Impozitele
Alaturi de aceasta, la inceputul Evului mediu a fost exprimata in Franta o alta conceptie primara cu privire la plata impozitelor. Astfel, potrivit acestei conceptii, impozitul reprezenta “ajutorul” platit de cetateni la cererea regelui, pentru a asigura resursele necesare satisfacerii unor nevoi publice.
Prof. I. Gliga subliniaza ca astfel de conceptii primare s-au dovedit a fi elementare.
O alta conceptie este reprezentata de teoria contractului social, formulata de J. J. Rousseau, care sustine ca dreptul statului de a percepe impozite este rezultatul conventiei prin care cetatenii renunta la o parte din libertatile lor in favoarea statului.
Teoria solidaritatii considera statul ca fiind un produs al interesului social, al solidaritatii sociale, iar plata impozitelor se face tot din solidaritate sociala si nationala, impozitele fiind vazute ca si niste contributii benevole, ce erau acceptate de catre cetateni.
Teoria care a fost formulata de Adam Smith si continuata de Montesquieu este cea a echivalentei impozitelor, numita si teoria schimbului sau teoria intereselor. Aceasta teorie afirma ca impozitele reprezinta pretul serviciilor prestate de stat supusilor sai, iar intr-o varianta mai moderna, aceasta teorie arata ca statul acorda platitorilor de impozite, ca si un echivalent protectia persoanelor, a proprietatii acestora, precum si toate avantajele publice, sociale si culturale .
Prof. D. D. Saguna releva ca “dincolo de aceste teorii mai mult sau mai putin filozofice, cert este ca impozitul reprezinta o contributie obligatorie pentru toti cetatenii unui stat, fara a se avea in vedere interesele fiecarui contribuabil in parte, ci numai interesele colectivitatii, luate ca un ansamblu de entitati independente” .
Din punct de vedere terminologic, cuvantul impozit sugereaza ideea de a impune, a obliga. Aceeasi idee de obligatie este consacrata si in Constitutia Romaniei, in Art. 53 (1) .
Consacrand aceasta obligatie, Constitutia a prevazut si limitele sale, care reprezinta garantii constitutionale ale dreptului de proprietate, ale averii cetatenilor in general, orice contributie la cheltuielile publice constituind o sarcina ce afecteaza exercitiul acestui drept . Limitele respective sunt urmatoarele:
- contributia cetatenilor la cheltuielile publice poate consta numai din plata impozitelor si a taxelor, iar acestea se pot stabili doar prin lege sau, in ceea ce priveste impozitele si taxele locale, de consiliile locale si judetene, in conditiile legii, orice alte prestatii fiind -potrivit art.53 (3)- interzise, in afara celor stabilite prin lege, in situatii exceptionale.
- sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale, adica sa aiba la baza principiul echitatii, al egalitatii de sanse, cu excluderea oricarui privilegiu sau discriminare .
Impozitul reprezinta resursa fiscala care aduce cea mai mare contributie la constituirea fondurilor bugetare. Doctrina fiscala a furnizat numeroase definitii ale impozitului. Astfel, spre exemplu, Paul Cauves sustinea ca impozitul inseamna “preluarea ce o cere puterea suverana individuala, in virtutea principiului de solidaritate nationala, pentru a participa la acoperirea cheltuielilor de interes general si la sarcinile datoriilor statului”. Economistul Rugiero intareste definitia de mai sus, afirmand ca “Statul are chiar dreptul de proprietate asupra unei cote din bunurile cetatenilor, pana la cuantumul impozitului datorat”, ceea ce arata caracterul de obligativitate pentru plata impozitului in interesul superior al colectivitatii.
In literatura de specialitate impozitul este considerat a fi o contributie baneasca legala, datorata bugetului public, in mod obligatoriu si cu titlu nerambursabil, de catre persoanele fizice si juridice pentru veniturile pe care le obtin, bunurile pe care le poseda precum si pentru unele fapte de consum.
Intr-o definitie data de specialisti romani, intr-o lucrare enciclopedica relativ recenta, se sustine ca: “Impozitul este definit ca fiind plata baneasca obligatorie, generala si definitiva efectuata de persoane fizice si juridice in favoarea bugetului statului, in cuantumul si la termene precis stabilite de lege, fara obligatia din partea statului de a presta platitorului un echivalent direct si imediat.”

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
