autorul grafic sau al animatiei daca este cazul .

Prin contractul de productie a operei audiovizuale poate fi recunoscuta calitatea de autor al operei audiovizuale si altor creatori daca au o contribuitie substantiala la crearea operei.
Se poate observa ca īn aceasta ecuatie a operei audiovizuale intra si un alt particpant extrem de important si anume producatorul. El nu este autor al operei, beneficiaza de un drept conex de producator al primei fixari a operei audiovizuale.
Calitatea sa de producator īi confera īnsa si o pozitie speciala fata de determinarea si exploatarea drepturilor de autor.

Astfel, el initiaza, avand ca partener contractual pe regizor productieoperei audiovizuale. De asemenea, are dreptul de a hotarā īmpreuna cu regizorul forma finala a operei audiovizuale.
Ceea ce este cel mai important din perspectiva utilizatorilor de opere audiovizualese bucura de prezumtia ca i-au fost cedate toate drepturile de catre autorii operei audiovizuale privind exploatarea acesteia, īn schimbul unei renumeratii (art.13 din Legea 8/1996 ).
Desi, la prima vedere scenaristul, autorul ndialogului, etc, prin natura concreta a creatiei lor, pot fi confundati cu autori ai unei opere literare, odata īnglobata īn opera audiovizuala aceasta creatie a lor, ei nu sunt autori de opere literare, ci autori ai operei audiovizuale.
Aceastadistictie este foarte importanta pentru utilizatorii operei si trebuie avuta īn vedere īn ciuda confuziilor posibile si a unor interpretari nelegale facute īn scopul de a se obtine plati suplimentare de la utilizatori:
Dreptul de a autoriza utilizarea operei este prezumat ca apartine producatorului. Atāt timp cīt utilizatorul a īncheiat un contract cu producatorul privind utilizrea operei acesta are dreptul sa utilizeze opera . Prezumtia legala īl apara de orice raspundere fata de autori atāt timp cāt are dreptul de utilizare de la producator, iar autorii nu pot dovedi ca, eventual, utilizatorul ar fi cunoscut ca producatorul avea anumite limite impuse de autori dreptului de a autoriza utilizarea operei. Acesta regula, este de observat mai ales īn cazurile īn care contributia autorului operei audiovizuale este confundabila cu alte categorii de opere (ex. Scenaristul ca autor de opera literara). Scenaristul, direct, prin reprezentant sau prin organisme de gestiune colectiva, nu poate cere angajarea raspunderii utilizatorului pentru utilizarea fara drept a operei literare reprezentate de scenariu, pentru ca utilizatorul operei audiovizuale, odata obtinut acordul producatorului, are dreptul de a utiliza opera audiovizuala ca īntreg, inclusiv sub aspectul contributiei scenaristului. Scenaristul, asa cum deja am subliniat, este autor de opera audiovizuala si nu autor de opera literara, astfel ca regulile privind exploatarea operei audiovizuale īi sunt aplicabile, si īn nici un caz nu se poate avansa pretentia sa existe o autorizare a utilizarii operei ca opera literara distincta de cea a utilizarii operei audiovizuale.

In ce priveste remuneratia cuvenita, īn mod similar, utilizatorul, platind remuneratia catre producator, este eliberat de orice alta obligatie, evident cu exceptia cazului īn care se poate dovedi ca a fost de rea credinta si a cunoscut ca īntre producator si autori s-ar fi stabilit alte reguli decāt cea prevazuta conform prezumtiei din art.13 din Lege. Astfel, ca autorii trebuie sa se īndrepte īmpotriva producatorului pntru a-si obtine remuneratia de la acesta conform regulilor stabilite prin contractul de productie pentru orice utilizare, utilizatorul neavānd nici o obligatie fata de autori din moment ce a platit toate drepturile catre producator.



Citeşte mai multe despre:   



Comentează: Originalitatea operei audiovizuale
Jurisprudenţă

Decizia ICCJ nr. 12/2019: regimul suspendarii conditionate a pedepsei ca efect al aplicarii legii penale mai favorabile sub vechiul Cod Penal se menti
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia C.C.R. nr. 833/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) din OUG nr. 44/2015
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 788/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea nr. 85/2006
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei



Ştiri Juridice
Legislaţie

Ordinul nr. 553/2019 privind reglementarea procedurii de avizare a instrumentelor de plata electronica cu acces la distanta
Publicat in Monitorul Oficial nr. 485 din 14.06.2019 ...

Ordinul MDRAP nr. 1881/2019 - ajutoare de stat pentru regiunile pilot in cadrul initiativei "DG Regio pentru regiuni mai putin dezvoltate"
Ordinul nr. 1881/2019 privind instituirea masurii de sprijin, constand in acordarea unor ajutoare de ...

INSTRUCTIUNI privind restituirea garantiilor depuse pentru scoaterea temporara din circuitul agricol a terenurilor situate in extravilan inaintea intr
Instructiunile privind restituirea garantiilor depuse pentru scoaterea temporara din circuitul agric ...