din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2058 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Drept Comercial » Rolul activ al judecatorului sindic. Restrictii

Rolul activ al judecatorului sindic. Restrictii

  Publicat: 05 May 2008       6845 citiri        Secţiunea: Drept Comercial  


Potrivit art. 11 alin. 2 din Legea nr. 85/2006 atributiile judecatorului-sindic se limiteaza la controlul judecatoresc al activitatii administratorului judiciar/ lichidatorului si la procesele si cererile de natura judiciara aferente procedurii. Oportunitatea deciziilor manageriale si de gestionare a averii debitoarei este atributul creditorilor si al administratorului judiciar sau lichidatorului.

Persoana desemnata de catre tribunal pentru a reprezenta masa creditorilor unei companii aflata in procedura de lichidare;
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Persoana fizica sau juridica imputernicita de adunarea generala a unei societati comerciale care, in limita atributiilor si functiilor acordate, exercita vointa societatii.
Persoana desemnata cu intocmirea documentatiei privind lichidarea unei societati comerciale.
Este acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor exigibile:
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Este acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor exigibile:
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Este acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor exigibile:
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Persoana fizica sau juridica imputernicita de adunarea generala a unei societati comerciale care, in limita atributiilor si functiilor acordate, exercita vointa societatii.
Persoana desemnata cu intocmirea documentatiei privind lichidarea unei societati comerciale.
Persoana desemnata de catre tribunal pentru a reprezenta masa creditorilor unei companii aflata in procedura de lichidare;
Este acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor exigibile:
Este acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor exigibile:
Este acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor exigibile:
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Persoana care a dobandit aceasta calitate potrivit legii si care are competenta profesionala de a verifica si de a aprecia modul de organizare si de conducere a activitatii economico-financiare si de contabilitate,
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Scopul Legii nr. 85/2006 este acela de a spori rolul adunarii creditorilor in procedura insolventei si de a degreva judecatorul sindic de atributii straine activitatii jurisdictionale. Atributiile comitetului creditorilor sunt mult mai numeroase decat in reglementarile anterioare , creditorii trebuind sa manifeste interes maxim cu privire la soarta debitorului ajuns in dificultate, sesizand cu cereri pe administrator sau lichidator ori pe judecatorul-sindic. In aceste conditii, judecatorul-sindic nu poate dispune din oficiu efectuarea unei expertize care sa identifice cauzele aparitiei starii de insolventa si peroanele raspunzatoare deoarece ar depasi atributiile sale judiciare.

Prin sentinta nr. 588/ 6.12.2007, Tribunalul Dolj, prin judecator-sindic, a admis cererea lichidatorului B.E. si a dispus inchiderea procedurii insolventei debitoarei SC F.I. SRL Craiova ?i radierea acesteia din registrul comertului.

Impotriva sentintei a declarat recurs creditoarea AVAS, invocand lipsa de rol activ a judecatorului-sindic care nu a staruit prin toate mijloacele pentru aflarea adevarului si, in conditii concrete, nu a dispus efectuarea unei expertize care sa identifice cauzele aparitiei starii de insolventa si persoanele raspunzatoare si nu a solicitat asistenta comitetului creditorilor, rezumandu-se la a imbratisa concluziile lichidatorului care nu aveau o sustinere reala. A mai sustinut ca raportul final al lichidarii, fiind ultimul raport trebuia ca cuprinda o sinteza a intregii proceduri, inclusiv masura in care au fost identificate persoanele raspunzatoare pentru ajungerea societatii in stare de insolventa.
Recursul este nefondat.

Curtea a apreciat ca nu se poate retine lipsa de rol activ a judecatorului-sindic deoarece, potrivit art. 11 alin. 2 din Legea 85/2006, atributiile judecatorului-sindic se limiteaza la controlul judecatoresc al activitatii administratorului judiciar/ lichidatorului si la procesele si cererile de natura judiciara aferente procedurii. Oportunitatea deciziilor manageriale si de gestionare a averii debitoarei este atributul creditorilor si al administratorului judiciar sau lichidatorului . Scopul Legii nr. 85/2006 este acela de a spori rolul adunarii creditorilor in procedura insolventei si de a degreva judecatorul-sindic de atributii straine activitatii jurisdictionale. Atributiile comitetului creditorilor sunt mult mai numeroase decat in reglementarile anterioare , creditorii trebuind sa manifeste interes maxim cu privire la soarta debitorului ajuns in dificultate, sesizand cu cereri pe administrator sau lichidator ori pe judecatorul-sindic . In aceste conditii, judecatorul sindic nu poate dispune din oficiu efectuarea unei expertize care sa identifice cauzele aparitiei starii de insolventa si peroanele raspunzatoare deoarece ar depasi atributiile sale judiciare. Pe de alta parte, ar fi incalcat prevederile art. 40 din OUG 86/2006 privind organizarea activitatii practicienilor in insolventa potrivit carora elaborarea rapoartelor care sa identifice cauzele aparitiei starii de insolventa si persoanele raspunzatoare este in sarcina exclusiva a lichidatorului, neputand sa fie data in competenta unui expert .

Fata de aceste considerente, Curtea a apreciat ca judecatorul-sindic a pronuntat o solutie temeinica si legala, astfel incat a respins recursul ca nefondat.



Pronuntata de: Curtea de Apel Craiova - Sectia comerciala Decizie nr. 225 (12.03.2008)


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Situatia Autozatiilor de construie emise in baza unor PUZ-uri ulterior anulate
Sursa: MCP avocati

Acordarea sporului pentru conditii degradante. Aspecte juridice si Jurisprudenta
Sursa: MCP avocati

ICCJ: Decizia de Pensionare Inceteaza Automat Raportul de Serviciu
Sursa: avocat Curpas Florian Cristian



Ştiri Juridice
Legislaţie

HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...

OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...

OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale
Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...