Articolul I
Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 155 din 20 iulie 1995, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:1. La articolul 2 alineatul 21, litera A se modifica si va avea urmatorul cuprins:"A. Subofiteri:a) sergent;b) sergent-major;c) plutonier;d) plutonier-major;e) plutonier adjutant;f) plutonier adjutant principal."2. La articolul 2, alineatul 21, dupa litera A se introduce o noua litera, litera A1, cu urmatorul cuprins:"A1. Maistri militari:a) maistru militar clasa a V-a;b) maistru militar clasa a IV-a;c) maistru militar clasa a III-a;d) maistru militar clasa a II-a;e) maistru militar clasa I;f) maistru militar principal."3. La articolul 2, alineatul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:"In afara acestor grade, pentru merite militare exceptionale, in timp de razboi, Presedintele Romaniei poate acorda generalilor/amiralilor - cu patru stele - gradul de maresal, care este cel mai inalt grad militar."4. La articolul 4, litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:"a) in activitate, cand ocupa o functie militara. Calitatea de cadru militar in activitate se mentine si pe timpul cat acestea sunt eliberate din functii pentru a urma diferite forme de pregatire in interesul serviciului, sunt suspendate din functii, precum si atunci cand sunt puse la dispozitie: in vederea incadrarii sau trecerii in rezerva ori in retragere; pentru cazurile de boala stabilite prin hotarare a Guvernului; pe timpul cat sunt in captivitate.Pot fi ofiteri, maistri militari sau subofiteri in activitate persoanele care au cetatenie romana si domiciliul in tara;".5. La articolul 5, alineatul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:"Articolul 5Ofiterii, maistrii militari si subofiterii in activitate sunt militari profesionisti. Profesia de cadru militar este menita sa asigure functionarea, perfectionarea si conducerea organismului militar in timp de pace si de razboi."6. La articolul 8 alineatul 3, litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:"c) unul sau ambii parinti sunt invalizi de gradul I sau II, indiferent de varsta, si nu mai are alti frati sau surori majori, apti de munca, ori mai are frati sau surori, dar acestia nu pot contribui la intretinerea parintilor deoarece sunt elevi sau studenti, sunt invalizi de gradul I sau II ori executa o pedeapsa privativa de libertate;".7. La articolul 9, litera d) se modifica si va avea urmatorul cuprins:"d) transport gratuit, in conditiile stabilite prin hotarare a Guvernului;".8. Dupa articolul 9 se introduce un nou articol, articolul 91, cu urmatorul cuprins:"Articolul 91Cadrele militare trecute in rezerva sau direct in retragere au dreptul la pensie militara de stat, potrivit legii."9. La articolul 141 alineatul 1, litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:"b) au fost selectate pentru a ocupa temporar posturi in structurile din cadrul organizatiilor internationale din care Romania face parte, in baza aprobarii prealabile a ministrului apararii nationale."10. La articolul 141, dupa alineatul 4 se introduce un nou alineat, alineatul 41, cu urmatorul cuprins:"In Ministerul Afacerilor Interne, prelungirea concediilor fara plata prevazute la alin. 1 si 2 se aproba potrivit competentelor de gestiune a resurselor umane."11. La articolul 141, alineatul 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:"In situatia prevazuta la alin. 1 lit. a), la stabilirea stagiului in gradul pe care il au cadrele militare se ia in calcul o perioada egala cu trei patrimi din durata concediului fara plata ."12. La articolul 141, dupa alineatul 8 se introduce un nou alineat, alineatul 81, cu urmatorul cuprins:"In situatia prevazuta la alin. 2, durata concediului fara plata nu se ia in calcul la stabilirea stagiului in grad ."13. Dupa articolul 141 se introduc trei noi articole, articolele 142-144, cu urmatorul cuprins:"Articolul 142In timp de pace, cadrele militare in activitate confirmate in serviciul medical pot beneficia, pe langa drepturile prevazute la art. 141, de concedii fara plata, pe o durata de cel mult 4 ani, pentru formare profesionala .La incetarea concediului fara plata acordat potrivit alin. 1, institutia are obligatia de a reincadra cadrul militar, din oficiu, pe functia de pe care a fost suspendat, prin rezervarea acesteia, cu exceptia situatiei in care unitatea este supusa procesului de reorganizare sau restructurare, iar postul se desfiinteaza.Articolul 143Cadrele militare in activitate au dreptul, anual, la un concediu pentru formare profesionala, platit, de pana la 15 zile lucratoare, cu aprobarea comandantului unitatii militare, in conditiile stabilite prin ordin al ministrului apararii nationale.Durata concediului pentru formare profesionala nu poate fi dedusa din durata concediului de odihna anual si este asimilata unei perioade de munca efectiva in ceea ce priveste drepturile cuvenite personalului militar.Articolul 144
Pensionarii militari decorati cu ordinul „Meritul Militar”. Beneficiul semnului onorific se acorda in favoarea beneficiarului pensionar militar sub forma unui spor adaugat la cuantumul pensiei brute Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 304/16.07.2020
Decizia CCR nr. 323/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 2 din Legea nr. 80/1995 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia CCR nr. 71/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Statutul cadrelor militare Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Anulare act administrativ. Ordin privind sanctiunea trecerii in rezerva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova, Sentinta nr. 65 din 25.02.2008
Contestatie privind pierderea gradului militar Pronuntaţă de: Tribunalul Ialomita - Sectia Civila, Sentinta civila nr. 1219F din 15.05.2012
Ordin trecere in rezerva. Lipsa caracteristicilor specifice unui act de comandament militar. Posibilitatea cenzurarii legalitatii lui pe calea contenc Pronuntaţă de: Decizia nr. 532 din 15 februarie 2006, Inalta Curte de Casatie si Justitie , Sectia de contencios administrativ si fiscal
Consiliul National Tripartit pentru Dialog Social – intre arbitru si factor de interventie arbitrara Sursa: Irina Maria Diculescu
Constitutionalitatea reglementarii prin acte ale puterii executive a unor aspecte particulare din domeniul legilor organice Sursa: Irina Maria Diculescu
Neconstitutionalitatea reglementarii cadrului legal cu privire la recompensele si sanctiunile aplicate cadrelor militare prin acte administrative Sursa: Irina Maria Diculescu
Ce acte normative va abroga Noua lege a pensiilor (Legea 263/2010)? Sursa: EuroAvocatura.ro