(3) In ceea ce priveste datele cu caracter personal ale consumatorului, comerciantul respecta obligatiile aplicabile in temeiul Regulamentului (UE) 2016/679 si prevederile Legii nr. 190/2018 privind masuri de punere in aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), cu modificarile ulterioare.
(4) Comerciantul se abtine de la utilizarea oricarui alt continut in afara datelor cu caracter personal care au fost furnizate sau create de consumator la utilizarea continutului digital sau a serviciului digital furnizat de catre comerciant, cu exceptia uneia din urmatoarele situatii in care acest continut:
a) nu are nicio utilitate in afara contextului continutului digital sau al serviciului digital furnizat de comerciant;
b) are legatura doar cu activitatea consumatorului atunci cand foloseste continutul digital sau serviciul digital furnizat de comerciant;
c) a fost agregat cu alte date de catre comerciant si nu poate fi dezagregat sau poate fi dezagregat numai cu eforturi disproportionate;
d) a fost generat in comun de catre consumator si alte persoane, iar alti consumatori pot continua sa utilizeze continutul .
(5) Comerciantul pune la dispozitia consumatorului, la cererea acestuia, orice continut care nu reprezinta date cu caracter personal, care a fost furnizat sau creat de catre consumator in momentul utilizarii continutului digital sau a serviciului digital furnizat de comerciant, cu exceptia situatiilor mentionate la alin. (4) lit. a) -c), dupa caz.
(6) Consumatorul are dreptul de a recupera respectivul continut digital fara costuri si fara impedimente din partea comerciantului, intr-un termen rezonabil care nu poate depasi 15 zile calendaristice de la data cererii, intr-un format utilizat in mod curent si care poate fi citit automat.
(7) Comerciantul poate impiedica orice utilizare ulterioara a continutului digital sau a serviciului digital de catre consumator, in special prin oprirea accesului consumatorului la continutul digital sau la serviciul digital sau prin dezactivarea contului de utilizator al consumatorului, fara a aduce atingere alin. (5) si (6).
ARTICOLUL 16
Obligatiile consumatorului in cazul incetarii contractului
(1) Consumatorul se abtine de la a utiliza continutul digital sau serviciul digital si de la a-l pune la dispozitie tertilor, dupa incetarea contractului.
(2) Atunci cand continutul digital a fost furnizat pe un suport material, consumatorul, la cererea si pe cheltuiala comerciantului, ii returneaza acestuia suportul material, fara intarzieri nejustificate.
(3) Daca comerciantul hotaraste sa solicite restituirea suportului material, aceasta solicitare se efectueaza in termen de 14 zile de la data la care comerciantul este informat cu privire la decizia consumatorului de a inceta contractul .
(4) Consumatorul nu este obligat sa plateasca pentru utilizarea continutului digital sau a serviciului digital in perioada anterioara incetarii contractului si in care continutul digital sau serviciul digital nu a fost in conformitate.
ARTICOLUL 17
Termene si modalitati de rambursare de catre comerciant
(1) Orice rambursare pe care comerciantul o datoreaza consumatorului in temeiul art. 13 alin. (4) - (6) sau al art. 15 alin. (1) si (2) ca urmare a unei reduceri de pret sau a incetarii contractului este efectuata fara intarzieri nejustificate si, in orice caz, in termen de 14 zile de la data la care comerciantul este informat cu privire la decizia consumatorului de a invoca dreptul la reducerea pretului sau dreptul sau de a inceta contractul .
(2) Comerciantul efectueaza rambursarea utilizand aceleasi mijloace de plata pe care le-a utilizat consumatorul pentru plata continutului digital sau a serviciului digital, cu exceptia cazului in care consumatorul si-a dat acordul expres pentru utilizarea altor mijloace de plata si cu conditia ca rambursarea sa nu implice plata unor comisioane de catre consumator .
(3) Comerciantul nu ii impune consumatorului niciun fel de comisioane legate de rambursare.
ARTICOLUL 18
Modificarea continutului digital sau a serviciului digital
(1) In cazul in care contractul prevede furnizarea sau punerea la dispozitia consumatorului a continutului digital sau a serviciului digital pe parcursul unei anumite perioade de timp, comerciantul poate modifica continutul digital sau serviciul digital dincolo de ceea ce este necesar pentru a mentine in conformitate continutul digital sau serviciul digital, in conformitate cu art. 6 si 7, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) contractul permite o astfel de modificare si prevede o justificare valabila pentru aceasta;
b) modificarea se realizeaza fara costuri suplimentare pentru consumator;
c) consumatorul este informat in mod clar si usor de inteles cu privire la modificare;
d) in cazurile mentionate la alin. (2), consumatorul este informat cu suficient timp in prealabil, pe un suport durabil, cu privire la caracteristicile si data modificarii si la dreptul de a inceta contractul in conformitate cu alin. (2) sau cu privire la posibilitatea de a mentine continutul digital sau serviciul digital fara modificarea in cauza in conformitate cu alin. (5).
(2) Consumatorul are dreptul de a inceta contractul daca modificarea are un impact negativ asupra accesului consumatorului la continutul digital sau la serviciul digital sau asupra utilizarii acestuia de catre consumator, cu exceptia cazului in care un astfel de impact negativ este minor.
(3) In cazul prevazut la alin. (2), consumatorul are dreptul sa inceteze contractul fara costuri, in termen de 30 de zile de la primirea informatiilor sau din momentul in care continutul digital sau serviciul digital a fost modificat de catre comerciant, oricare dintre acestea intervine mai tarziu.
(4) Atunci cand consumatorul obtine incetarea contractului in conformitate cu alin. (2) si (3), art. 14-17 se aplica in mod corespunzator.
(5) Dispozitiile alin. (2) - (4) nu se aplica daca comerciantul i-a permis consumatorului sa mentina, fara costuri suplimentare, continutul digital sau serviciul digital fara modificari, iar continutul digital sau serviciul digital ramane in conformitate.
ARTICOLUL 19
Dreptul la actiunea in regres
(1) In cazul in care comerciantul raspunde fata de consumator pentru un caz de nefurnizare a continutului digital sau a serviciului digital sau pentru o neconformitate care rezulta dintr-un act sau o omisiune a unei persoane in etapele anterioare ale lantului de tranzactii, comerciantul are dreptul de a se indrepta impotriva persoanei sau a persoanelor carora le revine raspunderea din lantul de tranzactii comerciale, potrivit dispozitiilor Legii nr. 287/2009, republicata, cu modificarile ulterioare.
(2) In vederea aducerii la conformitate a continutului digital sau a serviciului digital, consumatorul are dreptul sa se indrepte impotriva oricarei parti terte, alta decat comerciantul care furnizeaza sau se angajeaza sa furnizeze continutul digital sau serviciul digital.
ARTICOLUL 20
Garantii comerciale
(1) Orice garantie comerciala da nastere unei obligatii juridice pentru garant in conditiile stabilite in certificatul de garantie comerciala si in anunturile publicitare asociate, disponibile in momentul sau anterior incheierii contractului.
(2) In cazul in care conditiile prevazute in certificatul de garantie comerciala sunt mai putin avantajoase pentru consumator decat cele prevazute in anunturile publicitare asociate, garantia comerciala da nastere unei obligatii juridice in conditiile stabilite in publicitatea privind garantia comerciala, cu exceptia cazului in care, inainte de incheierea contractului, anunturile publicitare asociate au fost corectate in acelasi mod sau intr-un mod comparabil celui in care au fost facute.
(3) Comerciantul ofera consumatorilor, pe suport durabil, un certificat de garantie comerciala, cel mai tarziu in momentul livrarii bunurilor.
(4) Certificatul de garantie comerciala este formulat intr-un limbaj simplu si inteligibil.
(5) Certificatul de garantie comerciala contine urmatoarele informatii:
a) o declaratie clara prin care se specifica ca obligatia legala privind raspunderea comerciantului pentru conformitatea continutului digital sau a serviciului digital nu este afectata de garantia comerciala;
b) numele si adresa garantului;
c) procedura pe care trebuie sa o urmeze consumatorul pentru a beneficia de garantia comerciala;
d) indicarea continutului digital si/sau a serviciilor digitale carora li se aplica garantia comerciala;
e) conditiile garantiei comerciale.
(6) Neconformitatea cu alin. (3)-(5) nu afecteaza caracterul obligatoriu al garantiei comerciale pentru garant.
(7) Certificatul de garantie comerciala trebuie redactat in limba romana, fara a exclude prezentarea acestuia si in alte limbi.
ARTICOLUL 21
Dialogurile MCP (X) - Utilizarea retelelor de mesagerie electronica in raporturile de munca Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Interviu avocat Predut: Oportunitatea digitalizarii relatiilor de munca. Efecte imediate si pe termen lung Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Dialogurile MCP � Digitalizarea raporturilor de munca Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Dreptul la deconectare al salariatului in era digitala. Reglementare Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
E-sanatatea si securitatea in munca pe piata unica digitala Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Protectia corespondentei electronice a salariatului in era digitala Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati