Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Ştiri juridice » [FORUM CONSTITUTIONAL] Sunt aproape gata primele doua titluri ale Constitutiei

[FORUM CONSTITUTIONAL] Sunt aproape gata primele doua titluri ale Constitutiei

  Publicat: 07 Jun 2013       2324 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Mijloace de proba prevazute in cap . II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Presedintele Senatului Romaniei, Crin Antonescu - Declaratii privind activitatea Comisiei Comune a Camerei Deputatilor si Senatului pentru elaborarea propunerii legislative de revizuire a Constitutiei - 5 iunie 2013

1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Text care se introduce intr-un proiect de lege,
Subdiviziune a clasificatiei cheltuielilor din bugetul unui proiect functie de caracterul economic al operatiunilor respective (salarii, echipamente etc.), indiferent de activitatea la care se refera.
Dispozitie cuprinsa in testament prin care testatorul dispune ca dupa decesul sau ca o anumita persoana sa primeasca intreaga mostenire (legat universal),
Modalitatea de exteriorizare a manifestarii de vointa facuta cu intentia de a da nastere, modifica sau stinge un raport juridic civil concret.
Legea suprema a unui stat care reglementeaza relatiile sociale fundamentale privind instaurarea, mentinerea si exercitarea puterii
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Ansamblul unitar de reglementari avand ca obiect o anumita activitate, drepturile si obligatiile
1. Aptitudine a persoanei de a-si da seama de sensul, importanta si urmarile actiunilor pe care le savarseste, precum si de a-si dirija liber vointa, potrivit cu scopurile urmarite.
Legea suprema a unui stat care reglementeaza relatiile sociale fundamentale privind instaurarea, mentinerea si exercitarea puterii
Concept folosit de legislatia procesuala a unor state,
Forma a culpei, care consta in neprevederea rezultatului faptei pagubitoare de catre autorul ei,
1. Aptitudine a persoanei de a-si da seama de sensul, importanta si urmarile actiunilor pe care le savarseste, precum si de a-si dirija liber vointa, potrivit cu scopurile urmarite.
Infractiune care face parte din grupul infractiunilor care aduc atingere unor activitati de interes public sau altor activitati
vezi Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Totalitatea membrilor unui organ colectiv, a unei organizatii sau adunari constituite.

``In ceea ce priveste lucrarile Comisiei pentru revizuirea Constitutiei, am avansat destul de mult - au fost doua zile de lucru. Practic, sunt aproape gata primele doua titluri ale Constitutiei - Titlul 1, privitor la principiile generale, si cel de al doilea, privitor la drepturi si libertati fundamentale. Am vazut o serie de neclaritati, chiar de confuzii in relatari publice despre lucrari si as vrea sa le lamuresc. Mai intai, exista propuneri care s-au respins nu pe fond ci pentru ca nu s-a socotit de catre comisie ca locul lor este la pozitia respectiva. De pilda, un subiect despre care s-a discutat mai mult a fost cel privitor la rolul bisericii ortodoxe in istoria Romaniei, in evolutia si pentru identitatea poporului roman. S-a respins, intr-adevar, un articol care fusese propus, un amendament care-l propunea ca articol . S-a respins cu o larga majoritate dintr-un motiv legat de forma . Foarte probabil continutul, ideea acestui articol va fi introdusa intr-un preambul pentru ca, intre timp, s-a convenit ca aceasta Constitutie revizuita va avea un preambul, spre deosebire de celelalte forme - si, de fapt, pentru prima data - ale Constitutiei Romaniei. In acest preambul astfel de judecati de valoare isi vor gasi locul si nu, cum a apreciat comisia, in articolele propriu-zise ale Constitutiei care fac trimitere la libertati, la indatoriri, la institutii si asa mai departe.
S-au facut, in opinia mea, pasi foarte importanti inainte si exista deja modificari ale unor articole constitutionale, ca si aparitia unor articole noi care sunt semnificative si care aduc la zi, aduc intr-o forma foarte avansata, Constitutia Romaniei, mai ales sub aspectul drepturilor cetatenesti, drepturilor individuale si garantarii lor.
As spune, inainte de toate, ca acesta este un lucru pe care il salut. Dupa cum reprezentantii presei care au participat in permanenta la lucrari au putut constata, lucrarile se desfasoara in spirit foarte deschis, foarte sobru, foarte aplicat fara derapaje demagogice si politicianiste, fara partizanat absurd atunci cand se discuta despre principii generale de nivel constitutional. Nu este lipsit de importanta in sensul acesta ca pana in prezent, zdrobitoarea majoritate a deciziilor, fie de admitere a unor amendamente, fie de respingere, au fost luate cu unanimitate sau cu mare majoritate. Putem vorbi cel putin de decizii consensuale, pana in acest moment. Vor veni si momente in care nu vom mai avea, probabil, un astfel de consens dar deocamdata - ceea ce este important - pot vorbi de un consens in directia intaririi si diversificarii drepturilor si libertatilor cetatenesti, pentru intarirea si garantarea acestora. Cred ca este un lucru bun, de care toti cetatenii Romaniei vor putea profita.
Au mai existat articole care starnesc interes special. Astazi voi mentiona un lucru care mi se pare foarte important si care aseaza la nivel constitutional pentru prima data regimul juridic egal intre creantele statului si contributiile fiscale ale cetatenilor, ale companiilor, ale tuturor institutiilor. Pana acum s-a invocat de foarte multe ori faptul ca nu exista un regim juridic egal de responsabilitate a statului ca si a companiilor private.
De asemenea, e vorba de cateva amendamente care au intarit dreptul de aparare si egalitate procesuala pentru ca, in toti acesti ani in care am acumulat experienta pe baza careia am ajuns la concluzia ca e nevoie de o revizuire a Constitutiei, s-a remarcat ca acest principiu trebuie intarit explicit in Constitutie pentru ca ceea ce inseamna egalitatea de mijloace sau egalitatea intre acuzare si aparare in procesul penal sa fie stipulat.
Exista, de asemenea, o largire a prevederilor constitutionale impotriva discriminarilor de orice fel, de pilda legate de orientarea sexuala. Exista, de asemenea, multe articole care introduc categorii noi de drepturi, exista formule prin care responsabilitatea statului pentru protejarea acestor drepturi sa fie mult mai clara.
Exista, iata, si o noutate, si anume, atunci cand vorbim despre responsabilitatea statului in urma unor decizii gresite din motive de rea credinta sau de grava neglijenta a unor magistrati - evident statul are responsabilitate - exista si dreptul ca statul sa se indrepte impotriva celor care s-au facut vinovati de rea credinta sau grava neglijenta . Este cazul unor sentinte date la CEDO in care cetateni romani nedreptatiti au fost despagubiti de statul roman in urma unor erori judiciare, situatie in care, de fapt, toti ceilalti cetateni suporta asta si nu cel care a gresit.
In fine, as mai mentiona faptul ca s-a pus in discutie o chestiune care ii priveste pe toti cetatenii tarii cu drept de vot, respectiv varsta la care sa ai dreptul sa alegi si sa fii ales. Colega noastra deputata Alina Gorghiu si alti colegi au sustinut scaderea pragului de varsta la 16 ani. Nu a fost adoptata in comisie aceasta propunere.
De asemenea, s-a sustinut scaderea pragului de varsta cat priveste dreptul de a fi ales, de la 23 la 21 de ani, ceea ce, de fapt, in multe tari europene exista. Nici aceasta propunere nu a trecut dar votul a fost destul de echilibrat si s-ar putea ca in plen aceasta formula sa nasca o dezbatere foarte serioasa.``



Citeşte mai multe despre:    Constitutia Romaniei    Modificarea Constitutiei    Dreptul de a fi ales    Raspunderea statului    Discriminare



Comentează: [FORUM CONSTITUTIONAL] Sunt aproape gata primele doua titluri ale Constitutiei
Alte titluri

CCR: decontarea cheltuielilor de transport pentru elevi "pe baza de abonament" - neconstitutionala
19 Oct 2019 | 251

CCR: dispozitiile art. 62 alin. (1) si (3) din Legea notarilor publici (in forma anterioara) sunt neconstitutionale
09 Oct 2019 | 270

CCR: reluarea cauzei din faza judecatii in prima instanta ca urmare a redeschiderii procesului penal pentru persoanele condamnate judecate in lipsa - neconstitutionala
09 Oct 2019 | 248

CCR: Excluderea barbatului condamnat care are copil mai mic de un an de la posibilitatea amanarii pedepsei inchisorii/detentiunii pe viata este neconstitutionala
25 Sep 2019 | 238

CCR: Refuzul Presedintelui de a numi ministri interimari la propunerea primului-ministru este neconstitutional
18 Sep 2019 | 358

CSM a aprobat calendarul, tematica si bibliografia pentru Concursul de admitere la INM - septembrie 2019 februarie 2020
17 Sep 2019 | 511



Articole Juridice

Incidenta Deciziei CCR nr. 279/2015 asupra contractelor de munca suspendate la data pronuntarii. Neretroactivitate si neconstitutionalitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Deconcentrarea administrativa principiu al administratiei publice in Codul Administrativ. Serviciile publice deconcentrate (VI)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Functia publica sub imperiul Noului Cod Administrativ (V)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Aplicarea unui spor obligatoriu la pedeapsa principala a inchisorii pedeapsa echitabila sau asuprire neconstitutionala
Sursa: Irina Maria Diculescu

Jurisprudenţă

RIL - Decizia ICCJ 2/2019 - tribunalele specializate sunt competente sa solutioneze apelurile in cererile formulate in procedura executarii silite in materiile ce fac obiectul specializarii lor.
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

CCR - Decizia 506/2019 asupra obiectiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul ordinii si sigurantei publice
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 417/2019 - conflict juridic constitutional intre Parlament si ICCJ
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 504/2019 asupra cererii de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala intre prim-ministru, pe de o parte, si Presedintele Romaniei, pe de alta parte
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei