Pentru a marca ``Ziua Europeana 112``, care se sarbatoreste la data de 11 februarie, Comisia Europeana indeamna statele membre sa-si intensifice eforturile in vederea unei mai bune informari a publicului cu privire la existenta numarului 112, care poate fi folosit in toate statele membre ale UE pentru a apela serviciile de urgenta. Un studiu la nivelul UE publicat astazi arata ca aproximativ trei din patru cetateni ai UE nu cunosc inca acest numar salvator de vieti. Cu toate acestea, normele UE in materie de telecomunicatii obliga statele membre sa-si informeze cetatenii cu privire la numarul 112. Pentru a spori nivelul de protectie a cetatenilor UE, statele membre trebuie, de asemenea, sa amelioreze precizia si fiabilitatea informatiilor de localizare a apelantului, in temeiul noilor norme ale UE in materie de telecomunicatii, care trebuie transpuse in legislatia nationala pana la 25 mai anul curent (a se vedea MEMO/09/568). Neelie Kroes, vicepresedinta Comisiei Europene responsabila cu agenda digitala, a declarat: ``Numarul european de urgenta a��a��112a��a�� salveaza vieti, dar numai daca oameni stiu de existenta lui. Statele membre trebuie sa-si intensifice eforturile pentru a se asigura ca toata lumea stie ca poate suna la a��a��112a��a�� in orice situatie de urgenta.``
Campaniile de informare lasa de doritUn studiu Eurobarometru recent arata ca doar ceva mai mult de un sfert (26%) dintre cetatenii UE intervievati au putut identifica in mod spontan 112 ca fiind numarul la care pot apela politia, pompierii sau serviciile de ambulanta oriunde in UE. Numai in cinci tari (Finlanda, Luxemburg, Polonia, Republica Ceha si Slovacia) majoritatea locuitorilor au putut identifica 112 ca fiind numarul de urgenta care poate fi apelat oriunde in UE. In Grecia, Italia si Regatul Unit, sub 10% dintre cetateni stiu acest lucru. La nivelul UE, progresele in acest sens au fost minime in ultimii ani (de la 22% in 2008, la 26% in 2011). In unele tari insa ponderea cetatenilor informati in legatura cu numarul de urgenta 112 a crescut considerabil fata de anul trecut: Austria (de la 31% la 39%), Finlanda (de la 50% la 56%) si Tarile de Jos (de la 45% la 50%). Desi majoritatea tarilor din UE au declarat ca au luat unele masuri de promovare a numarului 112 (cum ar fi indicarea acestuia pe vehiculele de urgenta), potrivit raportului, numai 27% dintre cetatenii UE au afirmat ca au primit informatii in legatura cu acest numar in cursul anului trecut. Avand in vedere ritmul lent al progreselor, Comisia verifica in prezent daca statele membre isi indeplinesc in mod adecvat obligatia de a-si informa cetatenii cu privire la numarul 112.Informarea calatorilorIncepand din iulie 2009, persoanele care-si folosesc telefonul sau dispozitivele mobile atunci cand calatoresc in alte tari din UE trebuie sa primeasca din partea operatorilor de retele un SMS sau un mesaj de alerta cu informatii despre numarul 112 . Cu toate acestea, potrivit studiului, 81% dintre cetatenii UE care calatoresc intr un alt stat membru declara ca nu au primit astfel de informatii. In temeiul noilor norme ale UE in materie de telecomunicatii care urmeaza sa fie transpuse pana in luna mai 2011, informatiile respective trebuie aduse si la cunostinta calatorilor, de exemplu in aeroporturi, in gari si in autogarile internationale.
Informatiile de localizareDisponibilitatea unor informatii precise de localizare a persoanelor care suna la 112 poate determina sosirea mai rapida a serviciilor de urgenta, reducerea gravitatii accidentelor si salvarea de vieti omenesti. Noile norme ale UE in materie de telecomunicatii stipuleaza ca localizarea apelantului trebuie comunicata in mod gratuit de indata ce serviciile de urgenta primesc apelul acestuia si ca sistemele trebuie imbunatatite astfel incat sa poata transmite informatii mai precise si mai fiabile in vederea stabilirii cu exactitate a locului unde se afla apelantul. Pentru a garanta buna functionare a numarului 112, Comisia a actionat in justitie 14 state membre pentru indisponibilitatea informatiilor de localizare a apelantului; 13 dintre aceste state au aplicat masuri corective si, prin urmare, procedurile impotriva lor au fost inchise (in cazul Italiei, procedura este inca in curs: IP/09/1784). De asemenea, Comisia a lansat proceduri impotriva Poloniei si Bulgariei pentru probleme legate de disponibilitatea numarului 112 (IP/05/1585, IP/09/163) si impotriva Italiei, pentru gestionarea necorespunzatoare de catre serviciile de urgenta a apelurilor la 112 (IP/10/65). Aceste proceduri au fost ulterior inchise. In prezent, Comisia continua sa analizeze situatia din mai multe state membre, unde se pare ca informatiile de localizare a apelantului nu sunt comunicate in cazul tuturor abonatilor la retelele de telefonie fixa si/sau al tuturor utilizatorilor serviciilor de roaming ale retelelor de telefonie mobila. Numarul european de urgenta 112 poate fi apelat gratuit de pe telefoane fixe si mobile in toate statele membre ale UE (IP/08/1968). Si Danemarca, Finlanda, Malta, Tarile de Jos, Portugalia, Romania si Suedia au decis ca numarul 112 sa devina propriul lor numar national de urgenta. In plus, 112 poate fi apelat si in tari din afara UE, precum Croatia, Muntenegru si Turcia. Si Ucraina a prevazut introducerea acestui numar .
Website-ul Comisiei dedicat numarului 112: www.ec.europa .eu/112
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 465
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1404
Ministerul Finantelor Publice si institutiile din subordine au demarat o verificare a conditiilor in care mai multe persoane care au beneficiat de somaj tehnic 12 Jul 2020 | 1442
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 1089
Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala 20 Feb 2020 | 1009
ICCJ: Data savarsirii si epuizarii infractiunii de abandon de familie 23 Jan 2020 | 2878
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Despagubirile datorate de institutiile publice ca urmare a concedierilor abuzive. Plata integrala sau esalonare pe 5 ani? Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Un stat UE poate refuza sa recunoasca un permis de conducere care a fost doar reinnoit intr-un alt stat membru dupa ce i-a interzis titularului acestui permis sa conduca pe teritoriul sau Sursa: EuroAvocatura.ro
Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020
Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020
Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020
Comunicarea deciziei de concediere. Efectele refuzului salariatului de a primi decizia de concediere Pronuntaţă de: Curtea de Apel BUCURESTI - Decizia nr. 445/29.01.2019