Noi masuri pentru combaterea intarzierii la plata in tranzactiile comerciale
Transpunand in dreptul intern Directiva 2011/7/ a Uniunii Europene, proiectul de lege pune la indemana operatorilor economici instrumente eficiente care sa asigure efectuarea la timp a platilor: un cuantum superior al dobanzii; termene de plata scurte, o lista a clauzelor abuzive si a criteriilor ce pot conduce la identificarea clauzelor abuzive in raport cu creditorul obligatiei de plata a pretului, implicarea organizatiilor guvernamentale in actiunile de promovare a drepturilor creditorilor, inclusiv prin acordarea dreptului de a introduce actiuni in justitie pentru apararea drepturilor si intereselor legitime ale membrilor lor, in special actiuni in anularea clauzelor abuzive si in constatarea practicilor abuzive;
Termenul de transpunere a Directivei este 16 martie 2013.
Directiva si, prin urmare, norma de implementare, se aplica atat raporturilor intre operatorii economici, cat si raporturilor dintre acestia si autoritatile publice (autoritati contractante, in sensul legislatiei in domeniul achizitiilor publice).
Prin proiectul de lege aprobat de Guvern se stabilesc termene maximale de plata, contractuale si legale.
Astfel, in raporturile intre profesionisti, termenul contractual este de maxim 60 de zile, iar termenul legal este de 30 de zile de la: data primirii facturii sau a oricarei alte cereri echivalente de plata; data receptiei bunurilor sau prestarii serviciilor, daca data primirii facturii ori a unei cereri echivalente este incerta; data finalizarii procedurii de receptie/verificare.
Prin aplicarea normei europene se introduce un regim mai sever al obligatiilor autoritatilor publice, scopul fiind cel de a crea mecanisme suficient de persuasive pentru ca autoritatile publice sa execute in termen cat mai scurt obligatia de plata a pretului bunurilor/prestatiilor. Astfel, in raporturile intre profesionisti si autoritati publice termenul contractual este de maxim 30 de zile . In mod exceptional, partile pot stipula un termen de plata de maxim 60 de zile calendaristice, daca acesta este obiectiv justificat. Termenul legal de plata este de 30 de zile de la data primirii facturii sau a oricarei alte cereri echivalente de plata; de la data receptiei bunurilor sau prestarii serviciilor, daca data primirii facturii este incerta; de la data finalizarii procedurii de receptie/verificare.
Proiectul prevede o norma derogatorie pentru entitatile publice care furnizeaza servicii medicale, in cazul carora termenul legal este de 60 de zile .
Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Alte titluriProiectele de acte normative adoptate de Guvern in sedinta din 18 martie 2020
19 Mar 2020 |
1541
Tribunalul Bucuresti isi suspenda activitatea, termenele vor fi preschimbate
11 Mar 2020 |
1373
ICCJ: Procedura ordonantei presedintiale nu este admisibila in materia suspendarii executarii unei garantii de buna executie aferente unui contract de achizitie publica
03 Mar 2020 |
1297
Reforma in sistemul de achizitii publice - au fost contractate fonduri europene de peste 25 de milioane de euro.
10 Jul 2019 |
974
Consiliul Concurentei: Autoritatile locale trebuie sa compatibilizeze contractele pentru serviciul de iluminat public si festiv
25 May 2019 |
962
In luna aprilie 2019, la nivel national vor incepe 138 programe de formare profesionala
24 Mar 2019 |
941
Articole JuridiceGDPR: Dezvaluirea datelor cu caracter personal ale pacientilor pe un site
Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP
CJUE: Despre respectarea termenelor de plata care nu depasesc 30 sau 60 de zile
Sursa: EuroAvocatura.ro
Legea anticoruptie: efectuarea de operatiuni financiare incompatibile cu functia ca acte de comert – aspecte de constitutionalitate si previzibilitate
Sursa: Irina Maria Diculescu
Stabilirea salariului minim diferentiat si modul de contestare a decizilor emise de angajator. Lista functiilor si ocupatiilor care necesita studii superioare
Sursa: MCP Cabinet avocati
JurisprudenţăTransmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala
Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
Elementele ce caracterizeaza un raport de munca. Prestarea muncii, subordonarea salariatului, organizarea si disciplina muncii
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Suceava - Decizia civila nr. 364 din data de 2 aprilie 2019
Plata contravalorii concediului de odihna neefectuat. Achitarea sporului pentru munca suplimentara si muncii desfasurate in strainatate
Pronuntaţă de: Curtea de Apel SUCEAVA - D E C I Z I A NR. 364 din 2 aprilie 2019
Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
