Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » Motivarea Curtii Constitutionale: Orice fel de comisie prezidentiala desfiintata

Motivarea Curtii Constitutionale: Orice fel de comisie prezidentiala desfiintata

  Publicat: 06 Dec 2007       2785 citiri       Sursa: HotNews.ro  


Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
Curtea Constitutionala a motivat decizia prin care declara neconstitutionala in intregime Ordoananta lui Chiuariu, precizind ca orice fel de comisie speciala " restringe dreptul presedintelui de a cere urmarirea penala a unui ministru".

Traian Basescu, politician roman, s-a nascut in data de 4 noiembrie 1951, Basarabi, azi Murfatlar, judetul Constanta.
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
Prevazute in sectiunea I, cap. IV, t. I, C. proc. pen., partea speciala.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
Politica Agricola Comuna (PAC) – common agricultural policy
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Totalitatea normelor juridice care reglementeaza raporturi sociale ce iau nastere in procesul exercitarii puterii de stat.
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Traian Basescu, politician roman, s-a nascut in data de 4 noiembrie 1951, Basarabi, azi Murfatlar, judetul Constanta.
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca urmare, presedintele Traian Basescu are mina libera de a cere urmarirea penala a ministrilor cercetati de DNA si Parchet, imediat dupa publicare deciziei CC in Monitorul Oficial.

Curtea Constitutionala a publicat miercuri motivarea deciziei privind neconstitutionalitatea Ordonantei lui Chiuariu prin care era desfiintata Comisia de la Cotroceni si infiintata alta. Totodata, Curtea a motivat si declararea ca neconstitutional a articolului 16 din Legea raspunderii ministeriale.

Principalul argument al Curtii Constitutionale este acela ca Ordonanta lui Chiuariu restringe dreptul presedintelui de a cere urmarirea penala a unui ministru si incalca separatia puterilor in stat . Consecintele motivatiei CC sint extrem de importante, pentru ca din momentul publicarii ei in Monitorul oficial, presedintele are libertatea de a cere imediat urmarirea penala a celor sapte ministri anchetati de procurori.

1. Curtea stabileste ca orice fel de comisie de la Cotroceni este desfiintata, fiind considerata neconstitutionala.
Presedintele are" libertatea de a stabili, fara alta reglementare exterioara, aplicind direct Constitutia, modul in care cere urmarirea penala a unui ministru aflat in exercitiul functiei", se spune in motivarea deciziei. Cu alte cuvinte, atit comisia aparuta prin Ordonanta lui Chiuariu, cit si fosta comisie de la Cotroceni, sint desfiintate. Mai mult, Parlamentul sau Guvernul nu mai pot infiinta prin lege sau printr-o alta Ordonanta vreo comisie de felul acestara, pentru ca ar cadea sub incidenta neconstitutionalitatii.
" Curtea Constitutionala constata ca textul de lege analizat restringe, prin conditiile pe care le impune, dreptul Presedintelui Romaniei de a cere urmarirea penala a membrilor Guvernului pentru faptele savirsite in exercitiul functiei lor"

2. Presedintele nu are voie sa faca cercetari preliminarii cu privire la urmarirea penala a unui ministru
Curtea spune ca presedintelui nu i poate impune "obligatia de a efectua cercetari proprii sau de a incredinta unor structuri extrajudiciare verificarea faptelor penale cu care sint sesizate", deoarece asemenea cercetari " au caracter de acte de urmarie penala sau de acte premergatoare urmaririi penale si sint cu totul straine statului juridic constitutional", incalcind principiul separarii puterilor in stat .

3. Prin decizia de a cere urmarirea penala a unor ministri, presedintele isi asuma raspunderea politica .
Curtea Constitutionala a considerat ca in momentul in care presedintele hotaraste sa ceara urmarirea penala pentru un ministru, isi "asuma raspunderea politica pentru temeinicia deicziei".
Mai precis, presedintele nu este obligat nici sa-si motiveze sau sa-si argumenteze decizia, asa cum se cerea in Ordonanta lui Chiuariu. Mai mult, el nu poate fi actionat in judecata de ministrul pentru care a cerut urmarirea penala, indiferent daca aceasta se declanseaza sau nu, indiferent daca instanta de judecata ii stabileste nevinovatia, tocmai din cauza ca decizia presedintelui este una cu raspundere pur politica si nu juridica.

4. Sesizarea presedintelui cu privire la savirsirea unei infractiuni in exercitiul functiei de catre un membru al Guvernului, poate fi facuta de orice cetatean.
Curtea a stabilit ca nu doar primul-ministru, procurorul general sau procurorul sef al DNA il pot sesiza pe presedinte cu privire la infractiunile savirsite de ministri in exercitiu functiei, ci orice cetatean.
Prevederea din Ordonanta lui Chiuariu care ingradea dreptul cetatenilor de a-l sesiza pe presedinte, este considerata neconstitutionala.
" Toate acesgte conditii sint de natura sa restringa pina la anihilare dreptul constitutional mentionat al Presedintelui Romaniei de a cere urmarirea penala a unui ministru, exercitarea acestuia fiind independenta de actiunea si de decizia celorlalte autoritati".

5. Numirea a 5 judecatori in Comisia prezidentiala, sedintele publice in care se administreaza probe, in care poate fi audiat ministrul asistat de un avocat, asa cum prevedea Ordonanta lui Chiuariu, sint considerate atit "mijloace de a restringe dreptul neconditionat al presedintelui de a cere urmarirea penala a unor ministri", cit si "contrare principiilor impartialitatii si independentei judecatorilor".
Astfel, Curtea a dat cistig de cauza contestatiilor facute de asociatiile de magistrati si stabileste faptul ca judecatorii nu pot fi angrenati in cadrul unor organisme administrative.

Consecinte
Din momentul in care motivarea Curtii Constitutionale va fi publicata in Monitorul Oficial, presedintele Traian Basescu va putea cere urmarirea penala pentru ministrii in functie Tudor Chiuariu, Paul Pacuraru. Totodat, presedintele poate sa-i suspende imediat din functie.


Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Dialogurile MCP (X) - Utilizarea retelelor de mesagerie electronica in raporturile de munca
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Dialogurile MCP (IX): Incetarea abuziva a contractului de munca in perioada de proba
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Dialogurile MCP (VIII): Clauza de confidentialitate in contractul individual de munca. Ce este si ce nu este confidential?
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut



Jurisprudenţă

Cerere de recurs semnata electronic. Nulitatea recursului
Pronuntaţă de: Decizia nr. 520 din 7 martie 2019, pronuntata de Sectia I civila a Inaltei Curti de Casatie si Justitie

Anulare Hotarare CNSSU privind instituirea carantinei si interzicerea de participare doar la evenimente religioase
Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL SUCEAVA SECTIA DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL Sedinta publica din 24 mai 2021 Dosar nr. 479/32/2020

Alegerea perioadei care se ia in considerare la stabilirea bazei de calcul al pensiei militare de stat se poate face o singura data
Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 7783/28.11.2018 a Curtii de Apel Galati

Legislaţie

Legea nr. 269/2021 pentru modificarea Legii dialogului social nr. 62/2011 si a Legii nr. 53/2003 - Codul muncii
Legea nr. 269/2021 pentru modificarea Legii dialogului social nr. 62/2011 si a Legii nr. 53/2003 - C ...

OUG 117/2021 pentru modificarea si completarea Codului muncii
Ordonanta de urgenta nr. 117/2021 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii ...

OUG 110/2021 privind acordarea unor zile libere platite parintilor si altor categorii de persoane in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2
Ordonanta de urgenta nr. 110/2021 privind acordarea unor zile libere platite parintilor si altor cat ...