Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Ştiri juridice » Chiuariu deschide Justitia pentru magistratii-interviu

Chiuariu deschide Justitia pentru magistratii-interviu

  Publicat: 26 Nov 2007       2785 citiri       Sursa: Cotidianul  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Mihail Selegean, directorul Institutului National al Magistraturii (INM), a criticat ieri prevederile OUG nr. 100/2007, care ar netezi drumul catre magistratura al eventualilor candidati.

Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Magistrat care, potrivit legii, are atributii de a solutiona cauze penale, civile si administrative in cadrul unei instante judecatoresti.
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Desemneaza situatia in care un membru al completului de judecata este oprit, in cazurile expres prevazute de lege, sa participe la solutionarea unui anumit litigiu.
Magistrat care, potrivit legii, are atributii de a solutiona cauze penale, civile si administrative in cadrul unei instante judecatoresti.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Soldul din care reiese o insuficienta a resurselor in raport cu nevoile, in cursul unei perioade date;
Persoana care a implinit varsta de 18 ani.
Regula a CE privind disponibilitatea in timp a sumelor alocate unui program operational.
Ordonanta prevede ca, in urmatoarele opt luni, candidatii selectati prin interviu de catre CSM pentru functii de judecatori sau procurori nu mai sint obligati sa urmeze si cursuri de formare profesionala, cum se intimpla pina acum, si nici sa mai sustina examenul de verificare a cunostintelor la finalul acestora. Ordonanta a fost adoptata de Guvern luna trecuta, la solicitarea Comisiei Europene, tocmai cu scopul de a creste gradul de profesionalizare a judecatorilor si procurorilor. Insa in locul unei decizii ferme si rapide privind eliminarea accesului in magistratura pe usa din dos, ea a permis in continuare modalitatea de numire fara concurs pina pe 1 iunie 2008, moment de la care este abrogata.

Statutul magistratilor prevede ca numirile in functii de procurori si de judecatori se pot face pe cale ordinara (dupa absolvirea cursurilor de doi ani ale INM si un an de stagiu), calea cea mai dificila, sau extraordinara (prin concurs, pentru juristii cu vechime de peste cinci ani, sau doar prin interviu, pentru cei cu vechime de peste zece ani). Aceasta ultima metoda prevedea ca, dupa concurs sau dupa interviu, admisii sa urmeze niste cursuri de formare profesionala si apoi sa dea un examen de absolvire a acestora. Ordonanta prevede insa abrogarea imediata, inca din 8 octombrie 2007, atit a cursurilor, cit si a examenului ulterior.

In acest fel, a explicat directorul INM, vom avea magistrati de slaba calitate, admisi doar in urma unui interviu sumar in care, uneori, membrii CSM ii ajuta pe candidati sau chiar raspund in locul lor. Selegean a prezentat in sprijinul acestei aprecieri citeva interviuri care au avut loc in vara acestui an, publicate si comentate de un judecator pe site-ul juridice.ro. Aceste exemple dovedesc excesiva ingaduinta a CSM atunci cind a admis candidatii.


De pilda, un candidat intrebat de presedintele CSM, Anton Pandrea, despre cauzele de incompatibilitate in civil si in penal a raspuns senin: „Nu stiu, lucrez in penal“. Cu toate acestea, candidatul a fost admis si a devenit judecator. Mihai Selegean, directorul INM, a apreciat ca CSM admite foarte multi magistrati prin interviu din cauza ca sint „presati de sistem“, adica de numarul mare de dosare aflate pe rolul instantelor. „Ar trebui insa ales raul cel mai mic, adica ocuparea posturilor vacante pe timp mai indelungat, dar cu oameni de calitate“, a conchis Selegean. In replica, Biroul de presa al CSM spune ca „apeleaza la procedura numirilor in magistratura pe baza de interviu doar in situatii exceptionale, justificate de deficit major de personal”.

Directorul INM nu este insa convins de situatia exceptionala care ar reclama admiterea in magistratura a unor juristi slab pregatiti. El spune ca la nivelul instantelor sunt vacante doar 270 de posturi, dintre care 180 sint rezervate absolventilor INM. El a criticat si faptul ca CSM a transformat “exceptia” interviului intr-o adevarata regula .

O statistica a INM spune ca, din 2005, numarul magistratilor admisi prin concurs de CSM a scazut constant (210 in 2005, 28 in 2006 si doi in 2007), in timp ce a crescut exponential cel al candidatilor admisi in urma interviului (10 in 2005, 68 in 2006 si 102 in 2007). Mai mult, Selegean a observat ca, daca in cazul absolventilor INM, acestia sunt repartizati strict la Judecatorii, cei admisi prin interviu pot fi judecatori chiar si la Curti de Apel, instante superioare primelor.


Citeşte mai multe despre:   



Comentează: Chiuariu deschide Justitia pentru magistratii-interviu
Articole Juridice

Deconcentrarea administrativa – principiu al administratiei publice in Codul Administrativ. Serviciile publice deconcentrate (VI)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Constituirea unei fundatii. Patrimoniu si documente necesare
Sursa: Irina Maria Diculescu

Raspunderea coordonatorului activitatii salariatului in accidentele de munca. Plata daunelor morale
Sursa: Irina Maria Diculescu



Jurisprudenţă

ICCJ - Hotararile pronuntate in procedura filtrarii nu pot fi atacate cu contestatie in anulare sau cu revizuire
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia nr. 417/2019 - conflict juridic constitutional intre Parlament si ICCJ
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 504/2019 asupra cererii de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala intre prim-ministru, pe de o parte, si Presedintel
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Legislaţie

Normele metodologice privind functionarea SIMPV - 09.10.2019
Normele metodologice privind functionarea Sistemului informatic de monitorizare a prezentei la vot s ...

Legea 179/2019 - regimul juridic al francizei, modificarea Codului fiscal
Legea nr. 179/2019 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 52/1997 privind regim ...

Ordinul ASPAAS nr. 573/2019 pentru modificarea si completarea Normelor privind organizarea si desfasurarea examenului de competenta profesionala
Ordinul nr. 573/2019 pentru modificarea si completarea Normelor privind organizarea si desfasurarea ...