``Fata de proiectul de lege privind raspunderea disciplinara a magistratilor, pus in dezbatere publica marti, 14 iunie 2011, in contextul initiativei de revizuire a Constitutiei si a prefigurarii unui proiect de raspundere materiala a magistratilor, Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania face public punctul sau de vedere asupra acestor initiative legislative, corelate.Prin instituirea suprematiei deciziilor Curtii Constitutionale si ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie in solutionarea recursurilor in interesul legii devine imposibila aplicarea directa si prioritara a Conventiei Europene sau a Dreptului Comunitar, atunci cand contin dispozitii mai favorabile, in detrimentul deciziilor mentionate.Cu alte cuvinte, Statul refuza cetatenilor sai dreptul la aplicarea CEDO sau a dreptului comunitar interzicand magistratilor sai sa aplice in cauzele interne dispozitiile CEDO sau dreptul comunitar, desi aceasta indatorire este prevazuta in Constitutie .Prin textul mentionat se instituie, contrar dispozitiilor art. 20 alin. 2 si art. 148 alin. 2 din Constitutie (ce nu au fost abrogate prin proiectul de revizuire), suprematia deciziilor Curtii Constitutionale asupra Dreptului Comunitar si asupra Conventiei Europene a Drepturilor Omului, desi Curtea Constitutionala este un organism mai degraba politic, aceasta nefacand parte din sistemul judiciar. Prin urmare se doreste in mod exclusiv asigurarea aplicarii unor decizii politice.Dincolo de textul sec de lege, UNJR atrage atentia asupra unui pericol ascuns, si anume: justitiabilii sa nu mai beneficieze de protectie jurisdictionala, in situatiile in care Statul este chemat de acestia in fata instantelor de judecata in materii extrem de sensibile precum cele ale incalcarilor drepturilor fundamentale in contextul unor situatii de urgenta. Acestia vor fi lipsiti de protectie jurisdictionala, urmand ca un organ situat in afara puterii judecatoresti, cu membri numiti eminamente politic, Curtea Constitutionala, sa fie cel chemat sa le asigure protectia .In orice sistem de drept, erorile judiciare sunt inerente, iar interpretarea normelor de drept genereaza uneori dezbateri furtunoase in practica si doctrina. Din cauza legislatiei incoerente si instabile si a lipsei mijloacelor legislative de asigurare a unei practici judiciare unitare efective, erorile si practica neunitara vor continua sa existe indiferent de orice raspundere a magistratului.Amenintarea magistratului din cauza opiniilor sale in interpretarea legii cu cercetarea disciplinara aflata la latitudinea Ministrului Justitiei, in situatii in care acesta are uneori si calitatea de parte, este departe de a asigura o interpretare independenta si impartiala a legii si constituie o sursa de presiune in scopul interpretarii legii in sensul dorit de Ministerul Justitiei, institutie politica care face parte din executiv.In ceea ce priveste definirea abaterilor disciplinare, UNJR subliniaza ca atat Inspectia Judiciara, cat si Consiliul Superior al Magistraturii, sunt organe administrative ce nu au competenta de a verifica temeinicia si legalitatea unei hotarari judecatoresti, aceasta putand fi cenzurata exclusiv in caile de atac.Posibilitatea de a inceta un mandat a carui durata a fost stabilita de legea aplicabila la data dobandirii sale, masura preconizata prin proiectul de lege privind raspunderea disciplinara, este vadit contrara Constitutiei si creeaza un precedent extrem de periculos pentru regulile democratiei, imposibil de trecut cu vederea.Scopul acestor propuneri legislative, corelate, este unul singur: lipsirea cetatenilor de protectia jurisdictionala a drepturilor lor, in cazul in care realizarea acestor drepturi ar intra in conflict cu interesele guvernului.In cazul in care actualul ministru al justitiei considera ca suprematia constitutiei si a reglementarilor internationale este facultativa, pentru a degreva instantele de judecata de procese inutile, UNJR sugereaza ministerului justitiei preluarea activitatii jurisdictionale in materia drepturilor salariale, pensiilor, contenciosului administrativ si fiscal.Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania va trimite Ministerului Justitiei punctul sau de vedere detaliat, cu propuneri concrete, fata de materialul pus in dezbatere publica. Cresterea responsabilitatii magistratilor si imbunatatirea pregatirii profesionale a acestora sunt valori pe care le cunoastem si le promovam. Nu vom admite insa niciodata ca aceste valori sa fie denaturate pentru justificarea unor instrumente ce aduc atingere esentei independentei justitiei.Judecator Natalia RomanPresedintele Uniunii Nationale a Judecatorilor din Romania``
Reactia UNJR cu privire la diminuarea bugetului Ministerului Justitiei pentru anul 2016 de catre Guvernul Romaniei 11 Dec 2015 | 1586
Uniunea Judecatorilor solicita CSAT sa ii comunice hotararile care implica serviciile secrete in justitie 09 Dec 2015 | 1024
Pozitia UNJR ref. la modificare Codului Penal 11 Dec 2013 | 1823
UNJR critica modul neconstitutional de adoptare a Noului Cod al insolventei 07 Oct 2013 | 1492
Drept la replica - judecator Horatius Dumbrava, membru ales al CSM 13 Nov 2012 | 1518
Jud. Natalia Roman: Este de datoria UNJR sa esplice care este rolul judecatorului in societate 31 Oct 2011 | 2357
Plata diferentelor salariale. Diminuarea cu 25 la suta a salariilor bugetarilor este ilegala Pronuntaţă de: Tribunalul Valcea