Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Legislaţie » Diverse Domenii juridice » Ordonanta de urgenta nr. 23/2019 pentru completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011, instituirea unor derogari si prorogarea unor termene

Ordonanta de urgenta nr. 23/2019 pentru completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011, instituirea unor derogari si prorogarea unor termene

  Publicat: 12 Apr 2019       296 citiri        Secţiunea: Diverse Domenii juridice  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este extinderea competentei unui organ judiciar prin posibilitatea acordata de lege, de a solutiona anumite cauze, care in mod obisnuit nu intra in competenta sa.
In Monitorul Oficial nr. 275 din 10.04.2019 a fost publicata Ordonanta de urgenta nr. 23/2019 pentru completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011, instituirea unor derogari si prorogarea unor termene.

Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Ceea ce poate fi realizat cu usurinta.
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Ordonanta de Urgenta a Guvernului privind modificarea Codului de procedură penală
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Numirea in functia de reprezentant diplomatic permanent intr-un stat strain
Una din conditiile pentru a fi parte in procesul civil sau pentru exercitarea actiunii civile,
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Pagube, stricaciuni produse in contul cuiva ca urmare a unor evenimente neprevazute (incendiu, inundatie etc.).

Avand in vedere ca prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 528/2018 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a dispozitiilor articolului unic pct. 2 [cu referire la art. 253 alin. (1) ] si 3 [cu referire la art. 2541 alin. (21) ] din Legea pentru modificarea si completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011, art. I pct. 1 [cu referire la art. 19 alin. (3) din Legea nr. 1/2011] si art. II [cu referire la art. 321 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2005] din Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul educatiei si articolului unic [cu referire la art. 16 alin. (1) ] din Legea pentru modificarea art. 16 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, precum si celor trei legi in ansamblul lor, pe de o parte au fost declarate neconstitutionale prevederile articolului unic pct. 2 [cu referire la art. 253 alin. (1) ] din legea sesizata de neconstitutionalitate, iar, pe de alta parte, a fost obligat legiuitorul de a elimina din dreptul pozitiv solutia legislativa constatata ca fiind neconstitutionala, precum cea care se regaseste in actualul art. 253 alin. (1) din Legea nr. 1/2011,
tinand seama de necesitatea introducerii unor masuri speciale pentru protejarea elevilor scolarizati, de efectele sanctionarii unitatilor de invatamant cu ridicarea autorizatiei de functionare provizorie,
intrucat este absolut urgent sa fie completate continutul si regimul juridic ale bazei materiale, atat in invatamantul preuniversitar de stat, cat si in invatamantul superior de stat, pentru asigurarea unei protectii juridice reale a acestei baze, avand in vedere faptul ca se pierd numeroase bunuri imobile si mobile din cauza insuficientei reglementari,


avand in vedere scolarizarea unor elevi in lipsa autorizatiei de functionare provizorie ori cu depasirea valabilitatii acesteia in invatamantul preuniversitar de stat si intrucat elevii astfel scolarizati risca nerecunoasterea studiilor, aflandu-se, in acest mod, intr-o situatie cu caracter de urgenta a carei reglementare nu poate fi amanata, tinand cont ca trebuie sa li se asigure posibilitatea de sustinere a examenelor de finalizare a studiilor si continuarea acestora in anul scolar urmator,
avand in vedere faptul ca in prezent sunt in derulare deja etapele mobilitatii personalului didactic de predare din invatamantul preuniversitar, iar lipsa reglementarilor are consecinte negative asupra sistemului national de invatamant preuniversitar, in sensul ca nu se asigura stabilitatea personalului didactic calificat, fiind incalcat principiul continuitatii activitatii didactice de predare la aceleasi clase de elevi, aspect ce afecteaza calitatea activitatii desfasurate in unitatile de invatamant preuniversitar de stat si va conduce la cresterea numarului de cadre didactice fara studii corespunzatoare postului didactic sau a numarului de cadre didactice pensionate,
intrucat in anul scolar curent peste 16.000 de posturi didactice de predare sunt ocupate cu personal didactic calificat angajat pe perioada determinata in baza rezultatelor obtinute la concursuri nationale de titularizare,
tinand cont ca se urmareste plata integrala a dobanzilor legale, pentru executarea hotararilor judecatoresti devenite executorii pana la 31 decembrie 2017, avand ca obiect acordarea de daune-interese moratorii,
tinand seama de faptul ca este imperios necesar ca masurile legislative ce fac obiectul acestei ordonante de urgenta sa intre in vigoare cat mai curand posibil, precum si pentru a se evita dificultatile rezultate din succesiunea intr-un interval de timp a mai multor reglementari in domeniul educatiei nationale, continand norme de competenta, de procedura propriu-zisa,
tinand cont de nevoia de a asigura organizarea si functionarea eficienta, performanta si predictibila a sistemului national de educatie, precum si de a elimina efectele perturbatoare produse de absenta unui cadru legislativ adecvat, aspecte care au consecinte grave asupra drepturilor beneficiarilor directi ai educatiei,
deoarece toate aspectele de mai sus vizeaza interesul public si constituie situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta .


Articolul I
Legea educatiei nationale nr. 1/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa articolul 93 se introduce un nou articol, articolul 931, cu urmatorul cuprins:
"Articolul 931
(1) Consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant pot hotari modificarea duratei contractului individual de munca din durata determinata de un an in contract individual de munca pe durata de viabilitate a postului/catedrei, pentru cadrele didactice calificate, daca acestea au promovat examenul de definitivat si concursul national de titularizare cu nota/media de cel putin 7, in conditiile prezentei legi, si daca postul este vacant.
(2) Cadrele didactice calificate care beneficiaza de prevederile alin. (1) au dreptul sa participe la mobilitatea de personal, potrivit metodologiei elaborate cu consultarea partenerilor de dialog social si aprobata prin ordin al ministrului educatiei nationale."
2. La articolul 112, dupa alineatul (8) se introduc doua noi alineate, alineatele (9) si (10), cu urmatorul cuprins:
"(9) Intelesul sintagmei AA«celelalte componente ale bazei materialeAA», prevazuta la alin. (2)-(4), cuprinde bunuri imobile si mobile afectate in mod direct si special functionarii invatamantului, ca serviciu public, pentru satisfacerea interesului general, astfel: spatii pentru procesul de invatamant, mijloace de invatamant, bunuri mobile dobandite in urma implementarii de proiecte, cu finantare rambursabila sau nerambursabila, biblioteci, ateliere scolare, ferme didactice, terenuri agricole, camine, internate, cantine, cluburi ale elevilor, case ale corpului didactic; tabere scolare; baze si complexuri cultural-sportive; edituri si tipografii; unitati de microproductie; palate si case ale copiilor si elevilor; spatii cu destinatia de locuinta; orice alt obiect ce intra in patrimoniul destinat invatamantului si salariatilor din invatamantul preuniversitar. Aceste componente ale bazei materiale sunt inalienabile, insesizabile si imprescriptibile pe toata durata utilizarii in sistemul de invatamant.
(10) Imobilele si componentele bazei materiale prevazute la alin. (4), temporar disponibile, pot fi inchiriate pe baza de contract, cu renegociere anuala a contractului, numai in conformitate cu metodologia aprobata prin ordin al ministrului educatiei nationale. Inchirierea se face cu prioritate pentru activitati de invatamant."


3. Dupa articolul 226 se introduce un nou articol, articolul 2261, cu urmatorul cuprins:
"Articolul 2261
(1) Bunurile imobile prevazute la art. 226 alin. (4) sunt - pe toata durata utilizarii de catre universitatile de stat - inalienabile, insesizabile si imprescriptibile.
(2) Bunurile mobile si imobile prevazute la art. 226 alin. (4), disponibile temporar, pot fi inchiriate pe baza de contract, cu renegociere anuala a contractului, numai in conformitate cu metodologia aprobata prin ordin al ministrului educatiei nationale. Inchirierea se face cu prioritate pentru activitati de invatamant."
4. Articolul 253 se abroga.


Articolul II
(1) Termenul prevazut la art. 9 alin. (22) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se proroga pana la inceputul anului scolar 2021-2022.
(2) Unitatile de invatamant si componentele organizatorice infiintate fara parcurgerea etapelor acreditarii, precum si furnizorii de educatie care au depasit termenul prevazut de art. 31 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitatii educatiei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a declansa si de a se supune procesului de evaluare externa, periodica sau in vederea acreditarii, dupa caz, in vederea asigurarii calitatii educatiei, in termen de cel mult 1 an, calculat de la data de 30 aprilie 2019. Metodologia specifica de aplicare a dispozitiilor prezentului alineat se aproba prin ordin al ministrului educatiei nationale in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(3) Prin derogare de la termenul prevazut de art. 31 lit. c) din Ordonanta de urgenta nr. 75/2005, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, Ministerul Educatiei Nationale aproba acreditarea unitatilor de invatamant evaluate de catre Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar, cu propunere de acreditare in baza constatarii indeplinirii standardelor si criteriilor de calitate . Finantarea de baza pentru unitatile de invatamant particular si confesional, acreditate, se acorda incepand cu anul scolar urmator acreditarii.


Articolul III
Prin derogare de la prevederile art. 1 din Legea nr. 95/2018 privind adoptarea unor masuri in domeniul finantarii invatamantului, hotararile judecatoresti devenite executorii pana la 31 decembrie 2018, avand ca obiect acordarea de daune interese moratorii sub forma dobanzii legale, pentru plata esalonata a sumelor prevazute in titluri executorii prin care s-au acordat drepturi salariale personalului din invatamant, se achita in anul 2019, de la bugetul de stat aprobat prin Legea nr. 50/2019, prin bugetul Ministerului Educatiei Nationale.



Afişează Ordonanta de urgenta nr. 23/2019 pentru completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011, instituirea unor derogari si prorogarea unor termene pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea educatiei    Invatamant    OG 23/2019    Legea 1/2011



Comentează: Ordonanta de urgenta nr. 23/2019 pentru completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011, instituirea unor derogari si prorogarea unor termene
Jurisprudenţă

Sporul pentru conditii vatamatoare este distinct de salariul de baza, astfel ca acesta nu putea sa se regaseasca in salariu sub forma unei sume compensatorii
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova Sectia I Civila, Decizia civila nr. 863, pronuntata in sedinta publica din 27 martie 2017

La nivelul personalului bugetar, plata sporului de vechime nu este obligatorie in lipsa unor clauze prevazute in Contractul colectiv de munca
Pronuntaţă de: Tribunalul Prahova Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 801/2017, in sedinta publica din 7 martie 2017

Anulare decizie reincadrare data fiind lipsa unei norme legale care sa impuna transformarea functiei de conducere in functie de executie
Pronuntaţă de: Tribunalul Buzau Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 146/2017, in sedinta publica din 24 februarie 2017

Sporul de predare simultana este acordat atat pentru invatamantul primar, cat si gimnazial
Pronuntaţă de: Tribunalul Covasna Sectia Civila, Sentinta civila nr. 117/2017, in sedinta publica din data de 09 februarie 2017

Concedierea cadrului didactic pentru incalcarea indatoririlor de supraveghere in timpul desfasurarii examenelor nationale
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Timisoara Sectia L.M.A.S., Decizia civila nr. 113/2017, in sedinta din 14 februarie 2017

Nivelul minim al salariului are in vedere cuantumul salariului de baza (care include si sporul de vechime), iar nu cuantumul salariului de incadrare (ca punct de pornire in calculul salariului de baza)
Pronuntaţă de: Tribunalul Ialomita Sectia Civila, Sentinta civila nr. 89/2017, in sedinta din 25 ianuarie 2017

Principiul repararii integrale a prejudiciului suferit ca efect al esalonarii titlurilor executorii impune si acordarea daunelor-interese moratorii sub forma dobanzii legale
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj Sectia I Civila, Decizia civila nr. 132/A/2017, in sedinta publica din 31 ianuarie 2017

Decontarea transportului cadrelor didactice navetiste in functie de distanta parcursa reprezinta o obligatie a primariei si a consiliului local ce nu poate fi conditionata
Pronuntaţă de: Tribunalul Teleorman Sectia C.M.A.S., Sentinta civila nr. 54/2016, in sedinta publica din 17 noiembrie 2016

Calitatea procesuala pasiva in litigiile cadrelor didactice avand ca obiect plata salariilor si a dobanzilor
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj - Sectia I civila, Decizia civila nr. 93/A/2017, in sedinta publica din 25.01.2017

Dreptul la plata orelor suplimentare pentru invatatorii care se ocupa si de orele de educatie fizica
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Timisoara - Secia litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr.4/2017, in sedinta publica din 10 ianuarie 2017



Articole Juridice

Constitutionalitatea incetarii de drept a contractelor de munca ale unor cadre universitare care nu sunt studenti-doctoranzi sau nu au obtinut diploma de doctor
Sursa: Irina Maria Diculescu

Constitutionalitatea reglementarii prin acte ale puterii executive a unor aspecte particulare din domeniul legilor organice
Sursa: Irina Maria Diculescu

Neconstitutionalitatea reglementarii cadrului legal cu privire la recompensele si sanctiunile aplicate cadrelor militare prin acte administrative
Sursa: Irina Maria Diculescu

Optiunile unui formator pe piata muncii. Contractele de mecenat, sponsorizare si internship. Avantaje si dezavantaje
Sursa: Irina Maria Diculescu

Acte necesare si conditii pentru primirea de subventii de catre angajatorii care incadreaza personal din randul somerilor
Sursa: EuroAvocatura.ro

Obligatia angajatorului de a tine evidenta orelor de munca prestate de salariati
Sursa: M. muncii

Stabilirea salariului minim diferentiat si modul de contestare a decizilor emise de angajator. Lista functiilor si ocupatiilor care necesita studii superioare
Sursa: MCP Cabinet avocati