De fapt, respectivele unitati de cazare ii garantasera Team4 Travel, prin contract, o astfel de exclusivitate.Cu toate acestea, unitatile de cazare in cauza nu respectau aceasta exclusivitate si acordau anumite cote pentru aceleasi date catre CHS Tour Services, o agentie de voiaj concurenta, de asemenea cu sediul in Innsbruck, insa Team4 Travel nu cunostea acest lucru la momentul distribuirii brosurilor sale.Considerand ca declaratia de exclusivitate cuprinsa in brosurile Team4 Travel incalca interdictia practicilor neloiale, CHS a solicitat instantelor austriece sa ii interzica Team4 Travel sa utilizeze respectiva declaratie . Primele doua instante au respins aceasta cerere, pentru motivul ca, in opinia lor, nu exista o practica neloiala. Astfel, avand in vedere garantiile de exclusivitate care ii fusesera acordate de unitatile de cazare, Team4 Travel ar fi respectat cerintele de diligenta profesionala. CHS a formulat atunci recurs la Oberster Gerichthof (Curtea suprema, Austria).Curtea Suprema observa ca informatia privind exclusivitatea continuta in brosurile publicate de Team4 Travel este incorecta in mod obiectiv. Indeplinind toate criteriile prevazute in mod expres in aceasta privinta de Directiva privind practicile comerciale neloiale1, aceasta informatie ar constitui, in perceptia consumatorului mediu, o practica comerciala inselatoare. Cu toate acestea, avand in vedere economia generala a directivei, instanta nationala se intreaba daca, inainte de a califica o practica drept inselatoare, si prin urmare neloiala si interzisa, trebuie sa se verifice, pe langa aceste criterii, daca respectiva practica este contrara cerintelor diligentei profesionale, situatie care nu s-ar regasi in speta, pentru motivul ca Team4 Travel ar fi facut totul pentru a garanta exclusivitatea de care se prevaleaza in brosurile sale. Oberster Gerichtshof s-a adresat atunci Curtii de Justitie pentru interpretarea directivei mentionate.Prin hotararea pronuntata azi, Curtea raspunde ca, in cazul in care o practica comerciala indeplineste toate criteriile enuntate in mod expres de dispozitia2 directivei care reglementeaza in mod specific practicile inselatoare fata de consumator, nu este necesara verificarea aspectului daca o astfel de practica este de asemenea contrara cerintelor diligentei profesionale in sensul aceleiasi directive pentru ca aceasta sa poata fi considerata in mod valabil ca fiind neloiala si, prin urmare, interzisa.Astfel, potrivit dispozitiei relevante din directiva, caracterul inselator al unei practici comerciale depinde numai de imprejurarea ca ea este mincinoasa prin faptul ca contine informatii false sau ca, in mod general, poate induce in eroare consumatorul mediu cu privire, printre altele, la natura sau la principalele caracteristici ale unui produs sau ale unui serviciu si ca, prin urmare, poate sa il determine pe acest consumator sa ia o decizie comerciala pe care nu ar fi luat-o in absenta unei astfel de practici . Astfel, elementele constitutive ale unei practici comerciale inselatoare sunt concepute, in esenta, din perspectiva consumatorului in calitate de destinatar al practicilor comerciale neloiale.In ipoteza in care aceste caracteristici sunt indeplinite, practica trebuie considerata inselatoare si, prin urmare, neloiala si interzisa, fara a fi necesara verificarea conditiei - cuprinse intr-o alta dispozitie3 din aceeasi directiva care enunta definitia generala a practicilor comerciale neloiale si care avea legatura cu domeniul antreprenorului - daca practica este contrara cerintelor diligentei profesionale.Astfel, directiva garanteaza in caz de practici comerciale inselatoare un nivel ridicat de protectie a consumatorilor. Aceste practici, impreuna cu practicile comerciale agresive, constituie practicile comerciale neloiale sunt, de departe, cele mai numeroase.
Hotararea in cauza C-435/11 CHS Tour Services GmbH/Team4 Travel GmbH1 Directivei 2005/29/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 11 mai 2005 privind practicile neloiale ale intreprinderilor de pe piata interna fata de consumatori si de modificare a Directivei 84/450/CEE a Consiliului, a Directivelor 97/7/CE, 98/27/CE si 2002/65/CE ale Parlamentului European si ale Consiliului si a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 al Parlamentului European si al Consiliului (JO L 149, p. 22, Editie speciala, 15/vol. 14, p. 260, rectificare in JO L 129, p. 40).2 Articolul 6 alineatul (1) din directiva mentionata anterior.3 Articolul 5 alineatul (1) litera (a) din directiva mentionata anterior.
GDPR: Montarea unor camere video in perimetrul apartamentului proprietate personala Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP
CJUE nu este competenta sa se pronunte asupra unui diferend frontalier cu caracter international care nu tine de dreptul Uniunii Sursa: EuroAvocatura.ro
Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior � pedeapsa justa sau grava inechitate Sursa: Irina Maria Diculescu
Formalitatile necesare transferului salariatilor de la un angajator (cedent) la altul (cesionar) Sursa: Av. Iulian Gales
Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal � o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat? Sursa: Irina Maria Diculescu
Publicitatea in avocatura. Marketing juridic. Limitari si posibilitati practice Sursa: Irina Maria Diculescu
Initiativa cetateneasca europeana. Situatia regiunilor cu minoritate nationala Sursa: EuroAvocatura.ro
Reincredintare minor. Exceptia de necompetenta a instantelor romane Pronuntaţă de: Judecatoria Beclean - Sentinta civila nr. 1348/2010 din data 25.02.2011
Marca. Actiune privind interzicerea utilizarii nume comercial inregistrat ca marca anterior Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia civila si de proprietate intelectuala, decizia nr. 492 din 25 ianuarie 2011
Dreptul la informare a actionarilor in societatile tranzactionate pe piata de capital Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Sectia comerciala - Decizia 29 din 18.02.2010