Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » Drept Civil » Instantele Uniunii Europene nu sunt competente sa judece actiuni in despagubire formulate impotriva Eurogrupului

Instantele Uniunii Europene nu sunt competente sa judece actiuni in despagubire formulate impotriva Eurogrupului

  Publicat: 31 May 2020       491 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: Drept Civil  


Eurogrupul este un organism informal care reflecteaza o forma particulara a interguvernamentalismului prezent in arhitectura constitutionala a uniunii economice si monetare si care functioneaza ca o „punte” intre organismele nationale, ale Uniunii si interguvernamentale In cursul primelor luni ale anului 2012, mai multe banci cu sediul in Cipru, printre care Cyprus Popular Bank (Laiki) si Trapeza Kyprou Dimosia Etaireia (Bank of Cyprus sau BoC), s-au confruntat cu dificultati financiare.

1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
(Haircut) In Statele Unite, termen utilizat in industria instrumentelor financiare care se refera la formulele folosite in evaluarea instrumentelor financiare pentru a calcula capitalul net al unui broker/dealer.
Desemneaza orice instrument bilateral sau multilateral in domeniul securitatii sociale care leaga sau va lega, in mod exclusiv, doua sau mai multe state,
Banca Centrala Europeana (BCE)a fost inaugurata pe 30 iunie 1998. De la 1 ianuarie 1999 a preluat responsabilitatea implementarii politicii monetare europene, asa cum este definita de Sistemul European al Bancilor Centrale (SEBC).
Unitate economica autonoma de productie, de constructii, de circulatia marfurilor, de transporturi
Actul tehnico-juridic prin care sunt stabilite conditiile de realizare a unui proiect sau a unei activitati din punct de vedere a impactului asupra mediului.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
(Authorized shares) Numarul maxim de actiuni dintr-o anumita clasa pe care o companie il poate emite legal, conform prevederilor din statut.
Legea 10 din 2001. Masuri cu caracter reparator acordate in situatiile in care restituirea in natura nu este posibila, sub forma unor titluri de valoare nominala folosite in procesul de privatizare,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Una dintre modalitatile de reparare a pagubei pricinuite prin infractiune.
Contrarietate intre un fapt sau act juridic si prevederile actelor normative.
Una dintre modalitatile de reparare a pagubei pricinuite prin infractiune.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Una dintre modalitatile de reparare a pagubei pricinuite prin infractiune.
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Politica Agricola Comuna (PAC) – common agricultural policy
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Suma de bani pe care este indreptatit sa o pretinda de la autorul unei fapte ilicite, victima acelei fapte, daca i-a fost provocata o vatamare a integritatii corporale sau a sanatatii,
Pagube, stricaciuni produse in contul cuiva ca urmare a unor evenimente neprevazute (incendiu, inundatie etc.).
Prevazute in sectiunea I, cap. IV, t. I, C. proc. pen., partea speciala.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Una dintre modalitatile de reparare a pagubei pricinuite prin infractiune.
(Haircut) In Statele Unite, termen utilizat in industria instrumentelor financiare care se refera la formulele folosite in evaluarea instrumentelor financiare pentru a calcula capitalul net al unui broker/dealer.
Stari, situatii, intamplari calitati sau alte date, care nu fac parte din continutul infractiunii,
Denumire data monedei unice europene.
Politica monetara este reglementata de Articolele 105?111 (fostele Articole 105-109)din Tratatul de constituire a Comunitatii Europene. Este fundamentala pentru uniunea economica si monetara (UEM).
Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.
Exista control comun atunci cand doua sau mai multe intreprinderi sau persoane au posibilitatea de a exercita o influenta determinanta asupra unei alte intreprinderi.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.

In aceste conditii, guvernul cipriot a adresat presedintelui Eurogrupului1 o cerere de asistenta financiara, care a indicat ca asistenta financiara solicitata urma sa fie furnizata de Mecanismul European de Stabilitate (MES) in cadrul unui program de ajustare macroeconomica care trebuia sa se concretizeze intr-un protocol de acord . Negocierea acestui protocol a fost realizata, pe de o parte, de Comisie, in colaborare cu Banca Centrala Europeana (BCE) si cu Fondul Monetar International (FMI), si, pe de alta parte, de Cipru. Intr-o declaratie din luna martie 2013, Eurogrupul a indicat ca negocierile au condus la un proiect de protocol de acord privind restructurarea BoC si a LaA¯ki. Comisia, in numele MES, si Cipru au semnat uterior protocolul, iar MES a acordat o asistenta financiara acestui stat membru. La 25 aprilie 2013, Consiliul a adoptat Decizia 2013/236 cu privire la anumite masuri specifice de reinstaurare a stabilitatii financiare si a cresterii sustenabile2 .


Mai multi particulari si mai multe societati erau, in acea perioada, titulari de depozite la LaA¯ki si la BoC sau actionari ori creditori obligatari ai acestora. Particularii si societatile in cauza apreciaza ca punerea in aplicare a masurilor convenite cu autoritatile cipriote a provocat o reducere substantiala a valorii depozitelor lor, a actiunilor sau a creantelor lor obligatare. Acestia au introdus astfel actiuni in raspundere extracontractuala in fata Tribunalului Uniunii Europene impotriva, intre altele, a Eurogrupului, pentru a fi despagubiti pentru pierderile pe care pretind ca le-au suferit ca urmare a acestor masuri . Prin hotararile din 13 iulie 2018, Tribunalul a respins aceste cereri de despagubire pentru motivul ca nu era indeplinita conditia de nelegalitate a comportamentului reprosat Uniunii Europene3 .


Tribunalul a respins de asemenea exceptiile de inadmisibilitate invocate de Consiliu cu privire la actiunile in despagubire formulate, intre altele, impotriva Eurogrupului, apreciind ca acesta este o entitate a Uniunii instituita formal de tratate si destinata sa contribuie la realizarea obiectivelor Uniunii. Recursurile formulate de Consiliu in fata Curtii de Justitie ridica problema posibilitatii de a califica Eurogrupul drept ``institutie`` in sensul dreptului Uniunii4 si, prin urmare, a competentei instantelor Uniunii in materia actiunilor in despagubire formulate impotriva acestui organism, in legatura cu daunele eventuale cauzate de acte pretins prejudiciabile savarsite de acesta.


In concluziile sale, avocatul general Giovanni Pitruzzella propune Curtii sa anuleze hotararile Tribunalului in masura in care prin acestea se resping exceptiile de inadmisibilitate invocate de Consiliu in ceea ce priveste Eurogrupul. Potrivit avocatului general, pentru a verifica daca Eurogrupul poate sau nu sa fie calificat drept ``institutie a Uniunii``, trebuie inteleasa natura juridica a acestui organism si pozitia sa in cadrul institutional al uniunii economice si monetare (UEM)5 . In acest scop, procedand la o analiza a arhitecturii constitutionale a UEM in lumina jurisprudentei Curtii, avocatul general aminteste mai intai ca Eurogrupul nu poate fi calificat drept organ al Uniunii in vederea formularii unei actiuni in anulare6 . Analizand, in continuare, crearea acestui organ, functiile sale si functionarea sa concreta, avocatul general subliniaza ca influenta sa ramane pur politica . Astfel, ca organism cu caracter informal, Eurogrupul nu numai ca nu dispune de competente proprii, ci nici nu are puterea de a sanctiona nerespectarea, de catre participantii sai, a punerii in aplicare a obiectivelor politice convenite.


In ceea ce priveste natura juridica si calificarea constitutionala a Eurogrupului, acest organ functioneaza ca o ``punte`` intre nivelul national, nivelul Uniunii si nivelul interguvernamental exterior dreptului Uniunii. Astfel, el trebuie considerat ca un organism care reflecta o forma particulara de interguvernamentalism prezent in arhitectura constitutionala a UEM. Conceput drept un organ pur interguvernamental, in cadrul complex al coordonarii politicilor economice ale statelor membre care fac parte din UEM, acesta asigura o functie de legatura intre sfera statala si cea a Uniunii. Tratatul de la Lisabona a recunoscut existenta acestui organism exterior cadrului juridic al Uniunii si a formalizat participarea Comisiei si a BCE la lucrarile sale, dar nu a intentionat sa modifice natura sa juridica legata de rolul de ``punte`` intre statele membre si Uniune.


In aceasta privinta, instantele Uniunii nu sunt competente sa judece actiuni in despagubire formulate impotriva acestui organism, in ceea ce priveste eventualele daune cauzate de acte pretins prejudiciabile savarsite de Eurogrup. In consecinta, actiunile formulate in prima instanta de K. Chrysostomides & Co. si altii si de Bourdouvali si altii sunt inadmisibile in masura in care sunt indreptate impotriva Eurogrupului.


Cu toate acestea, in ceea ce priveste cerintele legate de respectarea principiului protectiei jurisdictionale efective, faptul ca Eurogrupul nu este calificat drept institutie in sensul dreptului Uniunii nu exclude raspunderea Uniunii, pentru masurile prin care Consiliul si Comisia pun in aplicare deciziile acestui organ. Particularii si societatile in cauza pot actiona in repararea prejudiciilor impotriva organismelor Uniunii, in general Consiliul, care pun in aplicare acordurile incheiate in cadrul Eurogrupului. In cazul de fata, o actiune putea fi intentata impotriva Consiliului, pentru a solicita o despagubire legata de adoptarea Deciziei 2013/236, precum si impotriva Comisiei si a BCE pentru examinarea punerii in aplicare a programului de ajustare macroeconomica pentru Cipru. In plus, nu este exclus ca, in circumstante exceptionale, sa poata fi considerate ca imputabile Comisiei consecintele prejudiciabile ale eventualei sale inactiuni in controlul conformitatii deciziilor Eurogrupului cu dreptul Uniunii.


Concluziile general avocatului in cauzele conexate C-597/18 P Consiliul/K. Chrysostomides & Co. si altii, C-598/18 P Consiliul/Bourdouvali si altii, C603/18 P K. Chrysostomides & Co. si altii/Consiliul, si C-604/18 P Bourdouvali si altii/Consiliul


1 Reuniunea informala a ministrilor statelor membre a caror moneda este euro.


2 Decizia 2013/236 a Consiliului adresata Ciprului cu privire la anumite masuri specifice de reinstaurare a stabilitatii financiare si a cresterii sustenabile (JO 2013, L 141, p. 32)


3 Hotararile din 13 iulie 2018, T-680/13 K. Chrysostomides & Co. si altii/Consiliul si altii si T-786/14 Bourdouvali si altii/Consiliul si altii, a se vedea CP nr. 108/18.


4 Articolul 340 al doilea paragraf TFUE.


5 UEM este caracterizata printr-o arhitectura constitutionala ``asimetrica`` in raport cu cele doua elemente din care este constituita, si anume politica monetara si politica economica. Daca, pe de o parte, Uniunii i s-a conferit competenta exclusiva in domeniul politicii monetare pentru statele membre a caror moneda este euro, pe de alta parte, controlul politicilor economice ramane in competenta statelor membre. Coordonarea politicilor economice ale statelor membre are loc intr-un cadru care implica in mod necesar trei niveluri operationale distincte: cel national, cel al Uniunii si cel interguvernamental. Poate deveni, asadar, destul de dificil sa se traseze o granita clara intre actiuni intreprinse la nivel interguvernamental si la nivelul Uniunii si, prin urmare, si intre organisme cu caracter interguvernamental si organe ale Uniunii. In jurisprudenta sa, Curtea a incercat in permanenta sa mentina delicatul echilibru constitutional si institutional. 6 Punctul 61 din Hotararea din 20 septembrie 2016 a Curtii in cauzele conexate C-105/15 P-C-109/15 P Mallis si altii/ Comisia si BCE, a se vedea CP nr. 102/16.





Citeşte mai multe despre:    Banca Centrala Europeana    BCE    Fondul Monetar International    FMI    Eurogrup

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

Aplicarea in timp a legii darii in plata – aspecte de constitutionalitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Orientarile Comisiei privind analiza pietei si evaluarea puterii semnificative pe piata nu impun obligatii particularilor
Sursa: EuroAvocatura.ro

Tratatul de la Lisabona si Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Sursa: CVRIA

Competenta Tribunalului Functiei Publice
Sursa: EuroAvocatura.ro

Institutiile europene in Tratatul de la Lisabona
Sursa: Europa.eu

Cazuri celebre de fraude bancare
Sursa: NewsIn



Jurisprudenţă

Hotararea in Cauza Deaconu impotriva Romaniei din 29.01.2019
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului

Hotararea in Cauza Ana Ionescu si altii impotriva Romaniei, din 26.02.2019
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului

Hotararea in Cauza R.I. si altii impotriva Romaniei, din 04.12.2018
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului

Hotararea in cauza Brisc impotriva Romaniei din 11.12.2018
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului

Hotararea in Cauza D.M.D. impotriva Romaniei, din 03.10.2017
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului