Motivarea Curtii Constitutionale: Orice fel de comisie prezidentiala desfiintata
Curtea Constitutionala a publicat miercuri motivarea deciziei privind neconstitutionalitatea Ordonantei lui Chiuariu prin care era desfiintata Comisia de la Cotroceni si infiintata alta. Totodata, Curtea a motivat si declararea ca neconstitutional a articolului 16 din Legea raspunderii ministeriale.
Principalul argument al Curtii Constitutionale este acela ca Ordonanta lui Chiuariu restringe dreptul presedintelui de a cere urmarirea penala a unui ministru si incalca separatia puterilor in stat . Consecintele motivatiei CC sint extrem de importante, pentru ca din momentul publicarii ei in Monitorul oficial, presedintele are libertatea de a cere imediat urmarirea penala a celor sapte ministri anchetati de procurori.
1. Curtea stabileste ca orice fel de comisie de la Cotroceni este desfiintata, fiind considerata neconstitutionala.
Presedintele are" libertatea de a stabili, fara alta reglementare exterioara, aplicind direct Constitutia, modul in care cere urmarirea penala a unui ministru aflat in exercitiul functiei", se spune in motivarea deciziei. Cu alte cuvinte, atit comisia aparuta prin Ordonanta lui Chiuariu, cit si fosta comisie de la Cotroceni, sint desfiintate. Mai mult, Parlamentul sau Guvernul nu mai pot infiinta prin lege sau printr-o alta Ordonanta vreo comisie de felul acestara, pentru ca ar cadea sub incidenta neconstitutionalitatii.
" Curtea Constitutionala constata ca textul de lege analizat restringe, prin conditiile pe care le impune, dreptul Presedintelui Romaniei de a cere urmarirea penala a membrilor Guvernului pentru faptele savirsite in exercitiul functiei lor"
2. Presedintele nu are voie sa faca cercetari preliminarii cu privire la urmarirea penala a unui ministru
Curtea spune ca presedintelui nu i poate impune "obligatia de a efectua cercetari proprii sau de a incredinta unor structuri extrajudiciare verificarea faptelor penale cu care sint sesizate", deoarece asemenea cercetari " au caracter de acte de urmarie penala sau de acte premergatoare urmaririi penale si sint cu totul straine statului juridic constitutional", incalcind principiul separarii puterilor in stat .
3. Prin decizia de a cere urmarirea penala a unor ministri, presedintele isi asuma raspunderea politica .
Curtea Constitutionala a considerat ca in momentul in care presedintele hotaraste sa ceara urmarirea penala pentru un ministru, isi "asuma raspunderea politica pentru temeinicia deicziei".
Mai precis, presedintele nu este obligat nici sa-si motiveze sau sa-si argumenteze decizia, asa cum se cerea in Ordonanta lui Chiuariu . Mai mult, el nu poate fi actionat in judecata de ministrul pentru care a cerut urmarirea penala, indiferent daca aceasta se declanseaza sau nu, indiferent daca instanta de judecata ii stabileste nevinovatia, tocmai din cauza ca decizia presedintelui este una cu raspundere pur politica si nu juridica.
4. Sesizarea presedintelui cu privire la savirsirea unei infractiuni in exercitiul functiei de catre un membru al Guvernului, poate fi facuta de orice cetatean.
Curtea a stabilit ca nu doar primul-ministru, procurorul general sau procurorul sef al DNA il pot sesiza pe presedinte cu privire la infractiunile savirsite de ministri in exercitiu functiei, ci orice cetatean.
Prevederea din Ordonanta lui Chiuariu care ingradea dreptul cetatenilor de a-l sesiza pe presedinte, este considerata neconstitutionala.
" Toate acesgte conditii sint de natura sa restringa pina la anihilare dreptul constitutional mentionat al Presedintelui Romaniei de a cere urmarirea penala a unui ministru, exercitarea acestuia fiind independenta de actiunea si de decizia celorlalte autoritati".
5. Numirea a 5 judecatori in Comisia prezidentiala, sedintele publice in care se administreaza probe, in care poate fi audiat ministrul asistat de un avocat, asa cum prevedea Ordonanta lui Chiuariu, sint considerate atit "mijloace de a restringe dreptul neconditionat al presedintelui de a cere urmarirea penala a unor ministri", cit si "contrare principiilor impartialitatii si independentei judecatorilor".
Astfel, Curtea a dat cistig de cauza contestatiilor facute de asociatiile de magistrati si stabileste faptul ca judecatorii nu pot fi angrenati in cadrul unor organisme administrative.
Consecinte
Din momentul in care motivarea Curtii Constitutionale va fi publicata in Monitorul Oficial, presedintele Traian Basescu va putea cere urmarirea penala pentru ministrii in functie Tudor Chiuariu, Paul Pacuraru . Totodat, presedintele poate sa-i suspende imediat din functie.
Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
