La primirea bunului, acesta a indepartat folia de protectie care acoperea salteaua. Ulterior, el a returnat salteaua intreprinderii slewo, solicitand rambursarea pretului de achizitie de 1 094,52 euro si a costurilor returnarii.
Slewo este de parere ca domnul Ledowski nu putea exercita dreptul de retragere de care dispune in mod normal consumatorul in cazul unei achizitii online, timp de 14 zile . Astfel, in opinia sa, Directiva privind drepturile consumatorilor1 exclude dreptul de retragere in ceea ce priveste ``bunurile sigilate care nu pot fi returnate din motive de protectie a sanatatii sau din motive de igiena si care au fost desigilate de consumator``.
Bundesgerichtshof (Curtea Federala de Justitie, Germania), sesizata cu litigiul, solicita Curtii de Justitie sa interpreteze directiva. Ea doreste in special sa stie daca un bun precum o saltea, a carui protectie a fost indepartata de consumator dupa livrare, intra in sfera excluderii prevazute de directiva.
Prin hotararea sa pronuntata Curtea de justitie da un raspuns negativ la aceasta intrebare.
In consecinta, indepartarea, de catre consumator, a foliei de protectie a unei saltele cumparate pe internet nu il impiedica pe acesta sa isi exercite dreptul de retragere.
Curtea aminteste ca dreptul de retragere urmareste protectia consumatorului in situatia speciala a unei vanzari la distanta, in care el nu are posibilitatea de a vedea produsul anterior incheierii contractului. Acest drept este, asadar, menit sa compenseze dezavantajul ce rezulta pentru consumator dintr-un contract la distanta, prin acordarea unui termen de reflectie adecvat in decursul caruia acesta are posibilitatea de a examina si de a testa bunul dobandit in masura necesara pentru a stabili natura, caracteristicile si modul de functionare ale acestuia.
In ceea ce priveste excluderea in cauza, natura unui bun este cea care poate justifica sigilarea ambalajului sau din motive de protectie a sanatatii sau din motive de igiena. Desigilarea ambalajului unui asemenea bun face astfel sa dispara garantia in materie de protectie a sanatatii sau de igiena. Odata ce ambalajul a fost desigilat de catre consumator si intrucat nu mai ofera o garantie in materie de protectie a sanatatii sau de igiena, un asemenea bun risca sa nu mai poata fi utilizat de un tert si, astfel, sa nu mai poata fi comercializat.
Potrivit Curtii, o saltea, precum cea in cauza, a carei protectie a fost indepartata de consumator dupa livrare nu intra in sfera exceptiei de la dreptul de retragere in cauza.
Astfel, pe de o parte, o asemenea saltea, desi este posibil sa fi fost utilizata, nu pare sa fie, pentru acest simplu fapt, definitiv improprie pentru o noua utilizare de catre un tert sau pentru o noua comercializare. Este suficient in aceasta privinta sa se aminteasca, printre altele, ca una si aceeasi saltea este utilizata de clientii succesivi ai unui hotel, ca exista o piata a saltelelor de ocazie si ca saltelele care au fost utilizate pot face obiectul unei curatari in profunzime.
Pe de alta parte, in ceea ce priveste dreptul de retragere, o saltea poate fi asimilata unui articol de imbracaminte, categorie pentru care directiva prevede in mod expres posibilitatea returnarii dupa probare. O asemenea asimilare este posibila in masura in care, chiar si in cazul unui contact direct intre aceste bunuri si corpul uman, se poate prezuma ca comerciantul este in masura sa le faca, dupa ce au fost returnate de consumator, prin intermediul unui tratament precum o curatare sau o dezinfectie, proprii pentru o noua utilizare de catre un tert si, prin urmare, pentru o noua comercializare, fara a aduce atingere imperativelor de protectie a sanatatii sau de igiena. Curtea subliniaza insa ca, potrivit directivei, consumatorul raspunde pentru orice diminuare a valorii unui bun care rezulta dintr-o alta manipulare a bunului decat cea necesara pentru determinarea naturii, a caracteristicilor si a bunei functionari a acestuia, fara insa ca el sa fie decazut din dreptul sau de retragere.
Hotararea in cauza C-681/17 slewo // schlafen leben wohnen GmbH/Sascha Ledowski
1 Directiva 2011/83/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 25 octombrie 2011 privind drepturile consumatorilor, de modificare a Directivei 93/13/CEE a Consiliului si a Directivei 1999/44/CE a Parlamentului European si a Consiliului si de abrogare a Directivei 85/577/CEE a Consiliului si a Directivei 97/7/CE a Parlamentului European si a Consiliului (JO 2011, L 304, p. 64).
Simpla incalcare a Regulamentului GDPR nu constituie temeiul unui drept la despagubiri Sursa: MCP Cabinet avocati
GDPR: Montarea unor camere video in perimetrul apartamentului proprietate personala Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP
Polita RCA este obligatorie atunci cand vehiculul in cauza este inmatriculat si nu a fost retras in mod legal din circulatie Sursa: EuroAvocatura.ro
Dreptul la deconectare al salariatului in era digitala. Reglementare Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
CJUE: Noi instructiuni practice pentru parti. Faza scrisa si orala a procedurii Sursa: EuroAvocatura.ro
CJUE: Despre respectarea termenelor de plata care nu depasesc 30 sau 60 de zile Sursa: EuroAvocatura.ro
CJUE nu este competenta sa se pronunte asupra unui diferend frontalier cu caracter international care nu tine de dreptul Uniunii Sursa: EuroAvocatura.ro
Instantele nationale procedeaza la adresarea unei intrebari CJUE numai dupa analizarea necesitatii si pertinentei acesteia Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1704/2019
Cerere de sesizare a CJUE referitoare la netemeinicie, din perspectiva art. 267 paragraful 1 din TFUE Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Incheiere din 13 septembrie 2016
Conditiile de admisibilitate ale unei cereri de sesizare a CJUE cu o intrebare preliminara Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Incheiere din 6 aprilie 2012