Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Jurisprudenţă » Contencios Administrativ » Cetatean roman returnat in tara. Suspendarea dreptului de folosire a pasaportului. Legalitatea suspendarii. Cerere de eliberare a unui pasaport simplu

Cetatean roman returnat in tara. Suspendarea dreptului de folosire a pasaportului. Legalitatea suspendarii. Cerere de eliberare a unui pasaport simplu

  Publicat: 12 Jun 2007       699 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
O.G. nr. 65/1997, art. 13, art. 14 alin. (1) lit. c), art. 25

Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Legea suprema a unui stat care reglementeaza relatiile sociale fundamentale privind instaurarea, mentinerea si exercitarea puterii
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
(Acord si Conventie). Prin Acordul semnat la Schengen la data de 14 iunie 1985, Belgia, Franta, Germania, Luxemburg si Olanda au convenit sa renunte treptat la controlul la frontierele comune si sa introduca libera circulatie pentru toti cetatenii statelor membre semnatare, ai altor state membre sau ai unor terte tari.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Austria, Belgia, Bulgaria, Cipru, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Portugalia, Republica Ceha, Romania, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Organ suprem de control financiar si de jurisdictie financiara,care functioneaza pe lenga Parlamentul Romaniei.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Principiu fundamental de drept, prevazut in cap. I, t. I, art. 2, C. pen., partea generala. Legea prevede care fapte constituie infractiuni, pedepsele ce se aplica infractorilor si masurile ce se pot lua in cazul savarsirii acestor fapte.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.

Conform art. 14 alin. (1) lit. c) din O.G. nr. 65/1997, masura de suspendare a dreptului de folosire a pasaportului este legala, avand in vedere returnarile repetate ale reclamantului din statele Europei Occidentale.
Pe de alta parte, suspendarea dreptului de folosire a pasaportului implica, in mod automat si suspendarea dreptului titularului de a calatori in strainatate, indiferent daca este sau nu vorba de state ce compun spatiul Schengen, pentru o perioada egala cu cea de suspendare a dreptului de folosire a pasaportului.
In plus, nu exista in legislatia actuala o reglementare legala care sa permita eliberarea de pasapoarte valabile numai pentru anumite state.
Prin urmare, este nejustificata cererea de eliberare a unui pasaport simplu pentru stabilirea domiciliului in alt stat .

C.V. a chemat in judecata Ministerul Administratiei si Internelor - Directia Generala de Evidenta Informatizata si Serviciul de Evidenta Informatizata a Persoanei a Judetului Iasi, solicitand:
- anularea actului administrativ nr.112/1/197239 din 19 ianuarie 2004, emis de primul parat, prin care i s-a comunicat mentinerea masurii restrictive de suspendare temporara a dreptului de folosire a pasaportului, dispusa de paratul secund, pe o perioada de 5 ani;
- recunoasterea dreptului sau de folosire a pasaportului pentru stabilirea domiciliului in Republica Moldova;
In motivarea actiunii, reclamantul a aratat ca in luna martie 2003 se afla in Germania si in urma unui control de rutina al politiei a fost returnat in Romania.
Dupa revenirea in Romania si suspendarea dreptului de folosire a pasaportului a cunoscut-o pe C.T., din Republica Moldova, iar la 13 august 2003 s-au casatorit.
A precizat ca intentioneaza sa-si stabileasca domiciliul in Republica Moldova, dar neavand un pasaport eliberat pe noul sau nume, nu a reusit pana in prezent sa-si urmeze sotia.
In drept, reclamantul a invocat prevederile art.2 alin. (1) si art.2, art.15 alin. (3) din O.G. nr.65/1997 privind regimul pasapoartelor, art.1 si art.5 din Legea nr.29/1990.
Curtea de Apel Iasi a admis in parte actiunea, obligand paratul Ministerul Administratiei si Internelor, Serviciul de evidenta informatizata a persoanei a judetului Iasi sa elibereze reclamantului un pasaport simplu, in vederea stabilirii domiciliului in Republica Moldova.
De asemenea, au fost invocate dispozitiile art.25 alin. (1) ale Constitutiei Romaniei si art.13 alin. (1) din O.G. nr.65/1997, cu modificarile ulterioare, apreciindu-se ca situatia de fapt a reclamantului poate fi incadrata in notiunea de caz „temeinic justificat”, in vederea eliberarii unui nou pasaport simplu, pentru stabilirea domiciliului pe teritoriul Republicii Moldova.
Impotriva sentintei a declarat recurs paratul Ministerul Administratiei si Internelor - Directia Generala de Evidenta Informatizata si Serviciul de Evidenta Informatizata a Persoanei.
Recurentul a sustinut ca prima instanta a considerat in mod eronat ca reclamantul C.V. indeplineste cerintele art.25 alin. (1) din Constitutie si art.13 din O.G. nr.65/1997. Astfel, prin probele administrate s-a dovedit ca pentru nerespectarea conditiilor legale de calatorie in statele ce alcatuiesc spatiul Schengen a fost returnat din Germania si s-a luat fata de el masura de suspendare temporara a dreptului de folosire a pasaportului. Dispozitiile din ordonanta referitoare la posibilitatea eliberarii celui de al doilea pasaport nu-i sunt aplicabile reclamantului, caruia i-a fost suspendat dreptul de folosire al pasaportului si nu exista nici o reglementare legala care sa prevada emiterea de pasapoarte valabile doar pentru anumite tari .
Critica este intemeiata.
Asa cum rezulta din expunerea rezumativa a lucrarilor din dosar, capatul de cerere privind anularea actului administrativ prin care s-a mentinut masura restrictiva de suspendare a dreptului reclamantului de folosire a pasaportului, a fost respins de curtea de apel, care a retinut ca masura respectiva a fost corect aplicata. Ea se justifica avand in vedere repetatele returnari ale reclamantului din state ale Europei occidentale (Franta, Germania), precum si dispozitiile art.14 alin. (1) lit. c) din O.G. nr.65/1997 privind regimul pasapoartelor.
C.V. nu a declarat recurs impotriva acestei hotarari.
Pe de alta parte, nu exista in legislatia actuala o reglementare legala care sa permita eliberarea de pasapoarte valabile numai pentru anumite state.
Suspendarea dreptului de folosire a pasaportului implica, in mod automat si suspendarea dreptului titularului de a calatori in strainatate, indiferent daca este sau nu vorba de state ce compun spatiul Schengen, pentru o perioada egala cu cea de suspendare a dreptului de folosire a pasaportului.
In conditiile in care prima instanta a confirmat legalitatea actului administrativ de suspendare a acestui drept, nu se justifica rezolvarea data capatului de cerere subsecvent, avand ca obiect pretentia reclamantului la eliberarea unui pasaport simplu pentru stabilirea domiciliului in Republica Moldova.
Recursul a fost admis.

Pronuntata de: Decizia nr. 1664 din 15 martie 2005, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal


Citeşte mai multe despre:   



Comentează: Cetatean roman returnat in tara. Suspendarea dreptului de folosire a pasaportului. Legalitatea suspendarii. Cerere de eliberare a unui pasaport simplu
Articole Juridice

Constitutionalitatea reglementarii prin acte ale puterii executive a unor aspecte particulare din domeniul legilor organice
Sursa: Irina Maria Diculescu

Contul bancar ca element obligatoriu al cererii de chemare in judecata – problema liberului acces la justitie si confidentialitatii
Sursa: Irina Maria Diculescu

Consiliul National Tripartit pentru Dialog Social – intre arbitru si factor de interventie arbitrara
Sursa: Irina Maria Diculescu



Ştiri Juridice

MApN a modificat Instructiunile privind chemarea/rechemarea in activitate, in corpul ofiterilor, al maistrilor militari sau al subofiterilor
14 May 2019 | 356

Legislaţie

Ordinul nr. 500/2019 pentru modificarea si completarea Ghidului de finantare a Programului national de inlocuire a echipamentelor electrice si electro
Publicat in Monitorul Oficial nr. 406 din 23.05.2019. ...

Ordonanta de urgenta nr. 30/2019 privind reorganizarea Ministerului Economiei
Ordonanta de urgenta nr. 30/2019 privind reorganizarea Ministerului Economiei in scopul exercitarii ...

Ordinul nr. 736/2019 privind aprobarea modului de administrare, finantare si implementare a AP-ECMO
Ordinul nr. 736/2019 privind aprobarea modului de administrare, finantare si implementare a actiunil ...