Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Contencios Administrativ » Contestatie impotriva deciziei de impunere

Contestatie impotriva deciziei de impunere

  Publicat: 30 Sep 2012       16280 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Prin cererea inregistrata initial pe rolul Judecatoriei Novaci la data de 11.08.2011, sub nr. 1717/267/2011, reclamantul Z.N.C. a formulat, in contradictoriu cu parata CAS Gorj, contestatie impotriva deciziei de impunere nr. 602 din 13/07/2001.

Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
A fost promulgat la 11.09.1865
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Act procesual pe care paratul are facultatea sa-l indeplineasca inainte de a incepe dezbaterea orala a procesului
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Prevazute in sectiunea II, cap.II, t.IX, C. proc. pen., partea generala;
Act procesual pe care paratul are facultatea sa-l indeplineasca inainte de a incepe dezbaterea orala a procesului
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
A fost promulgat la 11.09.1865
Totalitatea regulilor obligatorii privind executarea hotararilor.
In cazul in care legislatia unei anumite ramuri de drept nu acopera toate situatiile posibile din practica, acestora din urma li se aplica legislatia dreptului comun.
Situatie care consta in indeplinirea, potrivit cerintelor legii, a actelor de chemare a persoanelor interesate in fata organului de jurisdictie ori a organelor de urmarire penala.
A fost promulgat la 11.09.1865
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
A fost promulgat la 11.09.1865
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
A fost promulgat la 11.09.1865
Este dreptul persoanelor fizice sau juridice, al statului sau unitatilor administrativ-teritoriale asupra bunurilor mobile sau imobile, bunuri asupra carora proprietarul exercita atributele dreptului de proprietate in interes propriu, dar in limitele legii.
Organizarea puterii supreme de stat, modul de formare si competenta organelor supreme ale statului.
Acte juridice si operatiuni prevazute de Codul Comercial si calificate ca atare. Prin savarsirea de fapte de comert se nasc raporturi juridice specifice, de comert, reglementate tot de Codul Comercial
Ramura a economiei in cadrul careia se realizeaza circulatia marfurilor de la producator la consumator prin indeplinirea functiei de echilibru dintre oferta si cererea de produse si servicii.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
(Basis) Pretul de cumparare a unui anumit activ, ajustat pentru anumite evenimente cum ar fi acordarea dividendelor in actiuni.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Actiune prin care autoritatea vamala lasa la dispozitia titularului declaratiei vamale
Mijloace de proba prevazute in cap . II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Potrivit legii nr 58/1998 privind activitatea bancilor comerciale, acestea (atat persoanele juridice romane, cat si sucursalele unor banci straine) pot desfasura, in limita autorizatiei primite de la BNR, urmatoarele activitati:
A fost promulgat la 11.09.1865
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Institutii, piete si infrastructuri ce interactioneaza in mod complex
Plata efectuata din eroare de catre o persoana pentru o datorie inexistenta sau de care nu era tinuta sa raspunda, avand ca urmare obligatia beneficiarului de a restitui cee ce a primit in mod necuvenit.
Activitatea practica in cursul careia organele de stat infaptuiesc prevederile normelor juridice,
Ansamblu de masuri prevazute de lege prin care creditorul realizeaza, cu ajutorul constrangerii de stat, drepturi patrimoniale recunoscute prin hotararea unui organ de jurisdictie sau prin alt titlu, daca debitorul nu-si indeplineste de buna voie obligatiile.
A fost promulgat la 11.09.1865
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Realizarea veniturilor bugetare si folosirea lor pentru acoperirea cheltuielilor aprobate de buget.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Primirea unei sume de bani de la o persoana fizica sau juridica in numerar
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Potrivit legii nr 58/1998 privind activitatea bancilor comerciale, acestea (atat persoanele juridice romane, cat si sucursalele unor banci straine) pot desfasura, in limita autorizatiei primite de la BNR, urmatoarele activitati:
Expert contabil independent care intocmeste rapoarte anuale in folosul actionarilor, continand
Specialist cu o competenta profesionala deosebita care poate fi desemnat de catre organul de urmarire penala ori de catre organul de jurisdictie pentru a efectua lucrari sau a da lamuririle necesare asupra unor situatii de fapt, in vederea rezolvarii unui proces. In activitatea sa expertul nu transeaza conflicte si nici nu arbitreaza interese, ci executa analize, investigatii, calcule, formuland evaluari, precieri si concluzii in legatura cu situatia respectiva.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Potrivit legii nr 58/1998 privind activitatea bancilor comerciale, acestea (atat persoanele juridice romane, cat si sucursalele unor banci straine) pot desfasura, in limita autorizatiei primite de la BNR, urmatoarele activitati:
Potrivit legii nr 58/1998 privind activitatea bancilor comerciale, acestea (atat persoanele juridice romane, cat si sucursalele unor banci straine) pot desfasura, in limita autorizatiei primite de la BNR, urmatoarele activitati:
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
A fost promulgat la 11.09.1865
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Acoperire in natura sau prin echivalent banesc a prejudiciului cauzat unei persoane
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Legea 10 din 2001. Persoana fizica sau juridica, proprietara a unui/unor imobil(e) la data preluarii abuzive, care indeplineste conditiile impuse de lege pentru a beneficia de dispozitiile acesteia;
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Act procesual pe care paratul are facultatea sa-l indeplineasca inainte de a incepe dezbaterea orala a procesului
Situatie care consta in indeplinirea, potrivit cerintelor legii, a actelor de chemare a persoanelor interesate in fata organului de jurisdictie ori a organelor de urmarire penala.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
Act normativ care cuprinde principiile si reglementarile referitoare la relatiile sociale avand ca obiect vanzarea si cumpararea marfurilor.
Sintagma ce desemneaza creanta cu scadenta implinita, deci a carei executare, la nevoie chiar silita, poate fi ceruta de catre creditor.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
(Issuer) Entitate legala care are capacitatea de a emite si de a distribui un instrument financiar transferabil.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Principiu juridic potrivit caruia hotararile judecatoresti definitive capata autoritate (putere) de lucru
Act procesual pe care paratul are facultatea sa-l indeplineasca inainte de a incepe dezbaterea orala a procesului
Din punct de vedere contabil, totalul lichiditatilor monetare curente (piese monetare, bilete de banca nationale si traine)
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Orice forma de comunicare destinata sa promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori denumirea, firma sau emblema unui comerciant ori membru al unei profesii liberale;

In motivarea actiunii, a aratat ca nu este de acord cu sumele stabilite referitoare la contributia datorata, majorarile de intarziere si penalitati, deoarece in perioada anului 2006 nu a beneficiat de serviciile sistemului de sanatate din Romania si nu a semnat nici un contract cu CAS, care sa-l oblige la plata sumelor respective.
Mai mult, a aratat ca nu a fost instiintat nici odata de existenta unei datorii catre CAS Gorj.
In drept, si-a intemeiat contestatia pe prevederile art. 205 din OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.
A depus la dosar in copie decizia de impunere nr. 602 din 13/07/2001, situatia contributiilor declarate, incasate si restante si a majorarilor de intarziere a penalitatilor calculate, incasate si restante.
La data de 7.10.2011 a depus la dosar intampinare parata, invocand exceptia necompetentei materiale a Judecatoriei Novaci, solicitand declinarea competentei catre Tribunalul Gorj-Sectia Contencios Administrativ si Fiscal.
Prin sentinta nr. 1717/267/2011 a fost admisa exceptia necompetentei materiale, invocata de parata si declinata competenta de solutionare a contestatiei formulate de reclamantul Z.N.C., in contradictoriu cu CAS Gorj, in favoarea Tribunalului Gorj - Sectia Contencios Administrativ si Fiscal.
Cauza a fost reinregistrata pe rolul Tribunalului Gorj, sub nr. 12791/95/2011, fiind citate partile .
In temeiul art. 115 C.proc.civ. a formulat intampinare parata Casa de Asigurari de Sanatate a Judetului Gorj, solicitand respingerea contestatiei ca fiind nelegala si netemeinica.
A aratat ca pe numele petentului, parata CASJ Gorj a fost emisa Decizia de impunere nr.602/2011, decizie care constituie un titlu de creanta, un act administrativ care a individualizat creanta, act supus obligatoriu cailor de atac prevazute de art.205 C.pr fiscala.
Petentul Z.N.C., nu si-a exercitat, in termen legal, calea administrativa de atac impotriva actului administrativ emis si primit de la CASJ Gorj, asa cum dispune art.209 alin.4 C.pr.fiscala, neindeplinind nici procedura prealabila dispusa de art.205 si 206 C.pr.fiscala, aprobat prin O.G.92/2003.
Potrivit art.2 din Codul de procedura fiscala, acest cod constituie procedura de drept comun pentru administrarea impozitelor taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat.
Rezulta ca, procedura de contestare la organul fiscal este obligatorie in situatia data, fiind urmata de procedura in fata instantei de judecata, procedura ce se desfasoara in baza Legii nr.554/2004 a contenciosului administrativ.
In cauza, reclamantul contestator este tinut sa urmeze procedura imperativa prevazuta de Codul de procedura fiscala, ca lege speciala in aceasta materie.
Obiectul actiunii in contencios administrativ se limiteaza, conform codului de procedura, la atacarea deciziei de solutionare a contestatiei formulata in conditiile art. 205, 206 din Codul de procedura fiscala.
Pe fond, a aratat ca prin Decizia de impunere nr.602/2011 emisa de CASJ Gorj, s-a stabilit in sarcina petentului Z.N.C. obligatia de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorata pentru veniturile impozabile realizate, in suma totala de 680 lei.
Petentul a realizat venituri impozabile din activitati independente conform prevederilor art. 41 din Codul fiscal.
Art. 41 Categoriile de venituri supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor prezentului titlu, sunt urmatoarele: a) venituri din activitati independente, definite conform art. 46;
Art. 46 (1) Veniturile din activitati independente cuprind veniturile comerciale, veniturile din profesii libere si veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, inclusiv din activitati adiacente.
(2) Sunt considerate venituri comerciale veniturile din fapte de comert ale contribuabililor, din prestari de servicii, altele decat cele prevazute la alin. (3), precum si din practicarea unei meserii.
Petentul nu a respectat dispozitiile art.215, din Legea nr. 95/2006 care prevede:
(l) Obligatia virarii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate revine persoanei juridice sau fizice care angajeaza persoane pe baza de contract individual de munca ori in baza unui statut special prevazut de lege, precum si persoanelor fizice, dupa caz.
(2) Persoanele juridice sau fizice la care isi desfasoara activitatea asiguratii sunt obligate sa depuna lunar la casele de asigurari alese in mod liber de asigurati declaratii nominale privind obligatiile ce le revin fata de fond si dovada platii contributiilor.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica si persoanelor care exercita profesii libere sau celor care sunt autorizate, potrivit legii, sa desfasoare activitati independente. ``

Contributia de asigurari sociale de sanatate are natura juridica a impozitelor si taxelor reglementate de Codul fiscal iar petentul nu si-a indeplinit obligatia de plata a contributiei la FNUASS pentru anul 2005-2010 si nici dupa primirea Deciziei de impunere 602/2011 desi. in mod legal avea si are obligatia platii.
La stabilirea debitului s-au respectat de catre CASJ Gorj prevederile protocolului nr.P5282/26.10.2007/95896/30.10.2007 incheiat la nivel national intre CNAS si ANAF, raportarile DGFP Gorj privind veniturile realizate de catre petent,inclusiv dispozitiile art.257,alin.(l)si(2), lit.b)din Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii,cu modificarile si completarile ulterioare.
(1) Persoana asigurata are obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate, cu exceptia persoanelor prevazute la art. 213 alin. (1).
(2) Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 6,5%, care se aplica asupra veniturilor impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar;

La emiterea Deciziei de impunere s-au respectat si dispozitiile art. 208 alin.3,art.215,art.216 si art.261 din Legea 95/2006,
Art. 208.-(l)Asigurarile sociale de sanatate reprezinta principalul sistem de finantare a ocrotirii sanatatii populatiei care asigura accesul la un pachet de servicii de baza pentru asigurati.
(2) Obiectivele sistemului de asigurari sociale de sanatate sunt:
(3) Asigurarile sociale de sanatate sunt obligatorii si functioneaza ca un sistem unitar, iar obiectivele mentionate la alin. (2) se realizeaza pe baza urmatoarelor principii:
e) participarea obligatorie la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru formarea Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
Art. 216 din legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii prevede ca ;

In cazul neachitarii la termen, potrivit legii, a contributiilor datorate fondului de catre persoanele fizice, altele decat cele pentru care colectarea veniturilor se face de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, denumita in continuare ANAF, CNAS, prin casele de asigurari sau persoane fizice ori juridice specializate, procedeaza la aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor cuvenite bugetului fondului si a majorarilor de intarziere in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. "
Art. 261.- (l)Angajatorii si asiguratii care au obligatia platii contributiei in conditiile prezentei legi si care nu o respecta datoreaza pentru perioada de intarziere majorari de intarziere in conditiile Codului de procedura fiscala.
(4) In cazul neachitarii in termen a contributiilor datorate fondului, aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate si a majorarilor de intarziere se realizeaza potrivit procedurilor instituite de Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, si Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si normelor aprobate prin ordin al presedintelui CNAS, cu avizul consiliului de administratie.

In acelasi sens, art. 1 alin. (3) din Ordinul CNAS nr. 617/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de incasare a contributiei, prevede: ,, Colectarea contributiilor de la persoanele fizice, altele decat cele pentru care colectarea veniturilor se realizeaza de catre ANAF, se face in contul unic deschis pe seama CNAS, prin CAS. "
Ca urmare, avand in vedere dispozitiile imperative ale actelor normative in domeniul asigurarilor de sanatate care prevad ca aceste asigurari reprezinta principalul sistem de finantare a ocrotirii si promovarii sanatatii populatiei care asigura acordarea unui pachet de servicii de baza, ca asigurarile de sanatate in Romania sunt obligatorii si functioneaza pe baza principiului solidaritatii, reclamantul avea obligatia platii contributiei de asigurari de sanatate.
Obligatiile de mai sus, se regasesc si in prevederile art.6,7 si 8 din Ordinul CNAS Nr.617/2007 . "Art.6-(1)Veniturile realizate de persoanele care desfasoara activitati independente asupra carora se calculeaza contributia sunt veniturile comerciale si veniturile din profesii libere realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere fara personalitate juridica.
(3) Constituie venituri din profesii libere veniturile obtinute din exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar public, auditor financiar, consultant fiscal, expert contabil, contabil autorizat, consultant de plasament in valori mobiliare, arhitect sau a altor profesii reglementate, desfasurate in mod independent, in conditiile legii.
Art. 7.-(l)Persoanele care desfasoara activitati independente au obligatia de a vira trimestrial contributia aplicata asupra: a) venitului net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile aferente realizarii venitului, conform prevederilor Codului fiscal, realizate de persoanele care desfasoara activitati independente ale caror venituri sunt determinate pe baza contabilitatii in partida simpla;
(3) Pentru veniturile realizate din activitati independente, contributia se plateste de persoana care le realizeaza.
Art. 8.-(l)Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente vireaza trimestrial contributia calculata la venitul estimat, pana la data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru.
(2) In cazul in care contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente, la finele anului, inregistreaza pierderi sau realizeaza venituri anuale sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, contributia se calculeaza la nivelul unui salariu de baza minim brut pe tara pentru fiecare luna si se achita in termenul prevazut la alin. (4).
(3) Prevederile alin. (2) se aplica numai in situatia in care venitul din activitati independente este singurul venit asupra caruia se calculeaza contributia.
(5) La expirarea termenului prevazut la alin. (4), pentru sumele datorate si ramase neachitate se vor percepe majorari de intarziere conform procedurii instituite prin Codul de procedura fiscala. "
Fata de cele invederate mai sus, solicita sa se dispuna, pe cale de exceptie, respingerea cererii ca fiind inadmisibila iar pe fondul cauzei respingerea contestatiei ca netemeinica si nelegala. in drept, si-a intemeiat cererea pe dispozitiile art. 115-118 Cod procedura civila.
Examinand cu prioritate exceptia invocata de intimata potrivit dispozitiilor art.137 C.pr.civ. si avand in vedere dispozitiile art.7 din Legea nr.554/2004, raportat la dispozitiile Codului de procedura fiscala, o retine ca fiind intemeiata pentru urmatoarele considerente.
In conformitate cu prevederile art. 1 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, orice persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, de catre o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termen legal a unei cereri, se poate adresa instantei de contencios administrativ competente pentru anularea actului, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim si repararea pagubei ce i-a fost cauzata.
Actiunea in contencios administrativ nu poate fi exercitata, insa, decat in conditiile si termenele stabilite de aceasta lege.
Astfel, potrivit art. 7 alin. (1), din actul normativ susmentionat, inainte de a se adresa instantei de contencios administrativ competente, persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, printr-un act administrativ individual, trebuie sa solicite autoritatii publice emitente sau autoritatii ierarhic superioare, daca aceasta exista, in termen de 30 zile de la data comunicarii actului, revocarea in tot sau in parte a acestuia
Stabilind natura juridica administrativa a deciziei de impunere nr. 69/21.12.2010 emisa de catre parata, devin incidente dispozitiile art. 7 din Legea nr.554/2004, sus mentionate.
Din interpretarea literara a celor doua texte de lege, rezulta fara putinta de tagada ca procedura plangerii prealabile este obligatorie, atat in cazul actului administrativ cu caracter normativ, cat si in privinta actului administrativ cu caracter individual si poate fi invocata de parata prin intampinare conform dispozitiilor art.109 alin.3 c.pr.civ., sub sanctiunea decaderii.
Potrivit art.109 al.2 cod procedura civila coroborat cu art.7 din L.nr.554/2004, procedura prealabila administrativa este reglementata ca o conditie de exercitare a dreptului la actiune in contenciosul administrativ, a carei neindeplinire in termenele si conditiile prevazute de lege atrage inadmisibilitatea actiunii.
In speta, se constata ca reclamantul nu a parcurs procedura prealabila obligatorie instituita de dispozitiile legale enuntate, sesizand direct instantele judecatoresti, desi decizia de impunere contestata este un titlu de creanta, iar impotriva acestuia trebuia ca reclamantul sa formuleze contestatie la organul emitent in conditiile si termenele stabilite de OG nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala.
Natura juridica a acestei decizii este asimilata actului administrativ fiscal, astfel ca procedura prealabila obligatorie este cea prevazuta de dispozitiile art. 205 si urmatoarele din OG nr.92/2003, unde se precizeaza ca pot fi contestate titlurile de creanta fiscala, precum si alte acte administrative fiscale in termen de 30 de zile de la comunicare, iar contestatia se depune la organul fiscal emitent al actului administrativ, respectiv parata.
Indeplinirea procedurii prealabile numita in doctrina de specialitate si recurs administrativ sau recurs gratios reprezinta asadar o conditie speciala de exercitiu al dreptului la actiune, sanctiunea neexercitarii acestui recurs administrativ fiind aceea a respingerii actiunii ca inadmisibila potrivit art.109 al.2 cod procedura civila.
Textul constitutional care se refera la caracterul facultativ al jurisdictiilor speciale administrative, respectiv art.21 al.4 din Constitutia Romaniei, republicata nu este aplicabil prevederilor legale care instituie obligatia persoanei vatamate de a se adresa cu reclamatie administrativa autoritatii emitente mai inainte de sesizarea instantei de judecata cu actiunea pentru anularea actului administrativ considerat nelegal, intrucat nici o norma constitutionala nu interzice ca, prin legi speciale sa se instituie o procedura administrativa prealabila, fara caracter jurisdictional, asa cum este procedura recursului administrativ gratios sau a celui ierarhic .
In considerarea celor expuse, se va admite exceptia neurmarii procedurii prealabile invocata de parata prin intampinare, actiunea urmand a fi respinsa ca inadmisibila, ceea ce face de prisos cercetarea fondului pricinii, prin dezlegarea raporturilor juridice intre parti, chestiuni care pot fi insa reiterate in ipoteza valorificarii acestei proceduri speciale si care in ipoteza obtinerii unui refuz deschide pentru reclamant calea actiunii in justitie, in conformitate cu prevederile legii nr.554/2004, sentinta pronuntata in speta, nebucurandu-se de autoritate de lucru judecat cu privire la fondul cauzei.

Instanta:
Admite exceptia lipsei procedurii prealabile invocata de parata prin intampinare.
Respinge contestatia promovata de reclamantul Z. N. C. in contradictoriu cu parata Casa de Asigurari de Sanatate a Judetului Gorj, ca inadmisibila.
Cu drept de recurs in termen de 15 zile de la comunicare .


Pronuntata de: Tribunalul Gorj - Sentinta civila nr. 294 din data17.01.2012


Citeşte mai multe despre:    Tribunalul Gorj    Exceptia lipsei procedurii prealabile    OG 92/2003    Exceptia necompetentei materiale    Legea95/2006    Judecatoria Novaci    Legea 554/2004    Casa de Asigurari de Sanatate Gorj    Titlu de creanta
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Speţe

ICCJ: Persoana aflata in continuarea studiilor. Protectia si promovarea drepturilor copilului
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ

ICCJ - Decizia 16/2019: in cadrul procedurii de revocare a suspendarii executarii pedepsei sub supraveghere, serviciul de probatiune este un subiect procesual la care hotararea atacata se refera
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia ICCJ nr. 12/2019 - RIL admis privind procedura insolventei
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

ICCJ - Decizia nr. 14/2019 dispozitiile art. 43 alin. (2) din Codul penal presupun ca toate infractiunile concurente sa fie savarsite dupa condamnarea definitiva neexecutata sau executata partial
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia ICCJ nr. 12/2019: regimul suspendarii conditionate a pedepsei ca efect al aplicarii legii penale mai favorabile sub vechiul Cod Penal se mentine si dupa intrarea in vigoare a Codului Penal actual
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia de concediere a salariatului aflat in perioada de proba reprezinta o prerogativa discretionara a angajatorului, exigentele acestuia neputand fi cenzurate pe calea contestatiei
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova Sectia I Civila, Decizia civila nr. 681/2017, in sedinta publica din 9 martie 2017

Angajamentul de plata nu constituie un titlu de creanta recunoscut de lege in baza caruia angajatorul poate pretinde salariatului repararea unui prejudiciu
Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj Sectia C.M.A.S., Sentinta civila nr. 372/2017, in sedinta publica din 16 martie 2017

Achitarea de catre institutia angajatoare a dobanzilor si penalitatilor nu inseamna ca acestea sunt datorate de salariat, intrucat este vorba de raporturi obligationale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj Sectia C.M.A.S., Sentinta civila nr. 326/2017, in sedinta publica din 9 martie 2017

Salariatul isi poate asuma un angajament de plata pentru acoperirea prejudiciului cauzat angajatorului, dar nu constituie titlu executoriu
Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj Sectia C.M.A.S., Sentinta civila nr. 127/2017, in sedinta publica din 31 ianuarie 2017

Clauza penala. Obligatia instantei judecatoresti sa interpreteze clauzele indoielnice ale tranzactiei. Principiul motivarii in fapt si in drept a hotararii judecatoresti
Pronuntaţă de: Curtea de Apel CRAIOVA, Sectia contencios administrativ, Decizia nr. 3393 din 15 octombrie 2018



Articole Juridice

Partile obligate sa participe la sedinta de informare. Cererile incidentale
Sursa: EuroAvocatura.ro