Serviciile UNRWA sunt in principiu accesibile palestinienilor care traiesc in aceste teritorii si care si-au pierdut atat domiciliul cat si mijloacele de subzistenta in urma conflictului din 1948, precum si descendentilor acestor persoane .Conventia de la Geneva1 defineste cui si in ce imprejurari i se poate recunoaste calitatea de refugiat si ce implica aceasta recunoastere . In contextul Uniunii Europene, obligatiile care decurg din conventie sunt reluate in Directiva 2004/832.Potrivit conventiei, termenul a��refugiata�� este aplicabil oricarei persoane care, in urma unor temeri justificate de a fi persecutata datorita rasei, religiei, nationalitatii, apartenentei la un anumit grup social sau opiniilor sale politice, se afla in afara tarii a carei cetatenie o are si care nu poate sau, datorita respectivei temeri, nu doreste protectia acestei tari; sau oricarui apatrid ce se afla in afara tarii in care avea resedinta obisnuita si care nu poate sau, din cauza acestei temeri, nu doreste sa se intoarca in respectiva tara.Totusi, conventia prevede ca aceste dispozitii nu se aplica persoanelor care beneficiaza in prezent de protectie sau de asistenta din partea unui alt organism al Natiunilor Unite decat Inaltul Comisariat ONU pentru Refugiati (ICNUR), precum UNRWA. Totusi, atunci cand aceasta protectie sau asistenta inceteaza, indiferent de motiv, fara ca situatia persoanelor sa fie solutionata definitiv, acestea beneficiaza de drept de conventia mentionata.In 2007, Nawras Bolbol, apatrida palestiniana, a sosit in Ungaria impreuna cu sotul sau, plecand din Fasia Gaza in temeiul unei vize. Aceasta a formulat o cerere de azil la oficiul ungar al imigratiei intrucat nu dorea sa se intoarca in Fasia Gaza din cauza starii de insecuritate existente acolo ca urmare a confruntarilor curente dintre Fatah si Hamas.Bolbol nu a recurs la protectia si la asistenta UNRWA atunci cand se afla inca in Fasia Gaza, insa arata ca este eligibila pentru a obtine protectie si asistenta din partea acesteia ca urmare a legaturilor sale de rudenie. Aceasta considera ca poate pretinde recunoasterea neconditionata a calitatii sale de refugiat in calitate de palestinian rezident in afara zonei de operatiuni a UNRWA.Oficiul pentru Imigratie ungar a refuzat sa des curs cererii acesteia intrucat nu a parasit tara de origine ca urmare a persecutiilor pentru motive de apartenenta rasiala sau religioasa, de nationalitate sau din alte motive politice si ca nu avea dreptul sa i se recunoasca automat statut de refugiat.Doamna Bolbol a introdus o actiune impotriva acestei decizii la FA�vA�rosi BrA�sA�g (Tribunalul Municipal din Budapesta, Ungaria), care trebuie sa examineze daca normele specifice ale conventiei aplicabile palestinienilor stramutati pot fi invocate cu privire la doamna Bolbol. In acest context, instanta ungara a solicitat Curtii sa stabileasca daca o persoana beneficiaza de protectia sau de asistenta UNRWA ca urmare a simplului fapt ca are dreptul la aceasta protectie sau asistenta sau daca este necesar ca aceasta sa fi recurs efectiv la protectie sau asistenta .Curtea reaminteste ca, desi termenul de refugiat palestinian se aplica oricarei persoane care a pierdut atat domiciliul cat si mijloacele de subzistenta in urma conflictului din 1948, si alte persoane pot pretinde sa beneficieze de asistenta sau de protectia UNRWA. Curtea constata ca, in urma ostilitatilor ulterioare din regiune, alte grupuri de palestinieni au devenit stramutati si pot beneficia de ajutorul UNRWA.Totusi, normele specifice ale conventiei aplicabile palestinienilor stramutati privesc numai persoanele care beneficiaza in prezent de protectia sau de asistenta UNRWA. In consecinta, numai in cazul persoanelor care au recurs efectiv la ajutorul furnizat de UNRWA sunt aplicabile aceste reguli specifice. Dimpotriva, pentru persoanele care sunt sau care au fost eligibile numai sa beneficieze de protectia sau de asistenta din partea acestui oficiu raman aplicabile dispozitiile generale ale conventiei. Astfel, solicitarile de acordare a statutului de refugiat trebuie sa faca obiectul unui examen individual si nu pot fi admise decat in caz de persecutii din motive de apartenenta rasiala sau religioasa, de nationalitate sau din motive politice.In ceea ce priveste problema dovezii beneficiului efectiv al unui ajutor din partea UNRWA, Curtea arata ca, desi inregistrarea la aceasta agentie constituie o dovada suficienta, trebuie sa se permita beneficiarului sa faca dovada prin orice alt mijloc.
MENTIUNE: Trimiterea preliminara permite instantelor din statele membre ca, in cadrul unui litigiu cu care sunt sesizate, sa adreseze Curtii intrebari cu privire la interpretarea dreptului Uniunii sau la validitatea unui act al Uniunii. Curtea nu solutioneaza litigiul national. Este de competenta instantei nationale sa solutioneze cauza conform deciziei Curtii. Aceasta decizie este obligatorie, in egala masura, pentru celelalte instante nationale care sunt sesizate cu o problema similara.
1 Conventia de la Geneva din 28 iulie 1951 privind statutul refugiatilor. 2 Directiva 2004/83/CE a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind standardele minime referitoare la conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca resortisantii tarilor terte sau apatrizii pentru a putea beneficia de statutul de refugiat sau persoanele care, din alte motive, au nevoie de protectie internationala si referitoare la continutul protectiei acordate (JO L 304, p. 12, Editie speciala, 19/vol. 7, p. 52).
Conditiile in care un solicitant de azil poate fi transferat Sursa: EuroAvocatura.ro
Statele membre UE pot refuza, pe baza dreptului national, acordarea vizei umanitare persoanelor care doresc sa intre pe teritoriul lor Sursa: EuroAvocatura.ro
Pentru femeile intre 15 si 44 de ani, violenta este cauza majora a instabilitatii si a decesului Sursa: EuroAvocatura.ro
Inghetarea fondurilor persoanelor banuite de a avea legaturi cu Ben Laden, cu Al-Qaida si cu talibanii nu se aplica in privinta anumitor prestatii de asigurari sociale platite sotiilor acestora Sursa: EuroAvocatura.ro
Curtea anuleaza regulamentul Consiliului, in versiunea sa anterioara lunii octombrie 2009, prin care fusesera inghetate fondurile domnilor Hassan si Ayadi Sursa: EuroAvocatura.ro
Offshore . 9 Motive pentru infiintarea unui off-shore Sursa: EuroAvocatura.ro
In 12 noiembrie 2001 Comisia, prin regulament, a adaugat o lista de nume ale unor persoane identificate de Comitetul privind sanctiunile contra regimu Pronuntaţă de: Cazul: Abdirisak Aden e.a. / Consiliul Uniunii Europene si Comisia Europeana