Cetatean roman returnat in tara. Suspendarea dreptului de folosire a pasaportului. Legalitatea suspendarii. Cerere de eliberare a unui pasaport simplu
Conform art. 14 alin. (1) lit. c) din O.G. nr. 65/1997, masura de suspendare a dreptului de folosire a pasaportului este legala, avand in vedere returnarile repetate ale reclamantului din statele Europei Occidentale.
Pe de alta parte, suspendarea dreptului de folosire a pasaportului implica, in mod automat si suspendarea dreptului titularului de a calatori in strainatate, indiferent daca este sau nu vorba de state ce compun spatiul Schengen, pentru o perioada egala cu cea de suspendare a dreptului de folosire a pasaportului.
In plus, nu exista in legislatia actuala o reglementare legala care sa permita eliberarea de pasapoarte valabile numai pentru anumite state.
Prin urmare, este nejustificata cererea de eliberare a unui pasaport simplu pentru stabilirea domiciliului in alt stat .
C.V. a chemat in judecata Ministerul Administratiei si Internelor - Directia Generala de Evidenta Informatizata si Serviciul de Evidenta Informatizata a Persoanei a Judetului Iasi, solicitand:
- anularea actului administrativ nr.112/1/197239 din 19 ianuarie 2004, emis de primul parat, prin care i s-a comunicat mentinerea masurii restrictive de suspendare temporara a dreptului de folosire a pasaportului, dispusa de paratul secund, pe o perioada de 5 ani;
- recunoasterea dreptului sau de folosire a pasaportului pentru stabilirea domiciliului in Republica Moldova;
In motivarea actiunii, reclamantul a aratat ca in luna martie 2003 se afla in Germania si in urma unui control de rutina al politiei a fost returnat in Romania.
Dupa revenirea in Romania si suspendarea dreptului de folosire a pasaportului a cunoscut-o pe C.T., din Republica Moldova, iar la 13 august 2003 s-au casatorit.
A precizat ca intentioneaza sa-si stabileasca domiciliul in Republica Moldova, dar neavand un pasaport eliberat pe noul sau nume, nu a reusit pana in prezent sa-si urmeze sotia.
In drept, reclamantul a invocat prevederile art.2 alin. (1) si art.2, art.15 alin. (3) din O.G. nr.65/1997 privind regimul pasapoartelor, art.1 si art.5 din Legea nr.29/1990.
Curtea de Apel Iasi a admis in parte actiunea, obligand paratul Ministerul Administratiei si Internelor, Serviciul de evidenta informatizata a persoanei a judetului Iasi sa elibereze reclamantului un pasaport simplu, in vederea stabilirii domiciliului in Republica Moldova.
De asemenea, au fost invocate dispozitiile art.25 alin. (1) ale Constitutiei Romaniei si art.13 alin. (1) din O.G. nr.65/1997, cu modificarile ulterioare, apreciindu-se ca situatia de fapt a reclamantului poate fi incadrata in notiunea de caz „temeinic justificat”, in vederea eliberarii unui nou pasaport simplu, pentru stabilirea domiciliului pe teritoriul Republicii Moldova.
Impotriva sentintei a declarat recurs paratul Ministerul Administratiei si Internelor - Directia Generala de Evidenta Informatizata si Serviciul de Evidenta Informatizata a Persoanei.
Recurentul a sustinut ca prima instanta a considerat in mod eronat ca reclamantul C.V. indeplineste cerintele art.25 alin. (1) din Constitutie si art.13 din O.G. nr.65/1997. Astfel, prin probele administrate s-a dovedit ca pentru nerespectarea conditiilor legale de calatorie in statele ce alcatuiesc spatiul Schengen a fost returnat din Germania si s-a luat fata de el masura de suspendare temporara a dreptului de folosire a pasaportului. Dispozitiile din ordonanta referitoare la posibilitatea eliberarii celui de al doilea pasaport nu-i sunt aplicabile reclamantului, caruia i-a fost suspendat dreptul de folosire al pasaportului si nu exista nici o reglementare legala care sa prevada emiterea de pasapoarte valabile doar pentru anumite tari .
Critica este intemeiata.
Asa cum rezulta din expunerea rezumativa a lucrarilor din dosar, capatul de cerere privind anularea actului administrativ prin care s-a mentinut masura restrictiva de suspendare a dreptului reclamantului de folosire a pasaportului, a fost respins de curtea de apel, care a retinut ca masura respectiva a fost corect aplicata. Ea se justifica avand in vedere repetatele returnari ale reclamantului din state ale Europei occidentale (Franta, Germania), precum si dispozitiile art.14 alin. (1) lit. c) din O.G. nr.65/1997 privind regimul pasapoartelor.
C.V. nu a declarat recurs impotriva acestei hotarari.
Pe de alta parte, nu exista in legislatia actuala o reglementare legala care sa permita eliberarea de pasapoarte valabile numai pentru anumite state.
Suspendarea dreptului de folosire a pasaportului implica, in mod automat si suspendarea dreptului titularului de a calatori in strainatate, indiferent daca este sau nu vorba de state ce compun spatiul Schengen, pentru o perioada egala cu cea de suspendare a dreptului de folosire a pasaportului.
In conditiile in care prima instanta a confirmat legalitatea actului administrativ de suspendare a acestui drept, nu se justifica rezolvarea data capatului de cerere subsecvent, avand ca obiect pretentia reclamantului la eliberarea unui pasaport simplu pentru stabilirea domiciliului in Republica Moldova.
Recursul a fost admis.

Pronuntata de: Decizia nr. 1664 din 15 martie 2005, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal
Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Ştiri Juridice
Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
