Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Drept Penal » Trafic de influenta. Art. 5 din Legea nr. 78/2000. Art. 6 din Legea nr. 78/2000. Incadrare juridica

Trafic de influenta. Art. 5 din Legea nr. 78/2000. Art. 6 din Legea nr. 78/2000. Incadrare juridica

  Publicat: 25 May 2007       1028 citiri        Secţiunea: Drept Penal  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Grupate in t. VI, C. pen., partea speciala. In acest grup sunt incluse infractiuni variate, impartite in mai multe subdiviziuni, si anumte:
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Prevazute in cap. I, art. 246- 257,
Serviciul de amator - serviciu de radiocomunicatii avand ca scop
Infractiuni care aduc atingere unor activitati de interes public sau altor activitati reglementate de lege. Infractiuni de serviciu sau in legatura cu serviciul .
- trafic de influenta
- incadrare juridica

Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Una dintre solutiile pe care le pronunta instanta care a judecat cauza penala,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Desfiintarea unei hotarari judecatoresti ca urmare a admiterii unei cai de atac (recurs, apel, recurs in anulare).
Operatiune efectuata de organele de urmarire penala si instanta de judecata prin care se stabileste concordanta deplina intre fapta concreta savarsita de invinuit sau inculpat si norma penala speciala care incrimineaza acea fapta,precum si in raport cu dispozitiile penale generale aplicabile faptei comise.
Operatiune efectuata de organele de urmarire penala si instanta de judecata prin care se stabileste concordanta deplina intre fapta concreta savarsita de invinuit sau inculpat si norma penala speciala care incrimineaza acea fapta,precum si in raport cu dispozitiile penale generale aplicabile faptei comise.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Operatiune efectuata de organele de urmarire penala si instanta de judecata prin care se stabileste concordanta deplina intre fapta concreta savarsita de invinuit sau inculpat si norma penala speciala care incrimineaza acea fapta,precum si in raport cu dispozitiile penale generale aplicabile faptei comise.
Una dintre trasaturile esentiale ale infractiunii prevazuta in cap. I, t. II, art. 18, C. pen., partea generala.
Infractiunea se consuma in momentul in care,
Cauza de impiedicare a punerii in miscare sau exercitarea actiunii penale,
Operatiune prin care are loc schimbarea incadrarii juridice initiale intr-o alta.
Este fapta ce prezinta pericol social, care a fost savarsita cu vinovatie si este prevazuta de legea penala.
Totalitatea conditiilor cerute de lege pentru ca o fapta sa constituie infractiune.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
C. pen., art. 257
Legea nr. 78/2000, art. 5, art. 6

In art. 5 din Legea nr. 78/2000 se prevede, intre altele, ca, in intelesul acestei legi, sunt infractiuni de coruptie infractiunile prevazute in art. 254 - art. 257 C. pen., iar potrivit art. 6 din Legea nr. 78/2000, infractiunile de luare de mita - prevazuta in art. 254 C. pen., de dare de mita - prevazuta in art. 255 C. pen., de primire de foloase necuvenite - prevazuta in art. 256 C. pen. si de trafic de influenta - prevazuta in art. 257 C. pen. se pedepsesc potrivit acelor texte de lege. Avand acest continut, dispozitiile art. 5 si art. 6 din Legea nr. 78/2000 nu au influenta asupra incadrarii juridice a faptei si, prin urmare, daca fapta de trafic de influenta savarsita de una dintre persoanele prevazute in art. 1 din Legea nr. 78/2000 a fost incadrata in prevederile art. 257 C. pen. raportat la art. 5 din Legea nr. 78/2000 nu se impune schimbarea incadrarii juridice a acesteia in prevederile art. 257 C. pen. raportat la art. 6 din Legea nr. 78/2000.

Prin sentinta penala nr. 1339 din 4 octombrie 2005, pronuntata de Tribunalul Bucuresti, s-a dispus condamnarea inculpatilor D.A. si P.D. pentru savarsirea infractiunilor prevazute in art. 257 C. pen. raportat la art. 5 din Legea nr. 78/2000.
Prin decizia penala nr. 16 din 13 ianuarie 2006 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti, sectia a II-a penala si pentru cauze cu minori si de familie, s-a dispus respingerea, intre altele, a apelului procurorului.
Impotriva ambelor hotarari, procurorul a declarat recurs, invocand, intre altele, cazul de casare prevazut in art. 3859 alin. (1) pct. 17 C. proc. pen. In sustinerea recursului declarat, procurorul a aratat ca incadrarea juridica corecta a faptelor este cea prevazuta in art. 257 C. pen. raportat la art. 6 din Legea nr. 78/2000, iar dispozitiile art. 5 din Legea nr. 78/2000 nu pot fi retinute ca si incadrare juridica a faptelor savarsite, deoarece acestea arata numai care sunt infractiunile de coruptie in intelesul legii speciale, fiind asadar o norma generala.
Infractiunile de coruptie sunt prevazute in Sectiunea a 2-a a Capitolului III, de la art. 6 la art. 9, texte in continutul carora sunt prevazute faptele socialmente periculoase, precum si sanctiunile aplicabile.
Recursul este nefondat.
In ceea ce priveste incadrarea juridica a faptelor, Inalta Curte de Casatie si Justitie retine ca aceasta presupune realizarea de catre instanta de judecata a unei concordante intre continutul legal al infractiunii si continutul concret al acesteia.
Prin incadrarea juridica a faptei se stabileste textul din legea penala care prevede si sanctioneaza fapta socialmente periculoasa care face obiectul cauzei penale.
Pe de alta parte, se impune a se avea in vedere faptul ca norma penala speciala prevede care fapta de pericol social este considerata infractiune . In speta, norma penala speciala care prevede ca fapta constituie infractiune se circumscrie dispozitiilor art. 257 C. pen.
Dispozitiile cuprinse in art. 5 si art. 6 din Legea nr.78/2000 sunt prevazute in acelasi capitol, si anume Capitolul III - Infractiuni - neavand influenta asupra incadrarii juridice a faptei .
Prin urmare, nu se impune schimbarea incadrarii juridice a faptei din art. 257 C. pen. raportat la art. 5 din Legea nr. 78/2000 in art. 257 C. pen. raportat la art. 6 din Legea nr. 78/2000, intrucat in art. 5 se face o prezentare generala si o enumerare a infractiunilor de coruptie - intre care si infractiunea de trafic de influenta prevazuta in art. 257 C. pen. - pe cand in textul art. 6 din legea speciala, cuprins in acelasi capitol, se reia in integralitate continutul infractiunii de trafic de influenta prevazuta in art. 257 C. pen.
Fata de considerentele ce preced, recursul procurorului a fost respins.

Pronuntata de: I.C.C.J., sectia penala, decizia nr. 2901 din 8 mai 2006


Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Articole Juridice

Obligarea unui stat la plata unor sanctiuni pecuniare pentru neexecutarea unei hotarari anterioare a Curtii de Justitie a Uniunii Europene
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Produsele alimentare originare din teritorii ocupate de Statul Israel trebuie sa poarte mentiunea teritoriului lor de origine
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Cand un calator urca la bordul unui tren fara legitimatie de transport, acesta incheie un contract cu operatorul de transport
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene



Ştiri Juridice

Salariul minim diferentiat pentru studii superioare o sa dispara. Care va fi salariul minim in anul 2020
26 Nov 2019 | 382

Legislaţie

Legea nr. 233/2019 pentru modificarea Legii 190/2019 privind punerea in aplicarea a Regulamentului GDPR
Legea nr. 233/2019 pentru modificarea art. 8 alin. (1) din Legea nr. 190/2018 privind masuri de pune ...

Procedura de anulare a obligatiilor de plata catre AJOFM, AMOFM, CRFPA
Procedura de anulare a obligatiilor de plata accesorii, in conformitate cu prevederile cap. II - Anu ...

OUG 68/2019 privind reorganizarea Guvernului Romaniei
ORDONANTA DE URGENTA nr. 68 din 6 noiembrie 2019 privind stabilirea unor masuri la nivelul administr ...