Reabilitare judecatoreasca. Instanta competenta
- reabilitare judecatoreasca
- instanta competenta
Competenta sa se pronunte asupra reabilitarii judecatoresti este, potrivit art. 494 C. proc. pen., fie instanta ce a judecat in prima instanta cauza in care s-a pronuntat condamnarea, fie instanta corespunzatoare in a carei circumscriptie domiciliaza condamnatul.
Daca instanta ce a judecat in prima instanta cauza in care s-a pronuntat condamnarea este o instanta militara si inainte de introducerea cererii de reabilitare, printr-o modificare legislativa, cauza a fost trecuta in competenta instantei civile, cererea de reabilitare se judeca de instanta civila devenita competenta sa solutioneze cauza in prima instanta sau de instanta corespunzatoare acesteia in a carei circumscriptie domiciliaza condamnatul. Intr-un atare caz, cererea de reabilitare judecatoreasca, fiind subsecventa condamnarii, urmeaza sub aspectul competentei regimul cauzei in care s-a pronuntat condamnarea, existent la momentul introducerii cererii de reabilitare .
Prin sentinta penala nr. 193 din 11 aprilie 2006, Judecatoria Mangalia si-a declinat competenta de solutionare a cererii de reabilitare judecatoreasca formulata de petentul M.C. in favoarea Tribunalului Militar Bucuresti.
Instanta civila a retinut ca, prin sentinta penala nr. 1399 din 8 noiembrie 1989 a Tribunalului Militar Bucuresti, M.C. a fost condamnat la 9 ani inchisoare pentru infractiunea prevazuta in art. 26 raportat la art. 197 alin. (2) lit. b) C. pen., cu aplicarea art. 75 alin. (1) lit. c) C. pen.
Judecatoria Mangalia a constatat ca nu este competenta sa judece cererea de reabilitare conform art. 494 C. proc. pen., intrucat nu este echivalenta din punct de vedere al competentei cu aceasta instanta militara. Totodata, a motivat ca petentul domiciliaza in judetul Constanta, aflat in circumscriptia Tribunalului Militar Bucuresti, care l-a condamnat la 9 ani inchisoare.
Prin sentinta penala nr. 52 din 15 iunie 2006, Tribunalul Militar Bucuresti si-a declinat competenta de solutionare a cererii de reabilitare judecatoreasca formulata de M.C. in favoarea Judecatoriei Mangalia si a sesizat Inalta Curte de Casatie si Justitie in vederea solutionarii conflictului de competenta .
Instanta militara a retinut ca, la data judecarii, competenta instantei militare a fost atrasa de calitatea de militar a inculpatului - soldat G.G., si el judecat in cauza pentru autorat la infractiunea prevazuta in art. 197 alin. (2) lit. b) C. pen., cu aplicarea art. 75 alin. (1) lit. c) C. pen.
Tribunalul Militar Bucuresti a motivat ca, potrivit art. 26 C. proc. pen., astfel cum a fost modificat prin art. I pct. 14 din Legea nr. 281/2003, tribunalul militar judeca in prima instanta infractiunile prevazute in art. 331 - 352 C. pen., precum si alte infractiuni savarsite in legatura cu indatoririle de serviciu comise de militar pana la gradul de colonel inclusiv, cu exceptia celor date in competenta altor instante.
Or, infractiunea de viol prevazuta in art. 197 alin. (2) lit. b) C. pen., savarsita G.G., a fost comisa de acesta in timp ce se afla in permisie si nu avea legatura cu serviciul militar.
Asa fiind, conchide instanta militara, potrivit art. 25 C. proc. pen., competenta sa judece cauza in prezent in prima instanta, atat in privinta faptelor soldatului G.G., cat si ale lui M.C. ar fi Judecatoria Mangalia, in circumscriptia careia s-au comis faptele. Prin urmare, si cererea de reabilitare judecatoreasca ar urma sa fie judecata de aceasta instanta.
Examinand actele dosarului, Inalta Curte de Casatie si Justitie constata ca Judecatoria Mangalia este competenta sa judece cauza referitoare la cererea de reabilitare formulata de M.C.
Potrivit art. 494 C. proc. pen., competenta sa se pronunte asupra reabilitarii judecatoresti este fie instanta care a judecat in prima instanta cauza in care s-a pronuntat condamnarea pentru care se cere reabilitarea, fie instanta corespunzatoare in a carei circumscriptie domiciliaza condamnatul.
Din examinarea textului rezulta ca cererea de reabilitare judecatoreasca se judeca fie la instanta care potrivit competentei a pronuntat condamnarea, fie la instanta din circumscriptia unde domiciliaza condamnatul.
Avand in vedere momentul in care se judeca o cerere de reabilitare, rezulta ca aceasta este subsecventa condamnarii. Prin urmare, in privinta competentei, aceasta urmeaza regimul judecatii cauzei care a determinat cererea ulterioara, cum este cazul reabilitarii.
In privinta infractiunii prevazute in art. 197 alin. (2) C. pen., prin Legea nr. 281/2003 instanta militara a pierdut in mod absolut competenta judecarii ei, competenta judecarii acestei infractiuni apartinand instantei civile, in cauza Judecatoriei Mangalia. De altfel, acesteia ii apartine competenta si dupa criteriul alternativ al domiciliului, inscris in art. 494 C. proc. pen., intrucat condamnatul domiciliaza in circumscriptia Judecatoriei Mangalia.
In consecinta, s-a stabilit competenta de solutionare a cererii de reabilitare formulata de petentul M.C. in favoarea Judecatoriei Mangalia

Pronuntata de: I.C.C.J., sectia penala, incheierea nr. 4644 din 26 iulie 2006
Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Ştiri Juridice
Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
