din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1966 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Mesajul Secretarului de Stat, Lidia Barac, cu prilejul prezentarii bilantului pe anul 2010 al Curtii de Apel Timisoara

Mesajul Secretarului de Stat, Lidia Barac, cu prilejul prezentarii bilantului pe anul 2010 al Curtii de Apel Timisoara

  Publicat: 28 Feb 2011       2320 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
"Doresc sa incep prin a declara ca imi asum consecintele vulnerabilitatilor identificate de dumneavoastra in materialul de bilant, intrucat am condus Curtea de Apel Timisoara pe tot parcursul trimestrului I al anului 2010.

Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Dispozitie cuprinsa in testament prin care testatorul dispune ca dupa decesul sau ca o anumita persoana sa primeasca intreaga mostenire (legat universal),
Regula fundamentala a dreptuilui international contemporan,
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Magistrat care, potrivit legii, are atributii de a solutiona cauze penale, civile si administrative in cadrul unei instante judecatoresti.
Contracte incheiate la bursa bazate pe activele suport (subiacente), precum cele referitoare la valori mobiliare, valute selective, marfuri negociabile la bursa etc.
Potrivit Legii 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, totalitatea bunurilor care formeaza obiectul dreptului de proprietate publica.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Numarul minim de membri prevazut de lege pentru intrunirea valabila a unui organ colegial
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Reglementat in sectiunea XI, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Activitatea organizata sau autorizata de o autoritate publica, in scopul satisfacerii, dupa caz, a unui interes public.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Grup de cuvinte prin care se individualizeaza si se identifica o persoana fizica in societate si familie.
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.

Ministrul Justitiei, domnul Catalin Predoiu, a receptat pozitiv intalnirea recenta cu magistratii din raza de activitate a instantei dumneavoastra.


In raport cu rezultatele obtinute de dumneavoastra in anul 2010, ministrul Justitiei are un motiv in plus de a va multumi dumneavoastra, judecatorilor si personalului care sustine activitatea instantelor, pentru modul in care ati sustinut actul de justitie in anul care a trecut si pentru calitatea managementului dezvoltat la Curtea de Apel Timisoara.
In primul rand, remarc o crestere a operativitatii in solutionarea dosarelor (94%) fata de anul 2009, in conditiile in care volumul dumneavoastra de activitate a crescut, iar aceasta crestere nu a fost nici uniforma, nici controlabila pe parcursul anului 2010, ceea ce a implicat activitati manageriale speciale, care se reflecta in rezultatele obtinute.
Apoi, durata procedurilor de judecata, derulate de dumneavoastra, merita remarcata! A nu avea dosare mai vechi de un an, decat intr-un numar extrem de redus (15), a avea sectii, precum sectia de litigii de munca, sectia penala, fara niciun dosar mai vechi de un an este un lucru extrem de rar astazi, daca ne raportam la alte instante, la care doar primul termen de judecata se plaseaza la peste un an de la momentul inregistrarii cauzei.
Inteleg ca ati obtinut aceste rezultate amendand efectele programului volumului optim care afecteaza dramatic durata procedurilor judecatoresti, dar, pentru aceste rezultate, dumneavoastra ati depus eforturi suplimentare, preschimband termenele de judecata in cadrul unor proceduri de tip judiciar, ceea ce e nefiresc!
Este motivul pentru care Ministerul Justitiei a solicitat CSM stoparea programului volumului optim. E timpul ca dumneavoastra sa fiti scutiti de proceduri si eforturi suplimentare pentru a raspunde interesului justitiabililor si societatii de a beneficia, deopotriva, de o justitie rapida.
Un mesaj special al ministrului Justitiei adresat dumneavoastra, prin intermediul meu, este legat de modul in care, prin comportamentul dumneavoastra profesional si extraprofesional ati reusit sa feriti justitia timisoreana de zona coruptiei si lipsei de integritate .
Prea multe instante/parchete din Romania sunt puse in situatia de a justifica, in prag de bilant, conduita unor magistrati si efectele acesteia asupra justitiei si asupra imaginii propriilor instante si parchete!
In stransa legatura cu acest subiect, nu pot sa nu remarc proiectele dumneavoastra viitoare sau in derulare.
Va felicit pentru initiativa de a incheia si a pune in functiune Protocolul cu Universitatea de Vest Timisoara prin care judecatorii s-au oferit a fi adevarati mentori pentru viitorii magistrati - acum studenti in anii terminali. Numai dezvoltand asemenea activitati puteti sustine in mod real valorile profesiei: independenta, impartialitatea, integritatea. Acelasi proiect arata un tip de management judiciar cu totul special. Ati reusit sa supliniti dimensiunea resurselor umane necesare obtinerii de performanta, implicand studentii in activitati judiciare si administrative specifice. Beneficiul acestui exercitiu de imaginatie si actiune se rasfrange in egala masura asupra ambelor parti ale proiectului. Este motivul pentru care va propun sa fiti de acord ca, prin intermediul Ministerului Justitiei, sa popularizam proiectul dumneavoastra si efectele sale, la nivel national. Acceptul dumneavoastra, pentru mine personal, ar fi o onoare, asa cum proiectul dumneavoastra pentru anul 2011, de a repune in discutie continutul valorilor profesiei: independenta, impartialitatea, integritatea si de a evalua modul in care fiecare judecator in activitatea proprie promoveaza aceste valori reprezinta o reala mandrie.
Este extrem de important sa cultivam astfel de valori, pe baza carora justitia poate renaste, se poate consolida ori de cate ori este pusa la incercare, independent de natura factorilor de agresiune la care poate fi supusa.
Acestor eforturi trebuie sa li se adauge cele derivate din nevoia indeplinirii agendei noastre europene.
Aduceti pe masa dumneavoastra aceasta agenda!
Ministerul Justitiei isi ia angajamentul de a va transmite periodic stadiul masurilor inscrise pe agenda europeana, stadiul negocierilor instrumentelor europene, pozitia si rolul Romaniei in cadrul actualelor preocupari, problemele de fond ce fac obiectul propunerilor legislative. Romania are cu ce se lauda in acest domeniu . Si nu ma refer doar la initiativa/coinitiativa legislativa, ci, mai ales, la calitatea expertilor nostri ale caror contributii sunt apreciate in spatiul european. Dintre acestia, multi sunt magistrati detasati.
Formele de pregatire profesionala descentralizate, derulate de dumneavoastra nu pot ignora agenda europeana.
Sunt lucruri de invatat si care, totodata, ne pot invita la reflectii profesionale atunci cand abordam chestiuni de judecata .
Doresc sa ma refer la unul dintre ele. Dupa cum cunoasteti, in cadrul proiectului de Directiva a Parlamentului European si a Consiliului privind instituirea Ordinului European de Protectie (OEP), in care Romania este coinitiator, au fost discutii aprinse in cadrul negocierilor in privinta domeniilor de aplicare al instrumentului european imaginat. Directiva in discutie vizeaza instituirea unui Ordinului European de Protectie, care ar urma sa fie emis de o autoritate judiciara sau de o autoritate echivalenta dintru-un Stat Membru, in special de a proteja viata, integritatea fizica si psihica a unei persoane aflate in pericol - stare stabilita intr-o procedura penala sau civila/administrativa interna pe teritoriul Uniunii Europene, respectiv, oriunde s-ar afla persoana in cauza. Cum dreptul la viata, integritate fizica si psihica este un drept fundamental al omului, care se impune a fi ocrotit in mod egal, independent de natura procedurilor (penale sau civile) prin care se constata ca un cetatean al unui Stat Membru se afla in pericol din perspectiva acestui drept fundamental, in cadrul negocierilor si al votului final au prevalat asemenea considerente, dincolo de disputele tehnice, legate de temeiul juridic al proiectului de lege, in raport cu dispozitiile Tratatului, a caror tendinta ar fi condus la un vot mai putin confortabil initiativei legislative, aspecte de natura a fi produs ingrijorare cetatenilor Statelor Membre, cat privind ``aplecarea`` Statelor Membre asupra unor valori circumscrise nevoii de a asigura o protectie fara echivoc a dreptului la viata/integritate si neconditionat de natura procedurilor. De aceea, atunci cand negocierile pareau a esua din motive legate de cvorumul neconfortabil, dialogul a fost relansat intre Statele Membre, iar cand proiectul de Directiva parea a intruni un numar suficient de voturi, linistea nu s-a asternut in cadrul Consiliului, pana cand acest vot s-a conturat ca fiind unul mult mai expresiv, de natura a transmite cetatenilor Uniunii Europene un mesaj clar de protectie egala in fata unui pericol identic. Acesta au fost motivele care au condus la amanarea sedintei de vot, timp in care Statele Membre au reflectat asupra modului in care va fi perceput de cetatenii Uniunii Europene un vot ``la limita`` - derivat din ratiuni tehnice! Asa s-a ajuns ca rezultatul votului din Parlamentul European sa fie: 610 voturi pentru, 13 impotriva, 56 abtineri.
Prin acest exemplu, am dorit sa evoc respectul pentru cetatean si felul in care trebuie sa ne raportam la interesul cetatenilor ori de cate ori acesta se afla in joc, in cadrul activitatii de judecata, facand obiectul deciziilor judiciare.
Jurisprudenta neunitara nu are nimic comun cu hotararile diferite pronuntate de aceasi instanta/sectie in aceeasi materie. Este un caz de incalcare a unei minime discipline jurisdictionale, care arata dispretul pentru justitiabili si pentru comunitatea pe care o deservesc respectivele instante. Pentru aceste situatii trebuie activata raspunderea judecatorului.
Avem nevoie de un CSM matur si de o inspectie judiciara independenta si eficienta.
Cunoasterea si asumarea agendei europene implineste si alte obiective.
Este important pentru dumneavoastra sa cunoasteti ratiunea proiectelor legislative in care este antrenata Romania ca membra a Uniunii Europene, cat si continutul acestor proiecte legislative care, are legatura cu forma dumneavoastra profesionala si cu actul de justitie propriu-zis.
Astfel, este important sa accesam portalul e-justice.eu, este important sa cunoastem preocuparile pentru propunerile de Regulament privind Societatea Privata Europena, cu efecte asupra investitiilor straine si impact asupra bugetului de stat; preocuparile pentru propunerea de regulament privind competenta judiciara; recunoasterea si executarea hotararilor in materie civila si comerciala, in cadrul careia Romania sustine abolirea exequatorului; garantii procedurale pentru consolidarea procesului echitabil; propunerea de regulament care vizeaza certificatul european de mostenitor, context in care veti intelege cat de modern e noul Cod Civil al Romaniei, care contine norme compatibile cu actualele proceduri europene. La fel, propunerea de Directiva privind combaterea abuzului sexual, exploatarea sexuala a copiilor si a pornografiei infantile, care va fi supusa dezbaterii in sedinta plenara din 22 iunie 2011 a Parlamentului European, va poate trezi interesul pentru observarea si diseminarea viitorului Cod Penal, ocazie cu care veti constata superioritatea reglementarilor, in acord cu obiectivele Directivei amintite.
De asemenea, pe agenda dumneavoastra profesionala trebuie sa mai inscrieti Regulamentul 1259/2010 de punere in aplicare a unei forme de cooperare consolidata in domeniul legislatiei aplicabile divortului si separatiei de corp, act adoptat si publicat in decembrie 2010 si care devine aplicabil la 21 iunie 2012.
La fel, limitele de exercitare ale dreptului la interpret/traducere din perspectiva art.6 al CEDO, pot fi mai bine intelese in activitatea dumneavoastra curenta daca cunoasteti continutul Directivei 2010/64/UE a Parlamentului European si a Consiliului privind dreptul la interpret si traducere in cadrul procesului penal, adoptata in luna octombrie 2010.
Din perspectiva agendei interne a Ministerului Justitiei sunt abilitata sa va transmit urmatoarele informatii:
1. In perioada imediat urmatoare, Ministerul Justitiei va declansa un demers de natura a face posibila reluarea procedurilor de ocupare a posturilor vacante finantate din sistemul judiciar, in baza memorandumului din anul 2009, pe de o parte, iar pe de alta parte, va solicita Guvernului obtinerea de finantare pentru posturile vacante nefinantate la acest moment.
2. In prima parte a lunii martie vom supune dezbaterii publice doua proiecte de acte normative extrem de importante, si anume: proiectul de lege prin care este configurat un statut modern al personalului de specialitate din instante/parchete, de o maniera incat magistratii sa simta efectiv sprijinul acestei categorii de personal, pilon pentru o dezvoltare sanatoasa a procedurilor de lucru din interiorul structurilor judiciare, precum si legea raspunderii disciplinare a magistratilor, reclamata atat din interiorul sistemului judiciar, cat si din afara acestuia.
In grupul de lucru de la Ministerul Justitiei au avut reprezentare categoriile vizate, inclusiv CSM.
In acelasi timp, Ministerul Justitiei evalueaza o serie de propuneri legislative ale CSM si ICCJ, recent transmise.
In acest context, doresc sa va informez ca din punct de vedere legislativ, Ministerul Justitiei a incheiat multe obiective dintre cele cuprinse in Strategia de Dezvoltare a Justitiei ca Serviciu Public 2010-2014, cunoscuta de dumneavoastra.
Prin urmare, important este sa transpunem masurile in fapte, dincolo de interesul de a formaliza documentul mentionat, etapa care, in continuare, sta in atentia Ministerului Justitiei.
In incheiere, doresc sa va multumesc pentru eforturile depuse si performantele obtinute, dorindu-va, in nume personal, in numele domnului ministru Catalin Predoiu, multa sanatate si succes in sustinerea proiectelor dumneavoastra pentru anul 2011, intre care se regaseste si cel vizat de nevoia de implementare a Codurilor cu succes, fapt ce explica planificarea de catre dumneavoastra a unor sesiuni de seminarii pentru diseminarea continutului actualelor reglementari, cat si proiectul care vizeaza perfectionarea cunostintelor de management judiciar si juridic. La fel de importanta este derularea, in continuare, a procesului de sondare a justitiabililor, avocatilor, procurorilor, societatii civile, reprezentantilor mass-media in privinta calitatii activitatii dumneavoastra.
Aratati ca va pasa prin valorificarea feed-back-ului obtinut in acest demers!
In acelasi timp, va asigur de faptul ca Ministerul Justitiei promoveaza principii identice cu cele recent evocate de CSM, fiind dispus sa dezvolte o conlucrare institutionala in interesul sistemului judiciar, in masura in care CSM va trece de la abordari de tipul declaratiilor de principii/intentii la actiuni menite a da substanta acestor principii, prin elaborarea unor programe de actiune coerente, in asa fel, incat efectele actiunilor imaginate sa fie concretizate in beneficii reale pentru sistemul judiciar.

Va multumesc!

Secretar de stat in cadrul Ministerului Justitiei
Lidia Barac



Citeşte mai multe despre:    Lidia Barac    Curtea de Apel Timisoara    Bilant 2010

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Judecatori eliberati din functie la data de 02 martie 2020
03 Mar 2020 | 1038

ICCJ: art. 43 C. Pen: toate infractiunile concurente sa fie savarsite dupa condamnarea definitiva neexecutata. Neaplicabil cand una dintre infractiuni este in concurs si cu cea care constituie primul termen al recidivei.
14 Jun 2019 | 723

Conferinta INPPA: �Probleme actuale in procesul civil si in procesul penal�
02 May 2018 | 2755

ICCJ. Dezlegare chestiune de drept � dezincriminarea faptei functionarului public care a obtinut un folos patrimonial pentru o persoana cu care s-a aflat in raporturi comerciale
04 Mar 2017 | 3441

Avocat trimis in judecata sub aspectul savarsirii infractiunilor de hartuire si tulburarea ordinii si linistii publice
05 Nov 2015 | 1579

Parchetul de pe langa Curtea de Apel Timisoara: Comisar sef de penitenciar trimis in judecata pentru luare de mita
23 Sep 2014 | 2026



Articole Juridice

Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati

Motivarea decizie de concediere versus Oportunitatea acesteia. Solutii jurisprudentiale
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

Limitele principiului retroactivitatii efectelor nulitatii deciziei de concediere. Neretroactivitatea deciziei de reintegrare a salariatului
Sursa: Irina Maria Diculescu

Clauza de neconcurenta in contractele de munca. Aplicabilitate practica. Solutii jurisprudentiale
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim

Jurisprudenţă

ICCJ - Decizia nr. 14/2019 dispozitiile art. 43 alin. (2) din Codul penal presupun ca toate infractiunile concurente sa fie savarsite dupa condamnarea definitiva neexecutata sau executata partial
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Exigibilitatea creantei nu este afectata de esalonarea platii prin acte normative, iar dobanda legala curge de la data indeplinirii celor trei conditii esentiale
Pronuntaţă de: Tribunalul Caras Severin Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 424/2017, in sedinta publica din 7 martie 2017

Posibilitatea cumulului dobanzii legale cu daune compensatorii menite sa acopere prejudiciul cauzat prin erodarea creantei
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Timisoara - Sectia Litigii de munca si Asigurari sociale, Decizia civila nr.12/2017, pronuntata in sedinta publica din data de 11 ianuarie 2017

Admitere in magistratura. Conditia privind �buna reputatie�. Exigente
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1722 din 29 martie 2012