Legea Societatilor Comerciale. O noua serie de modificari importante
1. O prima modificare, extrem de interesanta, din perspectiva ultimelor evolutii jurisprudentiale, se refera la forma actului juridic prin care administratorul societatii este imputernicit de adunarea generala sa incheie anumite acte juridice de dispozitie.
Controversa s-a ivit pe marginea art. 153 ind. 22 din LSC (vechiul art. 146), care interzice consiliului de administratie, respectiv directoratului, sa incheie acte juridice in numele si in contul societatii prin care sa dobandeasca bunuri pentru aceasta sau sa instraineze, sa inchirieze, sa schimbe ori sa constituie in garantie bunuri aflate in patrimoniul societatii a caror valoare depaseste jumatate din valoarea contabila a activelor societatii la data incheierii actului juridic, fara aprobarea adunarii generale a actionarilor.
Fata de continutul textului se pune problema ce forma trebuie sa imbrace actul de aprobare din partea adunarii generale, atunci cand actul juridic pe care trebuie sa il incheie administratorul este unul solemn (cum ar fi contractul de ipoteca). Solutia pe care ne-o ofera noua modificare este cea simpla si fireasca: actul de aprobare/imputernicire din partea adunarii generale nu trebuie sa imbrace o forma speciala. Astfel, potrivit textului legal nou introdus, actele de dispozitie asupra bunurilor unei societati comerciale pot fi incheiate in temeiul puterilor conferite reprezentantilor legali ai societatii, dupa caz, prin lege, actul constitutiv sau hotararile organelor statutare ale societatii adoptate in conformitate cu prevederile LSC si ale actului constitutiv al societatii, nefiind necesara o procura speciala si in forma autentica in acest scop, chiar daca actele de dispozitie trebuie incheiate in forma autentica.
Insa legea de modificare nu se opreste aici, ci incearca sa influenteze soarta raporturilor juridice nascute sub legea veche, in legatura cu aceasta chestiune, pe calea unor dispozitii interpretative. Astfel, se precizeaza expres ca sunt considerate ca fiind valabil incheiate actele de dispozitie asupra bunurilor unei societati comerciale, incheiate de reprezentantii legali ai acesteia in temeiul puterilor de reprezentare rezultand din hotararile sau imputernicirile intocmite sub semnatura privata, in conformitate cu regulile din actul constitutiv si cu celelalte reglementari interne ale societatii comerciale, daca respectiva imputernicire a fost acordata de catre organele statutare ale societatii, cu respectarea dispozitiilor LSC, a actelor constitutive ale societatii si a hotararilor organelor statutare ale societatii.
2. Alta categorie de modificari se refera la fuziune si divizare .
Conditia examinarii proiectului de fuziune sau, dupa caz, de divizare si a intocmirii raportului scris catre actionari de catre expertii actionand pe seama societatilor care participa la fuziune sau divizare, nu va mai fi necesara daca toti actionarii/asociatii sau toti detinatorii altor valori mobiliare care confera drepturi de vot decid astfel.
De asemenea, in cazul divizarii nu vor mai fi necesare redactarea raportului scris al administratorului, care sa explice proiectul de fuziune sau de divizare si sa precizeze fundamentul sau juridic si economic si nici punerea la dispozitia actionarilor/asociatilor a situatiile financiare anuale si rapoartele de gestiune pentru ultimele 3 exercitii financiare ale societatilor care iau parte la divizare, daca toti actionarii/asociatii sau detinatorii altor valori mobiliare care confera drepturi de vot decid astfel.
3. Se introduce un nou capitol referitor la fuziunea transfrontaliera.
Noul capitol se refera la conditiile in care pot fuziona societatile pe actiuni, societatile in comandita pe actiuni, societatile cu raspundere limitata - persoane juridice romane - si societatile europene cu sediul social in Romania pot fuziona cu societati comerciale care au sediul social sau, dupa caz, administratia centrala ori sediul principal in alte state membre ale Uniunii Europene sau in state apartinand Spatiului Economic European si care functioneaza in una dintre formele juridice prevazute de art. 1 din Directiva Consiliului 68/151/CEE din 9 martie 1968, de coordonare, in vederea echivalarii, a garantiilor impuse societatilor in statele membre, in sensul art. 58 al doilea paragraf din Tratatul de instituire a Comunitatilor Europene, pentru protejarea intereselor asociatilor sau tertilor, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L065 din 14 martie 1968, cu modificarile ulterioare, sau cu societati europene cu sediul social in alte state membre.
Legea instituie si dispozitii speciale pentru ipoteza in care patrimoniul societatilor participante la fuziunea transfrontaliera cuprinde un teren . Astfel, societatile pe actiuni, societatile in comandita pe actiuni, societatile cu raspundere limitata - persoane juridice romane – si societatile europene cu sediul social in Romania, care au calitatea de titulari ai dreptului de proprietate asupra unui teren pe teritoriul acesteia, pot participa la o fuziune transfrontaliera in care societatea absorbanta sau societatea nou-infiintata este persoana juridica ce are nationalitatea unui alt stat membru numai dupa implinirea unui termen de 5 ani de la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana. In cazul in care patrimoniul acestor societati cuprinde terenuri agricole, acestea pot participa la o fuziune transfrontaliera in care societatea absorbanta sau societatea nou-infiintata este persoana juridica ce are nationalitatea unui alt stat membru sau societate europeana cu sediul in alt stat membru numai dupa implinirea unui termen de 7 ani de la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.
4. Se introduce un nou titlul privitor la societatea europeana.
Societatea europeana este definita ca o societate pe actiuni constituita in conditiile si prin mecanismele prevazute de Regulamentul Consiliului (CE) nr. 2.157/2001 din 8 octombrie 2001 privind statutul societatii europene.
Reglementarile aplicabile societatii europene cu sediul in Romania sunt prevederile Regulamentului Consiliului (CE) nr. 2.157/2001 din 8 octombrie 2001 privind statutul societatii europene si cele ale LSC, in masura compatibilitatii lor cu dispozitiile regulamentului comunitar.
Societatile europene cu sediul social in Romania dobandesc personalitate juridica de la data inmatricularii in registrul comertului. In termen de 30 de zile de la inregistrare, Oficiul National al Registrului Comertului va comunica Jurnalului Oficial al Uniunii Europene un anunt privind inmatricularea societatii.
Se stabilesc conditiile in care orice societate europeana inmatriculata in Romania isi poate transfera sediul social intr-un alt stat membru:
- se intocmeste un proiect de transfer, care va fi vizat de judecatorul-delegat si publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a
- transferul sediului se aproba prin hotarare a adunarii generale cu majoritatea voturilor detinute de actionarii prezenti sau reprezentati. In cazul in care actionarii reprezentand majoritatea capitalului social sunt prezenti sau reprezentanti, decizia poate fi adoptata cu majoritate simpla.
- creditorii societatilor europene ale caror creante sunt anterioare datei publicarii proiectului de transfer si care nu sunt scadente la data publicarii pot face opozitie, care suspenda executarea operatiunii pana la data la care hotararea judecatoreasca devine irevocabila, in afara de cazul in care societatea debitoare face dovada platii datoriilor sau ofera garantii acceptate de creditori ori incheie cu acestia un acord pentru plata datoriilor
- actionarii care nu au votat in favoarea hotararii adunarii generale prin care a fost aprobat transferul sediului intr-un alt stat membru au dreptul de a se retrage din societate si de a solicita cumpararea actiunilor lor de catre societate
- ulterior radierii societatii europene transferate, oficiul registrului comertului va comunica Jurnalului Uniunii Europene, pe cheltuiala societatii, un anunt privind radierea societatii din registrul comertului din Romania ca urmare a transferului sediului acestuia intr-un alt stat membru.
Modificarea Legii nr. 26/1990
Modificarea Legii nr. 26/1990 are ca scop corelarea cu noile dispozitii ale LSC. Astfel, se instituie competenta judecatorul-delegat la oficiul registrului comertului de a verifica indeplinirea actelor si formalitatilor prealabile fuziunii, in cazul in care la constituirea prin fuziune a unei societati europene sau a unei societati cooperative europene participa o societate comerciala sau o societate cooperativa - persoana juridica romana -, precum si in cazul fuziunii transfrontaliere la care participa o societate comerciala de nationalitate romana ori o societate europeana cu sediul in Romania. De asemenena, judecatorul delegat va verifica si indeplinirea actelor si formalitatilor in cazul transferului sediului unei societati europene sau al unei societati cooperative europene din Romania in alt stat membru.

Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti


OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...














