Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » Drept Comercial » Cand un calator urca la bordul unui tren fara legitimatie de transport, acesta incheie un contract cu operatorul de transport

Cand un calator urca la bordul unui tren fara legitimatie de transport, acesta incheie un contract cu operatorul de transport

  Publicat: 11 Nov 2019       1864 citiri       Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene        Secţiunea: Drept Comercial  


Aceasta este situatia in cazul in care accesul la tren este liber In conformitate cu conditiile sale de transport, Societatea Nationala a Cailor Ferate Belgiene (SNCB) amendeaza calatorii care efectueaza o calatorie cu trenul fara a detine o legitimatie de transport valabila.

Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Impozite si taxe locale stabilite in suma globala si invariabila.
Denumire data monedei unice europene.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Denumire data monedei unice europene.
Denumire data monedei unice europene.
Denumire data monedei unice europene.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
Termen sinonim cu arestarea preventiva,
Termen sinonim cu arestarea preventiva,
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Stipulatie sau prevedere contractuala, prin care partile stabilesc de comun acord, anticipat si prin apreciere, cuantumul despagubirilor ce vor fi datorate de partea in culpa, in cazul neindeplinirii ori implinirii necorespunzatoare a obligatiilor asumate.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Act, livret oficial care atesta identitatea unei persoane. Adeverinta oficiala prin care se consemneaza ceva.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Componentele structurale ale actului juridic civil, adica elementele sale constitutive, care pot fi comune tuturor actelor civile
Stipulatie sau prevedere din cuprinsul unui contract.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Stipulatie sau prevedere contractuala, prin care partile stabilesc de comun acord, anticipat si prin apreciere, cuantumul despagubirilor ce vor fi datorate de partea in culpa, in cazul neindeplinirii ori implinirii necorespunzatoare a obligatiilor asumate.
Prevedere cuprinsa intr-un contract, tratat etc. ce are drept
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.

La momentul faptelor in cauza, acestora li s-a oferit posibilitatea de a-si regulariza situatia fie prin achitarea imediata a pretului calatoriei, majorat cu o suprataxa denumita ``pretul de bord``, fie prin achitarea, in termen de 14 zile de la constatarea incalcarii, a unei sume forfetare de 75 de euro. Dupa scurgerea acestui termen de 14 zile, ramanea posibilitatea de a plati o suma forfetara de 225 de euro. In speta, trei calatori amendati nu au utilizat niciuna dintre aceste posibilitati.


Prin urmare, SNCB i-a chemat in judecata in fata Vredegerecht te Antwerpen (judecatorul de pace din Antwerpen, Belgia), pentru a-i obliga sa ii plateasca, sumele de 880,20 euro, de 1 103,90 euro si, respectiv, de 2 394 de euro. In cadrul acestor cereri, SNCB a sustinut ca raporturile juridice dintre ea si fiecare dintre calatorii in discutie nu sunt de natura contractuala, ci administrativa, intrucat acestia nu au cumparat o legitimatie de transport . Judecatorul de pace ridica problema naturii raportului juridic dintre SNCB si calatorii fara legitimatie de transport . In aceasta privinta, se pune problema daca Regulamentul Uniunii privind drepturile si obligatiile calatorilor din transportul feroviar trebuie interpretat in sensul ca o situatie in care un calator urca la bordul unui tren in vederea efectuarii unei calatorii fara sa isi fi procurat o legitimatie de transport intra in sfera notiunii de ``contract de transport``, in sensul acestui regulament1 .


In plus, in caz afirmativ, trebuie sa se determine, in lumina Directivei privind clauzele abuzive in contractele incheiate cu consumatorii, daca instanta care constata caracterul abuziv al unei clauze penale prevazute intr-un contract incheiat intre un profesionist si un consumator poate sa reduca cuantumul penalitatii2 .


In hotararea pronuntata Curtea de Justitie arata, mai intai ca, pe de o parte, prin faptul ca permite accesul liber la tren si, pe de alta parte, prin faptul ca urca la bordul acestuia in vederea efectuarii unei calatorii, atat intreprinderea feroviara, cat si calatorul isi manifesta vointa concordanta de a intra intr-un raport contractual.


In ceea ce priveste aspectul daca detinerea unei legitimatii de transport de catre calator este un element indispensabil pentru a putea considera ca exista un ``contract de transport``, Curtea considera ca legitimatia de transport nu este decat instrumentul care materializeaza contractul de transport .


Notiunea de ``contract de transport`` este independenta de detinerea unei legitimatii de transport de catre calator si include o situatie in care un calator urca la bordul unui tren liber accesibil in vederea efectuarii unei calatorii fara sa isi fi procurat legitimatie de transport . In lipsa unor dispozitii in aceasta privinta in Regulamentul nr. 1371/2007, o astfel de interpretare nu afecteaza insa validitatea acestui contract sau consecintele care pot decurge din neexecutarea de catre una dintre parti a obligatiilor sale contractuale, care raman reglementate de dreptul national aplicabil. In ceea ce priveste competenta instantei nationale de a modera clauza penala care ar fi, eventual, abuziva, Curtea constata ca aceasta face parte din conditiile generale de transport ale SNCB, in privinta carora instanta nationala precizeaza ca sunt ``considerate de aplicabilitate generala, dat fiind caracterul lor normativ``, si ca fac obiectul unei ``publicari intr-un buletin oficial al statului``.


Dispozitiile directivei nu se aplica clauzelor contractuale care reflecta in special acte cu putere de lege sau norme administrative obligatorii. Cu toate acestea, aceasta excludere din domeniul de aplicare al directivei presupune, potrivit jurisprudentei Curtii, indeplinirea a doua conditii . Pe de o parte, clauza contractuala trebuie sa reflecte un act cu putere de lege sau o norma administrativa, iar pe de alta parte, aceasta dispozitie trebuie sa fie obligatorie. Verificarea indeplinirii acestor conditii este de competenta instantei nationale.


Daca aceste conditii nu sunt indeplinite din perspectiva instantei nationale si daca aceasta considera ca clauza penala intra in domeniul de aplicare al directivei, Curtea aminteste ca aceasta nu poate reduce cuantumul penalitatii considerate abuzive si nici nu poate sa inlocuiasca clauza mentionata, in temeiul principiilor din dreptul national al contractelor, cu o dispozitie de drept national cu caracter supletiv, ci trebuie in principiu sa inlature aplicarea acesteia, cu exceptia cazului in care contractul in cauza nu poate continua sa existe in cazul eliminarii clauzei abuzive, iar anularea contractului in ansamblul sau expune consumatorul unor consecinte deosebit de prejudiciabile.


Hotararea in cauza C-349/18 - C-351/18 Kanyeba, Nijs si Dedroog


1 Articolul 3 punctul 8 din Regulamentul (CE) nr. 1371/2007 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind drepturile si obligatiile calatorilor din transportul feroviar (JO 2007, L 315, p. 14).


2 Articolul 6 alineatul (1) din Directiva 93/13/CEE a Consiliului din 5 aprilie 1993 privind clauzele abuzive in contractele incheiate cu consumatorii (JO 1993, L 95, p. 29, Editie speciala, 15/vol. 2, p. 273).





Citeşte mai multe despre:    Transport    Contract de transport    Bilet de calatorie    Clauza penala

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

Un membru de familie al unui cetatean al Uniunii care nu are cetatenia unui stat membru, dar care este titular al unui permis de sedere permanenta este scutit de obligatia de a obtine o viza pentru a intra pe teritoriul statelor membre
Sursa: EuroAvocatura.ro

Comportamentul perturbator al unui pasager aerian poate constitui o „imprejurare exceptionala”
Sursa: EuroAvocatura.ro

OPINIE privind directiva europeana prin care se consolideaza drepturile lucratorilor detasati
Sursa: EuroAvocatura.ro

Acordarea vizei de scurta sedere pe teritoriul Romaniei (Short-stay visa)
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati

Modificarea contractelor de munca in contextul noilor realitati economice
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu

Izolarea si carantina in coronacriza. Efecte juridice si economico-sociale
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu

Carantina si forta majora. Restrangerea unor drepturi si libertati in contextul fortei majore
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu



Jurisprudenţă

Carantina nelegala. Ordonanta presedintiala privind incetarea de indata a masurii carantinarii institutionalizate
Pronuntaţă de: Judecatoria BAIA MARE - SENTINTA CIVILA NR. 3787- Sedinta publica din 18 iunie 2020

Lipsa caracterului penal al faptei, raportata la valoarea derizorie a folosului obtinut
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 29/RC/2020

Dreptul de deducere a TVA este conditionat de completarea in facturi a elementelor obligatorii prevazute de lege si-sau cu alte documente justificative anexate acestor facturi
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal Decizia nr. 2718/2019

ICCJ: Titularii dreptului de proprietate privata afectati de capacitatile energetice pot pretinde indemnizatii pentru lipsa de folosinta numai in masura in care capacitatile energetice au fost realizate dupa intrarea in vigoare a Legii energiei electrice nr. 13/2007
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

ICCJ: Scutirea de la plata taxelor datorate Inspectoratului de Stat in Constructii vizeaza exclusiv lucrarile realizate in legatura cu o expropriere pentru cauza de utilitate publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ