Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Ştiri juridice » ANPC a aplicat amenzi de peste 455.000 de lei comerciantilor de cosmetice de protectie solara si autobronzante

ANPC a aplicat amenzi de peste 455.000 de lei comerciantilor de cosmetice de protectie solara si autobronzante

  Publicat: 22 Jul 2011       2002 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
In perioada 1 8 iulie 2011, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, domnul Constantin Cerbulescu, a dispus o actiune tematica de control privind respectarea prevederilor legale la comercializarea produselor cosmetice de protectie solara si autobronzante.

Materiale care invelesc un produs sau un ansamblu de produse in timpul manipularii, transportului,
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Materiale care invelesc un produs sau un ansamblu de produse in timpul manipularii, transportului,
Lista electorala - lista ce cuprinde toti alegatorii care isi exercita dreptul de vot in cadrul unei sectii de votare;
Orice material scris, imprimat, litografiat, gravat sau ilustrat, care contine elemente de identificare a produsului si care insoteste produsul sau este aderent la ambalajul acestuia
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Orice material scris, imprimat, litografiat, gravat sau ilustrat, care contine elemente de identificare a produsului si care insoteste produsul sau este aderent la ambalajul acestuia
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Document care justifica primirea unei sume de bani. Constituie un act justificativ de inregistrare a sumelor incasate in registrul de casa si in contabilitate.
Expresie baneasca a valorii marfii ori suma care se plateste pentru un bun transmis, o lucrare sau o prestare de servicii.
Orice material scris, imprimat, litografiat, gravat sau ilustrat, care contine elemente de identificare a produsului si care insoteste produsul sau este aderent la ambalajul acestuia
Materiale care invelesc un produs sau un ansamblu de produse in timpul manipularii, transportului,
Orice material scris, imprimat, litografiat, gravat sau ilustrat, care contine elemente de identificare a produsului si care insoteste produsul sau este aderent la ambalajul acestuia
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,

Au fost verificati 469 operatori economici, depistandu-se abateri de la prevederile legale la 292 dintre acestia (269 vanzatori, 18 distribuitori, 4 importatori si un producator), reprezentand 62,26% din totalul controlat.

Pentru abaterile constatate s-au aplicat 128 de amenzi contraventionale in valoare totala de 455.700 lei. Au mai fost aplicate 8 masuri de retragere de la comercializare pentru produse in valoare de 1745 lei care aveau data minima de valabilitate depasita si s-au aplicat 143 de masuri de oprire temporara de la comercializare pentru produse in valoare de 154.754 lei care aveau deficiente de informare.


Deficiente constatate

1. Informarea consumatorilor
Produsele cosmetice pot fi puse pe piata numai daca pe recipient si pe ambalaj sunt inscriptionate vizibil, lizibil si cu caractere care nu se sterg usor, urmatoarele date: numele sau denumirea producatorului; sediul sau adresa producatorului din statul membru al Comunitatii Europene sau tara de origine pentru produsele fabricate in afara Comunitatii Europene; continutul nominal in momentul ambalarii produsului, indicat in greutate sau in volum, - data de minima durabilitate marcata prin sintagma ``A se folosi preferabil inainte de``, urmata de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se afla inscriptionata aceasta data, exprimata fie prin luna si an, fie prin zi, luna si an si cu cifre arabe; in cazul in care produsele cosmetice au o durabilitate mai mare de 30 de luni, indicarea datei de minima durabilitate nu este obligatorie - mentiunile se completeaza cu indicarea PAO (perioada dupa deschiderea produsului cosmetic in care poate fi folosit in siguranta de catre consumatori); precautiile speciale la utilizare, precum si informatiile speciale de avertizare pentru produsele cosmetice de uz personal; functia produsului cosmetic, exceptand cazul in care aceasta rezulta din prezentarea produsului; numarul lotului de fabricatie sau o indicatie care sa permita identificarea produsului; lista ingredientelor, precedata de cuvantul ``ingrediente``; colorantii se pot mentiona dupa celelalte ingrediente iar compozitiile de parfumare sau de aromatizare si materiile lor prime vor fi mentionate prin cuvantul ``parfum``, respectiv ``aroma``.

Abateri privind informarea consumatorilor au fost constatate la 89 operatori economici (18,97% din totalul controlat), din judetele Cluj (lapte de protectie solara FPS20, crema de protectie solara pentru copii FPS50 a caror data de minima durabilitate era exprimata fie prin ``valabilitate``, fie prin ``termen de valabilitate`` in loc de sintagma prevazuta de legea cosmeticelor ``A se folosi preferabil inainte de``, iar lista ingredientelor nu era precedata de cuvantul ``ingrediente`` ci de cuvantul ``compozitie``), Bucuresti (produse cosmetice de protectie solara care prezentau neconcordante intre informatiile din instructiunile de utilizare si cele de pe etichete, respectiv, pe eticheta scria ``dupa plaja`` iar in instructiuni era trecut ``produsul se aplica inainte de expunerea la soare``; diverse sortimente de cosmetice care nu aveau inscrise pe recipient informatiile privind numele/denumirea si adresa din statul membru CE a producatorului, continutul nominal, precautiile speciale la utilizare, data minima de durabilitate, acestea fiind inscrise numai pe ambalaj, contrar prevederilor legale; produse cosmetice care aveau inscrisa pe eticheta mentiunea ``reducand cantitatea indicata de aplicare, veti diminua semnificativ nivelul de protectie`` fara a indica insa doza zilnica recomandata) etc.

2. Traducerea in limba romana a informatiilor pentru consumator
Toate informatiile prezentate consumatorului trebuie traduse in limba romana, cu exceptia listei cuprinzand ingredientele, unde se folosesc denumirile din Nomenclatorul international pentru produse cosmetice - INCI (colorantii vor fi inscrisi conform numarului din indexul culorilor - COLOUR INDEX).

Au fost constatate abateri privind traducerea informatiilor in limba romana la 54 operatori economici (3 distribuitori si 51 de vanzatori), reprezentand 11,51% din totalul controlat, din judetele Cluj (diverse creme de protectie solara, importate din Turcia, comercializate fara traducerea in limba romana a functiei produselor), Bistrita-Nasaud (lotiuni si emulsii de plaja, importate din Ungaria si China, care nu aveau traducerea in limba romana a precautiilor de utilizare si a avertismentelor), Bucuresti (diverse creme de protectie solara si lotiuni care nu aveau traduse infrmatiile privind precautiile speciale la utilizare) etc.

3. Respectarea prevederilor legale in cazul promotiilor
Conform articolului 9 din Legea 148/2000 privind publicitatea, informatiile care se refera la oferta speciala trebuie sa indice, in mod clar si neechivoc, data la care inceteaza oferta sau, daca este cazul, faptul ca oferta speciala se refera la stocul de bunuri disponibil, iar daca oferta speciala nu a inceput inca, data de incepere a perioadei in care se aplica pretul special sau alte conditii specifice.

Abateri privind promotiile au fost constatate la 4 operatori economici (0,852%), din judetele Braila (pachet promotional format din spray pentru protectie solara si cadou apa termala, la comercializare negasindu-se produsele singulare astfel incat consumatorul sa poata intelege avantajul pretului promotional), Salaj (pachet promotional format din doua creme, pe care se mentiona ``pretul pentru al doilea produs este la jumatate``, fara a fi expus la comercializare produsul singular astfel incat consumatorul sa poata compara preturile), Suceava (preturile afisate pe produse difereau de preturile din catalogul cu reduceri), Timis (diverse sortimente de produse de protectie solara comercializate la promotie fara informatiile obligatorii despre data de incepere si cea de incetare a promotiei si continutul ofertei).

4. Respectarea prevederilor Legii 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii
Un operator economic din judetul Arad comercializa pachete formate dintre-o crema de protectie solara, pe care scria ``cadou`` si o crema hidratanta pentru copii, fara ca cele doua produse sa se gaseasca si separat la vanzare astfel incat consumatorul sa poata face o comparatie a preturilor.

5. Afisarea la loc vizibil a plachetei continand numarul INFO CONSUMATOR: 0800 080 999 (telefon gratuit in reteaua Romtelecom), precum si adresa si numarul de telefon ale comisariatelor judetene pentru protectia consumatorilor, respectiv ale CPCMB si adresa site-ului oficial al ANPC: www.anpc.gov.ro
Abatere constatata la 27 operatori economici (5,75%) din judetele Bacau, Dolj, Mehedinti, Prahova etc.

6. Alte abateri (legalitatea functionarii, afisarea in mod vizibil a denumirii unitatii, a codului unic de inregistrare la Registrul comertului, din care sa rezulte obiectul/obiectele de activitate al/ale societatii pentru care este autorizata sa functioneze, precum si afisarea si respectarea orarului de functionare, afisarea preturilor) au fost constatate la 162 de operatori economici (34,54), din judetele Arges, Arad, Bacau, Bihor, Botosani, Maramures etc.


Sfaturi pentru consumatorii care achizitioneaza produse cosmetice


- sa achizitioneze cosmetice numai din magazine si/sau raioane specializate, unde se elibereaza documente de cumparare (factura, bon fiscal, chitanta fiscala), de care vor avea neaparat nevoie in caz de o eventuala reclamatie; in plus, produsele originale nu se vand in afara lanturilor de distributie, cum ar fi tarabele sau persoane fizice ``cu sacosa``;
- sa fie atenti la preturi; un produs cu pret foarte mic fata de medie este dubios, este posibil sa fie contrafacaut;
- sa fie atenti la calitatea ambalajului; sa verifice daca calitatea ambalajului corespunde valorii produsului; sunt sanse mari ca un produs zis ``de lux``, ambalat in pungi de plastic sau intr-o cutie banala, sa fie de fapt o contrafacere;
- sa examineze cu atentie eticheta, o calitate proasta a tiparirii poate ascunde o contrafacere;
- sa stie ca unii producatori si importatori ``de marca`` au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu eticheta - holograma, pentru securizarea lor si pentru protejarea marcii;
- sa stie ca pe orice produs cosmetic trebuie sa fie inscriptionat numele sau denumirea producatorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piata, ori al importatorului de produse din afara UE;
- sa stie ca majoritatea produselor trebuie sa aiba inscriptionata data de minima durabilitate precedata de expresia ``A se folosi preferabil inainte de ``, urmata de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se afla inscriptionata aceasta data, exprimata fie prin luna si an, fie prin zi, luna si an, si cu cifre arabe;
- sa stie ca anumite produse precum cremele, nu au data de minima durabilitate ci au inscriptionat un simbol (PAO) constand intr-o cutie intredeschisa, pe sau langa care este mentionata perioada dupa deschidere in care produsul poate fi folosit in siguranta, in luni de zile (6, 12 luni de ex);
- sa stie ca sunt produse la care data de minima durabilitate este mai mare de 30 de luni si atunci aceasta nu se mai mentioneaza (cazul recipientelor sub presiune cum sunt deodorantele)...!
- sa citeasca cu atentie eticheta si sa tina cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare.



Citeşte mai multe despre:    ANPC    Amenzi    Protectia consumatorilor    Cosmetice



Comentează: ANPC a aplicat amenzi de peste 455.000 de lei comerciantilor de cosmetice de protectie solara si autobronzante
Alte titluri

Consiliul Concurentei: Modul de organizare a licitatiilor pentr deszapezirea drumurilor faciliteaza intelegerile - amenzi de peste 1 milion de euro pentru 4 companii
17 Sep 2019 | 177

Mihalache c. Romaniei - sofer cercetat penal de doua ori pentru aceeasi fapta
13 Jul 2019 | 142

Consiliul Concurentei lanseaza "Monitorul Preturilor Carburantilor"
01 Jul 2019 | 193

A fost initiat un proiect de lege privind eliminarea standardelor duble la produsele de import
22 May 2019 | 151

ANPC a aplicat amenzi de peste 1,2 milioane de lei vanzatorilor de incaltaminte. Sfaturi pentru consumatori!
12 May 2019 | 127

Peste 1200 de angajatori au fost sanctionati de inspectorii de munca, in perioada 1 aprilie 3 mai 2019
12 May 2019 | 204



Articole Juridice

Aplicarea unui spor obligatoriu la pedeapsa principala a inchisorii pedeapsa echitabila sau asuprire neconstitutionala
Sursa: Irina Maria Diculescu

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Drepturile parintelui salariat la intoarcerea din concediul de crestere a copilului
Sursa: Irina Maria Diculescu

Constitutionalitatea acordului de recunoastere a vinovatiei
Sursa: Irina Maria Diculescu

Jurisprudenţă

Inlocuirea de catre instanta a sanctiunii aplicate angajatorului. Sanctiune nepecuniara
Pronuntaţă de: Judecatoria Iasi, Sectia Civila, Sentinta nr. 7138 din 10.06.2016

Desfacerea contractului de munca, la expirarea termenului de preaviz. Motive ce nu tin de persoana salariatului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII-a Conflicte de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 3074 din 08.06.2016

Anularea procesului-verbal de contraventie. Inexistenta faptei contraventionale
Pronuntaţă de: Judecatoria Pitesti, Sectia Civila, Sentinta nr. 3291/2016 din 11.04.2016

Primirea la munca a 4 persoane fara contract de munca. Amenda contraventionala
Pronuntaţă de: Judecatoria Botosani, Sectia Civila, Sedinta din 14.06.2016