din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2661 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Contencios Administrativ » Politist. Ordin de destituire din functie. Neintrunirea conditiilor pentru calificarea Ordinului ca act de comandament cu caracter militar. Nelegalitatea ordinului. Acte exceptate de la controlul instantei de contencios administrativ

Politist. Ordin de destituire din functie. Neintrunirea conditiilor pentru calificarea Ordinului ca act de comandament cu caracter militar. Nelegalitatea ordinului. Acte exceptate de la controlul instantei de contencios administrativ

  Publicat: 21 Mar 2009       4677 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Conform prevederilor art. 2 lit. b din Legea nr. 29/1990 a contenciosului administrativ, nu pot fi atacate in justitie actele de comandament cu caracter militar.

Scrisoare ce urmeaza unei oferte lansate de furnizor prin care clientul solicita livrarea de produse sau executarea de servicii,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Reprezinta ansamblul actelor cu caracter normativ emise de catre institutiile comunitare, in principal de catre Consiliul UE si Comisia Europeana, in cursul exercitarii competentelor ce le sunt atribuite prin Tratat. Tratatul CEE enumera cinci astfel de instrumente:
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Persoana care face parte din conducerea unei institutii,
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Persoana care face parte din conducerea unei institutii,
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Maior George-Cristian - membru al Parlamentului Romaniei.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Scrisoare ce urmeaza unei oferte lansate de furnizor prin care clientul solicita livrarea de produse sau executarea de servicii,
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Desfiintare a unei hotarari judecatoresti ca urmare a admiterii unei cai de atac (recurs, apel).
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Imobil asupra caruia greveaza o servitute.
(lat. disjungere " a separa")Prevazuta in sectiunea III, cap. I, t. II, C. proc. pen., partea generala,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Scrisoare ce urmeaza unei oferte lansate de furnizor prin care clientul solicita livrarea de produse sau executarea de servicii,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Reprezinta ansamblul actelor cu caracter normativ emise de catre institutiile comunitare, in principal de catre Consiliul UE si Comisia Europeana, in cursul exercitarii competentelor ce le sunt atribuite prin Tratat. Tratatul CEE enumera cinci astfel de instrumente:
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.


In sensul acestor dispozitii legale, prin acte de comandament cu caracter militar se inteleg actele emise de autoritatile militare competente, in scopul asigurarii ordinii si disciplinei cadrelor militare in cadrul unitatilor militare, adica cele care privesc serviciul si indatoririle militare si care cuprind ideea de ordine, de comanda.

Astfel de acte privesc problemele strict militare, referitoare la activitatile din cadrul fortelor armate, specifice organizarii militare, care presupun dreptul comandantilor de a da ordine la subordonati cu privire la conducerea trupei sau la indeplinirea serviciului militar.

In concluzie, ordinul de destituire din functie nu poate intra in aceasta categorie de acte .



Nota: Legea nr.29/1990 a fost abrogata de Legea nr. 554/2004 (M. Of. nr. 1154 din 7 decembrie 2004).



Prin actiunea inregistrata la 14 februarie 2004, reclamantul P.N. a chemat in judecata Ministerul de Interne (in prezent Ministerul Administratiei si Internelor) si Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera Caras � Severin (I.J.P.F.), solicitand anularea ordinului nr. S � 231645 din 1 iunie 2001 prin care a fost destituit din functia de prim adjunct al sefului Inspectoratului judetean al Politiei de Frontiera Caras � Severin, acordarea drepturilor salariale de care a fost lipsit, anularea deciziei de pensionare nr. 128767 din 3 decembrie 2001 si emiterea unei noi decizii de pensionare la care baza de calcul sa fie salariul din ultimele 6 luni in functia din care a fost destituit.

In motivarea actiunii arata, in esenta, ca in anul 1978 a fost repartizat la Brigada de Graniceri Drobeta Turnu Severin, Divizionul de nave, fiind promovat apoi pe functii de comanda, iar de la 1 iulie 2000 in functia de prim � adjunct al sefului I.J.P.F. Cara �Severin.

Mai arata ca a obtinut rezultate deosebite, impreuna cu colectivul din subordine, in actiunile de prevenire si combatere a fenomenului infractional la regimul de frontiera si ca in urma retinerii unei izoterme cu tigari de contrabanda, la 22 august 2000, infractiune in care erau implicate si cadre militare de politie, s-a hotarat mutarea sa in functia de inspector sef la Inspectoratul Garzii de Coasta Braila, masura asupra careia s-a revenit in urma opunerii prefectului judetului Caras�Severin.

Sustine ca la 11 iunie 2001, la intoarcerea dintr-o permisie, a aflat ca a fost destituit din functie si pus la dispozitie, perioada in care a indeplinit sarcini umilitoare, iar apoi a fost numit maior la Sectorul Berzeasca, toate acestea ducand la imbolnavirea sa si internarea in spital.

Mentioneaza ca a adresat diverse rapoarte si memorii catre ministrul de interne, presedintele republicii, primul ministru si parlament, la care i s-a raspuns la 31 ianuarie 2002 de catre Ministerul de Interne si ca in urma inrautatirii starii sanatatii s-a dispus pensionarea sa.

Curtea de Apel Timisoara, sectia comerciala si de contencios administrativ, prin sentinta civila nr. 257 din 20 august 2002 a disjuns cauza, respingand ca inadmisibila cererea privind anularea ordinului contestat si declinandu-si competenta de solutionare a cererii referitoare la anularea deciziei de pensionare in favoarea Tribunalului Bucuresti.

Instanta retine ca nu este competenta sa solutioneze cererea de anulare a deciziei de pensionare si de obligare la emiterea unei noi decizii, conform prevederilor art. 156 din Legea nr. 19/2000 competenta revenind Tribunalului Bucuresti.

Mai retine ca potrivit art. 2 lit. b din Legea nr. 29/1990 sunt exceptate de la controlul judecatoresc al instantelor de contencios administrativ actele de comandament militar, ordinul contestat intrand in aceasta categorie deoarece reclamantului i s-a luat comanda prin eliberarea din functia detinuta.

Reclamantul a declarat recurs impotriva sentintei, sustinand ca fara temei s-a respins ca inadmisibil capatul de cerere privitor la anularea ordinului, deoarece acest ordin este un simplu act de administratie militara, supus cenzurii instantelor judecatoresti, ceea ce impune casarea hotararii si trimiterea cauzei la aceeasi instanta spre a se pronunta pe fond .

Referitor la disjungerea cererii de anulare a deciziei de pensionare si de emitere a unei noi decizii de pensionare, considera ca tot Curtea de Apel Timisoara era competenta sa judece aceasta cerere, fiind un capat de cerere conex cererii principale.

Recursul va fi admis numai in sensul si pentru considerentele care se vor arata in continuare.

In ce priveste motivul de recurs referitor la gresita disjungere a cererii de anulare a deciziei de pensionare si de emitere a unei noi decizii de pensionare, se retine ca este un capat de cerere de sine statator si ca instanta de fond a procedat legal prin declinarea competentei pentru acesta in favoarea Tribunalului Bucuresti.

Intr-adevar, conform prevederilor art. 155 din Legea nr. 19/2000 tribunalele solutioneaza, in prima instanta, printre altele, litigiile privind deciziile de pensionare si modul de stabilire si plata a pensiilor.

Ca atare, acest motiv de recurs apare ca fiind neintemeiat.

Dar, este intemeiat celalat motiv de recurs.

Conform prevederilor art. 2 lit. b) din Legea nr. 29/1990 a contenciosului administrativ, nu pot fi atacate in justitie actele de comandament cu caracter militar.

In sensul acestor dispozitii legale, prin acte de comandament cu caracter militar se inteleg actele emise de autoritatile militare competente, in scopul asigurarii ordinii si disciplinei cadrelor militare in cadrul unitatilor militare, adica cele care privesc serviciul si indatoririle militare si care cuprind ideea de ordine, de comanda.

Astfel de acte privesc problemele strict militare, referitoare la activitatile din cadrul fortelor armate, specifice organizarii militare, care presupun dreptul comandantilor de a da ordine la subordonati cu privire la conducerea trupei sau la indeplinirea serviciului militar.

In concluzie, ordinul de destituire din functie nu poate intra in aceasta categorie de acte .

Recursul a fost admis, iar sentinta casata, numai in ce priveste cererea de anulare a ordinului contestat, cerere pentru care cauza s-a trimis spre rejudecare la aceeasi instanta.



Pronuntata de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 9034 din 16 decembrie 2004


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Ştiri Juridice
Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...