din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2084 de useri online



Prima pagină » Articole juridice » CEDO. Justitie Europeana » Produsele alimentare originare din teritorii ocupate de Statul Israel trebuie sa poarte mentiunea teritoriului lor de origine

Produsele alimentare originare din teritorii ocupate de Statul Israel trebuie sa poarte mentiunea teritoriului lor de origine

  Publicat: 14 Nov 2019       2455 citiri       Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene        Secţiunea: CEDO. Justitie Europeana  


Produsele alimentare originare din teritorii ocupate de Statul Israel trebuie sa poarte mentiunea teritoriului lor de origine, insotita, in cazul in care aceste produse alimentare provin dintr-o colonie israeliana din interiorul teritoriului respectiv, de mentiunea acestei proveniente

1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei, prevazuta in cap. V, t. II, art. 51, C. pen., partea generala,
Act normativ care cuprinde principii si reglementari de baza ale regimului vamal.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act normativ care cuprinde principii si reglementari de baza ale regimului vamal.
Ansamblul normelor care reglementeaza relatiile dintre mai multe state, respectiv relatiile din cadrul comunitatii internationale.
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei, prevazuta in cap. V, t. II, art. 51, C. pen., partea generala,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei, prevazuta in cap. V, t. II, art. 51, C. pen., partea generala,
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei, prevazuta in cap. V, t. II, art. 51, C. pen., partea generala,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Reprezinta anularea, suprimarea unei legi sau a unei dispozitii legale si care are ca rezultat scoaterea din vigoare, in total sau in parte, a unui act normativ printr-un alt act normativ de aceeasi valoare juridica sau de o valoare juridica superioara.
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.

In Hotararea Organisation juive europA�enne si Vignoble Psagot (C-363/18), pronuntata la 12 noiembrie 2019 si care priveste interpretarea Regulamentului (UE) nr. 1169/20111 , Curtea, reunita in Marea Camera, a declarat ca produsele alimentare originare din teritoriile ocupate de Statul Israel trebuie sa poarte mentiunea teritoriului lor de origine, insotita, in cazul in care provin dintr-o localitate sau dintr-un ansamblu de localitati care constituie o colonie israeliana din interiorul teritoriului respectiv, de mentiunea acestei proveniente. Litigiul principal este intre Organisation juive europA�enne si Vignoble Psagot Ltd, pe de o parte, si ministre de la��A�conomie et des Finances (Franta), pe de alta parte, in legatura cu legalitatea unui aviz privind indicarea originii marfurilor originare din teritoriile ocupate de Statul Israel incepand cu iunie 1967.


Acest aviz a fost emis ca urmare a publicarii de catre Comisia Europeana a unui aviz interpretativ privind indicarea originii marfurilor originare din aceste teritorii2 .


In primul rand, Curtea a observat ca tara de origine sau locul de provenienta a unui produs alimentar trebuie, in conformitate cu articolele 9 si 26 din Regulamentul nr. 1169/2011, sa fie mentionat atunci cand lipsa unei asemenea mentiuni poate induce in eroare consumatorii, lasandu-i sa creada ca produsul alimentar respectiv are o tara de origine sau un loc de provenienta diferit de tara de origine sau de locul de provenienta real. Pe de alta parte, ea a observat ca, atunci cand mentiunea originii sau a provenientei este indicata pe respectivul produs alimentar, aceasta nu trebuie sa fie inselatoare. In al doilea rand, Curtea a interpretat atat notiunea de ``tara de origine``3 , cat si termenii ``tara`` si ``teritoriu`` in sensul Regulamentului nr. 1169/2011. In aceasta privinta, ea a observat ca notiunea respectiva este definita la articolul 2 alineatul (3) din regulamentul mentionat, prin trimitere la Codul vamal comunitar4 , potrivit caruia sunt considerate ca fiind originare dintr-o anumita ``tara`` sau dintr-un anumit ``teritoriu``, marfurile care fie au fost obtinute in intregime intr-o singura tara sau teritoriu, fie au fost supuse ultimei transformari sau prelucrari substantiale in acea tara sau teritoriu5 .


In ceea ce priveste termenul ``tara``, utilizat in repetate randuri de Tratatul UE si de Tratatul FUE ca sinonim al termenului ``stat``, Curtea a aratat ca, pentru a asigura o interpretare coerenta a dreptului Uniunii, trebuie sa se confere acelasi sens acestui termen in Codul vamal al Uniunii si, prin urmare, in Regulamentul nr. 1169/2011. Or, ``statul`` desemneaza o entitate suverana care exercita, in interiorul frontierelor sale geografice, totalitatea competentelor recunoscute de dreptul international. In ceea ce priveste termenul ``teritoriu``, Curtea a observat ca din insasi formularea Codului vamal al Uniunii rezulta ca acesta desemneaza entitati diferite de ``tari`` si, prin urmare, de ``state``.


In acest context, Curtea a precizat ca faptul de a aplica, pe produse alimentare, mentiunea conform careia Statul Israel este ``tara de origine`` a acestora, in conditiile in care respectivele produse alimentare sunt in realitate originare din teritoriile care dispun fiecare de un statut international propriu si distinct de cel al acestui stat, fiind in acelasi timp ocupate de acesta din urma si sub jurisdictia limitata a acestuia, in calitate de putere ocupanta in sensul dreptului international umanitar, ar fi de natura sa induca in eroare consumatorii.


In consecinta, Curtea a declarat ca mentionarea teritoriului de origine a produselor alimentare in cauza este obligatorie, in sensul Regulamentului nr. 1169/2011, cu scopul de evita inducerea in eroare a consumatorilor cu privire la faptul ca Statul Israel este prezent in aceste teritorii in calitate de putere ocupanta, iar nu in calitate de entitate suverana. In ceea ce priveste, in al treilea si ultimul rand, notiunea de ``loc de provenienta``6 , Curtea a aratat ca trebuie inteleasa ca facand trimitere la orice spatiu geografic determinat situat in interiorul tarii sau al teritoriului de origine a unui produs alimentar, cu excluderea unei adrese a producatorului. Astfel, mentiunea conform careia un produs alimentar provine dintr-o ``colonie israeliana`` situata intr-unul dintre ``teritoriile ocupate de Statul Israel`` poate fi considerata ca o mentiune a ``locului de provenienta``, cu conditia ca termenul ``colonie`` sa faca trimitere la un anumit loc geografic. Pe de alta parte, in ceea ce priveste aspectul daca mentiunea ``colonie israeliana`` are un caracter obligatoriu, Curtea a subliniat mai intai ca coloniile instalate in anumite teritorii ocupate de Statul Israel se caracterizeaza prin faptul ca materializeaza o politica de transfer de populatie pe care acest stat o desfasoara in afara teritoriului sau, cu incalcarea normelor dreptului international general umanitar7 .


In continuare, Curtea a statuat ca lipsa acestei mentiuni, ceea ce presupune ca numai teritoriul de origine ar fi mentionat, poate sa induca in eroare consumatorii. Astfel, acestia nu pot sti, in absenta oricarei informatii care sa le permita sa inteleaga mai bine acest aspect, ca un produs alimentar provine dintr-o localitate sau dintr-un ansamblu de localitati care constituie o colonie instalata intr-unul dintre teritoriile mentionate, cu incalcarea normelor dreptului international umanitar.


Or, Curtea a observat ca, in temeiul dispozitiilor Regulamentului nr. 1169/20118 , informarea consumatorilor trebuie sa le permita acestora sa faca o alegere in cunostinta de cauza si tinand seama nu numai de consideratii de ordin sanitar, economic, ecologic sau social, ci si de consideratii de ordin etic sau legate de respectarea dreptului international. Curtea a subliniat in aceasta privinta ca astfel de consideratii puteau influenta deciziile de cumparare ale consumatorilor.


Hotararea in cauza C-363/18 Organisation juive europA�enne, Vignoble Psagot Ltd/Ministre de la��A�conomie et des Finances


1 Regulamentul (UE) nr. 1169/2011 al Parlamentului European si al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1924/2006 si (CE) nr. 1925/2006 ale Parlamentului European si ale Consiliului si de abrogare a Directivei 87/250/CEE a Comisiei, a Directivei 90/496/CEE a Consiliului, a Directivei 1999/10/CE a Comisiei, a Directivei 2000/13/CE a Parlamentului European si a Consiliului, a Directivelor 2002/67/CE si 2008/5/CE ale Comisiei si a Regulamentului (CE) nr. 608/2004 al Comisiei (JO 2011, L 304, p. 18).


2 Aviz interpretativ privind indicarea originii marfurilor originare din teritoriile ocupate de Israel incepand cu iunie 1967 (JO 2015, C 375, p. 4).


3 Articolul 9 alineatul (1) litera (i) si articolul 26 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul nr. 1169/2011.


4 Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (JO 2013, L 269, p. 1).


5 Articolul 60 din Regulamentul nr. 952/2013.


6 Articolul 9 alineatul (1) litera (i) si articolul 26 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul nr. 1169/2011.


7 Articolul 49 al saselea paragraf din Conventia privitoare la protectia persoanelor civile in timp de razboi, semnata la Geneva la 12 august 1949.


8 Considerentele (3) si (4) si articolul 3 alineatul (1) din Regulamentul nr. 1169/2011.





Citeşte mai multe despre:    Israel    Colonie    Marfuri originare    produsele alimentare originare

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

Avocatul general Bot considera ca produsele originare din teritoriile ocupate nu pot beneficia de regimul vamal preferential din Acordul CEE-Israel
Sursa: EuroAvocatura.ro

Cele mai faimoase asasinate din istorie
Sursa: Ziare.com, Autor: Bogdana Boga

Viramentul
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

CEDO: Erlich si Kastro impotriva Romaniei. Libertatea de religie
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului

Afirmatii ce aduc atingere demnitatii, onoarei si reputatiei unei persoane. Raspundere civila delictuala
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 153 din 27 ianuarie 2016

Actiune in revendicare a unui imobil. Repararea efectiva a prejudiciului
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia civila si de proprietate intelectuala, Decizia nr. 1232/A din 14.02.2011

Teren trecut in proprietatea statului in baza Legii nr. 58/1974. Persoana indreptatita la masuri reparatorii potrivit legii speciale.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia civila si de proprietate intelectuala, decizia civila nr.6702 din 6 noiembrie 2008

Dovada calitatii de mostenitor pe baza certificatului eliberat de o instanta straina
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia civila, Decizia nr. 352/2001 din 17/01/2001