Declararea si inregistrarea nasterii
- certificatul medical constatator al nasterii intocmit pe formular tip, avand un numar de inregistrare, data certa, sigiliul unitatii sanitare, semnatura si parafa medicului;
- actul de identitate al mamei;
- certificatul de nastere al mamei - daca este divortata sau necasatorita;
- actul de identitate al tatalui;
- certificatul de nastere al tatalui;
- certificat de casatorie;
- declaratia de stabilire a numelui copilului in cazul in care parintii au nume de familie diferite;
- actul de identitate (buletin, carte de identitate, pasaport, etc.) al declarantului nasterii in situatia in care parintii copilului nu sunt casatoriti;
- certificatul de casatorie al parintilor.
Termenele de declarare a nasterii. Nou nascutul trebuie declarat in termen de:
- 15 zile de la nastere, daca copilul se naste viu si este in viata;
- 3 zile de la nastere, daca copilul s-a nascut mort;
- 24 ore de la deces, daca copilul s-a nascut viu dar a murit in primele 15 zile .
Daca declararea nasterii se face la mai mult de 1 an, pentru a se efectua inregistrarea este necesara o sentinta judecatoreasca. Daca nasterea nu este declarata in termenele prevazute de lege persoanele care aveau obligatia sa faca declaratia sunt sanctionate cu amenda. Nedeclararea nasterii in termenul prevazut de lege, se va sanctiona în conformitate cu dispozitiile articolului 23 din Legea 119/1996.
Declararea nasterii se face in maxim 15 zile de la eveniment . La primarie sunt necesare urmatoarele acte:
- certificatul medical constatator al nasterii, de la spital;
- certificatul de nastere si actul de identitate al mamei;
- certificatul de casatorie al parintilor;
- inregistrarea nasterii in strainatate.
Pentru copiii nascuti in strainatate inregistrarea nasterii se poate face prin intocmirea certificatului de catre:
- misiunea diplomatica sau consulatul Romaniei din tara respectiva;
- autoritatile localeale tari respective.
Daca intocmirea certificatului nu s-a facut de catre misiunea diplomatica sau consulatul Romaniei din tara respectiva, inregistrarea nasterii se face in tara, la autoritatea administratiei publice locale (Serviciul de stare civila) de la domiciliul parintilor, dupa verificari, conform legislatiei aferente.
Daca nasterea a fost inregistrata corect la autoritatile locale din tara respectiva, se aplica procedura transcrierii prevazuta pentru certificatele procurate din strainatate, dupa verificari, conform legislatiei aferente.

Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti


OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...














