din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3163 de useri online



Prima pagină » Articole juridice » Drept Comercial » Un stat membru nu poate conditiona deschiderea unor centre comerciale de dimensiuni mari de consideratii de ordin economic

Un stat membru nu poate conditiona deschiderea unor centre comerciale de dimensiuni mari de consideratii de ordin economic

  Publicat: 24 Mar 2011       4115 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: Drept Comercial  


Definirea pietei relevante este un instrument in vederea identificarii si a definirii perimetrului in interiorul caruia se desfasoara concurenta dintre firme.
Un stat membru nu poate conditiona deschiderea unor centre comerciale de dimensiuni mari de consideratii de ordin economic precum impactul asupra comertului cu amanuntul preexistent sau gradul de implantare a intreprinderii pe piata .

Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Document eliberat de catre o autoritate prin care se atesta legalitatea efectuarii unei activitati
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Calificativ propriu normei juridice care stabileste categoric cerinta ca subiectul de drept sa aiba numai o anumita conduita,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Folosirea bunurilor corporale si incorporale, folosire care antreneaza pierderea imediata sau treptata a utilitatilor lor.
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Folosirea bunurilor corporale si incorporale, folosire care antreneaza pierderea imediata sau treptata a utilitatilor lor.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Teritoriile delimitate geografic, in cuprinsul carora se afla elemente sau ansambluri ale patrimoniului natural sau cultural cu valoare deosebita.
Calificativ propriu normei juridice care stabileste categoric cerinta ca subiectul de drept sa aiba numai o anumita conduita,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Document eliberat de catre o autoritate prin care se atesta legalitatea efectuarii unei activitati
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Totalitatea bunurilor si creantelor (drepturi de incasare) apartinand subiectului economic;
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.

Astfel de consideratii nu pot justifica o restrictie privind libertatea de stabilire


Considerand ca libertatea de stabilire se opune unei reglementari care stabileste conditii privind deschiderea centrelor comerciale de dimensiuni mari pe teritoriul comunitatii autonome Catalonia1, Comisia Europeana a decis sa introduca impotriva Spaniei prezenta actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor.
Deschiderea oricarui centru comercial de dimensiuni mari pe teritoriul comunitatii autonome Catalonia este supusa unui regim de autorizare prealabila in temeiul caruia zonele de stabilire disponibile pentru noile centre comerciale si suprafetele de vanzare aferente sunt limitate. In plus, se elibereaza o autorizatie pentru infiintarea unor noi centre comerciale numai in cazul in care se dovedeste ca deschiderea acestora nu va avea un impact negativ asupra micilor comercianti existenti.
In hotararea pronuntata, Curtea considera ca legislatia in litigiu, in ansamblul sau, constituie o restrictie privind libertatea de stabilire. Astfel, aceasta legislatie ingreuneaza si face mai putin atractiva exercitarea activitatilor operatorilor economici din alte state membre pe teritoriul comunitatii autonome Catalonia si afecteaza in acest mod stabilirea lor pe piata spaniola.
Totusi, Curtea aminteste ca anumite restrictii privind libertatea de stabilire precum cele in cauza pot fi justificate de motive imperative de interes general, cu conditia ca acestea sa fie de natura sa asigure realizarea obiectivului urmarit si sa nu depaseasca ceea ce este necesar pentru atingerea acestui obiectiv. Printre astfel de motive imperative, se regasesc, intre altele, protectia mediului, amenajarea teritoriului, precum si protectia consumatorilor. In schimb, obiective de natura pur economica nu pot constitui un motiv imperativ de interes general. Dupa ce face aceste precizari, Curtea analizeaza daca anumite dispozitii ale legislatiei in cauza pot fi justificate.
Cu privire la limitarile privind amplasarea si dimensiunea centrelor comerciale de dimensiuni mari
Curtea declara ca Spania nu si-a indeplinit obligatiile care ii revin in temeiul principiului libertatii de stabilire prin adoptarea si mentinerea in vigoare a dispozitiilor catalane care:


1) interzic infiintarea unor centre comerciale de dimensiuni mari in afara zonelor urbane consolidate ale anumitor localitati2;


2) limiteaza infiintarea de hipermarketuri noi la districtele in care oferta comerciala existenta nu este considerata excedentara3 si


3) impun ca asemenea hipermarketuri noi sa nu acopere mai mult de 9 % din oferta de bunuri de larg consum si mai mult de 7 % din oferta de bunuri care nu sunt de larg consum.


Desi este adevarat ca unele restrictii privind localizarea si dimensiunea marilor centre comerciale sunt mijloace de natura sa asigure atingerea obiectivelor de amenajare a teritoriului si de protectie a mediului invocate de Spania, Curtea constata totusi ca Spania nu a invocat suficiente elemente care sa explice motivele pentru care restrictiile respective ar fi necesare pentru atingerea obiectivelor urmarite. Prin urmare, avand in vedere lipsa explicatiilor si impactul important al limitarilor vizate asupra posibilitatilor de a deschide centre comerciale de dimensiuni mari pe teritoriul Cataloniei, Curtea considera ca restrictiile specifice referitoare la amplasarea si la dimensiunea marilor centre comerciale nu sunt justificate.



Cu privire la conditiile de obtinere a autorizatiei necesare in vederea deschiderii unor centre comerciale de dimensiuni mari
Referitor la acest aspect, legislatia nationala prevede obligatia autoritatilor publice de a lua in considerare existenta unei infrastructuri comerciale in zona de interes si efectele deschiderii unui nou centru asupra structurii comerciale a acestei zone . De asemenea, legislatia catalana impune autoritatilor publice sa intocmeasca, in cadrul procedurii de eliberare a acestei autorizatii, un raport privind gradul de implantare pe piata a solicitantului autorizatiei.
Astfel, prin intermediul acestor doua cerinte, eliberarea autorizatiei este conditionata de respectarea anumitor plafoane in ceea ce priveste gradul de implantare si impactul asupra comertului cu amanuntul preexistent, dincolo de care este imposibila deschiderea unor centre comerciale de dimensiuni mari. Intrucat aceste consideratii sunt de ordin pur economic, Curtea apreciaza ca ele nu pot constitui un motiv imperativ de interes general si nu pot justifica, asadar, o restrictie privind libertatea de stabilire. In consecinta, referitor la conditiile de obtinere a autorizatiei necesare pentru deschiderea unor centre comerciale de dimensiuni mari, Curtea concluzioneaza ca principiul libertatii de stabilire se opune dispozitiilor nationale si catalane care impun respectarea unor plafoane in ceea ce priveste, pe de o parte, gradul de implantare a intreprinderii care solicita autorizatie si, pe de alta parte, impactul asupra comertului cu amanuntul preexistent.
In sfarsit, in cadrul procedurii de eliberare a autorizatiei necesare pentru deschiderea unor centre comerciale de dimensiuni mari, legislatia in litigiu impune consultarea Comisiei pentru infrastructuri comerciale, responsabila de intocmirea unui raport care ia in considerare in special amenajarea teritoriului si protectia mediului. Cu privire la acest aspect, Curtea apreciaza ca principiul libertatii de stabilire se opune dispozitiei catalane care reglementeaza compozitia Comisiei pentru infrastructuri comerciale in masura in care aceasta dispozitie asigura reprezentarea intereselor comerciantilor cu amanuntul preexistenti, dar nu prevede reprezentarea asociatiilor active in domeniul protectiei mediului si a grupurilor de interese care actioneaza pentru protectia consumatorilor.



MENTIUNE: O actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor, care este indreptata impotriva unui stat membru care nu isi respecta obligatiile care decurg din dreptul Uniunii, poate fi formulata de catre Comisie sau de catre un alt stat membru. In cazul in care Curtea de Justitie constata neindeplinirea obligatiilor, statul membru in cauza trebuie sa se conformeze de indata hotararii pronuntate.
In cazul in care considera ca statul membru nu s-a conformat hotararii, Comisia poate introduce o noua actiune prin care sa solicite aplicarea unor sanctiuni pecuniare. Cu toate acestea, in situatia in care nu au fost comunicate Comisiei masurile de transpunere a unei directive, Curtea poate aplica sanctiuni, la propunerea Comisiei, de la stadiul primei hotarari.


1 Unele dintre aceste conditii sunt prevazute de o lege nationala, iar altele sunt prevazute de legislatia regionala catalana.
2 Astfel, centrele comerciale de dimensiuni mari nu pot fi infiintate decat in zonele urbane consolidate ale localitatilor care sunt centre administrative sau care au o populatie care depaseste 25 000 de locuitori, inclusiv turistii sezonieri.
3 In ceea ce priveste anul 2009, oferta comerciala a fost considerata excedentara in 37 din cele 41 de districte ale comunitatii autonome Catalonia.





Citeşte mai multe despre:    Curtea de Justitie a Uniunii Europene    Catalonia    Centru comercial    Spania

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

GDPR: Montarea unor camere video in perimetrul apartamentului proprietate personala
Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP

CJUE nu este competenta sa se pronunte asupra unui diferend frontalier cu caracter international care nu tine de dreptul Uniunii
Sursa: EuroAvocatura.ro

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior � pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Formalitatile necesare transferului salariatilor de la un angajator (cedent) la altul (cesionar)
Sursa: Av. Iulian Gales

Codul Fiscal: Stabilirea de catre Presedintele A.N.A.F. a criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal � o incalcare a principiului separatiei puterilor in stat?
Sursa: Irina Maria Diculescu

Publicitatea in avocatura. Marketing juridic. Limitari si posibilitati practice
Sursa: Irina Maria Diculescu

Initiativa cetateneasca europeana. Situatia regiunilor cu minoritate nationala
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

Timpul de lucru; munca suplimentara; sarcina probei privind timpul de munca al salariatului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 355/15.09.2020

Dreptul la concediu de odihna in cazul cumulului de contracte de munca ale aceluiasi salariat. Principiul nediscriminarii in cazul salariatilor angajati cu fractiune de norma
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 640/11.10.2018

Drept de autor asupra programului informatic. Obligatia de confidentialitate a fabricantului bazei de date
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 179 din 28 ianuarie 2020

Actiune in contrafacere. Conflict intre o marca si un nume comercial. Invocarea notorietatii marcii. Conditii
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 284 din 4 februarie 2020

Prelungirea raportului de serviciu dupa implinirea varstei de pensionare, pana la varsta de 65 de ani. Conditii. Aplicarea prioritara a dreptul european
Pronuntaţă de: Curtea de Apel BUCURESTI - 533/28.05.2020