Acest zbor, programat pentru 11 octombrie 2013, la ora 23.55, a fost anulat din cauza unei probleme tehnice aparute la aeronava. Dupa ce au acceptat oferta propusa de Finnair, calatorii au fost redirectionati catre zborul cu legatura HelsinkiSingapore via Chongqing (China), cu plecarea prevazuta pentru ziua urmatoare, 12 octombrie 2013, la ora 17:40, cu sosirea prevazuta la Singapore la 13 octombrie, la ora 17:25. Finnair era operatorul efectiv de transport aerian pentru zborul de redirectionare HelsinkiChongqing-Singapore.
Totusi, din cauza defectiunii unuia dintre sistemele de servodirectie ale palonierului aeronavei in cauza, redirectionarea acestora a fost intarziata. In consecinta, au ajuns in Singapore la 14 octombrie 2013, la ora 00.15. Calatorii au formulat o actiune impotriva Finnair, avand ca obiect obligarea companiei aeriene, in temeiul Regulamentului privind pasagerii aerieni 1 , la plata catre fiecare dintre acestia a unei sume de 600 de euro, majorata cu dobanzi, ca urmare a anularii zborului initial Helsinki-Singapore.
In plus, ei au solicitat ca Finnair sa fie de asemenea obligata la plata unei sume de 600 de euro in favoarea fiecaruia dintre acestia, majorata cu dobanzi, ca urmare a intarzierii de peste trei ore la sosirea zborului de redirectionare Helsinki-Chongqing-Singapore. Finnair a acordat o compensatie de 600 de euro pentru anularea zborului initial HelsinkiSingapore.
In schimb, compania a respins cea de a doua cerere pentru motivul, pe de o parte, ca nu puteau pretinde o a doua compensatie in temeiul regulamentului si, pe de alta parte, ca zborul de redirectionare avusese intarziere din cauza unor ``imprejurari exceptionale``, in sensul acestui regulament. Aceasta arata ca unul dintre cele trei sisteme de servodirectie al palonierului care permiteau pilotarea aeronavei care efectua zborul respectiv s-a defectat, precizand in aceasta privinta ca producatorul aeronavei indicase ca mai multe aparate de acest tip erau afectate de un viciu ascuns de fabricatie sau de conceptie care aducea atingere sistemului de servodirectie al palonierului.
In plus, sistemul de servodirectie al palonierului ar fi o componenta asa-numita ``on condition``, care nu ar fi inlocuita cu o noua componenta decat in cazul defectarii celei precedente. In aceste conditii, Helsingin hovioikeus (Curtea de Apel din Helsinki, Finlanda) solicita Curtii de Justitie sa stabileasca daca un pasager aerian care a beneficiat de o compensatie ca urmare a anularii unui zbor si a acceptat zborul de redirectionare care i-a fost propus poate solicita acordarea unei compensatii ca urmare a intarzierii zborului de redirectionare, atunci cand aceasta intarziere atinge un numar de ore care da dreptul la o compensatie, iar operatorul de transport aerian al zborului de redirectionare este acelasi cu cel al zborului anulat.
In aceasta privinta, Curtea constata ca regulamentul nu contine nicio dispozitie care sa vizeze limitarea drepturilor pasagerilor care se afla intr-o situatie de redirectionare precum cea in discutie in cauza, inclusiv o eventuala limitare a dreptului lor la compensatie.
In consecinta, in temeiul jurisprudentei Curtii, pasagerul aerian care, dupa ce a acceptat zborul de redirectionare oferit de operatorul de transport aerian ca urmare a anularii zborului sau, a ajuns la destinatia finala cu trei ore sau mai mult dupa ora de sosire prevazuta initial de acest operator de transport aerian pentru zborul de redirectionare, beneficiaza de dreptul la compensatie.
Astfel, pasagerii care au fost expusi unor anulari sau unor intarzieri importante au suferit astfel de neplaceri atat in legatura cu anularea zborului lor rezervat initial, cat si ulterior, din cauza intarzierii prelungite a zborului lor de redirectionare. In consecinta, conferirea unui drept la compensatie respectivilor pasageri in temeiul fiecareia dintre aceste neplaceri succesive se dovedeste a fi conforma cu obiectivul care consta in remedierea acestor neplaceri grave.
Instanta de trimitere solicita, in plus, sa se stabileasca daca un operator de transport aerian poate invoca, pentru a se exonera de obligatia sa de compensare, ``imprejurari exceptionale`` legate de defectarea unei componente care este inlocuita doar ca urmare a defectarii componentei precedente, avand in vedere ca acesta are permanent in stoc o componenta de inlocuire. Curtea arata ca, potrivit jurisprudentei sale, pot fi calificate drept ``imprejurari exceptionale`` evenimentele care, prin natura sau prin originea lor, nu sunt inerente exercitarii normale a activitatii operatorului de transport aerian in cauza si scapa de sub controlul efectiv al acestuia, aceste doua conditii fiind cumulative. Defectiunile tehnice inerente intretinerii aeronavelor nu pot constitui, in principiu, ca atare, ``imprejurari exceptionale``.
Or, defectarea unei componente asa-numite ``on condition``, pe care operatorul de transport aerian s-a pregatit sa o schimbe avand in mod permanent in stoc o componenta de inlocuire, constituie un eveniment care, prin natura sau prin originea sa, este inerent exercitarii normale a activitatii respectivului operator de transport aerian si nu scapa de sub controlul efectiv al acestuia, cu exceptia cazului in care o astfel de defectiune nu este legata in mod intrinsec de sistemul de functionare al aparatului, aspect a carui verificare revine instantei de trimitere.
Un operator de transport aerian nu poate invoca, asadar, pentru a se exonera de obligatia sa de compensare, ``imprejurari exceptionale`` legate de defectarea unei componente asa-numite ``on condition``.
Hotararea in cauza C-823/18 A si altii/Finnair Oyj
1 Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 11 februarie 2004 de stabilire a unor norme comune in materie de compensare si de asistenta a pasagerilor in eventualitatea refuzului la imbarcare si anularii sau intarzierii prelungite a zborurilor si de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 295/91 (JO L 46, p. 1, Editie speciala, 07/vol. 12, p. 218).
Comportamentul perturbator al unui pasager aerian poate constitui o „imprejurare exceptionala” Sursa: EuroAvocatura.ro
Operatorul de transport aerian care a efectuat primul zbor este obligat sa acorde compensatii pasagerilor care au suferit o intarziere prelungita Sursa: EuroAvocatura.ro
Un operator de transport aerian este obligat sa plateasca compensatii pasagerilor pentru o intarziere de trei ore sau mai mare Sursa: EuroAvocatura.ro
Sarcina dovedirii faptului ca un pasager a fost informat despre anularea zborului, cu indicarea momentului precis, revine operatorului de transport aerian Sursa: EuroAvocatura.ro
Obligatia operatorului aerian de a despagubi pasageri in caz de ajungere cu intazriere la destinatie Sursa: EuroAvocatura.ro
Remediile clasice vs. remediile actuale pentru iesirea din contractele paguboase Sursa: EuroAvocatura.ro
Pentru functiile ce nu mai exista in organigrama personalului aeronautic, echivalarea veniturile calculate la pensie se face prin raportare la cele obtinute in ultimele 12 luni de pilotii comandanti Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti Sectia a VII-a pentru cauze privind C.M.A.S., Decizia civila nr. 661, in sedinta publica din 07.03.2017
Personalul aeronavigant a carei functie nu mai exista la data intrarii in vigoare a Legii nr. 83/2015 beneficiaza de o pensie calculata in baza mediei veniturilor totale brute pentru pilotul comandant Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti Sectia a VII-a pentru cauze prividn C.M.A.S., Decizia civila nr. 661/2017, in sedinta publica din 7 februarie 2017
Rectificarea tabelului creantelor Pronuntaţă de: Curtea de Apel Galati - Decizie nr.457 din data 28.08.2009
Hotărârea CJCE în cauza C-549/07 Friederike Wallentin-Hermann / Alitalia Pronuntaţă de: Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene