Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ


Prima pagină » Ştiri juridice » Argumentele pentru care Presedintele a trimis la reexaminare Legea privind eliminarea unor taxe si tarife

Argumentele pentru care Presedintele a trimis la reexaminare Legea privind eliminarea unor taxe si tarife

  Publicat: 25 Dec 2016       948 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Presedintele Romaniei, domnul Klaus Iohannis, a trimis vineri, 23 decembrie 2015, Parlamentului, spre reexaminare, Legea privind eliminarea unor taxe si tarife, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.

Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
Balanta veniturilor si cheltuielilor dintr-o anumita perioada
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Moment (etapa) al judecatii in prima instanta,
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,

Legea privind eliminarea unor taxe si tarife, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative vizeaza eliminarea unor taxe stabilite in sarcina persoanelor fizice si juridice pentru anumite acte realizate sau servicii prestate de autoritati si institutii publice.


Politicile fiscal-bugetare ale statului, precum si concretizarea acestora reprezinta atributele autoritatii legislative si executive si nu fac obiectul controlului de constitutionalitate. Din aceasta perspectiva, desi Legea privind eliminarea unor taxe si tarife, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative a fost declarata constitutionala in raport de criticile formulate, apreciem ca se impune o reanalizare a acesteia de catre Parlament sub aspectul efectelor resimtite de cetateni.


Simplificarea procedurilor in raporturile dintre cetateni si autoritati, precum si diminuarea poverii fiscale prin eliminarea unor taxe si tarife sunt deziderate impartasite la nivelul societatii. Realizarea acestora implica, in mod necesar, adoptarea de masuri legislative coerente, eficiente, predictibile si, in acelasi timp, responsabile. Tocmai de aceea, pentru a fi eficienta, reducerea in sine a taxelor trebuie sa fie insotita de o imbunatatire a procedurilor administrative si a disciplinei bugetare.


Inlocuirea unei plati directe cu una indirecta, precum si absenta unor masuri legislative conexe, de natura sa conduca la realizarea unor servicii publice de calitate, ar putea face ca simpla eliminare a taxelor prevazute de legea transmisa la promulgare sa conduca, pe langa efectul deplasarii poverii fiscale de la beneficiarii acestor servicii catre toti contribuabilii, persoane fizice si juridice, si la consecinta accentuarii disfunctionalitatilor serviciilor publice.


Astfel, problemele cu care se confrunta cele doua servicii publice de radio si televiziune sunt vechi si sistemice si ele se datoreaza, in principal, cadrului legislativ in temeiul caruia acestea functioneaza. In sine, dezbaterea referitoare la eliminarea celor doua taxe si acoperirea cheltuielilor de functionare a celor doua servicii publice de radio si televiziune de la buget nu se poate rezuma doar la simpla intrebare daca este sau nu necesara o taxa pentru sustinerea acestora. Modul de finantare a celor doua servicii publice de radio si de televiziune este in directa legatura cu functionarea acestora, iar argumentul cel mai elocvent in acest sens este chiar interesul pe care aceasta masura legislativa l-a suscitat in spatiul public. Din aceasta perspectiva, consideram ca stabilirea surselor de finantare a serviciilor publice de radio si televiziune sunt aspecte ce trebuie sa faca obiectul unor dezbateri autentice in forul legislativ, care trebuie sa identifice acele solutii optime de natura sa asigure realizarea rolului constitutional al acestora. De aceea, o analiza si, implicit o decizie asupra surselor de finantare a acestor servicii poate fi facuta numai in cadrul unei abordari mai largi care sa vizeze o reforma autentica a modului de functionare a serviciilor publice de radio si televiziune, de care beneficiaza cetatenii care, indiferent de modalitatea aleasa de legiuitor, contribuie la sustinerea acestora, fie direct, fie indirect.


Interventia legislativa asupra art. 40 si 41 din Legea nr. 41/1994 poate genera noi probleme, ce se adauga celor deja existente. Astfel, reducerea surselor proprii de finantare in detrimentul cresterii ponderii sursei publice pentru acoperirea cheltuielilor de functionare si dezvoltare poate conduce la noi probleme legate inclusiv de statutul salariatilor si modalitatea de salarizare a acestora ori poate pune chiar pune in discutie independenta editoriala.


Totodata, in contextul bugetar actual, modificarea adusa art. 41 in sensul ca prin legea bugetara anuala se aproba fondurile de la bugetul de stat alocate Societatii Romane de Radiodifuziune si Societatii Romane de Televiziune apare ca inaplicabila. Astfel, tinand cont ca legea transmisa la promulgare intra in vigoare la 3 zile de la publicare, semnalam ca in bugetul anului 2016 nu sunt cuprinse alocarile necesare, iar pentru anul 2017 bugetul nu se afla inca in procedura parlamentara. Prin urmare, intr-o asemenea situatie tranzitorie, prin intrarea in vigoare a legii aflate la promulgare cele doua servicii publice de radio si televiziune s-ar putea confrunta cu dificultati suplimentare.


Fata de argumentele expuse mai sus si avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, Presedintele Romaniei a solicitat reexaminarea Legii privind eliminarea unor taxe si tarife, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.



Citeşte mai multe despre:    Cerere de reexaminare    Legea nr. 41/1994    Taxa radio-tv

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

A fost formulata cererea de reexaminare asupra Legii privind fondurile de pensii administrate privat
09 Dec 2015 | 1104

Monitorul Oficial al Romaniei nr. 794 din 31.10.2014
04 Nov 2014 | 1713

Monitorul Oficial al Romaniei nr. 138 din 25.02.2014
26 Feb 2014 | 1011

Monitorul Oficial al Romaniei nr. 109 din 13.02.2014
13 Feb 2014 | 1443

Monitorul Oficial al Romaniei nr. 05 din 07.01.2014
09 Jan 2014 | 1072



Articole Juridice

Ajutorul public judiciar beneficiari, forme, conditii de acordare
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Jurisprudenţă

Contract de asigurare de raspundere civila profesionala incheiat de avocat. Introducerea unei clauze de anterioritate
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia a II-a civila, decizia nr. 46 din 16 ianuarie 2020

Decizia CCR nr. 466/2019 - admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum si a Legii nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr 467/2016 - Legea pentru modificarea Codului Penal si a Legii Organizarii judiciare este neconstitutionala.
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 749/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Codul de Procedura Civila precum si ale unor dispozitii din OUG 80/2013
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei