Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ


Prima pagină » Ştiri juridice » ANPC a aplicat amenzi de peste 455.000 de lei comerciantilor de cosmetice de protectie solara si autobronzante

ANPC a aplicat amenzi de peste 455.000 de lei comerciantilor de cosmetice de protectie solara si autobronzante

  Publicat: 22 Jul 2011       2421 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
In perioada 1 8 iulie 2011, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, domnul Constantin Cerbulescu, a dispus o actiune tematica de control privind respectarea prevederilor legale la comercializarea produselor cosmetice de protectie solara si autobronzante.

Materiale care invelesc un produs sau un ansamblu de produse in timpul manipularii, transportului,
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Materiale care invelesc un produs sau un ansamblu de produse in timpul manipularii, transportului,
Lista electorala - lista ce cuprinde toti alegatorii care isi exercita dreptul de vot in cadrul unei sectii de votare;
Orice material scris, imprimat, litografiat, gravat sau ilustrat, care contine elemente de identificare a produsului si care insoteste produsul sau este aderent la ambalajul acestuia
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Orice material scris, imprimat, litografiat, gravat sau ilustrat, care contine elemente de identificare a produsului si care insoteste produsul sau este aderent la ambalajul acestuia
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Document care justifica primirea unei sume de bani. Constituie un act justificativ de inregistrare a sumelor incasate in registrul de casa si in contabilitate.
Expresie baneasca a valorii marfii ori suma care se plateste pentru un bun transmis, o lucrare sau o prestare de servicii.
Orice material scris, imprimat, litografiat, gravat sau ilustrat, care contine elemente de identificare a produsului si care insoteste produsul sau este aderent la ambalajul acestuia
Materiale care invelesc un produs sau un ansamblu de produse in timpul manipularii, transportului,
Orice material scris, imprimat, litografiat, gravat sau ilustrat, care contine elemente de identificare a produsului si care insoteste produsul sau este aderent la ambalajul acestuia
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,

Au fost verificati 469 operatori economici, depistandu-se abateri de la prevederile legale la 292 dintre acestia (269 vanzatori, 18 distribuitori, 4 importatori si un producator), reprezentand 62,26% din totalul controlat.

Pentru abaterile constatate s-au aplicat 128 de amenzi contraventionale in valoare totala de 455.700 lei. Au mai fost aplicate 8 masuri de retragere de la comercializare pentru produse in valoare de 1745 lei care aveau data minima de valabilitate depasita si s-au aplicat 143 de masuri de oprire temporara de la comercializare pentru produse in valoare de 154.754 lei care aveau deficiente de informare.


Deficiente constatate

1. Informarea consumatorilor
Produsele cosmetice pot fi puse pe piata numai daca pe recipient si pe ambalaj sunt inscriptionate vizibil, lizibil si cu caractere care nu se sterg usor, urmatoarele date: numele sau denumirea producatorului; sediul sau adresa producatorului din statul membru al Comunitatii Europene sau tara de origine pentru produsele fabricate in afara Comunitatii Europene; continutul nominal in momentul ambalarii produsului, indicat in greutate sau in volum, - data de minima durabilitate marcata prin sintagma ``A se folosi preferabil inainte de``, urmata de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se afla inscriptionata aceasta data, exprimata fie prin luna si an, fie prin zi, luna si an si cu cifre arabe; in cazul in care produsele cosmetice au o durabilitate mai mare de 30 de luni, indicarea datei de minima durabilitate nu este obligatorie - mentiunile se completeaza cu indicarea PAO (perioada dupa deschiderea produsului cosmetic in care poate fi folosit in siguranta de catre consumatori); precautiile speciale la utilizare, precum si informatiile speciale de avertizare pentru produsele cosmetice de uz personal; functia produsului cosmetic, exceptand cazul in care aceasta rezulta din prezentarea produsului; numarul lotului de fabricatie sau o indicatie care sa permita identificarea produsului; lista ingredientelor, precedata de cuvantul ``ingrediente``; colorantii se pot mentiona dupa celelalte ingrediente iar compozitiile de parfumare sau de aromatizare si materiile lor prime vor fi mentionate prin cuvantul ``parfum``, respectiv ``aroma``.

Abateri privind informarea consumatorilor au fost constatate la 89 operatori economici (18,97% din totalul controlat), din judetele Cluj (lapte de protectie solara FPS20, crema de protectie solara pentru copii FPS50 a caror data de minima durabilitate era exprimata fie prin ``valabilitate``, fie prin ``termen de valabilitate`` in loc de sintagma prevazuta de legea cosmeticelor ``A se folosi preferabil inainte de``, iar lista ingredientelor nu era precedata de cuvantul ``ingrediente`` ci de cuvantul ``compozitie``), Bucuresti (produse cosmetice de protectie solara care prezentau neconcordante intre informatiile din instructiunile de utilizare si cele de pe etichete, respectiv, pe eticheta scria ``dupa plaja`` iar in instructiuni era trecut ``produsul se aplica inainte de expunerea la soare``; diverse sortimente de cosmetice care nu aveau inscrise pe recipient informatiile privind numele/denumirea si adresa din statul membru CE a producatorului, continutul nominal, precautiile speciale la utilizare, data minima de durabilitate, acestea fiind inscrise numai pe ambalaj, contrar prevederilor legale; produse cosmetice care aveau inscrisa pe eticheta mentiunea ``reducand cantitatea indicata de aplicare, veti diminua semnificativ nivelul de protectie`` fara a indica insa doza zilnica recomandata) etc.

2. Traducerea in limba romana a informatiilor pentru consumator
Toate informatiile prezentate consumatorului trebuie traduse in limba romana, cu exceptia listei cuprinzand ingredientele, unde se folosesc denumirile din Nomenclatorul international pentru produse cosmetice - INCI (colorantii vor fi inscrisi conform numarului din indexul culorilor - COLOUR INDEX).

Au fost constatate abateri privind traducerea informatiilor in limba romana la 54 operatori economici (3 distribuitori si 51 de vanzatori), reprezentand 11,51% din totalul controlat, din judetele Cluj (diverse creme de protectie solara, importate din Turcia, comercializate fara traducerea in limba romana a functiei produselor), Bistrita-Nasaud (lotiuni si emulsii de plaja, importate din Ungaria si China, care nu aveau traducerea in limba romana a precautiilor de utilizare si a avertismentelor), Bucuresti (diverse creme de protectie solara si lotiuni care nu aveau traduse infrmatiile privind precautiile speciale la utilizare) etc.

3. Respectarea prevederilor legale in cazul promotiilor
Conform articolului 9 din Legea 148/2000 privind publicitatea, informatiile care se refera la oferta speciala trebuie sa indice, in mod clar si neechivoc, data la care inceteaza oferta sau, daca este cazul, faptul ca oferta speciala se refera la stocul de bunuri disponibil, iar daca oferta speciala nu a inceput inca, data de incepere a perioadei in care se aplica pretul special sau alte conditii specifice.

Abateri privind promotiile au fost constatate la 4 operatori economici (0,852%), din judetele Braila (pachet promotional format din spray pentru protectie solara si cadou apa termala, la comercializare negasindu-se produsele singulare astfel incat consumatorul sa poata intelege avantajul pretului promotional), Salaj (pachet promotional format din doua creme, pe care se mentiona ``pretul pentru al doilea produs este la jumatate``, fara a fi expus la comercializare produsul singular astfel incat consumatorul sa poata compara preturile), Suceava (preturile afisate pe produse difereau de preturile din catalogul cu reduceri), Timis (diverse sortimente de produse de protectie solara comercializate la promotie fara informatiile obligatorii despre data de incepere si cea de incetare a promotiei si continutul ofertei).

4. Respectarea prevederilor Legii 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii
Un operator economic din judetul Arad comercializa pachete formate dintre-o crema de protectie solara, pe care scria ``cadou`` si o crema hidratanta pentru copii, fara ca cele doua produse sa se gaseasca si separat la vanzare astfel incat consumatorul sa poata face o comparatie a preturilor.

5. Afisarea la loc vizibil a plachetei continand numarul INFO CONSUMATOR: 0800 080 999 (telefon gratuit in reteaua Romtelecom), precum si adresa si numarul de telefon ale comisariatelor judetene pentru protectia consumatorilor, respectiv ale CPCMB si adresa site-ului oficial al ANPC: www.anpc.gov.ro
Abatere constatata la 27 operatori economici (5,75%) din judetele Bacau, Dolj, Mehedinti, Prahova etc.

6. Alte abateri (legalitatea functionarii, afisarea in mod vizibil a denumirii unitatii, a codului unic de inregistrare la Registrul comertului, din care sa rezulte obiectul/obiectele de activitate al/ale societatii pentru care este autorizata sa functioneze, precum si afisarea si respectarea orarului de functionare, afisarea preturilor) au fost constatate la 162 de operatori economici (34,54), din judetele Arges, Arad, Bacau, Bihor, Botosani, Maramures etc.


Sfaturi pentru consumatorii care achizitioneaza produse cosmetice


- sa achizitioneze cosmetice numai din magazine si/sau raioane specializate, unde se elibereaza documente de cumparare (factura, bon fiscal, chitanta fiscala), de care vor avea neaparat nevoie in caz de o eventuala reclamatie; in plus, produsele originale nu se vand in afara lanturilor de distributie, cum ar fi tarabele sau persoane fizice ``cu sacosa``;
- sa fie atenti la preturi; un produs cu pret foarte mic fata de medie este dubios, este posibil sa fie contrafacaut;
- sa fie atenti la calitatea ambalajului; sa verifice daca calitatea ambalajului corespunde valorii produsului; sunt sanse mari ca un produs zis ``de lux``, ambalat in pungi de plastic sau intr-o cutie banala, sa fie de fapt o contrafacere;
- sa examineze cu atentie eticheta, o calitate proasta a tiparirii poate ascunde o contrafacere;
- sa stie ca unii producatori si importatori ``de marca`` au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu eticheta - holograma, pentru securizarea lor si pentru protejarea marcii;
- sa stie ca pe orice produs cosmetic trebuie sa fie inscriptionat numele sau denumirea producatorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piata, ori al importatorului de produse din afara UE;
- sa stie ca majoritatea produselor trebuie sa aiba inscriptionata data de minima durabilitate precedata de expresia ``A se folosi preferabil inainte de ``, urmata de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se afla inscriptionata aceasta data, exprimata fie prin luna si an, fie prin zi, luna si an, si cu cifre arabe;
- sa stie ca anumite produse precum cremele, nu au data de minima durabilitate ci au inscriptionat un simbol (PAO) constand intr-o cutie intredeschisa, pe sau langa care este mentionata perioada dupa deschidere in care produsul poate fi folosit in siguranta, in luni de zile (6, 12 luni de ex);
- sa stie ca sunt produse la care data de minima durabilitate este mai mare de 30 de luni si atunci aceasta nu se mai mentioneaza (cazul recipientelor sub presiune cum sunt deodorantele)...!
- sa citeasca cu atentie eticheta si sa tina cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare.



Citeşte mai multe despre:    ANPC    Amenzi    Protectia consumatorilor    Cosmetice

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

[Vatra MCP] Schimbarile vizate de Codul Patrimoniului Cultural al Romaniei
23 Feb 2022 | 754

14 26.06.2021: ITM a aplicat amenzi de aproximativ 10 mil. de lei aplicate pentru nerespectarea prevederilor legale in domeniul relatiilor de munca si al securitatii si sanatatii in munca
01 Jul 2021 | 2017

Sase companii care ofera servicii de food & beverage in incinta Aeroportului Otopeni amendate pentru fixarea preturilor, concurenta neloiala
27 Mar 2021 | 963

Inspectia Muncii a aplicat amenzi de peste 3 mil. de lei de la data intrarii in vigoare a Legii nr. 55/2020
21 Oct 2020 | 1602

Peste 4500 de angajatori au fost verificati de inspectorii de munca in ultima saptamana
30 Sep 2020 | 1527

CNCD: Includerea criteriului de varsta la angajare incalca dreptul la egalitate de tratament
13 Aug 2020 | 1415



Articole Juridice

Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati

Nelegalitatea proceselor-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor aplicate conform O.U.G. nr. 129/2021
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati

Dezvaluirea de date unor terti, intr-un dosar aflat pe rolul instantelor judecatoresti
Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP

Utilizarea si dezvaluirea fara temei legal a unor imagini din sistemul de supraveghere video al asociatiei de proprietari
Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP

Jurisprudenţă

CEDO: Pfenning Distributie SRL impotriva Romaniei. Dreptul la un proces echitabil. Dreptul de a nu fi judecat sau pedepsit de doua ori
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului

CEDO: Csiszer si Csibi impotriva Romaniei. Libertatea de intrunire si de asociere
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului

Procedurile de control ale ITM nu trebuie sa fie insotite de o sanctiune care sa fie atat de disproportionata fata de gravitatea incalcarii
Pronuntaţă de: Judecatoria Campina - Sentinta civila nr. 1062 din data de 01 Aprilie 2019

Obligarea salariatului, conducator auto, la plata catre angajator a contravaloarii amenzii de circulatie aplicate salariatului in exercitarea atributiilor de serviciu. Raspunderea patrimoniala a salariatului.
Pronuntaţă de: Tribunalul ARGES Sentinta civila nr. 3073/13.11.2020