Noul organism european va fi abilitat sa deruleze urmariri penale referitoare la infractiunile de fraudare a bugetului UE.
Sarcina exclusiva a Parchetului European va consta in efectuarea de cercetari si urmariri penale, avand competenta, la nevoie, de a trimite in judecata (in instantele din statele membre) persoanele invinuite de savarsirea de infractiuni care afecteaza bugetul UE.
Parchetul European va avea o structura descentralizata, integrata in sistemele judiciare nationale. Procurori europeni delegati vor efectua cercetarile si urmaririle penale in statul lor membru, utilizand personal national si aplicand legislatia nationala. Actiunile lor vor fi coordonate de Parchetul european, pentru a se asigura o abordare uniforma pe intreg teritoriul UE, aspect de o importanta vitala, in special in cazurile transfrontaliere. Intreaga structura se va baza pe resursele existente si ar trebui, prin urmare, sa nu implice costuri suplimentare substantiale.
Instantelor nationale li se va atribui sarcina de a efectua controlul judiciar, ceea ce inseamna ca actiunile Parchetului european vor putea fi contestate in instantele nationale. In acelasi timp, initiativa legislativa consolideaza in mod considerabil drepturile procedurale ale persoanelor suspectate care vor face obiectul cercetarilor desfasurate de Parchetul European.
Statele membre raporteaza ca, in fiecare an, se pierd circa 500 de milioane de euro din bugetul UE, din cauza unor suspiciuni de frauda.
Tratatul de la Lisabona prevede instituirea unui Parchet european (articolul 86 din TFUE) si consolidarea Eurojust (articolul 85 din TFUE). In discursul privind starea Uniunii (SPEECH/12/296) din septembrie 2012, fostul presedinte Barroso a reiterat angajamentul Comisiei de a concretiza acest proiect.
In mai 2011, Comisia a adoptat Comunicarea privind protejarea intereselor financiare ale Uniunii Europene prin masuri de drept penal si investigatii administrative, in care sunt formulate propuneri privind imbunatatirea protectiei intereselor financiare ale UE (a se vedea IP/11/644).
In iulie 2012, Comisia a adoptat o propunere de directiva pentru combaterea fraudelor care afecteaza bugetul UE prin intermediul dreptului penal (IP/12/767, MEMO/12/544). Propunerea include definitii comune ale infractiunilor impotriva bugetului UE, pedepse minime armonizate (inclusiv pedeapsa cu inchisoarea in cazurile grave) si termene de prescriptie comune.
[Vatra MCP] Contextul, motivele si necesitatea adoptarii Codul Patrimoniului Cultural al Romaniei 22 Feb 2022 | 1354
Curs de dreptul mediului si o Clinica juridica. Inscrieri pana pe 22 august 10 Aug 2021 | 1019
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1329
Legi promulgate in data de 12 iunie 2020 13 Jun 2020 | 1024
EY: Solutii pentru a limita interactiunea cu autoritatile vamale. Vamuirea la domiciliu 31 Mar 2020 | 1164
Pozitia Consiliului Barourilor si Societatilor de Drept din Europa privind eradicarea fenomenului avocaturii clandestine 29 Feb 2020 | 802
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Principiul egalitatii de remunerare intre lucratorii de sex masculin si cei de sex feminin se refera deopotriva pentru „aceeasi munca” si pentru o „munca de aceeasi valoare” Sursa: EuroAvocatura.ro
E-sanatatea si securitatea in munca pe piata unica digitala Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Acordarea vizei de scurta sedere pe teritoriul Romaniei (Short-stay visa) Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati
Imunitatea de jurisdictie a Uniunii Europene. Incheiere contract individual de munca Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 40/A din 07.03.2018 a Curtii de Apel Galati
Functionari publici cu statut special. Dreptul la decontarea biletelor de calatorie cu avionul in afara teritoriului Romaniei. Procedura de aprobare a dreptului de decontare. Principiul teritorialitatii aplicarii legii civile Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 265/10 martie 2021
Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020
Excluderea perioadei de disponibilitate din timpul lucrat. Conditiile restituirii platii nedatorate unor drepturi salariale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Constanta - Decizia civila nr. 153 din data de 17.06.2020